Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Tuukan turpo rojekti

Aloittaja t.eskola, kesäkuu 14, 2007, 23:08:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M i g i

Lainaa"Use a new piston ring and check the sideclearance of  each ring  in the ring grooves.  The side clearance must not exceed 0.10 mm."  

Muuta tietoa en löytänyt noista välyksistä (side clearance). Silmämääräisesti puristus renkaissa on väljää 1-2mm. Taitaa olla finaalissa?

Vielä tuosta laturin siirtämisestä. Eikös tästä ole keskusteltu aikaisemminkin foorumilla? Ite en löytänyt kuin yhden topikin eikä siinä ollut mulle oikein hyödyllistä tietoa. Vähän nuijii kun tossa ois turbokäyttöön rakennettu moottori, mutta ei siitä oikein o hyötyä ennen kuin pystyy ratkaisemaan ton laturi ongelman  :-/
ei muuta kuin apinoimaan 120a:n konehuoneesta miten se siellä on..

t.eskola

Lainaa
ei muuta kuin apinoimaan 120a:n konehuoneesta miten se siellä on..

Oliskohan noissa uudemmissa A12 moteissa jakaja keskellä? Tuossa miun moottorissa se vaan pönöttää etuosassa, juuri siinä kohdassa jossa laturi on A14 motissa.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Kaikenlaasta on tullut kevään ja kesän mittaan puuhattua. Aloitetaan vaikka kuvalla:



Alkoi konehuoneen kunto kuvottaa, joten raavin vanhat maalit pois ja nyt pinnassa on pohjamaali. Olisi jo maalattu mutta maalikaupassa eivät saa maalia tehtyä kun joku tarvittava osa puuttuu  >:(  Jotain ongelmia toimituksissa kun maalit ovat vaihtuneet uusien normien mukaisiksi. Kai sitä kohta joutuu menemään toiseen kauppaan. Olis vaan ko. maalille jo ohenninta valmiiksi ja kovetintakin luvattiin tuttavallisesti laittaa omaan astiaan ettei koko pönisteriä tarvi ostaa.

Turbokin on vaihtunut Mitsun td04-12T

Kaikki iskaritkin menivät vaihtoon kun vanhat oli kulahtaneet tai epäsopivat. Takana on jotkut jykevät tokicot ja eteen tulee käsittämättömän jähmeät konit. Saas nähä kuinka toimii.

Vaihteiston kytkinkoppa on hitsarilla. Saas nähä toimiiko vaiko eikö. Kuvia ja tietoja myöhemmin, jos kehtaa julkistaa  :o

Kytkin tulee olemaan 3-lapainen 180mm sintteri vakio asetelmalla ja laihdutetulla A14 vauhtipyörällä.

Uusi asetelma on tilattu ja tarvisi vain saada selvitettyä asetelman paras jännitys sintterin kanssa. Vinkit, ohjeet ja linkit ovat tervetulleita.

Jos vaikka kohta pääsis kasaamaan...
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Tulipas siitä punainen  :o

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

#154
Auts, melkein silmiin sattuu! Tuohon konehuoneeseen kelpaa laittaa uutta tekniikkaa. Mutta eiks nää pitäis tehdä niin, että kasaan ensin valmiiksi koko auton ja testaa että kaikki toimii. Sitten purkaa, maalaa ja kasaa uudestaan. Aika harva taitaa jaksaa...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

Hyvähän se varmasti olisi ensin kasata/suunnitella ja sitten vasta maalata ja sen jälkeen laittaa lopullisesti nippuun. Tuonnekin joutuu nyt väistämättä muutaman reiän tekemään vasta maalattuun pintaan.

Tämän rojektin kanssa on tullut vähitellen sellainen olo että homma on harjoittelua ja kokeilua, paljon on tullut opittua. Aluksihan homma oli tarkoitus pitää niin simppelinä kuin mahdollista, mutta 'yllättäen' nälkä onkin kasvanut syödessä. Konehuoneellekaan ei ollut aluksi tarkoitus tehdä mitään ehostusta.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Eli siis tyypillinen projekti. Aluksi tarkoitus tehdä vain pari pikku juttua ja nopeasti ajoon. Sitten mopo karkaa käsistä ja pian on auto tuhantena osana pitkin tallia. Joten ei muuta kuin tsemppiä!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

#157
Alkas olemaan jarrut nipussa:



Kokoonpano: Subaru leone levyt, Volvo 240 satulat, auton omalla taka-akselin y-haaralla jaettu jarrulinja kahteen (koska volvon satulassa on kaksi sisäänmenoa) Navasta levyn kiinnitysreikiä piti mulkata vähän isommiksi jotta levyn sai kiinni ja levyn keskireikää hieman suurentaa että se mahtui paikalleen. Jarrulevyt on kiinnitetty ulkopuolelta kuusiokolo pulteilla. Jarrusatulan suhdetta levyyn piti hieman säätää jotta satula tuli oikealle kohdalle. Satula otti kiinni pyörän napaan ja sen vuoksi otin hieman pois satulasta lamelli laikalla.

