Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Jarrunesteet

Aloittaja Alppu, toukokuu 09, 2012, 23:00:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Miten on, kannattaako käyttää vanhaa avattua jarruneste pulloa vai onko mennyt pilalle?

Talous ei kyllä kaadu uuteen pulloon, mutta pitää kuitenkin selvittää tämä. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

chery

Itse ainakin olen käyttänyt. Ei kai jarruneste miksikään mene...
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Tero-75

Ei se miksikään mene suljetussa pullossa kun auton järjestelmässäkin säilyy enemmän tai vähemmän käyttökelpoisena vuosikausia.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

cedricfan

#3
Kyllä menee jos pullo on ollut avattuna, ja sitä pahemmin mitä useammin. Jarrunestehän on hygroskooppista: joka kerta kun korkin avaa, niin neste imee itseensä ilmankosteutta. Ja se korkki pitäisi oikeasti saada sitten 100% ilmatiiviisti kiinnikin.
Ja siksi se neste pitää vaihtaa autossakin, käypä joskus mittauttamassa nesteen vesipitoisuus ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

E.P.

#4
Uudessa purkissahan on aina se folio korkin alla estämässä kosteuden joutumista nesteen kanssa tekemisiin. Ei taida purkin korkki olla riittävän tiivis suojelemaan nestettä ilman kosteudelta, kun purkitusvaiheessa sen folion siihen purkin suulle laittavat.

Tämän johdosta varastoon onkin vuosien mittaan kertynyt useampikin vajaa nestepurkki. Pitäisi ongelmajätekonttiin viedä joku kerta kun muistaa.

Kyllä ne nesteet kannattaa silloin tällöin vaihtaa. Jos ei pelkää jarrunesteen kiehumista, eli jarrujen katoamista jarrutuksen aikana, niin ainakin korroosiovauriot vähenee, kun nesteitä joskus edes vaihtaa. Saisivatkin rueta katsastuksessa tarkastamaan jarrunesteiden vesipitoisuuksia. Jos on laajemmaltikin ihmisillä semmoinen harhakuva, ettei jarruneste "miksikään mene".  :-X

Alppu: herää kysymys, että mihin sitä nestettä tarvitset, ellet nesteiden vaihtoon? Jonkin verran nestepinta laskee sitä mukaan kun jarrupinnoitteet kuluvat. Jos nyt lisäät kuluneilla jarruilla nestettä, niin varo seuraavan kerran jarruja rempatessa, ettei nesteet valu sitten säiliöstä peltipinnoille. Maali ei kestä jarrunestettä. Normaalisti jarrunestettä ei pitäisi edes tarvita lisätä, eli jos ei ole vuotoja.
Micra 1.0 Avec vm.1999

toukopouko

Tarvii sitä joskus lisätä, kun palat kuluvat ja männät siirtyy kauemmas. Vaihtaminen on hyvä idea, niin ei mee männät jumiin niin helposti.

Jos pullo on avattu vaikka puol vuotta sitten, niin ajattelen sen olevan samanlaista ku puol vuotta sitten auton pääsylinteriin kaadettua. Eli, jos kyseessä on joku ruoska, joka menee paaliin vuoden kuluttua, niin voi hyvillä mielin lisäillä avatustakin potusta. Pidemmän tähtäimen autoihin sitten korkkaamattomasta pullosta.

Ja tuota "vanhaa" jarrunestetta on hyvä käyttää maalinpoistoon yms, joten ei se ihan hukkaan mene, vaikka ei autoon tohtis laittamaankaan.  :)
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

take

LainaaTarvii sitä joskus lisätä, kun palat kuluvat ja männät siirtyy kauemmas. Vaihtaminen on hyvä idea, niin ei mee männät jumiin niin helposti.
Lisäämään jos menee niin sitten kun vaihtaa palat niin neste valuu yli säiliöstä ja sotkee paikat ja aiheuttaa maalivaurioita. Ei näin. Nestepinnan alenemisesta voi sen sijaan seurailla palojen kulumista. ;) Itse vaihdan nesteet joka vuosi kun tulee radallakin käytyä. Muihin sitten vähän vaihtelevammin. Eipä se tunnu käytännössä olevan eroa onko vaihtoväli 2 vai 4 vuotta. Ainakaan töissä kun mittailin vesipitoisuuksia niin vasta 4-5vuoden jälkeen alkaa vesipitoisuus nousta merkittävästi. Vaikka järjestelmä ei olekaan ilmatiivis niin ilman vaihtuvuus on kuitenkin todella olematonta. Varsinkin jossei korkkia auota jatkuvasti.

Alkuperäiseen kysymykseen paras vastaus lienee että jos se purkissa oleva neste on paremman näköistä kuin auton säiliössä oleva, niin sen laittaminen on ainakin suunta parempaan päin. :D

ILVES-Joe

Mikäli pullon korkki on kiinni kunnolla niin ei mene jarruneste miksikään.

Teoriassa korkin välistä voi vetää kosteaa ilmaa lämpölaajenemisen vuoksi mutta korkin tiiveys on helppo todeta laittamalla pullo veteen ja painaa sitä littiin jos kuplia ei tule niin korkki pitää.

Korkkia usein avattaessa sisään pääsee erittäin minimaalinen määrä kosteutta jonka määrä ei vaikuta jarrunesteen ominaisuuksiin.

Avatun pullon voi huoletta käyttää jos korkki on kunnolla kiinni.

Olen jo useamman vuoden ostanut jarrunesteen 3-4 litran astiassa eikä juuri avatun ja vuoden vanhan jarrunesteen välillä ole eroa.
Endurance ajaessa noita kiehumispisteitä tuli mittailtua ja tutkittua.
Vaihdoin uudet nesteet aina ennen kisaa ja nesteenä ihan perus DOT4 nestettä eikä koskaan ongelmia nesteiden kanssa.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

E.P.

Yleensä jarrunestesäiliö on mitoitettu niin, että kun kitkapinnat ovat uusia, ja säiliö on täynnä, niin kitkapintojen kuluessa jarrunestesäiliössä pinta laskee minimiin, muttei alle minimin. Joissain autoissa saattaa syttyä jarrunesteen vähäisyydestä kertova merkkivalokin, mutta lähinnä sen merkiksi että jarrut ovat kuluneet, ja vaativat huomiota.

Eli jos nestettä tarvitsee lisätä, niin kannattaa ensin etsiä ja estää nestevuodot.
Micra 1.0 Avec vm.1999

OH2KV

#9
Lainaa
Lisäämään jos menee niin sitten kun vaihtaa palat niin neste valuu yli säiliöstä ja sotkee paikat ja aiheuttaa maalivaurioita. Ei näin. Nestepinnan alenemisesta voi sen sijaan seurailla palojen kulumista. ;) Itse vaihdan nesteet joka vuosi kun tulee radallakin käytyä. Muihin sitten vähän vaihtelevammin. Eipä se tunnu käytännössä olevan eroa onko vaihtoväli 2 vai 4 vuotta. Ainakaan töissä kun mittailin vesipitoisuuksia niin vasta 4-5vuoden jälkeen alkaa vesipitoisuus nousta merkittävästi. Vaikka järjestelmä ei olekaan ilmatiivis niin ilman vaihtuvuus on kuitenkin todella olematonta. Varsinkin jossei korkkia auota jatkuvasti.

Alkuperäiseen kysymykseen paras vastaus lienee että jos se purkissa oleva neste on paremman näköistä kuin auton säiliössä oleva, niin sen laittaminen on ainakin suunta parempaan päin. :D
Ja riippuen ajasta, mikä jarrupalojen vaihdosta on kulunut, kannattaa se jarruneste vaihtaa juuri samaan aikaan.  Ihan vain muistisääntönä. Tiedän kyllä, että jotkut ajavat jarrupalat ihan loppuun, ja vähäisillä vuosittaisilla kilometreillä vo mennä nesteen vaihto yliajalle. Sanoisin myös että 5 vuotta vanhaa nestettä kun on systeemissä, alkaa olla riskirajalla ajeleminen.
Sama pätee jäähdytysnesteeseen, ei mainittavien riskien muodossa, mutta inhibiittoreiden kuolemisen takia.

Ja vaihda jarrupalat ennen jarrunesteenvaihtoa, voit valuttaa vanhaa nestettä prosentuaalisesti enemmän pois, kun pyörien päässä oleva nestetilavuus on pienentynyt, ja vanhan nesteen pinnankorkeus on kasvanut jarrunestesäiliössä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

Lainaa
Alppu: herää kysymys, että mihin sitä nestettä tarvitset, ellet nesteiden vaihtoon? Jonkin verran nestepinta laskee sitä mukaan kun jarrupinnoitteet kuluvat. Jos nyt lisäät kuluneilla jarruilla nestettä, niin varo seuraavan kerran jarruja rempatessa, ettei nesteet valu sitten säiliöstä peltipinnoille. Maali ei kestä jarrunestettä. Normaalisti jarrunestettä ei pitäisi edes tarvita lisätä, eli jos ei ole vuotoja.


No vaihtoahan tässä juuri mietin.. Nissanin huoltokirja kertoo:

Jarru- ja kytkinnesteen vaihto

Jarrunesteen vaihto 2 vuoden välein on tarpeen, jotta vältetään mäntien kiinnijuuttuminen ja varmistetaan ABS-järjestelmän moitteeton toiminta, sekä estetään veden ja epäpuhtauksien kerääntyminen jarrujärjestelmään.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Lieneekö jarrunesteen vaihdolla vaikutusta myös jarruputkiston kestoikään, ne on varmasti todella ikäviä vaihtaa jos ovat ruostuneet puhki. Joissain autoissa jarruputket kulkevat tankin yli ja sitten pitäisi pudottaa tankki alas mutta polttoaineputketkin voivat olla haperoita, remontti laajenee ja vaikeutuu kun nekin on uusittava.
Jarrunesteen vaihto lienee paljon helpompi homma.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

E.P.

#12
Jarruputket useimmiten kärsii ulkoisesta korroosiosta. Tai niinkuin mulla oli taas kerran se tilanne, että jarrusylinteriä vaihtaessa jarruputkea ei saanut enää ehjänä irti sylinteristä.

Jarrunesteiden säännöllisestä vaihdosta on sekin hyöty, että ilmausruuvit pysyvät avattavassa kunnossa. Joka tapauksessa ilmausruuvit kannattaa avata hylsyllä kiintoavaimen sijaan. Hylsy kun kääntää ruuvia paremmalla tavalla. Kiintoavain aina vähän vääntää ilmaruuvia sivusuunnassa. Vaikka opinkin tämän asia netistä, niin on siinä ajatusta. Varsinkin, jos ei ole tietoa milloin ruuvit on ollut auki viimeksi, tai kenen toimesta. Herkästi menee vähänkin jumissa oleva ilmausruuvi poikki kiintoavaimella väätnäessä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Alppu

Eikö DOT 3 ja DOT 4 ole keskenään sekoituskelpoisia?

Ohjekirjassa lukee että: "Älä sekoita DOT 3 ja DOT 4 -jarrunesteitä toisiinsa."

Entä DOT 5.1 ?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

DOT'it 3 ja 4 ja 5.1 ovat sekoituskelpoisia. Pelkkä "5" on silikonineste, jota ei saa missään nimessä sekoittaa muihin. Ja sen vaihtaminen tehdään täyden jarrurempan yhteydessä, koska jo kumeihin imeytynyt perinteinen neste reagoi silikoninesteen kanssa!
Mutta tietty jos lisäät 5.1 nesteeseen kolmosta, niin sen ominaisuudet heikkenee kolmoseksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Simm

#15
LainaaMikäli pullon korkki on kiinni kunnolla niin ei mene jarruneste miksikään.

Samaa mieltä olen itsekin 24 vuoden jarrunestekokemuksella. Varsinkin kun pullo on korkki kiinni tasaisesti lämpimässä tilassa. Mutta kyllä, jos pullonkierrekorkki suojaa viinankin muuttumasta etikaksi tai litkuksi..

Ja vuodesta -84 toiminut laatukorjaamo, (huollosssa/ korjattavana uutta ja vanhaa erikoisautoa) johon luotan - ei vilunkia, ei valokorjauksia, omistajat olivat sitä mieltä, että oma vanha pullo vaan täytteeksi, jos korkki on ollut kiinni, vaikka muutamia vuosia  oli ollut hyllyssä mulla tallissa ja pistin auton mukaan jarruremppaan..  Olisivat voineet myydä mulle uudet litkut omasta hyllystään..

Kai olette huomanneet vastaavat kalvot litran öljypurkeissakin, kuin vastaavissa jarrunestepurkeissa. Ilmeisesti se öljykin "vetää vettä" ilma ja nestetiiviin korkin läpi parissa vuodessa?

Ja peet. Tuolla on myyty paljon jarrunestettä.

Mutta totta, että jarruneste vetää vettä itseensä - autossa, kun jarrusäiliö ilmaa itseään ilmaan - kesät talvet. Itse vaihdan nesteet autoihini joka kolmas vuosi. Mulla on ajossa 23 vuotta ympärivuotisessa käytössä ollut, mun huollossa uudesta ensimmäisen vuoden jälkeen ollut, ulkona säilytetty auto, jonka jarruosat ovat alkuperäisiä - lukuunottamatta monia jarrupaloja ja kenkiä sekä levyjä.. Sylinterit ja kaliberit ovat alkuperäiset. Jarruletkut on uusittu, kiitos pykimien ja katsastajan vaatimuksen. Muuten ei vuoda, ei jumi.

Litku siis imee vettä ja vanhenee autossa, jossa on ilmareikä pääsylinterin säiliöstä ilmastoon, mutta ei suljetussa pullossa.  ::)