Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Maakaasu-/biokaasukonversio

Aloittaja Nicd, syyskuu 30, 2014, 22:25:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nicd

Terve arvoisat Nissanistit,

Olen tässä lueskellut ja miettinyt auton (P11-144 1.6 vm. 2001, kone QG16DE) muuntamista maa-/biokaasulla (CNG/CBG) kulkevaksi (Bifuel). Olen pyöritellyt numeroita jo tovin ja päätynyt suunnilleen siihen, että JOS autoon ei tule juuri ylimääräisiä huoltoja JA valtio ei nosta kaasun hintaa, niin nykyisillä kilometrimäärillä konversio olisi maksanut itsensä takaisin noin 2 vuoden ja parin kuukauden päästä. Mutta koska alkuinvestointi on kuitenkin omalle budjetille merkittävä, niin ajattelin kysyä autoista tietäviltä mielipiteitä. Olen listannut tähän jotain kysymyksiä joita minulla pyörii mielessä, mutta kaikki kokemukset ja kommentit ovat tervetulleita.

• Jotta kaasua voidaan käyttää, tulee auton moottoriin lisälaitteita. Onko näiden vika-alttiudesta mitään tietoa? Onko jotain yleisiä vikoja?
  • Millaisia huoltoja kaasulaitteistoon tehdään? Kuinka kalliita ja kuinka usein? Ilmeisesti jotain venttiilinsuoja-ainetta voi lisätä, mutta onko se olennaista?
  • Vaikuttaako muutos esimerkiksi öljyn kulutukseen tai öljynvaihdon tiheyteen tai johonkin muuhun yllättävään?
  • Ilmeisesti ajoneuvovero pienenee, mutta kuinka paljon? Miten uusi CO2-lukema lasketaan, kun autolla voi ajaa sekä bensalla että kaasulla? Oletettavasti typerä käyttövoimavero syö tuon autoveron alennuksen mutta olisi kiva tietää lukuja.
  • Jos jollain on vastaavanlainen tai sitä lähellä oleva kaasulla kulkeva auto niin todelliset kulutuslukemat olisivat arvokasta tietoa. Tällä hetkellä tuon bensakoneen kulutus on meillä keskiarvona noin 7,2 l/100km.
  • Kaikki muu mieleen tuleva on tervetullutta!
Primera P11-144 vm. 2001, 1.6 QG16DE

Tare

LainaaIlmeisesti ajoneuvovero pienenee, mutta kuinka paljon? Miten uusi CO2-lukema lasketaan, kun autolla voi ajaa sekä bensalla että kaasulla?
Jos laitat moottorille kaasu-laitteet, niin sen jälkeen käyttö bensiinillä on mahdotonta, kaasun ja nesteen fyysisten olomuoto erojen takia.

Laittet sinäänsä kestää ainakin yhtäkauan  ja hyvin, kuin mitä yhdellä moottorilla n. suurin piirtein ajetaan. Huollon tarvetta ei sinäänsä voi unohtaa, kuin ei moottoreissa pidäkään unohtaa. Konehuoneessa saa olla aina välillä haistelemassa, onko painelinjoihin tullut vuotoja + muut moottorin normi huollot.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

100AF-II

Lainaa

• Jotta kaasua voidaan käyttää, tulee auton moottoriin lisälaitteita. Onko näiden vika-alttiudesta mitään tietoa? Onko jotain yleisiä vikoja?
  • Millaisia huoltoja kaasulaitteistoon tehdään? Kuinka kalliita ja kuinka usein? Ilmeisesti jotain venttiilinsuoja-ainetta voi lisätä, mutta onko se olennaista?
  • Vaikuttaako muutos esimerkiksi öljyn kulutukseen tai öljynvaihdon tiheyteen tai johonkin muuhun yllättävään?
  • Ilmeisesti ajoneuvovero pienenee, mutta kuinka paljon? Miten uusi CO2-lukema lasketaan, kun autolla voi ajaa sekä bensalla että kaasulla? Oletettavasti typerä käyttövoimavero syö tuon autoveron alennuksen mutta olisi kiva tietää lukuja.
  • Jos jollain on vastaavanlainen tai sitä lähellä oleva kaasulla kulkeva auto niin todelliset kulutuslukemat olisivat arvokasta tietoa. Tällä hetkellä tuon bensakoneen kulutus on meillä keskiarvona noin 7,2 l/100km.

