Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Atomic

Koneen ihmettely jatkui tänään töiden jälkeen. Päätä sai rapsuttaa pari kertaa kun ihmettelin että miksi kara pyörii vain vastapäivään. Noh, etsin vikaa releistä ja tarkistin tuleeko signaalia ohjausboksilta. Lopuksi vain tajutakseni että yksi M-koodi oli koodattu väärin, jonka jälkeen namiskat toimi niinkuin pitääkin!  8)




Jonka jälkeen porasin pari testi reikää ja kokeilin yhtä jyrsinpäätyä:


Kone on kyllä todellä jykevä ja näyttää purevan hyvin materiaaleihin. Sitten vain opettelemaan oikeat syöttönopeudet rouhinnoille ja viimeistelyille yms. Sekä pientä opettelua myös lyhyiden automatisoitujen syklien toteutuksiin, niin voi näppärästi tehdä montakin asiaa nestattuna ilman erillistä päänvaivaa. Mielenkiintoisia aikoja!  8)

Atomic

Pari tuntia lisää näppituntumaa takana koneen kanssa:


Lueskelin manuaalia myös ja koodi ja koneen kanssa juttelu alkaa tulemaan tutuksi. Latasin myös Fagorin DNC sovelluksen, jolla voi siirtää ohjelmia suoraan RS232 portin kautta koneen muistiin tai kopioida sieltä tiedostoja. Mahdollisuutena myös ohjata loputtomalla ohjaus moodilla. Koitan huomenna katsella mihinköhän alkuperäinen RS232 linja menee. Epäilynä yksi katkaistu kaapeli koneen takaosassa. Pitää yhdistää DB9 piuhaan ja hankkia RS232 -> USB adapteri ja katsella miten juttelee koneen kanssa. Ajattelin yhdistää samaan koneeseen jossa CNC plasmaleikkurin softat myös kiinni. Tästä koneesta saisi hyvän autotalli PC:n eri laitteille. Pitää jatkaa tallin siivoilua vähän pidemmälle myös vielä jotta saa kaiken mahdutettua  8)

Atomic

Ostin indeksointipyörän, niin pääsee tekemään omia hammashihnapyöriä ja rattaita  8)

Atomic

Vietin eilen 6 tuntia koneen parissa, koitin saada kommunikaatiota toimimaan RS232 portista koneeseen:


Aluksi kokeilin DB25 kaapelin kanssa, mutta kävi ilmi että Fagor DNC softa hyväksyy vain COM portin kanssa juttelua. Noh, sitten piti soitella ympäriinsä ja kysellä mistä saisi DB25 -> DB9 adapterin. Paikallisesta myymälästä löytyi yksi kpl varaston perukoilta, ihan mieletön tuuri  ;D No sitten piti seuraavaksi hankkia naaras- naaras DB9 kaapeli. Siinä piti lähteä helsingistä ostamaan sellainen. Noh, tuli sitten ostettua nollamodeemikaapeli, jossa olikin ilmeisesti RX/TX ristissä, eli kumosi mitä Fagorista tuli ulos TX - TX ja RX -RX. No sitten piti hoitaa asia omalla DB9 liittimellä:


Mutta ei näyttänyt vieläkään toimivan ja sitten alkoi armoton parametrien läpikäyminen:


Atomic


Yön yli nukuttua sain pari ideaa päähäni, ja lopulta sain yhteyden toimimaan tarkastettuani pari lisäasetusta:



kirjoitin dummy ohjelman P11111, jossa G74 rivillä N50, näytti siirtyvän koneelle mainiosti:



Koneesta sain myös ulos työkaluparametrit ja perusasetukset. Seuraavaksi sitten post prosessointia ja pohdintaa miten kannattaisi sijoittaa koordinaatit koneen koordinaatteihin nähden

Tero-75

Mielenkiintoista luettavaa vaikka en ymmärrä puoliakaan ;D
Tässä on kyllä harrastaminen viety jo aika eri tasolle kuin normaali autotallirakentaminen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

mikan

Mä en ymmärtänyt sitäkään. Amatsussa joskus venäläisellä manuaalisorvilla sorvannut.  ;D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Tero-75 - toukokuu 30, 2020, 12:57:44
Mielenkiintoista luettavaa vaikka en ymmärrä puoliakaan ;D
Tässä on kyllä harrastaminen viety jo aika eri tasolle kuin normaali autotallirakentaminen.

