Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Vikaa automaattiryypyssä?

Aloittaja Micra1991, maaliskuu 25, 2013, 18:19:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Micra1991

Olen uusi Nissan-foorumilla ja kaipailen hyviä neuvoja.
Micra k10 vm-91 käy ja kukkuu hienosti, mutta käynnistämisen kanssa on ongelmaa.

Pakkasellakin -20 astetta sen sain käymään ilman moottorilämmitintä, mutta melkoisella polkemisella. Noin 20 reipasta kaasupolkimen painallusta, lyhyt startti, 10 painallusta, lyhyt startti, 10 painallusta, startti ja auto jää ehkä jo käymään, kun antaa kaasupolkimelle kenkää. Hetken käyttämisen jälkeen auto jää käymään tyhjäkäynnillä vähän korkeilla kierroksilla ja kun lämpenee niin kierrokset laskee.
Kesälläkin kaasua saa pumpata kylmänä käynnistäessä, mutta muuten käy ja kulkee hyvin ja on hyvä ja siisti peli.

Automaattiryyppy on joku sähköinen vempele ja sen paikallaan purkaminen näyttää hankalalta. Mistä kannattaisi aloittaa vian etsiminen??

Miten tähän saisi viriteltyä käsiryypyn??

Tero-75

Oletko koittanut startata kuten automaattiryypyn kanssa kuuluu? Eli painat polkimen kerran pohjaan asti jolloin ryyppy menee päälle ja sen jälkeen starttaat?
Tuolla julmetulla polkemisella saa äkkiä kaasarin tulvimaan ja hyvässä lykyssä kasteltua tulpat kun jokaisella polkaisulla kiihdytyspumppu ruikkaa lisää bensaa kaasaariin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

OH2KV

#2
Bimetallijousi voi olla poikki automaattihuikasta. Tai ohkaiselle säädetty huikka kaiken kaikkiaan, tuo korkeampi tyhjäkäynti viittaa jotakuinkin oikein toimivaan systeemiin.

Ota ajon jälkeen ilmanputsari irti, ja koneen jäähdyttyä paina kaasupoljin kerran pohjaan. Ryyppyläpän tulee mennä kiinni.
Löytyy suomenkielinen korjausopas, jos tarvetta.
Numero alla.

Edit: eikä heti käynnistämisen jälkeen saa mennä kaasupoljinta painelemaan.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Laffi

Tuo vaikuttaa tosiaan siltä, että sulla on tulpat kastuneet tuon polkemisen takia, kuten Tero kirjoitti ja silloin käynnistyminen onnistuu vain pitämällä kaasupoljinta pohjassa, niin kuin kertomasi perusteella olet tehnytkin.

Koetapa noita edellä mainittuja konsteja, olen ollut livenä todistamassa, kun ko. kaltaista ajoneuvoa on startattu pumppaamalla kaasua ja kiroiltu, kun ei käynnisty, mustan savun tuprutessa pakoputkesta. Siinäkään ei mitään vikaa ollut, vaan käynnistyi ihan normaalisti kun rauhassa starttasi yhden polkaisun jälkeen.

Micra1991

Täällähän on keskustelu vilkasta. Hieno homma.

Olen kyllä koittanut startata autoa alkuun useastikin niillä automaattiryypyn ohjeilla, mitä ohjekirjassa on. Eli pari kolme rauhallista painallusta pohjaan. Auto on ollut meillä pian pari vuotta ja en ole niin jaksanut tuota paljon miettiä, kun se on enempi tyttärellä kesäpirssinä.

Alkuun itsekin varoin tuota kaasun pumppaamista, kun ajattelin, että kastuu tulpat. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tulpat ei kastu ja käynnistyttyään ei paukuta putkessa ja bensa ei haise. Kun käynnistyy niin alkuun pitää vielä kaasua pumpata, että jää käymään. Jos painaa heti kaasun vain pohjaan tai lähes pohjaan, ei jää käymään vaan käynti uupuu ja sammuu.
Eli näin raju kaasun pumppaaminen ei kastele tulppia ja pienemmällä pumppaamisella ei käynnisty.

Desperate child

Ainakin sunnyn ohjekirjassa neuvotaan myös jos erittäin kylmä keli niin painamaan kaasua rauhallisesti useamman kerran.