Mä oon ajanut K11 Micralla noin 25000km kaasulla ja kulutus per 100km on ollu noin 3,5kg kaasua ja alle litra bensaa. Tein mekaaniset ja sähkö asennukset itse ja säädöt, vuodontarkistukset yms. pakolliset teki Terragas.

Ihan aluksi pitää korjata Taren väite ettei bensalla voisi enää ajaa. Auton bensapuoleen ei perus CNG asennuksessa tehdä mitään muutoksia ja kojelaudan kytkimestä voi valita kumpaa polttoainetta käytetään, jos kaasu loppuu systeemi vaihtaa automaattisesti bensalle.

- Tarvittavia lisälaitteita mun autoon tuli pullot hanoineen, paineenalennin, kaasu ECU, injektorit (en keksi järkevää suomennosta), imusarjan ja kaasulinjan alipaineita mittaava mötikkä ja venttiilinsuoja purkki. Minkään näistä ei pitäisi olla kovin vikaherkkä, eivätkö ole kovin kalliitakaan.
Kaasukäytön hyötysuhteen saa vielä vähän paremmaksi asentamalla sytytystä ohjaavan lisäpurkin joka multa vielä puuttuu.
- Kaasulaitteisto ei vaadi juurikaan huoltoa. Suodatin pitää vaihtaa joskus, mutta se on parilla klemmarilla matalapaineletkuun kiinnittyvä muutaman euron palikka. Venttiilin suojaa pitää tietysti joskus lisätä.
- Kaasunkäyttö ei vaikuta öljynvaihtoihin, jotkut tulpat saattavat kulua bensakäyttöä nopeammin. Nykyään on saatavilla speciaaleja CNG-tulppia. Mulla on kestäny normaalitkin.
- Ajoneuvovero ei pienene eikä CO2 luku muutu. Käyttövoimavero tulee.
- Kulutuksen jo mainitsinkin ja sitä oikeen tarkkaan laskiessa pitää huomioida että moottori käynnistyy ja lämpenee (mulla vaihtaa kaasulle 40 asteessa) bensalla. Lämpötilan voi ohjelmoida haluamakseen.

Lisätietoja, laitteiston osia ja asennuksia saa Terragas Oy:stä joka toimii Tuusulan lähellä. Mulla ei sinäänsä oo mitään kytköksiä ko.firmaan mut ihan asiakkaana voin lämpimästi suositella.

Nicd

Lainaa
LainaaIlmeisesti ajoneuvovero pienenee, mutta kuinka paljon? Miten uusi CO2-lukema lasketaan, kun autolla voi ajaa sekä bensalla että kaasulla?
Jos laitat moottorille kaasu-laitteet, niin sen jälkeen käyttö bensiinillä on mahdotonta, kaasun ja nesteen fyysisten olomuoto erojen takia.

Laittet sinäänsä kestää ainakin yhtäkauan  ja hyvin, kuin mitä yhdellä moottorilla n. suurin piirtein ajetaan. Huollon tarvetta ei sinäänsä voi unohtaa, kuin ei moottoreissa pidäkään unohtaa. Konehuoneessa saa olla aina välillä haistelemassa, onko painelinjoihin tullut vuotoja + muut moottorin normi huollot.
Tommosesta kaasukonversioautosta tulee bifuel, eli sillä voi ajaa bensalla ja kaasulla. Bensatankkikin jää paikoilleen joten se toimii kanssa ihan tavallisena bensalenkkarina. Itse asiassa tämmönen kaasu-bensa-bifuel-autohan käynnistyy aina bensalla ja vaihtaa sitten automaattisesti kaasuun kun kone on tarpeeksi lämmin. Jos voisi ajaa pelkällä kaasulla, eivät Suomen tankkauspisteet riittäisi mihinkään.

Nicd

Lainaa
Lainaa

Mä oon ajanut K11 Micralla noin 25000km kaasulla ja kulutus per 100km on ollu noin 3,5kg kaasua ja alle litra bensaa. Tein mekaaniset ja sähkö asennukset itse ja säädöt, vuodontarkistukset yms. pakolliset teki Terragas.

Ihan aluksi pitää korjata Taren väite ettei bensalla voisi enää ajaa. Auton bensapuoleen ei perus CNG asennuksessa tehdä mitään muutoksia ja kojelaudan kytkimestä voi valita kumpaa polttoainetta käytetään, jos kaasu loppuu systeemi vaihtaa automaattisesti bensalle.

- Tarvittavia lisälaitteita mun autoon tuli pullot hanoineen, paineenalennin, kaasu ECU, injektorit (en keksi järkevää suomennosta), imusarjan ja kaasulinjan alipaineita mittaava mötikkä ja venttiilinsuoja purkki. Minkään näistä ei pitäisi olla kovin vikaherkkä, eivätkö ole kovin kalliitakaan.
Kaasukäytön hyötysuhteen saa vielä vähän paremmaksi asentamalla sytytystä ohjaavan lisäpurkin joka multa vielä puuttuu.
- Kaasulaitteisto ei vaadi juurikaan huoltoa. Suodatin pitää vaihtaa joskus, mutta se on parilla klemmarilla matalapaineletkuun kiinnittyvä muutaman euron palikka. Venttiilin suojaa pitää tietysti joskus lisätä.
- Kaasunkäyttö ei vaikuta öljynvaihtoihin, jotkut tulpat saattavat kulua bensakäyttöä nopeammin. Nykyään on saatavilla speciaaleja CNG-tulppia. Mulla on kestäny normaalitkin.
- Ajoneuvovero ei pienene eikä CO2 luku muutu. Käyttövoimavero tulee.
- Kulutuksen jo mainitsinkin ja sitä oikeen tarkkaan laskiessa pitää huomioida että moottori käynnistyy ja lämpenee (mulla vaihtaa kaasulle 40 asteessa) bensalla. Lämpötilan voi ohjelmoida haluamakseen.

Lisätietoja, laitteiston osia ja asennuksia saa Terragas Oy:stä joka toimii Tuusulan lähellä. Mulla ei sinäänsä oo mitään kytköksiä ko.firmaan mut ihan asiakkaana voin lämpimästi suositella.
Kiitos tiedoista 100AF-II! :) Satutko muistamaan yhtään paljonko sulla oli auton kulutus bensamallisena? Onko tullut mitään yllätyksiä mitä tulis mieleen?

100AF-II

Kyseessä on valtavalla 1,0 motilla oleva Micra joka kuluttaa mun ajossa bensaa aika tarkkaan 6l/100km. Micrassa kaasulaitteisto ei varsinaisesti ole mikään kovin tehokas keino säästää rahaa. Vaikka ajankin Micralla reilut 25000km vuodessa laitteiston hinnan säästämiseen menee aika kauan, toisaalta mä ostinkin laitteistot alunperin vähän erikoisempaan Datsun-projektiin ja enemmän kiinnostavan tekniikan kuin säästön takia.

Mitään varsinaisia yllätyksiä ei oo tullu, mutta ainakin ilman sytytyksen optimointia saattaa yläkierroksille tulla pientä tehohäviötä joka muutenkin tehottomassa moottorissa voi välillä olla häiritsevää, muutenkin kaasusysteemit kannattaisi asentaa selkeesti litrasta isompaan mottiin. Toinen asia mitä kannattaa vähän miettiä on säiliöiden vaatima tila, pulloja on aika montaa mallia ja niitä sopivasti yhdistelemällä voi saada kohtuullisen toimintasäteen ilman että uhraa kaiken tavaratilan. Varsinkin henkilöautoissa myös säiliöiden paino voi olla ongelma, teräspöntöt on yllättävän painavia ja kuiduista tehdyt kalliita.
Micran takakontissa on 32l ja 23,5l säiliöt joihin menee 8,5kg kaasua.

Nicd

Kiitos taas vastauksesta. Primerassa on tosiaan 1.6 kone joten siinä kaasulla on jo vähän enemmän eroa. Eikä tehonhäviökään varmaan haittaa niin paljoa, en ajele muutenkaan urheilullisesti.

Toi säiliöiden viemä tila joo huolestuttaa. Mun pitää tehdä jonkun verran mittauksia takakontista ja pohtia ottaako yhden ison tankin vai useampia pieniä. Muistatko paljonko useamman pienemmän tankin valitseminen nostaa projektin hintaa? Käyttöönhän se ei varmaan vaikuta mitenkään. Toimintasädettä pitäis saada nyt se 300 kilometriä kuitenkin.

Kiitos firman vinkkaamisesta, kuulostaa ihan hyvältä (ja luinkin siitä lehdestä). Ilmeisesti ovat avaamassa Tampereelle sivupisteen, mikä sopis hyvin meille.