Lainaus käyttäjältä: mikan - toukokuu 30, 2020, 15:18:52
Mä en ymmärtänyt sitäkään. Amatsussa joskus venäläisellä manuaalisorvilla sorvannut.  ;D

t. Mika

Ei näistä tiennyt vielä itsekkään paljoa alkuviikosta  ;D Pakko oli opetella jotta saa koneet käyttöön

Mielenkiintoista sitten kun saan jyrsintapit tänne ja voi vähän mittailla millä tarkkuudella ja toistettavuudella tulee hippuloita koneesta ulos

Atomic

kuusi tuntia pähkäilin koordinaatistoja ja parametrejä uusiksi. Sain lopuksi säätöihin haluamallani tavalla ja näin onnistui sitten Fusion 360 sovelluksesta pullautettua G-koodin pätkää ja näin ollen ensimäinen ilmakitara demo paikallaan:
https://www.youtube.com/watch?v=BmtX75P8WkI

Pitää kuulostella paremmin vielä mistä X-akselin ääntely tulee, kuulostaa hihnapyöräongelmalta  ::)

Atomic

#789
Ostin halvan kiinalaisvalmisteisen blokkisarjan, näyttäisivät olevan 0.01 - 0.02 mm suoria toisiinsa nähden. Sanoisin että melko kelpo setti näin aluksi ainakin. Jyrsintappien pitäisi saapua tällä viikolla niin pääsen jyrsimään toivottavasti melko pian. Ostin myös levyn 10 mm paksua rosteria vahvikelevyn koneistusta varten, itse tekemällä säästää 70e vs kustom tilaus leikattuna.









ILVES-Joe

Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Atomic

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - kesäkuu 03, 2020, 21:53:49
Joko jyrsin soittaa Paranoidin... ;) ;D

https://youtu.be/H7STBiTX9R4

Servoilla ei ihan tommosia ääniä saa  ;D pitää cnc plasmalla soitella kun saan sen tässä kesällä taas kasaan

Atomic

Indeksointisetti tuli:


sitten vain triggeripyöriä yms rattaita tekemään  8) ajatus oli tehdä oma vauhtipyörä jossa olisi valmiina tuo indeksointi VR/HALL anturille. Ja ehkä konvertoida hammashihnalle niin voi päräyttää remmiahtimen myös kiinni sittenkun haluaa  ::)

Shamsa

Konepuolen käyneenä pakko korjata, että tuo on jakolaite tai toiselta nimeltään jakopää :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 05, 2020, 19:25:59
Konepuolen käyneenä pakko korjata, että tuo on jakolaite tai toiselta nimeltään jakopää :)

jää tuo lontoo helpommin omaan päähän "Dividing Head / Indexing Head Milling"  varsinkin kun kirjoitan international blogin sivussa tänne ::) mutta jakolaitteena löytää suomen markkinoilta kyllä, kiitos lisäyksestä!

Atomic

Joku pölli 6 sarjaa autonrenkaita omalta kotipihalta :D ... Renkaat oli jemmassa vajassa pihan perukoilla poissa näköpiiristä. Jonkun on täytynyt käydä kahtelee pihaa ympäriinsä ja ettii mistä saa jotain irtaimistoa mukaansa. Eräs epäily on tyypistä joka kävi ostamassa autotrailerin meiltä ja sanoi että vie sen ulkomaille heti kun suomessa ei saa enää käyttää "dolleja" eli niitä itse räpellettyjä autotrailereita (yksiakselisia)...

Noh ei siinä auta kun ostaa lisää autoihin renkaita ja vanteita + rikosilmoitus ja vakuutukseen viestiä.


Asiasta kukkaruukkuun: ensiviikolla pääsee koneistaa taas enemmän, sain sarjan jyrsintappeja kotiutettua taas  8)

Atomic

Huomasin vähän ehkä liian myöhään että oma öljy pickup line oli vääntynyt päin honkia. Kaivoin toisesta moottorista toisen ehyemmän ja sain ratkaistua ongelmat runkolaakerien tukipukin kanssa 3D protoilla:





Seuraavaksi pääseekin jo sitten jyrsimään ihan aihiosta oikean version  8) kone kasaan ensiviikolla? Jännitys tiivistyy

Atomic

Noniin, saatiin runkolaakerien tukipukki valmiiksi vihdoinkin  ::) tulipahan opeteltua koneistusta:








Atomic





Olisinko tehnyt asioita toisin koneistuksen aikana, ehdottomasti  ::) Oli kyllä hyvä kappale harjoitteluun ja onnistui mielestäni mallikkaasti lopulta, istuu orkkis osien kanssa nätisti

Shamsa

Sulla ilmeisesti koneessa ei Y-akseli riittänyt koneistamaan kääntämättä?
Seuraavan kanssa kannattaa kääntää se X akselin suuntaiseksi niin ei tartte hakea nollia uudestaan.

Mutta hyvältä näyttää kuitenkin :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Atomic

#800
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - heinäkuu 03, 2020, 15:06:59
Sulla ilmeisesti koneessa ei Y-akseli riittänyt koneistamaan kääntämättä?
Seuraavan kanssa kannattaa kääntää se X akselin suuntaiseksi niin ei tartte hakea nollia uudestaan.

Mutta hyvältä näyttää kuitenkin :)

Ei riittäny kummassakaan  ::) 285 oli rajat. Plus noin päin oli helpompi saada kiinni

mikan

Asiaa! Rosterista lastu lentää!