Itellä tuli samanlainen oire kun menin peukaloimaan sitä ryypyn kevennintä. Ennen lähti aina kovilla pakkasilla paremmin käymään, kun taas nolla kelillä rötkötti ja savutti mustaa, vaikka oli ryypyn kotelo säädetty laihalle. Vastaavasti taas kesäkeleillä meinas käydä liian laihalla ja nyki kylmänä.
Sitten käänsin ryypyn kotelon keskiasentoon ja taivuttelin sitä ryypyn keventimen vartta niin että aukaisee ryyppy läppää enemmän kun auto käynnistyy ja tulos on se että muilla keleillä toimii paremmin, mutta juuri kireillä pakkasilla lähtee kyllä käyntiin hyvin mutta sammuu heti, koska ryypyn kevennin avaa ryyppyläppää liikaa.. Sitten neljännellä viidennelle yrityksellä jaksaa pysyä käynnissä. (jos akkua riittää kerran meinasi jäädä lähtemättä töihin, pitäis vähä peukaloida takasipäin sitä...)

Mutta onkos tuon ikäinen micra jo joku vähäpäästöinen sähkökaasari malli tjsp..? Vai ihan vanhaa tekniikkaa?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Micra1991

Tämä ei rötkötä tai savuta mustaa, ei talvella eikä kesällä. Kaasari on varmaan tuo sähkökaasari ja joku piuha sinne mustalle muovikotelolle tulee, jota ajattelin automaattiryypyn koteloksi.

Ryypyn kotelon kohdalla on jotain kohdistusmerkkejä kaasarin rungossa, mutta merkkiä ei siinä mustassa muovikotelossa näy.

Autossa on nyt ilmanputsari irti ja tutkin sitä vähän lisää huomenna kun ilmakin pikkuisen lämpeni.

Siinä oli joku oma alipainepumppu, eli se varmaan keventää ryyppyläppää?

Ja hitosti letkuja piti irrottaa, ennenkuin sai putsarin kotelon pois. Pakokaasun takaisinkierrätyskin tuli ilmanputsarin koteloon.




cedricfan

LainaaSiinä oli joku oma alipainepumppu, eli se varmaan keventää ryyppyläppää?

Lienee alipainekello, joka estää kaasun liian hätäisen sulkeutumisen kun poljin päästetään irti. Sillä tosin pystyy lisäämään tyhjäkäyntiäkin, mutta ei yleensä ole tarkoitettu siihen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

LainaaAinakin sunnyn ohjekirjassa neuvotaan myös jos erittäin kylmä keli niin painamaan kaasua rauhallisesti useamman kerran.

Eli antamaan lisähuikka ruiskimmalla kiihdytyspumpulla bensaa. Rauhallisesti painaen jotta se automaattiryyppy ei häiriinny.

Sähkökaasutin ei muuta asiaa Nissaneissa automaattiryypyn suhteen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

take

Lainaa

Lienee alipainekello, joka estää kaasun liian hätäisen sulkeutumisen kun poljin päästetään irti. Sillä tosin pystyy lisäämään tyhjäkäyntiäkin, mutta ei yleensä ole tarkoitettu siihen.
Ei, vaan siellä on alipainekello joka avaa ryyppyä sen verran ettei moottori tukehdu. Oikeat säätöarvot sen avautumiselle löytyy kirjasta. JA on sitten tärkeä osa. Olen omistanut tapauksen jossa se oli poistettu ties sitten miksi? Kuitenkin ilman sitä alipainekelloa ryypyn toiminta oli vähintään epämääräistä. Käyntiin saaminen vaati vähintäänkin reilua kaasunkäyttöä eikä tyhjäkäyntiä löytynyt ensimmäiseen pariin minuuttiin. Ja jos koneen päästi sammumaan, tulpat kastui.

Micra1991

LainaaBimetallijousi voi olla poikki automaattihuikasta. Tai ohkaiselle säädetty huikka kaiken kaikkiaan, tuo korkeampi tyhjäkäynti viittaa jotakuinkin oikein toimivaan systeemiin.

Ota ajon jälkeen ilmanputsari irti, ja koneen jäähdyttyä paina kaasupoljin kerran pohjaan. Ryyppyläpän tulee mennä kiinni.
Löytyy suomenkielinen korjausopas, jos tarvetta.
Numero alla.

Edit: eikä heti käynnistämisen jälkeen saa mennä kaasupoljinta painelemaan.

Kun kaasupoljinta painoin, eli kaasuvipua nostin niin ryyppyläppä sulkeutuu, mutta ei ihan kokonaan. Eli olisko ryyppymekanismi kuitenkin ehjä??

Micra1991

Lainaa
Ei, vaan siellä on alipainekello joka avaa ryyppyä sen verran ettei moottori tukehdu. Oikeat säätöarvot sen avautumiselle löytyy kirjasta. JA on sitten tärkeä osa. Olen omistanut tapauksen jossa se oli poistettu ties sitten miksi? Kuitenkin ilman sitä alipainekelloa ryypyn toiminta oli vähintään epämääräistä. Käyntiin saaminen vaati vähintäänkin reilua kaasunkäyttöä eikä tyhjäkäyntiä löytynyt ensimmäiseen pariin minuuttiin. Ja jos koneen päästi sammumaan, tulpat kastui.

Tässä tämä alipainekello on ja toimii, kun sitä erillisellä letkulla ja imemällä testasin. Eli kalvo on ehjä.

Micra1991

LainaaAinakin sunnyn ohjekirjassa neuvotaan myös jos erittäin kylmä keli niin painamaan kaasua rauhallisesti useamman kerran.

Itellä tuli samanlainen oire kun menin peukaloimaan sitä ryypyn kevennintä. Ennen lähti aina kovilla pakkasilla paremmin käymään, kun taas nolla kelillä rötkötti ja savutti mustaa, vaikka oli ryypyn kotelo säädetty laihalle. Vastaavasti taas kesäkeleillä meinas käydä liian laihalla ja nyki kylmänä.
Sitten käänsin ryypyn kotelon keskiasentoon ja taivuttelin sitä ryypyn keventimen vartta niin että aukaisee ryyppy läppää enemmän kun auto käynnistyy ja tulos on se että muilla keleillä toimii paremmin, mutta juuri kireillä pakkasilla lähtee kyllä käyntiin hyvin mutta sammuu heti, koska ryypyn kevennin avaa ryyppyläppää liikaa.. Sitten neljännellä viidennelle yrityksellä jaksaa pysyä käynnissä. (jos akkua riittää kerran meinasi jäädä lähtemättä töihin, pitäis vähä peukaloida takasipäin sitä...)

Mutta onkos tuon ikäinen micra jo joku vähäpäästöinen sähkökaasari malli tjsp..? Vai ihan vanhaa tekniikkaa?

Tuossa ryypyn mustassa muovikotelossa näkyi ohut merkkiviiva näiden kaasarin rungon ajoitusmerkkien kohdalla ja kohdistettu keskimmäiseen.
En sitten tiedä, miten sitä saa käännetyksi? Yhden ruuvin löystytin, mutta ei vielä kääntynyt. Toisesta korvakkeesta näyttää olevan tehtaalla niitattu. On sen verran ahtaassa välissä, ettei sinne kotelolle näe kunnolla.

AkiH

Kolmea pientä ruuvia pitäisi löysätä, että sitä saa käänneltyä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Micra1991

LainaaKolmea pientä ruuvia pitäisi löysätä, että sitä saa käänneltyä.

Oukei! Kolmas ruuvi on varmaan siellä alla, eli voisi sormikopelolla osua, mutta toinen ylempi ruuvi on joku popniitti ja varmasti tehtaalla laitettu.

Eli onko mitään syytä yrittää sitä säädellä ja jos kääntää niin mihin suuntaan? Myötä- vai vastapäivään?

AkiH

Onko niitti vai nyölätty ruuvi?

Perussäädöissään se on silloin, kun se valusauman näköinen merkkiviiva on sen metallissa olevan viivan kanssa tasoissa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Micra1991

LainaaOnko niitti vai nyölätty ruuvi?

Perussäädöissään se on silloin, kun se valusauman näköinen merkkiviiva on sen metallissa olevan viivan kanssa tasoissa.

Kyllä se niitiltä näytti, lähinnä popniitiltä. Ja niissä perussäädöissä se varmaan on, kun muovikotelon merkkiviiva on tasan keskimmäisen ja pisimmän metallissa olevan viivan kanssa tasan.

Desperate child

Lainaa

Kun kaasupoljinta painoin, eli kaasuvipua nostin niin ryyppyläppä sulkeutuu, mutta ei ihan kokonaan. Eli olisko ryyppymekanismi kuitenkin ehjä??

Minun mielikuvan mukaan pitäisi sulkeutua kokonaan kun kaasua painaa ja sitten tosiaan kun auto käynnistyy niin alipainekello avaa tuon läpän rakoselleen niin ettei tukehdu. Sitten kun auto on käynnissä niin avautuu hiljalleen selälleen kun sähkö lämmittää bi-metallijousta ja samalla kierrokset nousee (koska samalla kun ryyppy lävähtää päälle siellä aukeaa kaasuläppä rakosellee, joka taas pysyy rakosellaan kunnes kaasua painetaan)
Periaatteessa sitä ryypyn koteloa ei pitäisi joutua kiertämään suuntaan taikka toiseen, mutta saahan sillä ominaisuuksia hieman muuteltua..
Sieltä olis hyvä saada paskat pois sieltä kotelon sisältä ja tarkistettua että kaikki mekanismin akselit ja vivut ym liikkuu niinku pitää. Sitä en sitten tiedä millä niitä kannattaa voidella, jollain tosi ohuella öljyllä..?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Micra1991

Lainaa

Minun mielikuvan mukaan pitäisi sulkeutua kokonaan kun kaasua painaa ja sitten tosiaan kun auto käynnistyy niin alipainekello avaa tuon läpän rakoselleen niin ettei tukehdu. Sitten kun auto on käynnissä niin avautuu hiljalleen selälleen kun sähkö lämmittää bi-metallijousta ja samalla kierrokset nousee (koska samalla kun ryyppy lävähtää päälle siellä aukeaa kaasuläppä rakosellee, joka taas pysyy rakosellaan kunnes kaasua painetaan)
Periaatteessa sitä ryypyn koteloa ei pitäisi joutua kiertämään suuntaan taikka toiseen, mutta saahan sillä ominaisuuksia hieman muuteltua..
Sieltä olis hyvä saada paskat pois sieltä kotelon sisältä ja tarkistettua että kaikki mekanismin akselit ja vivut ym liikkuu niinku pitää. Sitä en sitten tiedä millä niitä kannattaa voidella, jollain tosi ohuella öljyllä..?

Pitäisi varmaan irroittaa kaasari että saa tutkittua tuon ryyppymekanismin. Läpän saa suljettua kun painan sen sormella, eli täytyy kokeilla sitä käynnistämistä sillätavalla vielä huomen aamulla pakkasessa.
Olisikohan aseöljy sopivan ohutta?

Kiitos tähän asti kaikille hyvistä vinkeistä. Jokaisesta vinkistä pääsee aina vähän lähemmäksi koneen sielunelämää. Eikä tuo kaukoparantajan tehtävä ole kovin helppo.

Zuunah

Vähän samanlaista ongelmaa on omassa -89 1.2LX Micrassa. Missäpäin kaasaria tuo rikastimen läppä sijaitsee, jotta voisi sen toimintaa tarkastella?

Micra1991

LainaaVähän samanlaista ongelmaa on omassa -89 1.2LX Micrassa. Missäpäin kaasaria tuo rikastimen läppä sijaitsee, jotta voisi sen toimintaa tarkastella?

Kun otat ilmanputsarin kannen pois niin rikastimen läppä näkyy siinä toisen kurkun yläpäässä. Tai ainakin meillä Micrassa on kaksikurkkuinen kaasutin.

Yritin siihen viritellä vaijeria, mutta eipä onnistunut. Vaijeria tai vaijerin kuorta ei saa mihinkään järkevästi kiinnitettyä.
Konehuoneesta käsin käynnistämällä ja läppää kiinni painamalla käynnistyi niinkuin kuuluukin. Eli rikastimen läpän pitäisi mennä napakasti kiinni kun kone on kylmänä.

OH2KV

Yhden asian vielä kehottaisin tarkistamaan. Ilmanputsarikotelon sisällä pohjassa on myös venttiili, jonka kuuluu aueta käytännössä vain kesähelteellä, n. 2,5 x 0,5 cm peltilipare. Jos joku on koteloa putsatessaan saanut rätin tarraamaan tuohon, voi olla auki aina, ja aiheuttaa myös käyntimurheita. Ensiapuna voi tulpata ilmanputsarin alapinnasta löytyvän alipaineletkun.

Ja tuota ryyppykelloa voi kokeeksi liikauttaa yhden pykälän siinä asteikolla ryyppyläpän kiinnimenosuuntaan.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Micra1991

LainaaYhden asian vielä kehottaisin tarkistamaan. Ilmanputsarikotelon sisällä pohjassa on myös venttiili, jonka kuuluu aueta käytännössä vain kesähelteellä, n. 2,5 x 0,5 cm peltilipare. Jos joku on koteloa putsatessaan saanut rätin tarraamaan tuohon, voi olla auki aina, ja aiheuttaa myös käyntimurheita. Ensiapuna voi tulpata ilmanputsarin alapinnasta löytyvän alipaineletkun.

Ja tuota ryyppykelloa voi kokeeksi liikauttaa yhden pykälän siinä asteikolla ryyppyläpän kiinnimenosuuntaan.

Kiitos vinkistä. Meillä on vain käynnistämisen kanssa pientä hankaluutta. Muuten käy hyvin.

Tuota ryyppykellon kääntämistä voisin kokeilla, kunhan keksin, miten saan ne kaksi popniittiä porattua pois ilman kaasarin irrottamista. Kello on yhdellä ruuvilla ja kahdella popniitillä kiinni, luultavasti tehtaan jäljiltä?

OH2KV

Kun ei mulla ole noin uusia autoja koskaan ollut, niin tiedä sittä sitten... 88- microskoopissa ainakin oli 3 ihan ruuvia siinä kellossa. Mustan muovikopan ympärillä kaasarin takapuolella. Jos on oikeasti jotakin Pop-niittejä siellä, on aiempi omistaja joko viritellyt hajonneisiin kierteisiin. Toisaalta saattaa liikkua kevyehkösti sen ainokaisen löysäämällä. Perstuntumalta sanoisin, että koko systeemiä on saatettu sorkkia muutenkin kovalla hanskalla.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

nissan-man

LainaaKun ei mulla ole noin uusia autoja koskaan ollut, niin tiedä sittä sitten... 88- microskoopissa ainakin oli 3 ihan ruuvia siinä kellossa. Mustan muovikopan ympärillä kaasarin takapuolella. Jos on oikeasti jotakin Pop-niittejä siellä, on aiempi omistaja joko viritellyt hajonneisiin kierteisiin. Toisaalta saattaa liikkua kevyehkösti sen ainokaisen löysäämällä. Perstuntumalta sanoisin, että koko systeemiä on saatettu sorkkia muutenkin kovalla hanskalla.
Jokos -91 micra on sähkötoimisella kaasuttimella? Primeran sähkökaasarissa -91 on popniiteillä kiinni myös..
P10 GA16DS

Micra1991

LainaaKun ei mulla ole noin uusia autoja koskaan ollut, niin tiedä sittä sitten... 88- microskoopissa ainakin oli 3 ihan ruuvia siinä kellossa. Mustan muovikopan ympärillä kaasarin takapuolella. Jos on oikeasti jotakin Pop-niittejä siellä, on aiempi omistaja joko viritellyt hajonneisiin kierteisiin. Toisaalta saattaa liikkua kevyehkösti sen ainokaisen löysäämällä. Perstuntumalta sanoisin, että koko systeemiä on saatettu sorkkia muutenkin kovalla hanskalla.

Sitä yhtä ruuvia löysäsin, mutta ei kääntynyt ryyppykello. Muuten näyttää kaasari aika siistiltä päällisinpuolin, eli ei sitä pahasti ole murjottu.


Alppu

Jospa vähäpäästöisessä on haluttu ettei mennä niin vaan säätelemään?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Micra1991

Lainaa
Jokos -91 micra on sähkötoimisella kaasuttimella? Primeran sähkökaasarissa -91 on popniiteillä kiinni myös..

En nyt ihan varma ole kun en tiedä mistä sähkökaasarin tunnistaa. Siihen ryyppykelloon tulee kuitenkin sähköjohdon näköinen piuha.
Mutta emännän Micra vm. 1995 on jo ruisku, eli varmaan tämä on sähkökaasari, kun viimeisiä kaasarikoneita on?

AkiH

Oliko tämä muuten katalysaattorilla varustettu?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Micra1991

LainaaOliko tämä muuten katalysaattorilla varustettu?

Meidän Micra vm. 1991 on katalysaattorilla varustettu ja pakokaasun kierrätys on ilmanputsarille johonkin härpäkkeeseen. Vai liittyykö tämä juuri katalysaattoriin?