Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera P12 ongelmaa

Aloittaja arde, helmikuu 15, 2014, 08:13:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arde

No niin, nyt olisi tällaista aasihattu-osastoa...
Eli onko jollain tietoa saako ecu-boksin hälykoodin lukijalla selville vaikka omistaja olisikin tötöillyt kaikkensa että se nollautuisi?
Eli autoon syttyi vikavalo ja käynti alkoi takkuilla, bensaa vei helposti toista kymppiä sadalla. Päätin sit suuressa viisaudessani kuitata itse hälyn pois täältä saaduilla, sinänsä toimivilla ohjeilla. Ihmettelin sit et vittuako tuo moottorivalo vilkkuu, mutta en sit tajunnut et sehän vissiin morsettaa sen hälykoodin... Lopuksi otin vielä varmuuden vuoksi akun miinusnavankin irti pariksi tunniksi.
Lähti sen jälkeen nätisti käyntiin, mut seuraavana aamuna ei enää millään. Yrittää vähän hörähtää, mutta ei lähde, ei.
Se "surina+naksaus" kyllä kuuluu, kun virrat laittaa päälle.
Eli mikäköhän tolle nyt oikein tuli, ja saako ne ecukoodit jotenkin esim. korjaamon mittareilla vielä pihalle??
Hitto kun rahatkin ihan loppu, tämä oli pääsyy siihen et alunperinkin aloin itse säätää... Viime keväänä sain auton tolkkuihinsa just tolla ecun nollauksella. Olisiko mennyt silloin johonkin vikatilaan boksi tai jotain.
Noh, vikatilassa on auto nytkin juu...
Niin auto on Primera Traveller 1,6 vm 2004

espi

#1
Saattaa siellä olla uusia ja vanhojakin vikakoodeja, vaikkei merkkivaloa näy. Tosin jos siellä on esim. ketju venynyt, bensapumppu hajalla, niin ei se näy koodeissa.

Toivottavasti takkuaminen ja kaikki johtuu esim. takavalon maadoituksesta, joka noissa on tyyppivika.

Paljon on ajettu? Atellen mahdollista ketjun venymistä.

Parilla kympillä saa vikakoodit luetettua, tosin melkeen samalla rahalla saa tuollaisen bluetooth mokkulan, jolla voi esim. älypuhelimen kanssa lukea vikakoodit rimpulasta. Moinen löytyy täältäkin...

arde

No niin, nyt on edes jotain tietoa.
Sain tossa hommattua ELM327 ja siihen android sovelluksia.

Tätä ongelmaa on nyt jatkunut tässä kuukausia...
Vaihdoin MAFFin, sen jälkeen loppui varsinaiset käymishäiriöt.
Sen sijaan bensaa palaa, keskikulutus ripeet 13L
Se on tässä välillä antanut hälyn tauluun, mut poistuu ellei autolla aja muutamaan päivään.
Sit kun ajaa taas about 50km lenkin, syttyy uudelleen.

Eli noihin koodeihin.
Torgue lite ei löytänyt varsinaista hälykoodia (ei palanut vaihteeksi taulussakaan...)
Sen sijaan antoi tälläisen tekstin:
Component status
Fuel System Status
Closed Loop, using O2 sensor for fuel mix

Sen sijaan toinen ohjelma löysi vanhan hälyn
P0171 System too Lean.

Epäilen ettei ainakaan laihalla käy, kun tulpat on ihan mustat ja gaso maistuu.

Olin jo vähän hakemassa 1. lambdaa liikkeestä,
mut se sai mut epävarmaksi kun väitti, et näistä menee KAT:ja ja se kuulemma alkaa viedä silloin bensaa...

Sit jostain luin että jälkimmäinen Lambdakin voi jotenkin sotkea asiaa.
Sen vois vissiin testaa nykäisemällä piuhan irti. Jos kulutus normalisoituu, vika ois siinä? Vai häh?
Onkohan sen piuhan toinen pää jossain näkyvällä paikalla?

No tulihan aika raamattu, toivottavasti joku jaksoi lukea, saati ehkä vielä vastata.

Alppu

#3
Paljonko ajettu?

Pääseekö sinne jakopäähän kurkistelemaan enempiä purkamatta?

Joskus lukenut samatapaisista ongelmista ja ketju oli venynyt, ihan vaan sillä että pääsee sen vaihtoehdon sulkemaan pois.

Voihan se olla lambda-anturikin. Jälkimmäinen tosin vaan haistelee, ei muuta seoksia(?)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Cedricisti

Lainaa

Sen sijaan toinen ohjelma löysi vanhan hälyn
P0171 System too Lean.

Epäilen ettei ainakaan laihalla käy, kun tulpat on ihan mustat ja gaso maistuu.


Vuoto pakoputkessa ennen lambdaa.

arde

Lainaa
Lainaa

Sen sijaan toinen ohjelma löysi vanhan hälyn
P0171 System too Lean.

Epäilen ettei ainakaan laihalla käy, kun tulpat on ihan mustat ja gaso maistuu.


Vuoto pakoputkessa ennen lambdaa.

Olisiko perhana.
Vähän kurkittu kyl auton alle, ja ei näkyvää savua puske.
Kai se on pukeille saatava.
Meneekö siinä väkistään myös katti ostoon, vai onko vaan "etumutkaa" mahis vaihtaa?

arde

LainaaPaljonko ajettu?