Oikein hyvältä näyttää ja hienoa kun sait toimimaan. Mä voisin heti tilata imusarjan laippoja.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 03, 2020, 22:35:42
Asiaa! Rosterista lastu lentää!

Oikein hyvältä näyttää ja hienoa kun sait toimimaan. Mä voisin heti tilata imusarjan laippoja.  ;)

t. Mika

Tänjuu! Juu oli vähän opettelua laitteiden kanssa  ;D

Mulla on itseasiassa tulossa toinen kierros imusarjan laippoja lähiaikoina, tilaan eka materiaalit vain ja viimeistelen suunnittelun  ::)

Atomic

Alan alkuviikosta tilailemaan alumiiniaihioita niin saan tehtyä imusarjaan uusia osia. Tällä kertaa teen apukappaleet, joilla muunnetaan ympyrähalkaisijasta ovaaliksi. Nämä kappaleet ovat tarkoitus hitsata 90 asteen mutkiin kiinni, jonka jälkeen ovaalipäät voidaan painaa imusarjan laippaan kiinni ja hitsata toiselta puolelta kiinni (+ lopuksi plaanaus). Näin saavutetaan helpompi asennettavuus ja ei jää pelkoa että pihisee jostain ilmat ohi  8) Onneksi ostin pallopää jyrsintappeja niin saa tehtyä pehmeät muodot tuohon ympyrästä ovaaliprofiiliin muutoksessa   ::)




Atomic

Tilasin kasan 12 mm ja 25 mm alumiinilevyjä tänään. Askartelin myös kaikki männänrenkaat ja muut hippulat kasaan.

Laitoin myös printtautumaan iskaritornien tukiprotot eteen, ajattelin tehdä myös yhdet takaiskaritorheihin myös. Ajattelin myös tehdä itse mahdollisesti omat säädettävät camber levyt.

Ainiin ja lauantaina käyn hakemassa sorvin jossa mukana myös pystykarainen jyrsin sekä paljon työkaluja  8) pääsee taas puuhaamaan isommalla vaihteella.

mikan

Äijä on selkeästi ihan liekeissä! Tuokaa lisää bensaa!  :)

Noista imusarjan laipoista, niin ainakaan mä en vielä tiedä minkä kokoisilla imukanavilla mennään. Jos vaikka rikastuisi, niin käyttäisin kannen jollain joka ammatikseen porttaa kanavia.
Lisäksi imusarjan putkikoko on mysteeri. Siinä mun täytyy konsultoida kaveria, joka imusarjan mulle hitsaisi. Olen ajatellut, että imukanavien kattoa voisi nostaa ja tehdä kanavista suoremmat. Samalla imusarjan putket tulisivat enemmän yläviistoon ja suuttimien suihku kohdistuisi ehkä paremmin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 08, 2020, 09:53:42
Äijä on selkeästi ihan liekeissä! Tuokaa lisää bensaa!  :)

Noista imusarjan laipoista, niin ainakaan mä en vielä tiedä minkä kokoisilla imukanavilla mennään. Jos vaikka rikastuisi, niin käyttäisin kannen jollain joka ammatikseen porttaa kanavia.
Lisäksi imusarjan putkikoko on mysteeri. Siinä mun täytyy konsultoida kaveria, joka imusarjan mulle hitsaisi. Olen ajatellut, että imukanavien kattoa voisi nostaa ja tehdä kanavista suoremmat. Samalla imusarjan putket tulisivat enemmän yläviistoon ja suuttimien suihku kohdistuisi ehkä paremmin.

t. Mika

Haha, joo :D itse käytin kannen Nummelassa Kansiset Jampalla. Onko sulla laittaa vaikka yv:llä kuvia nykysestä sarjasta?

mikan

#807
Yks kuva oli työkoneella. Tai oli niitä useampikin, mutta muut oli kovin utuisia. Mutta siellä pitäis olla sun lootassa..
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Männät kasattu tosiaan:


printattu kotelo lisäelektroniikka boksille ja AD muuntimille:



Nokka-akseli asennettu myös:


Sain tiputettua yhden laakereista laakeripukissa ja siihen tuli vekki, hohhoijaa  ;D ::) uusi laakerisarja tulossa lähiaikoina niin saadaan moottori kasaan ja tatsuni ajoon, wrum wrum

Atomic

Sain sorvin viikonloppuna pajalle. Tein heti ensitöikseni hitsattavan öljypohjan adapterin turbon öljytuubille:

Sitten tuli reilusti alumiinia varastoon niin pääsee tekemään osia myyntiin:

Poistin myös kiinalaisesta öljynsuodattimen adapterista kannan jotta sai adapterin paikoilleen:


Pitänee siivota vielä tallia jotta kaikki koneet mahtuu paikoilleen:


Ja sitten protoilin 3D printtauksella sytkän blokkauslevyn, pitänee jyrsiä oikea alumiinista: