Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

L26 jakoketjunkiristimen vapautus

Aloittaja Nuutinen92, helmikuu 17, 2013, 15:51:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nuutinen92

Elikkä tuli sellanen ongelma vastaan kantta irrottaessa että kiristin pääsi työntymään ulospäin nokkaratasta irrottaessa. Elikkä miten kiristimen saa vapautettua?

StanLaurel

Ei mitenkään, kiristimessä ei ole mitään lukitusta sisään painumiselle ja ulospäin sitä työntää hepponen jousi + öljynpaine.
Kiristin on vain tullut liian ulos rungostaan eli lähtenyt pois paikoiltaan, jakopäänkopan irroitus hommiksi menee.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Timppa

jep se kiristin kannattaa pöngätä kiilan mallisella puukapulalla tai jollain muulla ennenkuin purkaa venttiilikoppaa enempää näitä koneita ;) muuten joutuu tosiaan jakokopan ottaan irti ja sitä ennen öljypohja pois/kunnolla löysälle jos se kiristin pääsee ulos asti :-/
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Pastori

Ihmeellisessä Ameriikassa myydään jopa kyseistä palikkaa valmiiksi tehtynä (niille jotka eivät osaa puupalikkaa veistää)

http://datsun510.com/photopost/data/3375/medium/Timing_Chain_Holding_Wedge_L_and_Z.jpg
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Nuutinen92

Kyllähän siellä kiila oli välissä mutta sehän nous ylös päin nokkapyörää irroittaessa kun kone pyörähti pikkase.. kiristintä on saatu jonkun verran menemään sisäänpäin..

OH2KV

#5
Nyt saatan muistaa väärin, mutta mielestäni siinä kiristimessä on ikään kuin räikkä, joka lukkiutuu seuraavaan uraan ketjun löystyessä. Ja on mahdoton painaa takaisin sisäänpäin kerran pullahtaessaan ulos. Jakopää menee purkuun, ja normaalista jääkiekkomailan varresta saa veisteltyä työkalun kiristimen pohjassa pitämiseki asennuksen ajaksi. Irrota öljypohjasta myös ne 4 M6 ruuvia etupäästä. Tarkemmin ottaen koko öljypohja vähintään löysälle, mieluummin irti.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Jylppy

#6
Ei oo räikkäsysteemiä ällän kiristimessä, jousi tekee "esijännityksen" ja öljynpaine hoitaa loput (tuo jousi tulee siis tonne sisälle). Kamearilta ja muistaakseni Nismoltakin saa tommosta lukittuvaa/säädettävää kiristintä.

   
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

MK510

Ja kyllä sen saa ronkittua takaisin paikoilleenkin pitkällä meisselillä tai tikulla mutta helppoa se ei ole.
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

Nuutinen92

Paketissa olevaa kiristintä on tutkittu, meisseleillä on härkätty kiristintä mutta riittävän syvälle ei ole vielä mennyt.. Oma hommasa tuossa on mutta jospa se vielä menis!

ILVES-Joe

Aloin muistelemaan että silloin kun jokkisautossa oli L18 niin tuon kiristäjän parikin kertaa tiputin pois ja ruuvarilla sen sinne takaisin laitoin, taisi auttaa kun pitkän ruuvarin päätä taittoi sopivasti mutkalle, ketjusta samalla kiristäen/löysäten tarpeen mukaan.
Vaatii hermoja ja tarkkuutta.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Nuutinen92

Kiristintä saatu noin reilu puol senttii menemään sisään mutta sitten stoppaa kuin seinään.. Mahtaako nyt olla niin että pitää se jakokoppa purkaa pois?

Tare

Taitaa se jousi olla väärässä paikassa, jos noinkin kauas olet sen saanut menemään takaisia ja sitten pysähtyy.
Saisko sitä pyöräytettyä siten, että jousi putoaisi reikäänsä ja saisit sitten painettua sen takaisin pohjaan. :-?
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

C 110 ratsuni

Jos ketju on päässyt irtoamaan alapyörältä niin jako on mahdoton saada kohalleen.Joten on suositeltavaa näytää koppa irti.
primera 2,0 sport -00

Nuutinen92

Eiköhän tuo jako satu kohalleen kun saa kannen paikalleen. Öljypumppu irrotettu mut jäykkä on työntää kiristintä sisäänpäin.. Mutta hyvällä tuurilla tuo riittää

Nuutinen92

Jakokoppa otettu irti, kiristäjän vika selvitetty, jousihan se oli vääntynyt ja se kanitti siellä vastaan..

Timppa

oliko muuten kiristin kunnossa? mulla oli cedricissä kulunu kiristimen varsi pahasti eikä enää toiminu kuten oli suunniteltu ::) ja L18 koneessa oli kulunu raudalle asti kiristin :-? sama kiristin nuissa kutosissakin oli sitten diesel tai bensa :)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Nuutinen92

Kiristin oli muuten kuin uusi ainut olivaan se jousi mikä väänty.. Laahainkin oli hyvässä kunnossa, oli vain pienet urat. Joo tiisselin kiristin nyt menossa paikalleen kun oli uus käteisvarastossa :)