Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Outo varoitus/ "summeriääni" autossa, Almera n16, 1.5, 2001

Aloittaja Nalmera 1.6 -96, marraskuu 02, 2016, 18:24:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nalmera 1.6 -96

Olen omistanut auton 6v. Tänään ilmaantui ensimmäistä kertaa korvia särkevä kimeä varoitusääni, joka esiintyi kun avaimet olivat virtalukossa ja avasi oven. Se, että oliko auto käynnissä tai ei, ei vaikuttanut asiaan. Avaimen poisotto sammutti "hälyttimen"
Vihlova ääni kuullosti tulevan hanskalokeron suunnasta.
Mistähän lienee kyse? Ääni ei ollut siis mikään valo-varoituspiipitys vaan korviavihlova ikäänkuin palohälyttimen saundi.
Kertaakaan ei ole moinen saundi kuulunut näiden kuuden vuoden aikana.
Ajoin auton kotiin ja muutaman tunnin päästä,mennessäni autolle, sitä ei enää ilmaantunut.
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kukaan törmänny vastaavaan? Ja mistähän hälyttimestä on kyse.

shamrock

Ääni nyt ei ihan kuvausta vastaa, mutta mun '97 Primerassa muistutus virtalukkoon jääneistä avaimista käyttäytyy just noin ... se on joko oppiva, tai sit se vaan luovuttaa :D Aina kun jostakin syystä on ollut akku irti, jonkin aikaa tuo summeri huutaa kun oven avaa. Ei mene päivääkään kun se taas luovuttaa kun en usko sitä :D Mä teen siis töitä autolla, ajelen pitkin päivää lyhyitä siirtymiä, joten noita tilanteita tulee paljon enkä todellakaan ota aina avaimia mukaan.

Tähän liittyen kysymys viisaammille: Jokusen kerran on käynyt niin että olen ottanut ne avaimet mukaan, ja olen melko varma ettei ole ovia lukinnut, mutta kuitenkin takaisin tullessa ne on olleet lukossa. Onko tuossa joku automatiikka, joka lukitsee ovet tietyn ajan jälkeen? Tuon takia sentään toisinaan otan ne avaimet mukaan, ettei ne ainoat sitten jää autoon. Tosin tuota ei ole koskaan tapahtunut kun avaimet on olleet virtalukossa, olettaisinkin että jos moinen systeemi on, se ei lukitsisi ovea tuolloin. Mutta olis kiva saada varmuus tuolle niin tietäis uskaltaako ne sinne jättää vai ei.

Sen verran vielä tuohon kysyjän vikaan, että mulla tuon summerin palautumiseen riittää jännitteen notkahtaminenkin, se näyttää nollaavan tuon summerisysteemin ja taas se hetken toimii. Nyt kun talvi tulee, jos kysyjän akku alkaa olla tiensä päässä, se voisi olla yhtälö joka selittäisi miksi sullakin tuo summeri on taas herännyt.

Ja ennenkuin joku viisastelee että miksei niitä viitsi aina mukaan ottaa, niin tää on vähän toimenkuvasta johtuvaa. Kun oon suht ison majoitus/viihdekompleksin päivystävä huoltomies, keikkaa tulee niin paskakaivoille kuin ties mihin. Joskus sitä saa roikkua miltei pää alaspäin eikä ne tavarat vaan aina taskuissa pysy. Siksi otan mukaan niin vähän mitään tärkeää kuin mahdollista, niitä pudonneita kun ei ole kiva kaivaa paskasta :D