Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

K11 Micra, tekniikan vaihto?

Aloittaja Naatti, huhtikuu 04, 2013, 17:46:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naatti

Esitin tämän kysymyksen jo DNSF-foorumilla, mutta siellä aihe ei juuri kiinnostusta herättänyt:

Vuoden 2001 Micrani on siirtymässä piakkoin enemmän käyttöautosta harrasteautoksi. Nyt siinä on alkanut vaihdelaatikon viitosvaihteen laakeri ääntämään. Tästä juontaakin Kysymys tekniikan vaihdosta:

Mitä luulette, millainen homma olisi vaihtaa k11:sen Micran 1.4-litrainen moottori ja vaihteisto tämän uuden K13 Micran mekaanisesti ahdettuun HR12DDR-moottoriin ja vaihteistoon?

Tuossahan on tehoa 98 hv sekä iskutilavuutta ja päästöjä vähemmän kuin vanhassa moottorissa. Säädösten mukaan ei siis pitäisi olla ongelmia tuossa muutoksessa. Uusi moottori-vaihteisto -yhdistelmä on myös erittäin pieni ja kevyt, minkä luulisi tekevän hyvää auton ominaisuuksille.

Miten tuollainen tekniikanvaihto pitäisi toteuttaa? Mitä ongelmia siinä olisi ratkottava?

DNSF-foorumilla tuli esiin, että sähköjen kanssa saattaa tulla ongelmia. Mistä tietää, sopeutuisiko K13:n ECU paremmin autoon, vai K11:n vanha ECU uuteen moottoriin? Onko tuo HR12DDR-moottorin eksoottinen tekniikka (Miller-sykli, suorasuihkutus, mekaaninen ahdin) ongelma suhteessa K11:n ECU:un?

Siinäpä pähkinää palstan asiantuntijoille!

ILVES-Joe

Ensimmäisenä etsi kaikki tiedot autosta ja sen tehosta yms. sekä uuden moottorin tiedot ja mene sinne katsastuskonttoriin jossa aiot auton katsastaa, kysy sieltä mitä he vaativat. Täällä kellään ei ole kuin mutu-tietoa tai olettamuksia koska vastaavasta muutoksesta ei taida olla kokemusta.

ECU:t ovat varmasti erilaiset eli moottorin ohjaukseen liittyvät sähköt, anturit yms. ovat tultava kokonaisuudessaan moottorin mukana, sitten on edessä niiden yhdistäminen auton omiin johdotuksiin (auton omat moottorin ohjaukset on poistettava). Toteuksesta ei voi etukäteen antaa neuvoa vaan "työ tekijäänsä opettaa" menetelmällä on mentävä eteenpäin.

Yksi vaihtoehto on toteuttaa moottorin ohjaus ns. tarvikeohjauksella (Tatech yms.) tai rakentaa itse Megasquirtista.

Kokemusta muutoksesta ei ole ja enempää neuvoja en asiaan oikein osaa antaa mutta nuo nyt ainakin tuli mieleen kun asiaa hieman mietti.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

100AF-II

Lainaa
Tuossahan on tehoa 98 hv sekä iskutilavuutta ja päästöjä vähemmän kuin vanhassa moottorissa. Säädösten mukaan ei siis pitäisi olla ongelmia tuossa muutoksessa.

Jos oikeesti mennään säädösten mukaan niin kyllä tossa vähän hommaa on. Vähäpäästöisen auton muutoksissa pelkän moottorin luovuttaja auton päästöillä ei ole mitään merkitystä vaan jotenkin pitää todistaa että lopullinen rakennelma täyttää vaaditun päästötason. VTT ja entinen Test Center Tiililä, nykyään ilmeisesti A-Test tai jotain, taitavat olla ainoita paikkoja jotka suomessa voi tarvittavat testit suorittaa. Nissan tai sen virallinen edustajakin voi periaatteessa lausunnon päästöistä kirjoittaa, mutta kun puhutaan kahden täysin eri mallin yhdistelmästä tuskin semmoseen rupeavat.
Tietysti jos jaksaa kysellä riittävän monelta katsastuskonttorilta jostain löytyy todennäkösesti joku katsastaja joka tommosen hyväksyy ilman kalliita testejäkin, mutta säädösten mukainen tai "laillinen" se ei siltikään ole.

Alppu

Lainaa

Jos oikeesti mennään säädösten mukaan niin kyllä tossa vähän hommaa on. Vähäpäästöisen auton muutoksissa pelkän moottorin luovuttaja auton päästöillä ei ole mitään merkitystä vaan jotenkin pitää todistaa että lopullinen rakennelma täyttää vaaditun päästötason. VTT ja entinen Test Center Tiililä, nykyään ilmeisesti A-Test tai jotain, taitavat olla ainoita paikkoja jotka suomessa voi tarvittavat testit suorittaa. Nissan tai sen virallinen edustajakin voi periaatteessa lausunnon päästöistä kirjoittaa, mutta kun puhutaan kahden täysin eri mallin yhdistelmästä tuskin semmoseen rupeavat.
Tietysti jos jaksaa kysellä riittävän monelta katsastuskonttorilta jostain löytyy todennäkösesti joku katsastaja joka tommosen hyväksyy ilman kalliita testejäkin, mutta säädösten mukainen tai "laillinen" se ei siltikään ole.


Eli jos EURO 3 päästönormin autoon laittaa EURO 4 koneen, niin se ei vielä riitä osoitukseksi että päästönormit täytyy..
Olisiko tästä jossain ns. mustaa valkoisella?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

100AF-II

Onhan siitä jotain trafin ohjeistusta, yritän ettii myöhemmin jotain selkeempää, mut kyllähän se tässäkin sanotaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf
Kohta 8 "päästövaatimusten täyttyminen tulee osoittaa" Katalysaattorin asentaminen riittää ei vähäpäästöisille 87 jälkeen käyttöönotetuille esim. ahtimen asennuksen yhteydessä, mut vähäpäästöisessä ei riitä katti eikä mikään katsastuskonttorin laitteilla mahdollinen testaus.

take

Mitä minä nyt en taas käsitä? Jos moottori täyttää saman tai uudemman päästönormin, ei vaihtoon ole estettä. Niinkuin tuolla linkissäkin sanotaan: "Päästövaatimusten täyttyminen tulee osoittaa." Autonvalmistaja on jo joutunut sen moottorin mittauttamaan saadakseen tyyppihyväksynnän. Miksi se ei muka kelpaisi?

Jylppy

#6
Juu, jos moottori vaihdetaan kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen (ja uusi moottori täyttää vähintään samat päästönormit, kun vanhakin), niin pitäis kyllä onnistua ilman VTT:n testejä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Naatti

Kiitos kaikille pykälien selventämisestä / kaivamisesta!

Minäkin ymmärsin nuo säädökset niin, että vaihtamisen ei pitäisi olla ongelma, koska päästöt putoavat. Jännää olisi nähdä, mikä CO2-lukema tulisi rekisteriotteeseen, entinen 142 g/km vai 99 g/km, joka on K13 Micran päästö tuolla moottorilla. Selväähän on, että päästöihin vaikuttaa myös kori ja renkaat jne.

****

Oletetaan nykytiedon varassa, että tämä olisi laillista ja mahdollista.

Ottaisinkin vastaan mielelläni näkemyksiä homman teknisestä puolesta. Miten tämä kannattaisi toteuttaa ja mitä ottaa huomioon? 

100AF-II

#8
Joo, nyt kun ajatus kulkee vähän paremmin (selvemmin) niin korjataan sen verran että kuten Jylpyn linkissä sanotaan niin sinäänsä ei pitäisi olla estettä, mut 2001-mallisessahan tarvitaan CO-päästöt grammoina, eikö vain? Vai olisko ollu 2002?

Lisäys: Naatti vastas just kun kirjoitin edellistä..

100AF-II

Lainaa
Minäkin ymmärsin nuo säädökset niin, että vaihtamisen ei pitäisi olla ongelma, koska päästöt putoavat. Jännää olisi nähdä, mikä CO2-lukema tulisi rekisteriotteeseen, entinen 142 g/km vai 99 g/km, joka on K13 Micran päästö tuolla moottorilla. Selväähän on, että päästöihin vaikuttaa myös kori ja renkaat jne.

Ainakin jenkkiautoille jotka hyväksytään CARB-normeilla on ihan suora laskukaava otteeseen merkittäville CO2-päästöille, kuka tietää, ehkä sitä vois soveltaa tämmöseenkin?