Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P11 radion antenni

Aloittaja Edu, toukokuu 09, 2016, 10:32:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edu

Minulla on Primera P11-144 vm. 2000 ja sen radio kuuluu erittäin huonosti. Vaihdoin muutama vuosi sitten soittimeksi Kenwoodin, tyyppiä en muista, mutta ei ollut ihan halpa, maksoi suunnilleen 175€.
Soitin autoradioiden korjausliikkeseen kysyäkseni laitteen huollosta, mutta siellä sanoivat, että niissä on hyvin harvoin vikaa ja epäili syyksi antennia. Autossa on katon takareunassa oleva lyhyt piiska. Oletin siinä olevan jonkinlaisen vahvistimen antennin juuressa, mutta kun otin katon verhoilua auki, ei sinne ainakaan mitään virtajohtoa mennyt, ainoastaan antennijohto lähti ihan normaalisti.
Nyt heräsi kysymys, onko autossa kojelaudan takana antennivahvistin vai ei? Yritin manuaaleista tutkia asiaa, mutta en saanut siitä mitään selvyyttä. Vielä en ole lähtenyt purkamaan kojelautaa, mutta jos siellä ei ole vahvistinta, tuo lyhyt piiska ei varmaan kunnolla toimikaan, eli kannattaa ehkä laittaa perinteinen pitkä piiska takalokariin, vai mitä mieltä olette?

AkiH

Onko se kattoantenni sellainen n. 30 cm pitkä vai joku vielä lyhempi tuningtarvike? Yleistarvikeantennilla ei ainakaan minun Primerani Pioneerista kuulunut kunnolla, Motonetistä ostettu Passatin antenni auttoi.

Tuon pitäisi ilmeisesti olla suunnilleen alkuperäistä vastaava: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/471280/857983?ajoneuvo=961
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Edu

Nykyinen antenni on varmaankin ihan alkuperäinen Nissanin anteeni. Juuri sellainen n.30 cm pitkä ja pinnassa harvalla nousulla piuha.
Kokeilin jotain Motonetin samannäköistä piiskaa, mutta sillä ei ollut vaikutusta kuuluvuuteen.

AkiH

Silloin vika lienee muualla, onpahan kuitenkin yksi vikakohde suljettu pois epäilysten piiristä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Whee

-

OH2KV

M5 kierteellä löytyy hakemalla ihan täysimittaista varttiaallon piiskaa, joka hakkaa nuo lyhyet 3-1. Antennijalan maadoitus tsek, ja jos jostakin syystä on päässyt syöttökaapeli vettymään, siitäkin muodostuu tehokas vaimennin. M6 kierteisiä mulla on, voi olla M5 kierteellä oleviakin tallessa. M6 on varmaan 50 kpl.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Edu

Tuohon pitkään piiskaan olin itsekin päätymässä ja taitaa löytyä siihen tarvittavat värkit tallista. Kovin tredikäs se ei nykymuodin mukaan ole, mutta minua kiinnostaa enemmän toiminta  :)
Eilen tutkiskelin sitä antennin jalustaa ja se näytti olevan ihan kunnossa. Maadoitus tapahtuu antennijohdon kiinnityksen alla olevan piikikkään prikan avulla. Pitää varmaan raaputella vielä sieltä maalia pois, koska eilinen ropaaminen vaan huononsi kuuluvuutta, maadoitus vissiin meni kehnommaksi. Täytyy vielä testata sen nykyisen kaapelin kunto kokeilemalla toista johtoa.