Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Auton myyminen yksityiselle osamaksulla?

Aloittaja Georges Bar, syyskuu 19, 2013, 09:52:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Georges Bar

Olisi tulossa tilanne jossa Ostaja on minulle ilmoittanut haluavansa maksaa auton osamaksuna, olemme molemmat siis yksityishenkilöitä. Mitäs tässä asiassa on otettava huomioon ja miten homma menee käytännössä? Tuleeko tähän II osaan vaan ostajan tiedot ja että ostaja tulee haltijaksi, minun säilyessä omistajana? Vai miten tarkalleen nämä paperihommat menee, vienkö minä siis tämän otteen konttorille ja lähetän sitten otteen uusineen tietoineen tällä ostajalle.

Millaisen osamaksusopimuksen kannattaa tehdä, eli onko jossain valmiita pohjia joita voin tulostaa?

Mites sitten jos jotakin sattuu autolle, kolari, parkkisakko tai ylipäätään sakko, kelle lasku menee?

BA

En myisi osamaksulla kuin ehkä äidilleni auton...  :-X

Mutta jos pakko on niin tehkää paperit juristin konttorilla.
Muista kuitenkin että yksityishenkilönä laillinen perintä on varsin mahdotonta, tai ainakin usein kannattamatonta kun maksaa niin pirusti... Samaten vastapuolen luottotietojen tarkistus.

take

Eikös ostaja saa luottoa pankista tms. rahoituslaitoksesta? En minäkään autoa osarilla myisi. Ei! Auto menee mutta rahoja et tule saamaan. Miksi se auto pitäisi ostaa nimenomaan yksityiseltä ja vielä osarilla? Onko kyseessä joku erikoinen härveli joita ei saa kaupasta? Autoliikkeillä on usein omat sopimukset perintäfirmojen kanssa ja saattaa ehdotkin olla hyvinkin edullisia jos liikkeen oma rahoitus. Eli jos kyseessä joku perusrimpula joita kaupat on väärällään niin kehottaisin ostajaa kääntymään liikkeen puoleen. Meinaan itse joskus katselin yhtä sporttimallia jota ei olisi ollut varaa ostaa käteisellä. Santader kauppaa rahoituksia nettiautonkin sivuilla joten tutkin sitä mahdollisuutta. Minimi laina-aika 2 vuotta, todellinen vuosikorko 30%. Että sillai. Auton todellinen loppuhinta pompsahti niin että jobbarin katteet alkoikin tuntua pienille varsinkin jobbarin omalla lähes nollakoron rahoituksella.

Mutta siis osamaksulla auton omistaja on se joka luoton myöntää. Maksaja on auton haltija siihen asti kunnes viimeinen erä on suoritettu. Näin se menee ainakin rahoitusyhtiöiden kanssa. Vanhempaan autoon rahoitusta on usein vaikea saada koska vakuutusyhtiö ei suostu myöntämään täyskaskoa. Täyskasko on lähes aina rahoituksen edellytys. Usein täyskasko on niin kallis että se yhdessä rahoituksen korkojen kera tekee myös vanhemman auton ostamisesta kannattamatonta rahoituksella. Kuolleena syntynyt idea.

Joskus on kavereitten kesken kauppaa tehty niin että on auto otettu pois myynnistä siihen asti että kaveri on saanut rahat kasaan. Mutta auto on vaihtanut omistajaa vasta kun rahat on tassussa. Sen verran voi kaverille tulla vastaan että jos parin kuukauden tienesteistä saa raavittua rahat kasaan niin sen aikaa auton myynti voi odottaa. Jos ei rahoja saa, niin uudelleen myyntiin. Tosin omat katiskat olleet myös sellaisia ettei parissa kuukaudessa arvo muutu mihinkään. ;D

OH2KV

Ja eiköhän näistä tapauksista jossa on myyty jotakin osamaksulla löydy ihan Googlaamalla sen verran tarinaa, etten suosittele. Rahoja ei saada tai katiska romutettu, tms. Ja ostaja kieltäytyy maksamasta, kun "olikin ruostetta helmassa"

Jyrkkä EI- ääni täältä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Linda

En oo ikinä kokeillu edes toiselta yksityiseltä ostaa mitään, mutta lähiomaisen kokemuksen (kyse siis vuokralaisesta) perusteella - EI! Yksityisellä henkilöllä on oltava kaikki dokumentit asiaan liittyen ja silti toinen osapuoli voi riitauttaa asian, joka taas saattaa kolahtaa omaan rahapussiin kovinkin. Ja toisaalta tuokin, että minkä ihmeen takia ostaja ei hae lainaa? Kulutusluottoja myöntäviä firmoja on aivan järkyttävä määrä ja jos ko. tyyppi ei luottoa saa niin sehän tarkoittaa hyvin pitkälti sitä, että aikasempien toilailujen seurauksena on luottotiedot menny.

En lähtis kokeilemaan.

Datsuuna

Käteismaksulla yksityishenkilöiden kesken tehdyt kaupat sujuu.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Georges Bar

Joo kyllä tämä on ihan peruspeli ja pakettiauto jonka hinta on siis 3500e. Kiitoksia vastauksista, itsekkin aloin empimään ja tein nyt päätöksen että rahat kouraan, muuta vaihtoehtoa en anna.

ILVES-Joe

Osamaksulla mutta siten että autoon saa koskea vasta kun kaikki erät ovat maksettu.

Itse olen osamaksun kyselijöille sanonut ehdoksi että ensimmäinen erä kun kauppa sovitaan ja toinen erä kun tehdään paperit, noiden välissä aikaa maksimissaan tunti...
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

cedricfan

Luottokelpoinen saa kyllä luottoa, ja muillehan ei yksityisenkään kannata antaa velaksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Cedricisti

LainaaOlisi tulossa tilanne jossa Ostaja on minulle ilmoittanut haluavansa maksaa auton osamaksuna, olemme molemmat siis yksityishenkilöitä. Mitäs tässä asiassa on otettava huomioon ja miten homma menee käytännössä? Tuleeko tähän II osaan vaan ostajan tiedot ja että ostaja tulee haltijaksi, minun säilyessä omistajana? Vai miten tarkalleen nämä paperihommat menee, vienkö minä siis tämän otteen konttorille ja lähetän sitten otteen uusineen tietoineen tällä ostajalle.

Tarkoittiko ostajakandidaatti SAV:n osamaksurahoitusta?

Lainaa
Mites sitten jos jotakin sattuu autolle, kolari, parkkisakko tai ylipäätään sakko, kelle lasku menee?

Haltija on autosta ja sen käytöstä vastuussa.

Tsun-Tee

Lainaa

Tarkoittiko ostajakandidaatti SAV:n osamaksurahoitusta?

Haltija on autosta ja sen käytöstä vastuussa.
..ja verot ja vakuutukset menee haltijalle...

Itse olen myynyt muutaman "halvan" auton osarilla. Yhden Datsunin olen jopa ostanutkin yksityiseltä noin... ;D
Tuttavilta itseasiassa useammankin Datsunin, parhaimmat heräte-Datsunit tulee juurikin osarilla aina hankittua.

Onhan siinä riskinsä toki, omaan ihmistuntemukseensahan ja -vaistoon siinä voi vain luottaa.

Toki voi tehdä kaksi samanmuotoista sopimuspaprua ja todistajiien nimet. Selkeä aikataulutus maksuista ja sitten peukut ristiin.

Ongelmatapauksessa sitten ongelmia varmastikin on.

:)

dannyi

Muistan että veteraanipörssin viimeinen sivu oli joskus "virallinen osamaksu sopimus yksityisille" en ole iha varma että oliko tämä lappu virallinen?? Mutta itte en osarilla myis jos ei saa rahotusta virallisilta rahotus firmoilta niin en antaisi minäkään. Riski on aina riski.
Datsun-Nissan Laurel Vm.85 C31 2.0L Bensa.