Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

N16 QG18DE nokkahihnan tai ketjun vaihtoväli

Aloittaja allu2000, toukokuu 14, 2010, 08:23:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

allu2000

Moi,

Kuinka usein QG18DE eli 1.8 bensa N16 koneeseen pitää vaihtaa nokkahihna tai -ketju?

Kumpi siinä muuten on?

En tietoa oikein mistään löytänyt, liekö syynä ettei sitä tarvitse vaihtaa.

ひゃ く あ hyakuA sataA

#1
LainaaMoi,

Kuinka usein QG18DE eli 1.8 bensa N16 koneeseen pitää vaihtaa nokkahihna tai -ketju?

Kumpi siinä muuten on?


En tietoa oikein mistään löytänyt, liekö syynä ettei sitä tarvitse vaihtaa.

Ketjullahan tuo on. Eli ei tarvi vaihtaa, ellei mitään hälyyttävää ilmaannu.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

M i g i


ja_ke

#3
Hmm. Ei lainaus toimi?

No enivei. Ketjuhan siitä löytyy ja vaihtotarvetta EI pitäisi olla ainakaan ennen 300tkm rajapyykiä.
MUTTA QGn koneet on tunnettuja ketjun venymisistä. Venyminen taitaa tosin koskea enemmänkin juttujen perusteella 1,6 ja katkeaminen 2,0 malleja. Sehän rupeaa ensinnäkin moottorinvikavaloa näyttämään/moottori rallattamaan, jos oikein päässyt pitkälle. Sitten rupeaa nykiminen esiintymään ja sytytyskatkot, kun jako pielessä. Lukenut jopa sellaisesta, että auto startattu ja ketju katkennu ykskaks siihen paikkaan ilman mitään vaaran merkkejä. Ketjun vaihtohan on niin kallis operaatio, ainakin liikkeessä, että ennemmin kannattaa hankkia vähemmän ajettu moottori.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Japsu

#4
Pikkasen pistää ketuttamaan!!! itellä just tuo 1,6 2001 malli ja juurikin nuo kaikki edellä mainutut viat löytyy! osat maksaa jakopäähän reilu 500e ja laitto vähintään toisen saman verra! en tiiä mitä oikeen tekis,ku ei oo varaa viedä liikkeeseen sitä ku ei eivät tee tommosta hommaa missään ad/yms. korjaamolla,vaan nissanilla pelkästään! autoa maksamatta 3000te viel ja silleen.. PRKL!!!
facelift -01

Kari_67

LainaaPikkasen pistää ketuttamaan!!! itellä just tuo 1,6 2001 malli ja juurikin nuo kaikki edellä mainutut viat löytyy! osat maksaa jakopäähän reilu 500e ja laitto vähintään toisen saman verra! en tiiä mitä oikeen tekis,ku ei oo varaa viedä liikkeeseen sitä ku ei eivät tee tommosta hommaa missään ad/yms. korjaamolla,vaan nissanilla pelkästään! autoa maksamatta 3000te viel ja silleen.. PRKL!!!

Tere

Jos Hyvinkäälle asti uskallat auton tuoda tehdään nisun jakopää.Tänään tuli kaverille työnalle p11 144:n.
hämeenkatu 19 ei laiteta nimeä ei mene mainostamiseksi.

T:Kari
Datsun AFII coupe -76/Datsun 240K-GT -73/Datsun Pick-up -73/Opel rekord 66/Graham 34 esi datsun

ja_ke

Lue ne vikakoodit ennenkuin mitään ketjuja alat vaihtelemaan, nykimiset ja tehonpuutteet selittyy monella muullakin vialla. Paljonko koneella ajettu?

Rallaattako? Jos kaverillasi/jossain voit verrata koneesi käyntiääntä toiseen nissaniin, niin huomaat paremmin eron - jos näin on. Nimittäin ketjukonehan ei äänetön ole muutenkaan, niin pitää osata erottaa normaali ketjun ääni.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Japsu

#7
Lainaa

Tere

Jos Hyvinkäälle asti uskallat auton tuoda tehdään nisun jakopää.Tänään tuli kaverille työnalle p11 144:n.
hämeenkatu 19 ei laiteta nimeä ei mene mainostamiseksi.