Tolppat ja tukivarret ovat B310:stä, jouset ovat escortin takajouset (hitusen liian lyhyet näille iskareille) ja etuiskarit konit. Iskarit ovat asetuksissa 130/70, jos se jollekin jotain sanoo. Sen verran pinkeät ovat, että kun ilman konetta keulaa pumppaili ainoastaan renkaat antoivat myöten  :-?

Tuli vaihdettua ruorikin:



Tämä tuli ostettua sattumalta kohdatulta toyota harrastajalta joka ompelee noita puhdetöinä. Ei ollut kallis kun ei tarvinut muuta kuin nahka maksaa. Entinen rattihan oli punainen ja tässä autossa pitää olla punainen ratti! No kelvatkoon tuo nyt toistaiseksi :) Saa tuosta mokkanahasta varmaan paremmin kiinne kuin 20 vuotta kinkkurallissa kiillotetusta entisestä  :D

Olis jo konekin paikallaan, mutta ikäväkseni huomasin että korvakot puuttuvat! Ei löydy multa kuin A14 mottiin sopivat korvakot kun on säilytystilan puutteesssa joutunut tatsun tavaraan vuosien varrella karsimaan  :-X Eli auttakaa miestä mäessä jos on A12 motin korvakot myyrä  [smiley=thumbsup.gif]
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Kuuleri paikallansa:



Saas nähä pääseekö lähiviikkojen aikana testaamaan..
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Krajok

Mistä löysit noi mutkat kuulerin lähtöihin. Toi sopii tohon niin ku nenä päähän :D
Datsun B310 1.6 (2T) 2d -82  *rojekti*

BA

Tarran perusteella sanon että Motonetistä.  ;D ;)

t.eskola

Jepjep, sopii kuin nenä päähän tosin joutu 'naamaa' hieman leikkelemään ensin.

Mötönetistähän nuo..
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Huh, eipä ole tullut aikoihin tähänkään topikkiin kirjoitettua. Kaikkea pientä tapahtuu koko ajan, enemmän saan kuitenkin särki kun aikaan.

Laatikon sovittelu vieläkin meneillään. Elokuussa jo yritin saada paikalleen, mutta tuloksena oli että kytkinkoppa halkesi koneeseen kiinnitettäessä hitsaussaumoista ja samassa rytäkässä sintterikytkinlevy vääntyi rikki. Saumat hitsannut ihminen hitsaa rakennustellinkejä työkseen, mutta ei näyttänyt oikeastaan ollenkaan tarttuneen hitsaukset. Nyt olis tarkotus koittaa rautasella laipalla ja pulttikiinnityksellä.

Tuommonen oli ennen ko repes:



Laitetaan vielä yks fiilistely kuva:

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

alfadatsun

#163
LainaaHuh, eipä ole tullut aikoihin tähänkään topikkiin kirjoitettua. Kaikkea pientä tapahtuu koko ajan, enemmän saan kuitenkin särki kun aikaan.

Laatikon sovittelu vieläkin meneillään. Elokuussa jo yritin saada paikalleen, mutta tuloksena oli että kytkinkoppa halkesi koneeseen kiinnitettäessä hitsaussaumoista ja samassa rytäkässä sintterikytkinlevy vääntyi rikki. Saumat hitsannut ihminen hitsaa rakennustellinkejä työkseen, mutta ei näyttänyt oikeastaan ollenkaan tarttuneen hitsaukset. Nyt olis tarkotus koittaa rautasella laipalla ja pulttikiinnityksellä.

Tuommonen oli ennen ko repes:



Laitetaan vielä yks fiilistely kuva:

Tuo tunnelmakuva, siinä jos jossain on,,,,,,,tunnelmaa,
tsemppiä toiminnalle.

t.eskola

Nyt on laatikko sovitettu rautalaippalla ja pulteilla:



Kutakuinkin tuollainen laippa tuli, paitsi reiät on leikattu rälläkällä ja pultit ovat läpipultteja:

http://www.brdracing.com/images/drivetrain/3tc_bellhousing_adapter.jpg

http://www.brdracing.com/images/drivetrain/3tc_w50_adapter.jpg

Käytössä on originel haarukka, kytkinsylkky ja painelaakeri. Painelaakeri kävi suoraan toyotan painelaakerin pidikkeeseen.

