Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Qashqai vm.07 käsijarrun säätö?

Aloittaja kaskai, helmikuu 07, 2015, 21:19:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaskai

Elikkäs,Qashqain käsijarrukahva on löysempi ja nousee ylemmäksi kuin ennen,ennen kuin ottaa kiinni. Jarrut pitää kyllä,siin ei ole ongelmaa. Kuinka kyseisessä autossa kiristetään käsijarrua (vaijeria) kiitos :)

cedricfan

Vaijerin ja käsijarrun kiristys on kaksi eri asiaa. Käsijarru kiristyy automaattisesti. Vaijeria tarvii kiristää erittäin harvoin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kaskai

Kuinkahan nopeaa tuo käsijarru sitten kiristyy? Vaijeri sitten toimii kuitenkin oikein, koska jarrut pitää :)

flanders

#3
Kyllä se käsijarru ei kiristy automaattisesti. Käyttöjarruhan on levyjarru ja jarrulevyn sisällä on rumpujarru käsijarruna. Jarruvely siis toimii myös rumpuna.
Säätö onnistuu silleen että otat takapyörän/pyörät pois, jarrulevyssä on sellainen kumitulppa, se pois ja sitten siitä reijästä käsijarrun kehintää voi kiristää tai löysätä tasapää meisselillä. Kiristin systeemi on alapuolella, vaikka taskulampun kanssa etsii sen kohdan ja sitten vaan meisselillä tiukemmalle, mutta kuitenkin niin että ei laahaa.

Tuossa kuva, ei ole qashqain käsijarrusta, mutta tuosta näkee sen säädön. Siis tuo rulla/kierre systeemi alalaidassa. Qashqaissa suunnilleen samoilla seuduilla.
http://www.torinoproject.com/images/Takajarrut.jpg

Voi myös purkaa satulan ja levyn pois niin näkee koko systeemin ja voi sen myös huoltaa.
Tai sitten vie korjaamolle :D

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

LainaaTuossa jotain rakennekuvia yms.

http://nissan4u.com/parts/qashqai/er_j10e/2007_5/type_3/brake/rear_brake_and_parking_brake_control/

Miksiköhän siellä pitää olla rummut erikseen?

On Nissanin insinöörit ottaneet opikseen.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

140ypower

eikös tuot systeemi silti ihan ns automaatti oo?  ::) taitaa olla se reikä pois ottamista varten, mistä saa kengät löysättyä kun haluaa rummun irti, mutta voihan ne siittäkin toki säätää. kyllä tuo rumpu on melkein käsijarrulle ainakin omasta mielestä toimivin vaihtoehto  :) helppo huoltaa ja ei oikeastaan voi tulla isompia vikoja/ jumituksia sen kanssa.
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

flanders

Mikä sitä säätörullaa siellä pyörittää? Pyhähenkikö?

ms

#8
nimimerkki cedricfan ja 140ypower ovat oikeassa. ja nimimerkki flandersin lähettämässä foordin takajarrukuvassa on juurikin automaattisäätö. säätörullaa pyörittää metalliklipsu, aina kun kengät ovat tarpeeksi kuluneet niin rulla pyörähtää aukipäin jolloin tanko pitenee ja kengät siirtyvät lähemmäksi rumpua. jos kovin paskanen tai joku osa rikki niin ei välttämättä toimi.                               edit. niin, tämä koskee perinteistä rumpujarrua, sori.

Mikki87

Enpä oo vielä nähny vielä yhtäkää erillisellä käsijarrurummulla olevaa missä olis automaattisäätö, eikä siinä tee poikkeusta nissankaan.. Eipä noissa oo kun manuaalisäätö tolle vaijerille ja kengille, ja kengät säädetään just rummussa olevasta reiästä..
Galant e52 1.8 -93 & Galan e33 2.0 GTI -89 & Almera N16 2.2Di -00 & Micra 1.0 -85

Shamsa

Käsisäätöinen luulis olevan, en oo yhtään käsiajarrurumpua nähnyt automaattisäädöllä.
Opel Vectra A:ssa myös takana käsijarrurummut levyyn sisäänrakennettuna. Säätö on varmaan käskaissakin samanlainen, eli siitä reiästä lipsuttelet ruuvarilla sitä säätöklipsua.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

flanders

Lainaanimimerkki cedricfan ja 140ypower ovat oikeassa. ja nimimerkki flandersin lähettämässä foordin takajarrukuvassa on juurikin automaattisäätö. säätörullaa pyörittää metalliklipsu, aina kun kengät ovat tarpeeksi kuluneet niin rulla pyörähtää aukipäin jolloin tanko pitenee ja kengät siirtyvät lähemmäksi rumpua. jos kovin paskanen tai joku osa rikki niin ei välttämättä toimi.                               edit. niin, tämä koskee perinteistä rumpujarrua, sori.

Tuo minun kuva nyt olivaan havainnollistava kun tuossa tuo rulla näkyy. Joskus näistä irtoaa jompi kumpi vaijeri ns. kahvalta irti, silloin on tosi löysä kahva.

kaskai

En kerennyt vielä ottamaan renkaita ois/muutakaan tekemään. Eli oliko se oikea tyyli rengas pois->ja meisselillä kiristää molemmilta puolilta sopivasti vai miten? :)

flanders

LainaaEn kerennyt vielä ottamaan renkaita ois/muutakaan tekemään. Eli oliko se oikea tyyli rengas pois->ja meisselillä kiristää molemmilta puolilta sopivasti vai miten? :)
Kyllä juuri sillälailla.