Kirjoittaja Aihe: Datsun B310 Turbo Coupe  (Luettu 113541 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #780 : Toukokuu 27, 2020, 19:32:29 »
Koneen ihmettely jatkui tänään töiden jälkeen. Päätä sai rapsuttaa pari kertaa kun ihmettelin että miksi kara pyörii vain vastapäivään. Noh, etsin vikaa releistä ja tarkistin tuleeko signaalia ohjausboksilta. Lopuksi vain tajutakseni että yksi M-koodi oli koodattu väärin, jonka jälkeen namiskat toimi niinkuin pitääkin!  8)

Jonka jälkeen porasin pari testi reikää ja kokeilin yhtä jyrsinpäätyä:

Kone on kyllä todellä jykevä ja näyttää purevan hyvin materiaaleihin. Sitten vain opettelemaan oikeat syöttönopeudet rouhinnoille ja viimeistelyille yms. Sekä pientä opettelua myös lyhyiden automatisoitujen syklien toteutuksiin, niin voi näppärästi tehdä montakin asiaa nestattuna ilman erillistä päänvaivaa. Mielenkiintoisia aikoja!  8)

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #781 : Toukokuu 28, 2020, 21:05:13 »
Pari tuntia lisää näppituntumaa takana koneen kanssa:

Lueskelin manuaalia myös ja koodi ja koneen kanssa juttelu alkaa tulemaan tutuksi. Latasin myös Fagorin DNC sovelluksen, jolla voi siirtää ohjelmia suoraan RS232 portin kautta koneen muistiin tai kopioida sieltä tiedostoja. Mahdollisuutena myös ohjata loputtomalla ohjaus moodilla. Koitan huomenna katsella mihinköhän alkuperäinen RS232 linja menee. Epäilynä yksi katkaistu kaapeli koneen takaosassa. Pitää yhdistää DB9 piuhaan ja hankkia RS232 -> USB adapteri ja katsella miten juttelee koneen kanssa. Ajattelin yhdistää samaan koneeseen jossa CNC plasmaleikkurin softat myös kiinni. Tästä koneesta saisi hyvän autotalli PC:n eri laitteille. Pitää jatkaa tallin siivoilua vähän pidemmälle myös vielä jotta saa kaiken mahdutettua  8)

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #782 : Toukokuu 30, 2020, 09:51:21 »
Ostin indeksointipyörän, niin pääsee tekemään omia hammashihnapyöriä ja rattaita  8)

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #783 : Toukokuu 30, 2020, 09:57:36 »
Vietin eilen 6 tuntia koneen parissa, koitin saada kommunikaatiota toimimaan RS232 portista koneeseen:

Aluksi kokeilin DB25 kaapelin kanssa, mutta kävi ilmi että Fagor DNC softa hyväksyy vain COM portin kanssa juttelua. Noh, sitten piti soitella ympäriinsä ja kysellä mistä saisi DB25 -> DB9 adapterin. Paikallisesta myymälästä löytyi yksi kpl varaston perukoilta, ihan mieletön tuuri  ;D No sitten piti seuraavaksi hankkia naaras- naaras DB9 kaapeli. Siinä piti lähteä helsingistä ostamaan sellainen. Noh, tuli sitten ostettua nollamodeemikaapeli, jossa olikin ilmeisesti RX/TX ristissä, eli kumosi mitä Fagorista tuli ulos TX - TX ja RX -RX. No sitten piti hoitaa asia omalla DB9 liittimellä:

Mutta ei näyttänyt vieläkään toimivan ja sitten alkoi armoton parametrien läpikäyminen:

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #784 : Toukokuu 30, 2020, 09:57:42 »

Yön yli nukuttua sain pari ideaa päähäni, ja lopulta sain yhteyden toimimaan tarkastettuani pari lisäasetusta:

kirjoitin dummy ohjelman P11111, jossa G74 rivillä N50, näytti siirtyvän koneelle mainiosti:

Koneesta sain myös ulos työkaluparametrit ja perusasetukset. Seuraavaksi sitten post prosessointia ja pohdintaa miten kannattaisi sijoittaa koordinaatit koneen koordinaatteihin nähden

Poissa Tero-75

• NCF jäsen
« Vastaus #785 : Toukokuu 30, 2020, 12:57:44 »
Mielenkiintoista luettavaa vaikka en ymmärrä puoliakaan ;D
Tässä on kyllä harrastaminen viety jo aika eri tasolle kuin normaali autotallirakentaminen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 2.0 FSI -07, Suzuki GT 125R -76

Poissa mikan

• NCF jäsen
« Vastaus #786 : Toukokuu 30, 2020, 15:18:52 »
Mä en ymmärtänyt sitäkään. Amatsussa joskus venäläisellä manuaalisorvilla sorvannut.  ;D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #787 : Toukokuu 30, 2020, 15:19:54 »
Mielenkiintoista luettavaa vaikka en ymmärrä puoliakaan ;D
Tässä on kyllä harrastaminen viety jo aika eri tasolle kuin normaali autotallirakentaminen.

Mä en ymmärtänyt sitäkään. Amatsussa joskus venäläisellä manuaalisorvilla sorvannut.  ;D

t. Mika

Ei näistä tiennyt vielä itsekkään paljoa alkuviikosta  ;D Pakko oli opetella jotta saa koneet käyttöön

Mielenkiintoista sitten kun saan jyrsintapit tänne ja voi vähän mittailla millä tarkkuudella ja toistettavuudella tulee hippuloita koneesta ulos

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #788 : Toukokuu 30, 2020, 15:42:41 »
kuusi tuntia pähkäilin koordinaatistoja ja parametrejä uusiksi. Sain lopuksi säätöihin haluamallani tavalla ja näin onnistui sitten Fusion 360 sovelluksesta pullautettua G-koodin pätkää ja näin ollen ensimäinen ilmakitara demo paikallaan:

Pitää kuulostella paremmin vielä mistä X-akselin ääntely tulee, kuulostaa hihnapyöräongelmalta  ::)

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #789 : Kesäkuu 02, 2020, 20:31:07 »
Ostin halvan kiinalaisvalmisteisen blokkisarjan, näyttäisivät olevan 0.01 - 0.02 mm suoria toisiinsa nähden. Sanoisin että melko kelpo setti näin aluksi ainakin. Jyrsintappien pitäisi saapua tällä viikolla niin pääsen jyrsimään toivottavasti melko pian. Ostin myös levyn 10 mm paksua rosteria vahvikelevyn koneistusta varten, itse tekemällä säästää 70e vs kustom tilaus leikattuna.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2020, 20:33:03 kirjoittanut Atomic »

Poissa ILVES-Joe

• NCF jäsen
  • Yleisvalvoja
« Vastaus #790 : Kesäkuu 03, 2020, 21:53:49 »
Joko jyrsin soittaa Paranoidin... ;) ;D

https://youtu.be/H7STBiTX9R4
Fairlady SPL310, PMC Skyline, LB10,  Homer F20 2kpl, FG103. KPLE10, LE10 5kpl
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #791 : Kesäkuu 04, 2020, 11:05:33 »
Joko jyrsin soittaa Paranoidin... ;) ;D

https://youtu.be/H7STBiTX9R4

Servoilla ei ihan tommosia ääniä saa  ;D pitää cnc plasmalla soitella kun saan sen tässä kesällä taas kasaan

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #792 : Kesäkuu 05, 2020, 16:25:32 »
Indeksointisetti tuli:

sitten vain triggeripyöriä yms rattaita tekemään  8) ajatus oli tehdä oma vauhtipyörä jossa olisi valmiina tuo indeksointi VR/HALL anturille. Ja ehkä konvertoida hammashihnalle niin voi päräyttää remmiahtimen myös kiinni sittenkun haluaa  ::)

Poissa Shamsa

• NCF jäsen
« Vastaus #793 : Kesäkuu 05, 2020, 19:25:59 »
Konepuolen käyneenä pakko korjata, että tuo on jakolaite tai toiselta nimeltään jakopää :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #794 : Kesäkuu 05, 2020, 22:15:20 »
Konepuolen käyneenä pakko korjata, että tuo on jakolaite tai toiselta nimeltään jakopää :)

jää tuo lontoo helpommin omaan päähän "Dividing Head / Indexing Head Milling"  varsinkin kun kirjoitan international blogin sivussa tänne ::) mutta jakolaitteena löytää suomen markkinoilta kyllä, kiitos lisäyksestä!

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #795 : Kesäkuu 21, 2020, 18:06:05 »
Joku pölli 6 sarjaa autonrenkaita omalta kotipihalta :D ... Renkaat oli jemmassa vajassa pihan perukoilla poissa näköpiiristä. Jonkun on täytynyt käydä kahtelee pihaa ympäriinsä ja ettii mistä saa jotain irtaimistoa mukaansa. Eräs epäily on tyypistä joka kävi ostamassa autotrailerin meiltä ja sanoi että vie sen ulkomaille heti kun suomessa ei saa enää käyttää "dolleja" eli niitä itse räpellettyjä autotrailereita (yksiakselisia)...

Noh ei siinä auta kun ostaa lisää autoihin renkaita ja vanteita + rikosilmoitus ja vakuutukseen viestiä.

Asiasta kukkaruukkuun: ensiviikolla pääsee koneistaa taas enemmän, sain sarjan jyrsintappeja kotiutettua taas  8)

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #796 : Kesäkuu 24, 2020, 07:20:46 »
Huomasin vähän ehkä liian myöhään että oma öljy pickup line oli vääntynyt päin honkia. Kaivoin toisesta moottorista toisen ehyemmän ja sain ratkaistua ongelmat runkolaakerien tukipukin kanssa 3D protoilla:

Seuraavaksi pääseekin jo sitten jyrsimään ihan aihiosta oikean version  8) kone kasaan ensiviikolla? Jännitys tiivistyy

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #797 : eilen kello 10:23:44 »
Noniin, saatiin runkolaakerien tukipukki valmiiksi vihdoinkin  ::) tulipahan opeteltua koneistusta:

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #798 : eilen kello 10:25:34 »

Olisinko tehnyt asioita toisin koneistuksen aikana, ehdottomasti  ::) Oli kyllä hyvä kappale harjoitteluun ja onnistui mielestäni mallikkaasti lopulta, istuu orkkis osien kanssa nätisti

Poissa Shamsa

• NCF jäsen
« Vastaus #799 : eilen kello 15:06:59 »
Sulla ilmeisesti koneessa ei Y-akseli riittänyt koneistamaan kääntämättä?
Seuraavan kanssa kannattaa kääntää se X akselin suuntaiseksi niin ei tartte hakea nollia uudestaan.

Mutta hyvältä näyttää kuitenkin :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Poissa Atomic

• Foorumin käyttäjä
  • **
« Vastaus #800 : eilen kello 16:23:10 »
Sulla ilmeisesti koneessa ei Y-akseli riittänyt koneistamaan kääntämättä?
Seuraavan kanssa kannattaa kääntää se X akselin suuntaiseksi niin ei tartte hakea nollia uudestaan.

Mutta hyvältä näyttää kuitenkin :)

Ei riittäny kummassakaan  ::) 285 oli rajat. Plus noin päin oli helpompi saada kiinni
« Viimeksi muokattu: eilen kello 16:26:32 kirjoittanut Atomic »

Poissa mikan

• NCF jäsen
« Vastaus #801 : eilen kello 22:35:42 »
Asiaa! Rosterista lastu lentää!

Oikein hyvältä näyttää ja hienoa kun sait toimimaan. Mä voisin heti tilata imusarjan laippoja.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita