Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

2005 1.8 P12 Primera kaasuläppä

Aloittaja JTH77, maaliskuu 04, 2016, 23:57:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JTH77

Eli kyseisen ajokin oireiluun kaivataan apua.
Alunperin teki niin että kun meni risteykseen ja jarrutti, sekä painoi kytkimen pohjaan niin kierrokset hyppäsi liki 2000.
Kaverin ohjeiden mukaan otin kaasuläppäkotelon irti puhdistusta varten, todella likainen olikin ja sain liat puhdistettua pois.
Kaasuläppä paikoilleen ja koeajolle, no nyt tekee niin että kierrokset humppaa 1000-2000 välillä ja parkissa tyhjäkäynti n.1700.
Lieköhän tuo kaasuläppä systeemi rikki, onko asiaan hyviä vinkkejä antaa.
Purkaamolla löytyisi vaihtolaite edullisesti, mutta ei viitsisi vielä hommata jos vika ei johdukaan siitä.
Apua kaivataan pikaisesti.

Whee

#1
-

JTH77

En tehnyt, voiko sen tehdä kotioloissa vai vaatiiko koneeseen kytkemisen

finski

Tiekoneella/koodinlukijalla tuo kaasuläppä pitäisi ohjelmoida, näin kuulin tänään automekaanikolta.
Itsekkin toissapäivänä tuon läppäkoneiston purin ja putsasin, sen jälkeen alko tuo vika ettei lähe tulille, tosin en tiedä onko vika enää tuossa vai mikä omassani on, kaiketi se ECU, mutta ei tiedä ennen kuin katsoo ketjun tilanteen, sitten jää vain ECU mielestäni voimaan, missä se vika olisi jos ketjussa ei ole vikaa.

Whee

#4
-

JTH77

Iso kiitos avusta, nyt vaikuttaisi auto vörkkivän normaalisti. En vain tainnut kaikkia vaiheita tehdä, voisin vielä varulta tehdä nuo kaikki vaiheet. Mutta kiitos näistä hyvistä ohjeista.

finski

Tämä eka kohta on kaasupolkimen neutraalin tilan hakemiseen?

1.varmista että kaasupoljin on vapautettu, ei saa painaa kaasua.
2.käännä virta-avain asentoon ON ja odota vähintään 2 sekunttia tuossa kohtaa.
3.käännä virta-avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sekunttia.
4.käännä virta-avain asentoon ON ja odota vähintään 2 sekunttia tuossa kohtaa.
5.käännä virta-avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sekunttia.

Onko se kaasuläpän ohjelmointi tuo idle air volume learning vaiko throtle valve closed position learning?

Tuon kaasuläpän irroittaminen ja putsaaminen ei kaiketi pitäisi vaikuttaa siihen, ettei auto käynnisty, vai voiko vaikuttaa?

Nissani93

Lainaus käyttäjältä: Whee - maaliskuu 05, 2016, 12:57:06
Ei vaadi piuhoihin kytkemistä vaan voidaan tehdä vaihe-vaiheelta kikkailemalla. Tuossa linkissä ohjeet. Nuo kaikki kolme sopeutusta liittyvät toisiinsa ja pitää tehdä järjestyksessä

[/quote


Voisin tehdä nuo kaikki kolme sopeutusta omalle primeralle mutta ei tuo engalnti tahdo kääntyä suomeksi ja kääntäjän avulla tulee niin epämääräistä tekstiä ettei kukaan ota tolkkua.. Tahtoisiko joku kieliä hallitseva foorumilainen kääntää nuo kaikki kolme kohtaa suomeksi? :)

Whee

#8
-

Nissani93

Ei kyllä meikäpoika saa millään tota tyhjäkäyntiä sopeutettua, kymmenen kertaa yritetty tuloksetta.. Tyhjäkäynti jää n.1000rpm, saa luvan olla meikäläisen osalta  >:(

espi

Lainaus käyttäjältä: Nissani93 - syyskuu 09, 2016, 11:07:45
Ei kyllä meikäpoika saa millään tota tyhjäkäyntiä sopeutettua, kymmenen kertaa yritetty tuloksetta.. Tyhjäkäynti jää n.1000rpm, saa luvan olla meikäläisen osalta  >:(

Oletko tarkastanut akun, että onko oikeasti 12.9v tai enempi?

Tämä tuli mieleeni, kun vaimo tuli eilis iltana kotiin ja kertoi että oli pariin otteeseen vaikeuksia saada auto käyntiin. Pihaan päästyä ei lähtenyt enää käyntiin, pelkkä "naks", ei edes ruvennyt pyörittämään. Kävin katsomassa ja totesin akun olevan täysin tyhjä, mittasin ni näytti noin 10.8 volttia. Apuvirralla auto käyntiin, lautauksen tarkastus, näytti olevan ok. Ajoin aamulla töihin parikymmentä kilsaa, sen jälkeen avainta väänsin auton käymään vaivalloisesti, toinen yritys ei "naks", Jännite putos niin alas, että ajotietokone vihelsi pelin poikki.
Työpäivän oli latauksessa, ei apuja, sitten hain ja vaihdoin uuden akun...

Joten jos se on tarkka tuosta minimissään 12.9 voltista...

Nissani93

Täytyypä tuokin tarkistaa, tuntuu vaan hölmöltä kun aina laskee kaasun pois niin kierrot käy siellä reilussa 2000 rpm  :D

petua

Moi,
Sama vaiva itsellänikin, mutta ei niin suuret kierrokset kuin sulla.
Mulla pompsahtaa 1500:aan kytkitä painaessa, ja kestää n.2-3 sekkaa palautuessaan normi tyhjäkäynnille.
Harmittava vaiva etekin pakittaessa esim. kotipihalleen. Mitään kaasuläppiä/antureita en ole räplänny.
Muuten ajossa ei kiihtyvyyden/vakkariajon kanssa ei ole mitään pahaa sanottavaa. Kaikki ok!

primu_patu

Sen paremmin en ole tutkinut p12 kaasuläppäjuttua.

Mutta p11 tyhjäkäynti säädettiin niin, että kaasuläpän anturin johdot otettiin irti ja sitten käännettiin tyhjäkäynnin kierrokset oikeiksi sellaisesta säätöruuvista joka oli pistetty vahan alle piiloon. Tämän jälkeen laitettiin anturin piuhat kiinni ja taas toimi hienosti.

Eli vika oli juuri tuo, että kierrokset pomppivat missä sattuivat 700- 2500 välillä
primu_patu

Nissani93

Tänäänpoikkesin kysymään korjaamolta olisko mahdollista tehdä tyhjäkäynnille joku sopeutus, pojat ottikin heti auton sisään. Kaasuläpän puhdistus ja testerillä tyhjäkäynnin sopeutus. Kyllä nyt on hyvä peli ajella kun ei tyhjäkäynti hypi ihan miten huvittaa :D Ainiin, hintaa jäi hommalle 55 euroa.. Ei paha!  :D