Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

E13 sylinterikansi vs E15

Aloittaja TurboZ.Dude, toukokuu 19, 2014, 12:25:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

TurboZ.Dude

Terve,

sain käsiini N13 hatchbackin josta saan ottaa osia ilmatteeksi. Siinä on E13S-moottori. Kävi mielessä ajatus, että E15S-koneeni sylinterikansi on haljennut 3-sylinterin pakoventtiilin ja sytytystulpan välistä. Jossain vaiheessa kansi on pakko kuitenkin vaihtaa, ja kun eteen sattuu E-sarjan moottori, rupesin miettimään onko E13 ja E15 kansissa huomattavia eroja. (muuta kuin että E13S - kannessa on venttiilikopan kiinnityspultit siirretty taaksepäin sentillä)

Kysymykseni ovat siis:
1. Voiko E13S koneesta vaihtaa kannen E15S koneeseen?
2. Onko venttiileissä kokoeroa, ja/tai imu- ja pakokanavissa, tai muita huomattavia eroja?
3. Olisiko operaatiolla huomattavaa negatiivista merkitystä suorituskyvylle, jos eroja löytyy?

AkiH

#1
Ovatko kannet millaisilla valunumeroilla? E15-koneen 15M on ainakin virtauksiltaan parempi kuin E13-koneen normikansi, mikä taitaa ainakin minulla olla 41M-koodiltaan. Puristuksissakin on muistaakseni eroja.

Kun E-koneiden virittäminen tuntuu kiinnostavan, niin pienenä mainoksena kerrottakoon, että tuolla jäsenpuolella on käsitelty virittämistä laajemminkin. Kannattaa harkita jäseneksi liittymistä. ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Tare

Appi-ukon ex-B11:seen vaihdettiin joskus E15-koneeseen E13:sen kansi.  Alaväännöt paranivat jonkin verran vaan tehot kyllä jäivät jonnekin kanaviin. Ei kiertänyt enää, niin kuin vanhalla kannella ja muutenkin piti outoa murinaa.

Venttiilit on halkaisijaltaan muutaman millin pienempiä,  kuin E15-koneisessa ja kanavat ahtaat, isommasta kaasuttimesta ei ole muuta hyötyä, kuin kulutuslukemat pysyy isoina.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

TurboZ.Dude

#3
Mielenkiintoista, asiasta on näemmä aika paljon erilaista tietoa. Puhuin erään tutun moottorientisöijän kanssa eilen, hän totesi katalogeista katsomalla että venttiilit ovat E13 ja E15 koneissa samat, mutta muisteli myös imusarjojen tiivisteitä katselemalla että imukanavat ovat ahtaammat E13 - koneiden kansissa verrattuna E15 - koneiden kansiin joten pientä avarrusta tarvitaan, muutoin niiden pitäisi olla suht samat.

Hän totesi myös että niissä on pienempi palamistila mutta se ei välttämättä ole negatiivinen asia. E15 - koneiden kansissa oli myös heittoa; varhaisissa 15M kansissa oli palamistila pienempi kuin uudemmissa 25M kansissa, joten puristus oli vanhoissa koneissa hieman korkeampi (tarkistin kansitiedot N12Turbo - foorumeilta). Ja korkeampi puristushan tosiaan tuo vääntöä, kuten Tare tuossa epäsuorasti totesikin. Jos tuossa E13 - kannessa jonka valunumeroa en vielä tiedä, on sama palamistila kuin 15M - kannessa, ei välttämättä olekaan mitään hätää.

Viikonloppuna katson kannen valunumeroita, auto on tällä hetkellä 70 km päässä.

Kiitos teille tiedoista ja ajatuksista! Nyt minulla on aavistuksia siitä, mitä ongelmia / töitä on odotettavissa.

Tero-75

#4
Venttiilit ovat muuten saman kokoisia ja keskenään vaihtokelpoisia E13, E15 ja E16-kansissa, mutta 15M-kannessa on millin (30mm vs 31mm) isommat, ja useimmiten natriumtäytteiset pakoventtiilit.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

OH2KV

E13 ja E15 jakopäässä oli myös jotakin eroja, toiseen piti ajoittaa ympyrämerkkiin nokkapyörässä, toisessa kolmioon? Satavarmaksi en muista, kun korjauskäsikirjan lahjoitin erään B11 Japaninmatkalle noin neljä vuotta sitten.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

AkiH

Onko tuosta halkeamasta ollut mitään varsinaista haittaa? Noissa kun voi olla pientä halkeamaa venttiilin ja tulpan välissä, eikä se välttämättä näy missään. Tuommoisen höyläsivät minullekin viimeksi kansiremontin yhteydessä ja sanoivat, ettei yleensä tunnu missään. Ja hyvin toimi minullakin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

TurboZ.Dude

#7
LainaaVenttiilit ovat muuten saman kokoisia ja keskenään vaihtokelpoisia E13, E15 ja E16-kansissa, mutta 15M-kannessa on millin (30mm vs 31mm) isommat, ja useimmiten natriumtäytteiset pakoventtiilit.
Noh, sitten kannattaa joka tapauksessa ottaa tuo kansi talteen, vaikkapa venttiilikoneistovaraosiksi jos ei muuten.

LainaaOnko tuosta halkeamasta ollut mitään varsinaista haittaa? Noissa kun voi olla pientä halkeamaa venttiilin ja tulpan välissä, eikä se välttämättä näy missään. Tuommoisen höyläsivät minullekin viimeksi kansiremontin yhteydessä ja sanoivat, ettei yleensä tunnu missään. Ja hyvin toimi minullakin.
Tähän asti ei ole ollut varsinaista haittaa tosiaan. Mutta halkeamat ovat siitä ikäviä että ne yleensä jatkavat leviämistään vähitellen... en tiedä paljonko tuohon kanteen voi luottaa. Noh, ei tässä ole mitään kiirettä vaihtaa kantta, keräilen vain osia talteen kun niitä on tarjolla. Moottori lähtee tällä hetkellä toisinaan käyntiin kolmella sylinterillä, mutta se voi johtua huonosta imusarjan tiivisteestä joka vaikuttaisi vuotavan pieniä määriä jäähdytinnestettä 4-pytyn imukanavaan. Olen tarkistanut sytytysjärjestelmän ja vaihtanut periaatteessa kaikki osat sytytyspuolineen kaikkineen, ilman sen kummempaa vaikutusta tuohon käynnistymiseen. Kaasuttimenkin remppasin, silläkään ei ollut vaikutusta. Voi tietysti olla että halkeamasta vuotaa öljyä sytytystulpan päälle, ja aiheuttaa sytytysongelmaa... mutta sen todennäköisyys on pienempi kuin tiivisteongelma.

Mies

Lainaa
LainaaVenttiilit ovat muuten saman kokoisia ja keskenään vaihtokelpoisia E13, E15 ja E16-kansissa, mutta 15M-kannessa on millin (30mm vs 31mm) isommat, ja useimmiten natriumtäytteiset pakoventtiilit.
Noh, sitten kannattaa joka tapauksessa ottaa tuo kansi talteen, vaikkapa venttiilikoneistovaraosiksi jos ei muuten.

LainaaOnko tuosta halkeamasta ollut mitään varsinaista haittaa? Noissa kun voi olla pientä halkeamaa venttiilin ja tulpan välissä, eikä se välttämättä näy missään. Tuommoisen höyläsivät minullekin viimeksi kansiremontin yhteydessä ja sanoivat, ettei yleensä tunnu missään. Ja hyvin toimi minullakin.
Tähän asti ei ole ollut varsinaista haittaa tosiaan. Mutta halkeamat ovat siitä ikäviä että ne yleensä jatkavat leviämistään vähitellen... en tiedä paljonko tuohon kanteen voi luottaa. Noh, ei tässä ole mitään kiirettä vaihtaa kantta, keräilen vain osia talteen kun niitä on tarjolla. Moottori lähtee tällä hetkellä toisinaan käyntiin kolmella sylinterillä, mutta se voi johtua huonosta imusarjan tiivisteestä joka vaikuttaisi vuotavan pieniä määriä jäähdytinnestettä 4-pytyn imukanavaan. Olen tarkistanut sytytysjärjestelmän ja vaihtanut periaatteessa kaikki osat sytytyspuolineen kaikkineen, ilman sen kummempaa vaikutusta tuohon käynnistymiseen. Kaasuttimenkin remppasin, silläkään ei ollut vaikutusta. Voi tietysti olla että halkeamasta vuotaa öljyä sytytystulpan päälle, ja aiheuttaa sytytysongelmaa... mutta sen todennäköisyys on pienempi kuin tiivisteongelma.

Nuo E-kannet pääsääntöisesti aina halki noista kohdin, ja ei ole toiminnan kannalta haittaa.
Joskus aikoinaan tuli itsekin asiaa ihmeteltyä mutta viisaammat sitten kertoilivat.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

TurboZ.Dude

#9
LainaaOvatko kannet millaisilla valunumeroilla? E15-koneen 15M on ainakin virtauksiltaan parempi kuin E13-koneen normikansi, mikä taitaa ainakin minulla olla 41M-koodiltaan. Puristuksissakin on muistaakseni eroja.
41M tosiaan tuosta sunnysta löytyi. Imukanavat pyöreät, eikä niitä näemmä oikein mahdu avartamaan tarpeeksi, materiaaleista tulee liian ohuita imukanavien päissä imusarjatiivistettä varten... mutta venttiilikoneisto ja nokka-akseli ovat todella hyvässä kunnossa, nokka-akselin nokat ovat kaikki vielä 100% kunnossa, ei reunoja tai vinoa kulumista havaittavissa missään. Voi olla että tosiaan kaappaan kannen ihan vain varaosavarastoksi.

AkiH

#10
Jos sen E13:n perässä on oma viisivaihteinen laatikkonsa, sen pitäisi olla tiheävälitteisempi kuin E15:n aavikkolaatikko. Saisi hieman viilattua kiihtyvyyttä nopeammaksi semmoisella. ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83