Vielä pitäis taikoa takakannake vaihteistolle ja kardaani. Sitten alkaisi olla voimansiirto paketissa.

Olis asiantuntijoille pari kymysystä moottorin kunnosta. Tuossa on kuva 2 pytyn vesikanavien välistä:



3 pytyn vesikanavien välissä on samanlaista syöpymää. Alkaako tuo haittamaan vedenkiertoa tai kansipahvin kestoa?

Sitten olis syöpymää 4 pytyssä:



Muista sylintereistä tuli ihan hyvä näköisiä hoonaamalla, mutta tuo 4 pytty jäi aika karun näköiseksi. Mitenkäs moinen syöpymä vaikuttaa moottorin toimintaan?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

00 td primera

Noi syöpymät vesikanavien väillä ei vaikuta mitään jos kannen tiivisteen käsittelis copper gasket sement liimalla niin siitä tulis tarpeeksi tiivis mutta jos ei laita mitään tököttejä niin epäilen että saattaa rueta vettä tihkumaan jossain vaiheessa kannen välistä.Sitten noi syöpymät sylinterissä,jos ei muuta vaikutusta niin ainakin rupeaa öljyä polttamaan.Saisko kuvia tuosta laatikosta kytkinkopan sisäpuolelta lähinnä nuista  kiinnitys pulteista että mihin kohtaan ne olet sijoittanut.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

t.eskola

Tuota copper gaskettia mietin itsekin. Taitaa olla muutenkin aika ehdotonta virihommissa nykyään.

Pitänee harkita tuon lohkon poraamista tai toisen mosan hankkimista. Ois vaihteeksi vara panostaakkin, että jos jollain on kunnon alakertaa, vaikka takomännillä myytävänä niin pistäkeehän viestiä.

Voishan tuosta kytkikopasta ottaa kuvan jossain vaiheesssa. Pultteja on 3 "kaksi sivuilla ja yksi alhaalla". Kaksi valmiissa rei'issä, joista toinen pääakselin alapuolella ja toinen pääakselin vasemmalla puolella (siinä on kaksi valmista reikää vierekkäin). Sitten porasin vielä yhden reiän kytkinkoppaan pääakselin oikealle puolelle. Näillä mennään, ja jos ei pysy niin lisätään pultteja.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Tänään tuli uusi kytkinlevy ape importista rikkoutuneen tilalle. Täytyy kyllä hehkuttaa tuon puljun palvelua. Pari vuotta sitten tilasin sieltä kytkinlevyn väärällä keskiöllä. Se vaihdettiin nopeasti ilman mitään kiukutteluja. Nyt tilasin uuden levyn ja se suostuttiin myymään ilmän keskiötä, kun sellainen jo löytyi nurkista. Neuvoja saa kun kysyy ja asiallisesti vastataan tyhmiinkin kysymyksiin. Harvoin saa hyvää palvelua, niin sitä kyllä osaa arvostaa.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Kytkinlevy niitattu kasaan ja moottori+vaihdelaatikko hulautettu konehuoneeseen.

Seuraava operaatio on laatikolle takatuen tekeminen.

Onhan tuossa hommaa. Jos sitä parin viikon päästä jo pääsis testaamaan, niin pääsis kaivamaan lastentaudit esille. Kovasti on ihmettelemistä kun on ensimmäinen tämän laatuinen rojekti.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Nyt on askarreltu takakannake vaihdelaatikolle. Sytty haalaritkin tuleen rälläköidessä! Ihmettelin että nyt tulee kuumia kipinöitä munille ja jatkoin leikkaamista, sitten alko kuumottaa lisää ja vilkasin niin tulessa ol haalarit  :D Kiirus tuli sammuttaa.

Vois huomenna ottaa kuvan tuosta kötöstyksestä. Hieman löysän oloiset on nuo tukikumit. Taitaa olla jotain pakoputken tukikumeja. Sellaisi kuusikulmaisia ja 10mm tapit molemmissa päissä. Vanha loota oli samanlaisilla kiinni ja hyvin toimi. Nyt tosin on 3 kertaa painavampi laatikko. Täytyynee koittaa noilla ja jos hutkuu niin vaihtaa tukevammat.

Tietääkös joku kertoa mitä eroa on redline MTL ja MT-90 öljyillä? Ainakin noilla on eri viskositeetti. Liekkö väliä kumpaa noista lykkää laatikkoon?

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

BA

#170
RedLinen suositustaulukko tarjoaa ensisijaisesti MT-90 kaikkiin a-koneen laatikoihin, sekä etu- että takavetosiin. Ero on juurikin viskositeetissa, MT-90 on 75W90 ja MTL 75W80 (vai 70W80, kuitenkin notkiampaa muljua...)

