Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Murheita Maximan kanssa

Aloittaja Maxima03, heinäkuu 19, 2012, 19:17:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maxima03

Tähän asti aina kehumani yhdeksänvuotias luottoratsu jäikin sitten leimaamatta toissapäivänä. Juuri (itse)tehty 150tkm huolto ei paljoa lämmittänyt, kun autosta löytyi väljä alapallonivel, laahaavat etujarrut ja liian ylös näyttävä sumuvalo.

Tuota palloniveltä katselin Motonetistä, että itse osa on halpa, mutta ilmeisen ikävä irrottaa? Tarvitseeko siihen prässiä että saa sen eroon tukivarresta ja takaisin paikalleen, vai onko siinä joku sokkaviritys? En löytänyt kuvaa mistään...

Tuota jarrujen laahaamista pidän outona, itse en ole huomannut ollenkaan, että jarrut ottaisivat kiinni. Tekisi mieli vaihtaa siihen palat ja levyt, mutta silloinhan ne ottavat kiinni vielä enemmän vai kuinka? Jarrupalat vaihdettiin joskus pari vuotta sitten, ja mielestäni levyt ovat vielä käyttökunnossa. Jarrunesteiden vaihtaminen on ollut mielessä muutenkin, se pitänee hoitaa nyt samalla.

Joo, taitaa olla että joudun viemään tuon pajalle, nuo edellämainitut viat taitavat olla itselleni ylivoimaisia fiksata. Sen sumarin ajattelin kyllä jotenkin saada säädettyä näyttämään hiukan alaspäin. Osaisikohan joku suositella edullista korjaamoa Pääkaupunkiseudulla, jossa viat saataisiin laitettua kuntoon ennen koulujen alkamista?

Iso kiitos jo etukäteen!

Janiporo

Iskällä 97 Maxima ja siinä on vaihdettu kerralla koko alatukivarret. Tähän asti ei noiden lisäksi ole ollut mitään vikaa, kulutusosia vaihdettu. En parempaa autoa löydä heti. Tosin nyt tuli lievä vaihteistovika öljyjen vaihdon jälkeen, siitä muualla lisää.

1. Osta se koko kolmiotukivarsi pallonivelen kanssa.
2. Sun pitää herkistää liukutapit ja jarrumäntä, siksi ne laahaa kun ei pääse palautumaan "nollille" jarrut kun päästät polkimen ylös. Jos jarrut täristää ni sillo on vikana taas liukutapit. Jos vaan toinen puoli jarrulevyistä kiillottuu --> Liukutapit.
3. Heivaa mäkeen, ei sumuvaloil oo mitään järkevää käyttöä ellei oo projarit. Idiootein lisävaruste ikinä.

Ja tarkemmin:
1. Kuten sanoin.

2. sun pitää kolme asiaa saada herkäksi:
a. Jarrupalat pitää liikkua esteettä, yleensä siihen tulee ruostetta vastapuolelle joka jumittaa palat, puukolla / viilalla / rälläkällä pois
b. Liukutapit pitää liukua esteettä, puhdista ja rasvaa, liu'uta eestaas, puhdista ja rasvaa nii mont kertaa et homma toimii. Siihen on jotaki omaaki rasvaa, mä oon viskannu kuparitahnaa. Se ei kyl vältsiin oo paras valinta, mut tyhjää parempi.
c. Jarrusylinteri. Pumppaat sen niin ulos kun uskallat, ettei mäntä tipu syliin, haitarikumin alle jotakin crc-irrotusöljyy tai ihan perinteisesti jarrunestettä / ruuvipuristimella tai vastaavalla sisään painaen, ja toista tuota pumppausliikettä ainakin 5 kertaa, ni alkaa herkistymään. Jos jarrumännässä on päällä hahlot (ei siis ole tasainen) se on todennäköisesti mallia jonka saa sisäänpäin pyörittämällä ja painamalla samalla sisään, siihen on omia työkaluja, suoraan painamalla ei mene, turha edes yrittää.
Saman voi tehä samaan vauhtiin kaikille muillekkin levyjarruille ja tän toimenpiteen jälkeen vaihtaa jarrunesteet. JArrunestenipat aukee helpommin ku napautat vasaral ekana päälle kevyehkösti (Pätee about kaikkiin pultteihin).

3. Jos ei oo projarivalot, ni teippii päälle ja sulake veke. Peitetyt valaisimet ei tarvi toimia leimalla. Projareil vois olla jotakin hyötyy erittäin rankas lumisatees, muuten näät ajaa ihan hyvin ajovaloilla.

PS: Hommasin just tehtaan servicemanuaalin, 1500 sivua ;D

Cedricisti

Lainaa

3. Jos ei oo projarivalot, ni teippii päälle ja sulake veke. Peitetyt valaisimet ei tarvi toimia leimalla.

o rly?  :o

Saanko siis laittaa keulaan parittoman määrän lisävaloja, peittää teipillä sen keskimmäisen samalla ottaen polttimon pois tehden autosta tieliikennekelpoisen johon katsurikaan ei voi mitään sanoa?

Mulla oli sellainen käsitys että esim. autossa ei saa olla toimimattomia valoja (lisäpitkät / -sumarit jotka ei toimi jne)

cedricfan

Kyllähän ne pitäisi oikeesti poistaa, vaikka umpeen teippauskin kelpaa melkoisen monelle katsurille. Mutta ei niille tarkemmille insseille...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Janiporo

Kysäsin katsastusasemalta leimalla ollessani, ja vastaus oli et riittää ku ottaa sulakkeen pois ja teippi valon päälle, tms muu suoja. Ainakin sumareita koski tämä, käsittääkseni kaikki ylimääräisiä valoja.

Jotenki olettaisin että se on laki eikä mikään hatusta heitetty juttu, se on muuten tarkka asema, mut reilu kyl. Kerranki yhesta autosta oli valot liian ylhääl, ni inssi alko säätää sitä kesken leiman kohillee :D

--> Klaukkalan autokatsastus.

Järjen mukaan saat teipata keskimmäisen pois käytöstä, kunhan siinä ei toimi lamppu. Soita / mailaa katsastuskonttorille ja kysy.

cedricfan

Ydin on siinä, että teippaus ei ole pysyvä suoja. Kaikille insseille ei edes mustaksi maalaaminen ole ollut riittävää, vaan on vaadittu totaalista poistamista. Autossa olevien varusteiden kun on oltava toimivia, mutta ei pakolliset varusteet saa sentään poistaa. Toimimattoman varusteen peittävä teippaus, jonka voi nykäistä pois kulman takana, ei ole poistamista.
Järjellä ja Suomen katsastusmääräyksillä ei sitten ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Ja kannattaa myös muistaa Katsastuksen arvosteluperusteet-dokumentin teksti TARKASTUSMENETELMÄT JA AJONEUVON KUNTO:  Ajoneuvon varusteet ja rakenteet tarkastetaan pääosin silmämääräisesti ja kokeilemalla, mutta tietyt kohteet tarkastetaan aina mittaamalla. Ajoneuvossa voi olla myös sellaisia vikoja, joita ei voida havaita katsastustoimintaan tarkoitetuilla menetelmillä ja välineillä. Katsastuksessa hyväksytty ajoneuvo ei näin ollen ole välttämättä kaikilta osin virheetön. Eli jos (kun) joku seuraavaksi sanoo teippauksen kelvanneen asemalla X vuonna Y niin se ei ole tae siitä, että asia olisi tuolloin mennyt täydellisen oikein. Hyväksytty katsastus ei ole Korkeimman Oikeuden ennakkopäätös ;)

oja

AKE on antanut asiasta ohjeistuksen katsastuskonttoreille, jonka mukaan ajoneuvon alkuperäiset valaisimet katsotaan poistetuksi käytöstä mikäli valaisin on peitetty ja sähkökytkennät irroitettu.
Jälkiasenteinen lisäkaukovalo ei ole ajoneuvon alkuperäinen valaisin, tehdasasenteinen sumuvaloumpio sitä vastoin on.

Maxima03

Vastataan nyt vielä itse itselle:

Pelkän pallonivelen sijaan vaihdoin koko tukivarren, maksoi Motonetissä satasen ja oli huomattavan paljon helpompi homma kuin pelkän nivelen vaihto kun prässiä ei ole. Saipa samalla uudet puslat.

Jarrulevyt ja -palat vaihtui myös eteen, putsaus ja kevyt hionta satuloihin & kuparitahnaa päälle, ja jopa eivät enää jumeta. Jarrunesteet ajattelin vaihtaa talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.

Sumareiden korkeussäätö oli pikku homma, vähän muovisuojia auki auton alta ja sumuvalon taustapuolelta löytyvistä ristipääruuveista säätämällä näyttämään vähän alaspäin.

Kaveri autteli, kaiken kaikkiaan rahaa meni vähän reilut 200€ ja hyvä tuli. Ei paha mielestäni millään muotoa.

Alppu

LainaaVastataan nyt vielä itse itselle:

Jarrulevyt ja -palat vaihtui myös eteen, putsaus ja kevyt hionta satuloihin & kuparitahnaa päälle, ja jopa eivät enää jumeta. Jarrunesteet ajattelin vaihtaa talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.

Kaveri autteli, kaiken kaikkiaan rahaa meni vähän reilut 200€ ja hyvä tuli. Ei paha mielestäni millään muotoa.

- Putsaus ja hionta mistä?
- Kuparitahnaa minne? (ja joku lienee suositellut jostain muuta kuin kuparitahnaa?)
- Jarrunesteet ajattelit vaihtaa, mutta et sitten vaihtanut jarrurempan yhteydessä??

Itse vaihdoin aikanaan Almerasta molemmat takasatulat ruostuneiden mäntien takia.
Jarrunesteiden vaihtamattomuudella oli kaiketi asian kanssa jotain tekemistä,
joten olen sittemmin vaihtanut jarrunesteet noin kerran vuoteen, on kuitenkin niin helppo homma.
Painepesurilla tulee myös ainakin pari kertaa vuoteen pestyä satulat ja voideltua liikkuvat osat
(purkamatta mitään) ja aika hyvin on jarrut toimineet, täytyy sanoa. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Palapölyn ja suolan kertymästä

Pintoihin jotka liukuvat toisiaan vasten: palan reunat (keraaminen = metallivapaa tahna)

Eihän tuo vielä remppa vaan perushuoltoa

Maxima03

Joo, kyllä niissä oli paskaa ja ruostetta ihan hiottavaksi asti. Siis niissä pinnoissa joilla palat liukuvat. Kuparitahnaa olen laittanut noihin ennenkin, ilmeisesti jotain muutakin tavaraa voisi / kannattaisi käyttää?
Jarruneste pitää tietääkseni vaihtaa takanurkista aloittaen, joten ajattelin tehdä sen tosiaan renkaiden vaihdon yhteydessä tuossa alkusyksystä. Ei kaikkea kivaa kerralla.
Mutta enpä minä näistä hommista juuri mitään tiedäkään, siksi täällä kyselen uunona.