Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera n16 tyhjäkäynti seilaa

Aloittaja nissanmiesvm83, helmikuu 06, 2016, 15:11:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissanmiesvm83

Mikähän vois olla vikana kun tyhjäkäynti seilaa, eli normi tyhjäkäynti kierroksista 850 hiljalleen vaeltaa n. 950 kierrokseen kunnes tipahtaa 850:n. Muuten toimii moitteetta, eikä mitään vikakoodia tule. Siis 1,5l bensa kone ja vm. -01.
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

140ypower

Mahtaako ilmastoinninkompura ottaa sen verran voimaa päälle mennessään että tiputtaa kierrokset? Eli ominaisuus, ei vika. Kokeile ottaa ilmastointi päältä pois niin näkee loppuuko seilaaminen...
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

nissanmiesvm83

Vaikea ottaa pois päältä kun ilmastointia ei ole, lämmityslaitteen pois päältä laittaminen ei auta.

Alppuu

On arvailtu jakoketjun venymistä jos tyhjäkäynti seilaa, voi se muutakin olla, vaikka ilmavuoto..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

nissanmiesvm83

Ajattelin aloittaa etummaisen lambdan vaihdolla (muutenkin vaihto iässä), josko se antais vääriä arvoja ja tästä johtuen seilais. Aiemmin olen vaihtanut uuden ilmamassa-anturinkin, sekä tarkistellut kaasuläpän tunnistimen kunnon ym. Jos ei tuo lambdan vaihto auta niin sit kai pitää kattoa ja puhdistaa egr-venttiilikin, jos siinä ois vikaa et kiertäis liikaa ilmaa sitä kautta.

Whee

-

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - helmikuu 08, 2016, 16:45:49
Ajattelin aloittaa etummaisen lambdan vaihdolla (muutenkin vaihto iässä), josko se antais vääriä arvoja ja tästä johtuen seilais. Aiemmin olen vaihtanut uuden ilmamassa-anturinkin, sekä tarkistellut kaasuläpän tunnistimen kunnon ym. Jos ei tuo lambdan vaihto auta niin sit kai pitää kattoa ja puhdistaa egr-venttiilikin, jos siinä ois vikaa et kiertäis liikaa ilmaa sitä kautta.

Onko lambda-anturilla jokin vaihtoikä? Kannattaisko kuitenkin yrittää mitata sitä signaalia.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

nissanmiesvm83

Katsoin lamdan arvoa datascannin avulla tyhjäkäynnillä ja pysyy koko ajan nollissa, vasta kun kaasua lisää niin alkaa sille tyypillinen arvon heijaaminen. Jännä homma on kun kaasua painaa ja päästää pois niin jonkun aikaa pysyy korkeampi tyhjäkäynti päällä joka on vakio, mutta sen jälkeen kun ecm huomaa että tyhjäkäyntiä on pidempään niin se tiputtaa tyhjäkäynnin normiksi, joka siis mun tapauksessa alkaa heijaamaan n. 100 kierrosta minuutissa suuntaansa. Aiemmin antoi myös virhekoodin p0171 eli fuel injection system too lean, mut kun kuittasin sen niin ei nyt ole antanut mitään vikaa aikoihin. Tuosta päättelen et lambda on se joka aiheuttaa tuon virhetoiminnan, vaihan sen siis joka tapauksessa.

"Onko lambda-anturilla jokin vaihtoikä?"
No tuohon vaihtoväliin niin ainakin tuolla motonetin sivulla suosittelevat vaihtoväliksi 160tkm ja se on tiensä päässä sit (aj. melk 230tkm).

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - helmikuu 08, 2016, 21:16:08
Katsoin lamdan arvoa datascannin avulla tyhjäkäynnillä ja pysyy koko ajan nollissa, vasta kun kaasua lisää niin alkaa sille tyypillinen arvon heijaaminen. Jännä homma on kun kaasua painaa ja päästää pois niin jonkun aikaa pysyy korkeampi tyhjäkäynti päällä joka on vakio, mutta sen jälkeen kun ecm huomaa että tyhjäkäyntiä on pidempään niin se tiputtaa tyhjäkäynnin normiksi, joka siis mun tapauksessa alkaa heijaamaan n. 100 kierrosta minuutissa suuntaansa. Aiemmin antoi myös virhekoodin p0171 eli fuel injection system too lean, mut kun kuittasin sen niin ei nyt ole antanut mitään vikaa aikoihin. Tuosta päättelen et lambda on se joka aiheuttaa tuon virhetoiminnan, vaihan sen siis joka tapauksessa.

"Onko lambda-anturilla jokin vaihtoikä?"
No tuohon vaihtoväliin niin ainakin tuolla motonetin sivulla suosittelevat vaihtoväliksi 160tkm ja se on tiensä päässä sit (aj. melk 230tkm).

Jaa... voihan tuo lambda-anturi olla loppu... mä olen ajanut nyt alkuperäisellä lambda-anturilla 290tkm ja hyvin toimii.
En ole mitannut, mutta katsastuksessa arvo oli 1.00 ja maantiellä pääsee normaalilla ajolla 6 litraan.
Autona 1.4 N15 Almera.

Onko näissä jokin tyhjäkäyntimoottori joka voi kenkkuilla?

Voi myös yrittää putsata MAFia, siihen on oma puhdistusaineensa.

Ja lambdan liitintä.

OH2KV

100 kierroksen putoominen ei itseäni huolettaisi, johan sähköisen flektin käynnistyessä kierrokset putoavat jo jonkun verran. Jos siis muuten rokkaa ajokki.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

nissanmiesvm83

Kyllä se muuten moottori ottaa kierroksia tosi hyvinkin, en oo tosin teetättänyt pakokaasu testiä... voi olla että siinä on sit vikaa tai ei, kun ei mun omistuksen aikana ole tehty sitä. Kylmänä tyhjäkäyntiä käy aivan normaalisti eikä kierrokset hypi lainkaan, vain lämpinä tekee tuota seilaamista.

nissanmiesvm83

Nyt vaihdoin sen lamda-anturin ja hyvin pelaa nyt eikä seilaa tyhjä käynti enää. Päästötki oli kohdillaan kun käytin mittauksessa :)