T:Kari
moro.. eipä auto liiku enään pihasta mihinkään,aamul ennen 4 olin lähössä duuniin ni eipä startti sanonu enään mitää,startti meni rikki ku oon joutunu starttaa ainaki 4krt muutaman kk välein n.10min kerrallaan,mikä taas johtuu siitä ku jakopää ei oo ihan kohallaan ni se ei haluu lähteä aina käyntiin. oon mä sil ajanu koko ajan ja ei siin hirveesti oo ollu ongelmii ton starttauksen lisäks. useempi kaveri jotka on korjaamoilla duunissa sanonu tuota samaa et on ollu paljon vikaa just tuos 1,6 jakopäässä.  mielummin antasin jonkun tehdä kuka osaa ni jossain muualla ku nissanilla,mut ei just ny oo varaa niihin tuhottoman kalliisiin jakopään osiin >:( ja vika koodit on katottu useempaan kertaan, ja sanoo aina että kampiakselin asento tunnistin rikki,ja ne on vaihdettu 2kertaan,eipä auta( harvinaisen kettumaiset vaihtaa) sillä sen katsastinki viime vuonna et nollasin hetkellisesti vikamuistin. nii ja auto on koht aj. 205tkm. että semmosta..
facelift -01

Alppu

Mitenkähän näissä on, paljonko joutuu purkamaan ennen kun näkee ketjun tai kiristimen tai jotain.. ?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaMitenkähän näissä on, paljonko joutuu purkamaan ennen kun näkee ketjun tai kiristimen tai jotain.. ?
Ketjun varmaan näkee kun ottaa venttiilikopan irti ;)
P10 GA16DS

Alppu

Selviääkö siitä varmasti ketjun löysyys/vika jakopäässä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaSelviääkö siitä varmasti ketjun löysyys/vika jakopäässä?
Ei välttämättä vikaa löydä, mutta jos kiristimen näkee niin jos mäntä on tarpeeksi tullut ulos niin ketju on ehkä venynyt :)
P10 GA16DS

hursti

mikä tuossa ketjussa sit on ku ei kestä? kuulemma jouduttu vaihtamaan alle 100tkm ajettuihin primeroihin...

Japsu

taidan laittaa nissanin pressun alle seisomaan ja väliaikanen rekisteristä poisto. kuhan saan säästettyä sen reilun tonnin ni vien sen sit korjauxeen. täytynee ostaa joku hyvin halpa pirssi et pääsee duuniin :(
facelift -01

Lousku

Tein parhaan autokaupan pari viikkoa sitte,
myin oman 1.6 P12 pois :D

Nissanilla kerto ettei tässä QG koneessa kuule jos ketju
on venynyt. Tiedä sitä sitten?

Japsu

LainaaTein parhaan autokaupan pari viikkoa sitte,
myin oman 1.6 P12 pois
Onnea..
facelift -01

ja_ke

LainaaTein parhaan autokaupan pari viikkoa sitte,
myin oman 1.6 P12 pois :D

Nissanilla kerto ettei tässä QG koneessa kuule jos ketju
on venynyt. Tiedä sitä sitten?


Eiköhän tuon kuule, kun kiristimestä vara loppunut ja ketju hakkaa.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

nissan-man

Lainaa


Eiköhän tuon kuule, kun kiristimestä vara loppunut ja ketju hakkaa.
Jep, eli periaatteessa jos kiristimen mäntä on tullut liikaa ulospäin, ni siitä voi todeta ketjun venymisen, en vaan nyt muista että paljon sen männän piti olla ulkona että ketju on venynyt.
P10 GA16DS

Japsu

ne osatki maksaa tohon jakopäähän n.500e :D että halvalla mennään..
facelift -01


Japsu

Onkos asia varma että osat saa pelkästään nissanilta??
facelift -01

Japsu

Jakoketju Nissan GA-16V 80niv

    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA ketju (80 lenkkiä) [1996-2000]
    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA ketju (80 lenkkiä) [1990-2000]

35.50 €

Jakoketjun kirist Nissan GA

    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA Kiristin [1996-2000]
    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA Kiristin [1990-2000]

25.90

Jakoketjun laahain Nissan GA

    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA kiristimen laahainkisko [1996-2000]
    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE ALA kiristimen laahainkisko [1990-2000]

15.80

Jakoketju Nissan GA-16V 54niv

    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE YLÄ Ketju (54 lenkkiä) [1996-2000]
    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE YLÄ Ketju (54 lenkkiä) [1990-2000]

27.50

Jakoketjun kiristin Nissan GA

    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE YLÄ Kiristin [1996-2000]
    * 1,6 ->00 GA16DS/GA16DE YLÄ Kiristin [1990-2000]

30.90


Tarkottaakos tämä nyt sitä että saan datsuniini osat motonetistä?? toi mun auto on kyllä 2001 vm..
facelift -01

BA

#22
Et saa. Noi osat on GA-moottoriin, kuten siinä lukee, ei QG.

Japsu

oletkos varma että ne ei kelpaa tuohon mun koneeseen?
facelift -01

BA

#24
Olen.

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2001_10/type_84/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_2/

ja

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2001_10/type_2/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_1/

Vertaile orkkisvaraosanumeroita ja sopivuuksia vaikka itse.


Orkkisnro googleen, ja jo alkaa löytyä vaikka saksalaisia nettikauppoja, esimerkiks www.teiledirekt.de näkyy tarjoavan joitakin jakopään osia, samaten http://www.nissanpartszone.com/ tarjoaa kaikki nuo ketjupuolen osat QG-koneeseenkin. Tuolla ketju 129$...


Väittäisin että suomesta saat aika kauan etsiä ellei merkkiliike kelpaa.

T4usk1

Terve

Itselläni on N16 1.5 vm.2001 almera (ajettu 257tkm) ja samaa ongelmaa tuntuu olevan eli kierrokset heittelee, nykii eikä vastaa kunnolla kaasuun +moottorivalo palaa.

Putsasin egr:n/ilmamittarin ja vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin eikä auttanu ja nyt on auto kaverilla joka kattoo vikakoodit.

Jos tässä nyt on nokkaketjun vaihto edessä niin kuinka kova homma on?

Motonetistähän saa edullisesti osat. :D
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-6338

juha750

LainaaTerve

Itselläni on N16 1.5 vm.2001 almera (ajettu 257tkm) ja samaa ongelmaa tuntuu olevan eli kierrokset heittelee, nykii eikä vastaa kunnolla kaasuun +moottorivalo palaa.

Putsasin egr:n/ilmamittarin ja vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin eikä auttanu ja nyt on auto kaverilla joka kattoo vikakoodit.

Jos tässä nyt on nokkaketjun vaihto edessä niin kuinka kova homma on?

Motonetistähän saa edullisesti osat. :D
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-6338

Pistin kanssa tuon ko. setin tilaukseen. Omassa noin 180tkm ajetussa, 2001 1.8 Primerassa syttyi vikavalo (P0335) eli kamp.anturi. Avasin venakopan ja kiristimen mäntä oli noin 20mm ulkona. Huoltoykkösellä remppa maksaisi osineen noin 1100-1600e, joten kai se on kokeiltava, jos sitä saisi itse vaihdettua osat.  :-/

Osaako joku sanoa mitä kaikkia tarvikkeita työhon tarvitsee Motonetin setin lisäksi? Jossain luki, että tarvitsee pari O-rengasta 30mm&35mm vahvuus 4mm. Pitääkö mun ostaa jonkinlainen ulosvetäjä, kaikki muut työkalut pitäisi löytyä. Niin ja mikä tiivistesilikooni olisi hyvää öljypohjaan ja koneen kylkeen. Motonetin musta Permatex?

Huoltomanuaalissa kiristysmomentit on ilmoitettu tyyliin 6.9-9.5Nm, eli valitsenko esim. puolivälistä arvon mom.avaimeen?

Tässä on vielä luurilla otettu kuva kiristimestä.


Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Saattoi olla että noita o-renkaita tarvittiin tuohn etulevyn ja lohkon väliin vesi- ja öljypumpun kohdille.

Remontti menee suurin piirtein näin:

-Keula pukeille, ja koneen alle tukea. Koneen alta pitkittäinen tukipalkki ja öljypohja sekä sihti pois.
-Venttiilikoppa ym. yläpäästä pois. Myös jakopään puoleinen koneen kannake pitää poistaa.
-"Etulevy" jakoketjun edestä pois. Täältä löytyy Primeran kirja josta löytyy yksityiskohtaiset ohjeet mistä löytyy kaikki etulevyn pultit, ovat ilman ohjetta erittäin hankalia löytää.
-Ketju, kiristin ym mausteet vaihtoon, ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Myös täältä löytyy juttua vastaavasta remontista: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=66641.msg844836#msg844836

Lainaa
No voihan se anturikin olla hajalla?
Kyllä tuo on selvä tapaus kun kiristimen mäntä on noin paljon ulkona. Antaa vikakoodia koska ketjun venymisestä johtuen antaa kampiakselin ja nokka-akselin antureilta ristiriitaista tietoa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

juha750

^Kiitoksia
Vielä sen verran, että minkä kokoisen ulosvetäjän ostan? Manuaalin ohjeiden mukaan sellaiselle on tarvetta ja lisäksi mitä tiivistemassaa tuohon kannattaa laittaa?