Pääseekö sinne jakopäähän kurkistelemaan enempiä purkamatta?


Joskus lukenut samatapaisista ongelmista ja ketju oli venynyt, ihan vaan sillä että pääsee sen vaihtoehdon sulkemaan pois.



Voihan se olla lambda-anturikin. Jälkimmäinen tosin vaan haistelee, ei muuta seoksia(?)


160 000 on mittarissa.

Alppu

Lainaa
Lainaa
Lainaa

Sen sijaan toinen ohjelma löysi vanhan hälyn
P0171 System too Lean.

Epäilen ettei ainakaan laihalla käy, kun tulpat on ihan mustat ja gaso maistuu.


Vuoto pakoputkessa ennen lambdaa.

Olisiko perhana.
Vähän kurkittu kyl auton alle, ja ei näkyvää savua puske.
Kai se on pukeille saatava.
Meneekö siinä väkistään myös katti ostoon, vai onko vaan "etumutkaa" mahis vaihtaa?

Ei ne näkyvää savua puske, höyryä joskus. Tuskin etuputki on puhkiruostunut, todennäkäisemmin joku liitos vuotaa.
Laita joku painamaan putkenpäästä, tekemään vastapainetta ja tutki samalla vuotoja.



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

arde

Lainaa
Lainaa
Lainaa
Lainaa

Sen sijaan toinen ohjelma löysi vanhan hälyn
P0171 System too Lean.

Epäilen ettei ainakaan laihalla käy, kun tulpat on ihan mustat ja gaso maistuu.


Vuoto pakoputkessa ennen lambdaa.

Olisiko perhana.
Vähän kurkittu kyl auton alle, ja ei näkyvää savua puske.
Kai se on pukeille saatava.
Meneekö siinä väkistään myös katti ostoon, vai onko vaan "etumutkaa" mahis vaihtaa?

Ei ne näkyvää savua puske, höyryä joskus. Tuskin etuputki on puhkiruostunut, todennäkäisemmin joku liitos vuotaa.
Laita joku painamaan putkenpäästä, tekemään vastapainetta ja tutki samalla vuotoja.




Thänks, tämä täytyy tutkia.
Mutta miten se vaikuttaa bensansyöntiin?!?

Alppu

#9
Lainaa
Thänks, tämä täytyy tutkia.
Mutta miten se vaikuttaa bensansyöntiin?!?

[mutu]Ennen lambda/happianturia on jossain kohdassa putkea vuoto. Pakokaasu virtaa pulssimaisesti luoden
toisinaan alipainetta, joka taas imaisee ulkoilmaa pakoputkeen ennen happianturia. Anturi mittailee pakokaasussa olevaa
jäännöshapen määrää. Anturin jännitesignaali(?) muuttuu hapen määrän mukaan. Anturi ilmoittaa moottorinohjausyksikölle,
että nyt mennään liian laihalla keitolla. Ohjainyksikkö antaa sitten käskyn syöttää lisää menovettä ja näin tapahtuu.[/mutu]

:)



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Cedricisti

#10
Lainaa
Lainaa
Thänks, tämä täytyy tutkia.
Mutta miten se vaikuttaa bensansyöntiin?!?

[mutu]Ennen lambda/happianturia on jossain kohdassa putkea vuoto. Pakokaasu virtaa pulssimaisesti luoden
toisinaan alipainetta, joka taas imaisee ulkoilmaa pakoputkeen ennen happianturia. Anturi mittailee pakokaasussa olevaa
jäännöshapen määrää. Anturin jännitesignaali(?) muuttuu hapen määrän mukaan. Anturi ilmoittaa moottorinohjausyksikölle,
että nyt mennään liian laihalla keitolla. Ohjainyksikkö antaa sitten käskyn syöttää lisää menovettä ja näin tapahtuu.[/mutu]

:)




Jep. Ja ennenmuinoin ainakin liialla bensalla rikkoutui tulpat, lambda sekä katalysaattori.

arde

Ja tarina jatkuu.
Sain tänään autoo sen verran ylös, että pääsin tutkailemaan.
Minkään näköistä vuotoa ei silmin havaittavissa.
Nyt kun se taaimmainen lambda-anturi oli näkyvissä, nykäisin kokeeksi sen piuhan irti ja ajoin lenkin.
Ei syttynyt hälyvaloa, ja auto kävi ja vei bensaa ihan vanhaan malliin.
Eikö luulis jotain eroo käynnissä/kulutuksessa olevan jos vika ois pakarin vuodossa???
Nyt uhmallakin tilaan sen uuden alkuperäisen boschilaisen etulambdan, jos vika ei oo siinä niin lohduttaudun sillä et onhan alkuperäisosa paikallaan, hinnan sain tingittyä 120 euroon.

Ps. Jos joku joskus tätä tietoa etsii, niin taaimmaisen lambdan liitin on heti pakoputken juuressa! Eli alakautta on piuha irroitettava, jos sellaiseen kokee tarvetta.


arde

Do diin.
Etummainen lambda vaihdettu orkkis boschiin.
Heitin illalla 70km lenkin 6.1 keskikulutuksella.

Eli näyttäis tulleen kuntoon, mut katsellaan nyt ihan rauhassa...