Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

momenttiavain

Aloittaja N-I-S-M-O, lokakuu 26, 2015, 18:21:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

N-I-S-M-O

Paljon pitää säätää momenttin asteikkoa nissanin pyörille?

Whee

-

OH2KV

110-120 Nm olen ite kirrannut pelti ja aluvanteet. Vois olla jos on peltipyörät tuonkokoisessa autossa hiukan kireemmälläkin. 140 Nm enempää en laittaisi muuta kuin pakettiautoon. Ford Transit saa vetää 200 Nm.

Ja jälkikiristys parinsadan kilsan jälkeen.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

N-I-S-M-O

Ok. Mä en nyt oikee ymmärrä noita asteikkoja että mihkä kohtaan sen pyöritän kun siinä on noita numeroita jonkuu verran. Toisella puolella on kg.  ?

Whee

-

Whee

-

N-I-S-M-O

Juu samantyylinen mutta mulla ei ole kun 110nm suurin ja kg toisella puolella. En saannu kuvaa lisättyä.

Shamsa

Sitten se on 110nm avain.. Ja enempää momenttia sillä ei saa :D
110nm kyllä riittää alu-ja peltivanteeseen kunhan muistaa jälkikiristää..
Eipä niitä ole järkeä kiristääkkään johonkin 200 Newtoniin, alkaa kartio syödä pulttien vastinpintaa ja silloin momentit on jotain ihan muuta kuin se haluttu.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsuuna

Pääasia, että muistaa kiristää ettei käy kuten minulle joskus kauan sitten. Olin tehnyt Datsuniin jotain remppaa etujarruihin tms. ja laittanut pyörät kiinni mutta unohtanut kiristää ne kunnolla eli vaan alkukiristin ne. Olimme velipojan kanssa jossain reissussa kun yhtääkkiä ohjaus alkoi tuntumaan kummalliselta. Pysäytin auton ja menin katsomaan onko jompi kumpi eturengas kenties alkanut vuotaa. Renkaat näyttivät olevan OK ja jatkoimme matkaa. Oire vaan pikkuhiljaa paheni kunnes kuului kumma "lonksuntaa". Pysäytin auton ja huomasin yhden pyöränmutterin irronnen ja loppujen olevan hyvin löysällä. Vanteen pultinreiät olivat kuluneet piloille eli piti vaihtaa myös renkaaseen vanne.
Velipoika harrasti takavuosina painonnostoa sekä penkistä, että kyykystä ja hänellä oli tapana vetää pyöränpultit todella tiukalle pelkin käsivoimin. Renkaanvaihdoissa jouduimme aina hakemaan putkenpätkää ristikkoavaimen jatkoksi.  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Whee

-