LainaaRed Line MTL on 75W80 API GL-4, ja sen viskositeetti vastaa SAE 5W/10W/30 moottoriöljyjen ja ATF:n viskositeettia. MT-90 on 75W90 GL-4, ja sen viskositeetti vastaa SAE 10W/15W/40 moottoriöljyjä.

t.eskola

Kiitän vastauksesta. Mitäs se taulukko sanoo Toyotan W50 laatikosta?

Tuollainen tuli takatuesta:



Yllättävän tukevan tuntuinen tuli, kun kumit jäivät hieman jännitykseen. Kaikki varmin tapa olisi korvata nuo kumit sellaisilla joista menee pultti läpi tai sitten laittaa vain pulttilla kiinni ja väliin kumilärpäkkeet vaimentamaan. Kuumottaa ajatus siitä, että kiinnityskumi repeää kesken menon..
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Tuosta kun toinen kumi repeää, niin tulee aika pahaa jälkeä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

00 td primera

Kannattais laittaa toi tukirauta kiinteästi koriin kiinni pultilla ja sitten noi kumityynyt laatikon ja tukiraudan väliin,niin ei pääse laatikko tippumaan maahan asti jos kumi pettää.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

mikan

Jep, muuten voi sattua "heiluva" kardaani nilkkaan.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

120ZZZ

#175
toi on aikas vaarallisen näköinen viritelmä.en suosittele,mut jokainen tekee omalla vehkeillä mitä tykkää.
00 td primera :n neuvoa kannattaa miettiä ja tehdä toi homma uudestaa.
mulla on kiinteästi koriin pultattu palkki ja v-toosan molemmin puolin vastaavat,mutta rajummat,kumityynyt,sekä kartaanilenkit molemmissa kartaaninpätkissä.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

00 td primera

Tuollaisen tein eilen omaan autooni ja toi tulee siis kiinteästi koriin entisiin kiinnitys pisteisiin.




Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

t.eskola

Huppista, tämäkin topikki on näköjään vielä olemassa, mutta niinpä on tämä tassunikin! Huh, hurjan näkönen kuva tuola ylempänä  :o Nyt paikalla Vålvå 740 tyrbon vaihteiston tuki.

Tuli tähän värkättyä uusi putkisto. Lähti tallipaikka alta niin piti viime paniikkina tehdä jotain tuottavaa. Putki 3" tavaraa ja yhdellä vaimentajalla.

Projekti etenee siis hitaasti mutta epävarmasti.

Vielä tarvis jäähdyttäjän putket/letkut värkätä niin vois haaveilla, jonkinlaisesta testilenkistä. Kaikenlaista pientä naplattavaa on vaikka kuinka paljo...

Korihan tässä on iha hirvee, mutta minkäs teet. Sais tän liikkumaan niin vois sitten haaveilla ulkokuoren sipistelemisestä.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Väpä

Lainaa
Projekti etenee siis hitaasti mutta epävarmasti.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. ;) Näyttää hyvin asialliselta kamppeelta muutenkin. Kyllä siitä hyvä tulee.  :)

t.eskola

Tästä tuli otettu sawut tänään. Tsiisus mitkä saundit! Pihapoliisi ryntäsi välittömästi parkkipaikalle kun dasse räjähti tulille. Tuli viime keväänä potkut harrastehallissa, niin olen yrittänyt taloyhtiön parkkipaikalla laittaa autoa kasaan. Paskin ratkaisu ikinä, mutta yllätyksekseni olen saanut aikaan enemmän kuin vuosiin  ;D

Hieman tihutti bensaa pakosarjan päälle niin piti lopettaa käyttely lyhyeen. Pitää vähän parempia tiivisteitä laittaa ja koittaa uudestaan.

Tarkoitus olisi leimata tämä ensin ilman turboa lähiviikkoina, että pääsis vähän tutustumaan mitä sitä on oikein tullut kötösteltyä.

Ahtimeksi tuohon tullee aluksi Mitsubishi td04hl-15t aero saabissa. Oli miulla ennen 740 volvossa b230et moottorissa ja toimi siinä erinomaisesti. Vähän lähtenyt tuo turpo homma käsistä ja samasta ahtimesta löytyy kaapista ainakin 13t,16t,18t,13g ja 15g versiot. Tämän lisäksi löytyy td04h-12t jos tuntuu saapin hyrskytin liian isolta.

Onko joku noista weepereistä selvillä? Auto lähtee käytiin ainoastaan kun ryypyläppä on kiinni. Ryyppyläppään näyttää liittyvän oma rikastuspiiri. Kun ryypyn ottaa pois (automaattiryyppy bi-metalli vastuksella) auto sammuu->tyhjäkäyntipiiri ei toimi, suutin tukossa tai jotain?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja