Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P12 lakkaa reagoimasta kaasupolkimeen (editoitu)

Aloittaja max powers, maaliskuu 10, 2011, 18:16:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

max powers

(Edit 13.3.11: Ei oikeastaan nyi, joten muokkasin otsikkoa.)

Kyse siis tällä hetkellä tällaisista oireista: Auto kulkee enimmän aikaa moitteettomasti. Välillä kaasupoljin muuttuu sillä tavalla tunnottomaksi että noin puolivälin jälkeen auto ei enää reagoi polkimen painallukseen vaan jatkaa maltillisilla kierroksilla. Maantiellä nopeus ei tahdo silloin nousta yli kasikympin. Auton sammuttaminen ja käynnistäminen näyttäisi poistavan ongelman. Toisinaan vika poistuu itsestäänkin, kun ajaa muutaman kilometrin.

Kyseessä vuoden 2004 Primera Tekna 1.8, bensakone. Jo muutaman kuukauden ajan se on toisinaan pienellä vaihteella kiihdyttäessä (esim. risteksessä kääntymisen jälkeen) nykinyt hieman, ei kuitenkaan aina. Nyt on parina päivänä (lauhan sään aikana, lohkolämmittimen oltua päällä pari tuntia) jo tehnyt sen, että kun lähtee ajamaan, 2 - 15 minuutin kuluttua alkaa kiihdytyksessä temppuilla niin, että nopeutta ei saa nousemaan yli 70 km/t; vaikka painaa kaasun pohjaan, kone ei tunnu reagoivan mitenkään eikä ota kierroksia, jatkaa vain tehottoman oloisesti sitä vauhtia, johon on päästy. Sitten muutaman minuutin kuluttua alkaa taas toimia ja kiihtyy normaalisti.

Vuonna 2007 teki samaa (siis hyytyili ajoittain kiihdyttäessä) ja sen lisäksi iski myös peruutuskameran kuvan ajotietokoneen näyttöön, kun jarrutin. Silloin kyseessä oli surullisenkuuluisa takavalon maadoitusongelma, joka korjautui johtosarjan vaihdolla (200 euroa merkkiliikkeessä).

Nyt ei kai siis enää pitäisi olla sama vika (kun peruutuskamerakaan ei tule näkyviin), eikös tuon johtosarjan luulisi kestävän?

Tämä uusi kiihdytysongelma ilmeni ensimmäisen kerran eilen. Soitin heti huoltoon ja käskivät tulla äkkiä, epäilivät että vika puolassa ja katalysaattori vaarassa. Eivät kuitenkaan löytäneet mitään vikaa. Vikakoodeista ei löytynyt mitään, ilmamassamittarikin kuulemma vaikutti puhtaalta ja toimivalta, testatessa huomasivat lievää tehottomuutta käynnistämisen jälkeen mutta tyhjäkäynnissä ei ilmennyt mitään erityistä. Hakiessa sanoivat, että pitää odottaa vian pahenemista, jotta tiedetään mistä kyse. Arvelivat tosin, että yksi mahdollisuus olisi lambda-anturi: se vaikutti ehjältä mutta kuulemma "voi valehdella" ja ollakin oikeasti rikki. Eivät kuitenkana halunneet ryhtyä vaihtamaan ihan vain kokeilun vuoksi, kun vika ei siinä näyttänyt olevan. Esille nousi sekin mahdollisuus, että tankissa olisi kosteutta ja vika korjaantuisi ajan kanssa, mutta mahtaako kosteus oireilla tuollaisena ajoittaisena tehojen ja kiihtyvyden katoamisena?

Ajelin sitten kotiin ja ensin Primera näytti toimivan moitteetta. Vartin ajon jälkeen kiihtymättömyys iski taas päälle ja mentiin pari minuuttia laiskoilla tehoilla, sitten auto heräsi taas reagoimaan kaasujalkaan. Muutaman minuutin kuluttua sama uusiutui. Käväisin kaupassa ja 20 kilometrin kotimatkan ajoin ilman muita ongelmia kuin se tietty sisuksia repivä tunne, joka liittyy auton ja kuskin väliseen epäluottamukseen...

Googletin ilmiötä muutaman tunnin mutta aivan samanlaista tapausselostusta en löytänyt. Vika siis tulee ja menee, ja kiihdytyksen hyytyminen muutaman minuutin ajaksi on siis sattunut vasta kahtena peräkkäisenä päivänä. Kakkosella kiihdyttäminen on nyiskellyt jo pitempään, joskaan ei ihan säännöllisesti sekään, silloinkin kolmoselle vaihtaessa nykiminen loppuu.

Käytännössä seuraava vaihe lienee odottaa, paheneeko ongelma vai paraneeko se itsestään... Ja jos ei parane, sitten merkkihuoltoon. Sitä lambda-anturia monella suunnalla epäillään samansuuntaisissa tapauksissa, mutta sopiiko selitys siihen, että vika tulee ja menee ja tuntuisi sattuvan niin moottorin ollessa suht viileänä (lohkolämmittimen jäljiltä) ja lämpimäksi ajettuna?

Kuulostaako kenestäkään tutulta tällainen tapaus?
:-/

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

max powers

Ei ole katti eikä oikein mikään muukaan, kaiken tuollaisen kävivät läpi huollossa eikä tietokonekaan kertonut mitään. Tosin sitä lambda-anturin mahdollista salavikaisuutta väläyteltiin, samoin kuin mahdollisuutta että kyse olisikin kosteudesta tankissa. Laittoivat jotain puhdistusainetta tankkiin, itse lisäsin muutaman desin Masinolia, ja eilen ajelin töihin ja kotiin yhteensä 60 kilometriä ilman minkäänlaista nykymistä tai hyytyilyä, eli saattoihan se kosteudesta kiinni ollakin... (tosin tämän sanoessani tunnen olevani katastrofielokuvassa, jota on jäljellä vielä reilu tunti, eli jatkoa varmaan seuraa...)

max powers

#3
No niin, pitihän se arvata... Kirjaan tänne tapauksen vaiheita, kun tiedän toisten Primeran omistajien tällaisia asioita googlaavan.

Eli eilisen Primera toimi moitteettomasti, tänäänkin toimi ensimmäiset 20 km; sitten liikkeelle lähdettyäni huomasin sen reagoivan kaasuun laiskasti. Eli kun kakkosella tai kolmosella kaupungilla ajaessa painaa kaasun pohjaan, ei tule sitä kaivattua syöksähdystä vaan auto jatkaa eteenpäin rauhallisesti huomaamatta kaasupolkimen painallusta - jos kaasun pitää pohjassa, auto alkaa kiihtyä hyvin hitaasti, mutta kyllä sillä liikenteen mukana silti pysyy.

Valtatiellä kiihtyi tavallista laiskemmin kahdeksaankymppiin ja hitaasti siitä ylikin, mutta jäi ysikymppiin eikä suostunut kiihtymään sataan asti, vaikka mitä yritin. Tätä jatkui muutaman kilometrin ajan, sitten ärhäkkyys taas palasi. Lisäsin kaupan pihassa Masinolia muutaman desin, liikkeelle lähdön jälkeen oli tehoton parin kilometrin kaupunkiajon ajan ja sitten toimi taas moitteettomasti, kunnes 20 kilometrin ajon jälkeen pikkutiellä alkoi uudestaan laiskistua.

Kun tuo laiskuus iskee päälle, moottori siis ei nosta kierroksia oikein yli neljäntuhannen vaikka kytkimen painaisi pohjaan ja samon kaasun, vaan jää jonkin verran normaalia alemmaksi, kuitenkin kolmeentuhanteen asti nousten. Sitten kun laiskuus menee ohi, moottori ärjäisee ihan normaalisti isoille kierroksille.

Tällä kertaa siis varsinaista nykimistä ei esiintynyt, vain tuo tehojen lasku, joka tuli ja sitten meni.

Tehojen osittainen katoaminen ja siihen liittyvä reagoimattomuus kaasun pohjaan painamiseen ei siis tunnu olevan yhteydessä siihen, onko moottori lämmin vai ei. Tosin näiden muutaman päivän ajan on ollut koko ajan lauha sää, tiedä sitten onko sillä vaikutusta.

Joku ei-nissanisti ehdotti, että kyse voisi olla bensasuodattimesta; oli kuulemma ollut samantapaisia oireita erimerkkisessä autossa ja vika oli korjaantunut bensasuodattimen vaihtamisella.

Onko jollakulla ollut samantapaisia oireita bensasuodattimen vuoksi? Entä onkohan vuoden 2004 1.8-koneisen Primeran bensasuodattimen vaihtaminen kuinka kallista puuhaa?

Toinen asia, jossain määrin for dummies -tasoa: Kaupassa myydään bensan sekaan lisättäviä puhdistusaineita, erikseen katalysaattoriautoille tarkoitettuja. Ilmeisesti sellainen sopii myös tähän Primeraan, onhan siinä katalysaattori? Mahtavatko olla turvallisia käyttää autossa?

Täytyy varmaan lähiaikoina ottaa yhteyttä merkkihuoltoon. Eka korjaamo siis ehdotti, että vika voisi olla lambda-anturissa (joka tietokoneen mukaan oli kunnossa mutta joka kuulemma joskus "huijaa"), mutta mietin yhä, käyttäytyykö lambda-anturista johtuva vika tuolla tavalla, että tulee ja menee moottorin lämpötilasta piittaamatta. Bensasuodattimesta en muista olleen ekassa korjaamossa puhetta, mutta sitäkin siis on ehdotettu mahdolliseksi viaksi.

Ja yhä tietysti mahdollisena diagnoosina roikkuu mukana ajatus kosteudesta bensan seassa, sitä samaa tankillista tässä yhä kulutetaan, ja toiveikkaan logiikan mukaan tuo voisi olla uskottavakin syy, se maalaisjärjellä ajatellen selittäisi sen, että välillä auto toimii kuin unelma ja välillä menettää jonkin verran tehojaan mutta ei kuitenkaan kokonaan hyydy. (Hämää vain se, ettei auto reagoi äkilliseen kaasunpainallukseen 3000 kierroksilla lainkaan, eli on vähän kuin systeemi ei sallisi sen reagoida.)

Mies

LainaaNo niin, pitihän se arvata... Kirjaan tänne tapauksen vaiheita, kun tiedän toisten Primeran omistajien tällaisia asioita googlaavan.

Eli eilisen Primera toimi moitteettomasti, tänäänkin toimi ensimmäiset 20 km; sitten liikkeelle lähdettyäni huomasin sen reagoivan kaasuun laiskasti. Eli kun kakkosella tai kolmosella kaupungilla ajaessa painaa kaasun pohjaan, ei tule sitä kaivattua syöksähdystä vaan auto jatkaa eteenpäin rauhallisesti huomaamatta kaasupolkimen painallusta - jos kaasun pitää pohjassa, auto alkaa kiihtyä hyvin hitaasti, mutta kyllä sillä liikenteen mukana silti pysyy.

Valtatiellä kiihtyi tavallista laiskemmin kahdeksaankymppiin ja hitaasti siitä ylikin, mutta jäi ysikymppiin eikä suostunut kiihtymään sataan asti, vaikka mitä yritin. Tätä jatkui muutaman kilometrin ajan, sitten ärhäkkyys taas palasi. Lisäsin kaupan pihassa Masinolia muutaman desin, liikkeelle lähdön jälkeen oli tehoton parin kilometrin kaupunkiajon ajan ja sitten toimi taas moitteettomasti, kunnes 20 kilometrin ajon jälkeen pikkutiellä alkoi uudestaan laiskistua.

Kun tuo laiskuus iskee päälle, moottori siis ei nosta kierroksia oikein yli neljäntuhannen vaikka kytkimen painaisi pohjaan ja samon kaasun, vaan jää jonkin verran normaalia alemmaksi, kuitenkin kolmeentuhanteen asti nousten. Sitten kun laiskuus menee ohi, moottori ärjäisee ihan normaalisti isoille kierroksille.

Tällä kertaa siis varsinaista nykimistä ei esiintynyt, vain tuo tehojen lasku, joka tuli ja sitten meni.

Tehojen osittainen katoaminen ja siihen liittyvä reagoimattomuus kaasun pohjaan painamiseen ei siis tunnu olevan yhteydessä siihen, onko moottori lämmin vai ei. Tosin näiden muutaman päivän ajan on ollut koko ajan lauha sää, tiedä sitten onko sillä vaikutusta.

Joku ei-nissanisti ehdotti, että kyse voisi olla bensasuodattimesta; oli kuulemma ollut samantapaisia oireita erimerkkisessä autossa ja vika oli korjaantunut bensasuodattimen vaihtamisella.

Onko jollakulla ollut samantapaisia oireita bensasuodattimen vuoksi? Entä onkohan vuoden 2004 1.8-koneisen Primeran bensasuodattimen vaihtaminen kuinka kallista puuhaa?

Toinen asia, jossain määrin for dummies -tasoa: Kaupassa myydään bensan sekaan lisättäviä puhdistusaineita, erikseen katalysaattoriautoille tarkoitettuja. Ilmeisesti sellainen sopii myös tähän Primeraan, onhan siinä katalysaattori? Mahtavatko olla turvallisia käyttää autossa?

Täytyy varmaan lähiaikoina ottaa yhteyttä merkkihuoltoon. Eka korjaamo siis ehdotti, että vika voisi olla lambda-anturissa (joka tietokoneen mukaan oli kunnossa mutta joka kuulemma joskus "huijaa"), mutta mietin yhä, käyttäytyykö lambda-anturista johtuva vika tuolla tavalla, että tulee ja menee moottorin lämpötilasta piittaamatta. Bensasuodattimesta en muista olleen ekassa korjaamossa puhetta, mutta sitäkin siis on ehdotettu mahdolliseksi viaksi.

Ja yhä tietysti mahdollisena diagnoosina roikkuu mukana ajatus kosteudesta bensan seassa, sitä samaa tankillista tässä yhä kulutetaan, ja toiveikkaan logiikan mukaan tuo voisi olla uskottavakin syy, se maalaisjärjellä ajatellen selittäisi sen, että välillä auto toimii kuin unelma ja välillä menettää jonkin verran tehojaan mutta ei kuitenkaan kokonaan hyydy. (Hämää vain se, ettei auto reagoi äkilliseen kaasunpainallukseen 3000 kierroksilla lainkaan, eli on vähän kuin systeemi ei sallisi sen reagoida.)


Tuo kosteus bensan seassa kuulostaa kyllä aika uskomattomalta ainakin omiin korviin, mulla on noita härveleitä ollut varmaan jo yli sata erinäistä tässä kymmenen vuoden aikana ja yhdessäkään ei sellaisia ongelmia ole ollut (ja en tod ole masinoleja tms käyttänyt bensan seassa).


Monet autot seisoneet lähes koko vuoden ja ajettu vain parina päivänä kesässä sun muuta, joten kosteudella on ollut mahdollisuutensa mutta eipä ole mitään tapahtunut  :P . Joissakin autoissa tankissa olevat bensat saattaneet olla helpostikin monia vuosia vanhoja ja muuta, ei silläkään mitään vaikutusta mihinkään.


Mun korviin kaikki "kosteus bensan seassa" on ihan höpöpuheita. Sitä paitti nykybensoissahan on sitä alkoholia seassa jo valmiiks. Ollut kait jo monia vuosia.

Vika voi olla bensapumpussa ,helpostikkin myös bensafilsussa jossei ole aikoihin vaihdettu.
Paljonkos tällä autolla olikaan ajettu?

K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

max powers

Lainaa


Tuo kosteus bensan seassa kuulostaa kyllä aika uskomattomalta ainakin omiin korviin, mulla on noita härveleitä ollut varmaan jo yli sata erinäistä tässä kymmenen vuoden aikana ja yhdessäkään ei sellaisia ongelmia ole ollut (ja en tod ole masinoleja tms käyttänyt bensan seassa).


Monet autot seisoneet lähes koko vuoden ja ajettu vain parina päivänä kesässä sun muuta, joten kosteudella on ollut mahdollisuutensa mutta eipä ole mitään tapahtunut  :P . Joissakin autoissa tankissa olevat bensat saattaneet olla helpostikin monia vuosia vanhoja ja muuta, ei silläkään mitään vaikutusta mihinkään.


Mun korviin kaikki "kosteus bensan seassa" on ihan höpöpuheita. Sitä paitti nykybensoissahan on sitä alkoholia seassa jo valmiiks. Ollut kait jo monia vuosia.

Vika voi olla bensapumpussa ,helpostikkin myös bensafilsussa jossei ole aikoihin vaihdettu.
Paljonkos tällä autolla olikaan ajettu?

Ajettu noin 130 000 km, jos oikein muistan.

Bensafilsua ei jonkin nettitiedon mukaan pitäisi joutua näistä malleista vaihtamaankaan, kuulemma pitäisi olla huoltovapaa malli, mutta en sitten tiedä. Pitänee soittaa merkkihuoltoon ensi viikolla ja tilata aika, jos osaavat tapauskuvauksen perusteella veikata jotain vikaa; turha viedä, jos tekevät vain saman kuin toinenkin korjaamo eli katsovat vikakoodit (joita ei ole) ja tarkistavat ilmamääräpumput, puolat ja vastaavat todeten sitten, että ei löydy vikaa.

Pirullisia nämä viat, jotka tulevat ja menevät eivätkä yleensä suostu näyttäytymään huollossa silloin kun pitäisi....

max powers

Itse asiassa kun nyt olen nettiä tutkinut, tuo Primeran ajoittainen hyytyminen tuntuisi täyttävän "limp moden" tunnusmerkit, eli auto kulkee kyllä eteenpäin mutta ei suostu ottamaan kierroksia yhtä tottelevaisesti kuin normaalisti - kaasua polkiessa siis tuntuu siltä kuin jokin rajoitin olisi päällä...

Mutta voiko limp mode mennä keskeyttämättömän ajon aikana mennä päälle ja pois uudestaan noin vain?

Ja vaikuttaakohan tämä limp mode -mahdollisuus mitenkään diagnooseihin?

Alppu

#7
Lainaa
Tehojen osittainen katoaminen ja siihen liittyvä reagoimattomuus kaasun pohjaan painamiseen ei siis tunnu olevan yhteydessä siihen, onko moottori lämmin vai ei. Tosin näiden muutaman päivän ajan on ollut koko ajan lauha sää, tiedä sitten onko sillä vaikutusta.

Joku ei-nissanisti ehdotti, että kyse voisi olla bensasuodattimesta; oli kuulemma ollut samantapaisia oireita erimerkkisessä autossa ja vika oli korjaantunut bensasuodattimen vaihtamisella.

Epäilys: E10-bensan irrottama karsta pysäyttää autoja?

http://www.iltalehti.fi/autot/2011030713318944_au.shtml

Siis polttoainelinjasta irronnut paska tukkinut mahdollisesti suodattimen..

:-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

max powers

Lainaa

Epäilys: E10-bensan irrottama karsta pysäyttää autoja?

http://www.iltalehti.fi/autot/2011030713318944_au.shtml


Siis polttoainelinjasta irronnut paska tukkinut mahdollisesti suodattimen..

:-?

Pari-kolme kertaa tankkasin uutta bensaa, sitten epäilykset voittivat ja siirryin ysikasiin. Eli jos jo vähäinen käyttö riittää, voihan kyse olla tuostakin, mutta tässä tapauksessa ei kuulosta kovin todennäköiseltä. Suodatin kyllä voi olla hyvinkin tukossa, oli syy mikä tahansa, jos se tosiaan voi ilmetä niin että enimmäkseen toimii ja välillä lakkaa pelittämästä.

Missä on ylimekaanikko House kun häntä tarvitaan...

OH2KV

Tuollaista hyytymistä voisi aiheuttaa irronneet äänenvaimentajan sisuskalut, mutta silloin olisi ehkä vielä useammin vika "päällä" ja hyytyilisi kylmänäkin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

OBD-vikamuistiin jää kyllä jälki jos sama vika esiintyy kolme kertaa kohtuullisen ajan sisällä. Yksittäiset ei välttämättä näy pikatestereillä, mutta saadaan kyllä nekin kaivettua esiin kun on tekijä & laitteet.
Mutta tuota vikamuistia pitää osata lukea. Iso osa seosmurheista on lambdan "vikoja" muistin mukaan, mutta se tarkoittaa vain sitä, että lambda ei ole pystynyt korjaamaan seosta. Eli oikea vika on muualla.
Vika saattaa jopa näennäisesti "korjaantua" lambdan vaihdolla, koska uusi tuore puhdas lambda on laajakaistaisempi, ja pystyy näin taas säätelemään seosta paremmin. Mutta silloin vika palaa jonkin ajan päästä, ja syytetään tietysti vaihdettua lambdaa rikkinäiseksi...
Veikkauksena varmaankin puolet myydyistä lambdoista vaihdetaan ihan turhaan :P
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

max powers

Kiitoksia kommentoijille! Päivitän taas oireita ja havaintoja jälkipolvia varten:

20 kilsan ajomatka niin maantie- kuin kaupunkinopeuksillakin sujui ongelmitta. Auto ei ollut lämmityksessä yön ajan. Ulkolämpötila nollan tuntumassa. Kotimatkalla yhtäkkiä menetti taas kaasun tajun eli kaasun pohjaan painaminen ei nostanut kierroksia eikä nopeutta; toisaalta auto ei myöskään täysin hyytynyt, vaan jatkoi samaa kuuttakymppiä, jota olin ajanutkin. Pysäytin auton, sammutin moottorin ja käynnistin heti uudestaan. Auto toimi taas moitteettomasti koko loppumatkan ajan.

Kyse ei siis tuntuisi olevan enää lainkaan nykimisestä, vain tuosta yläkierroksien menettämisestä ja lisäkaasun vaikutuksen loppumisesta sen jälkeen kun polkimen painaa noin puoliväliä syvemmälle. Moottori ei siis sammu eikä oikein hyydykään, se vain ei tunnu huomaavan, että kuski yrittää kiihdyttää.

ja_ke

#12
Tässähän on jo varmastikkin sähköinen kaasu. Ettei olisi siinä itsessään se vika? Jos kysyisi huollosta, että mitä siinä on rikki menevää osaa ja lähtisi siitä purkamaan sitä ongelmaa. Sähkövialta se minusta vaikuttaa, kerta vika nollaantuu uudelleen käynnistäessä. Ilmeisesti sähköinen kaasupoljin on uusittava kokonaan, mikäli se on rikki. Purkaamoilla näyttää olevan niitä myynnissä n.100euron hintaan.

"Boschin järjestelmässä kaasupolkimella on kaksi potikkaa.
Niin kauan kuin ne molemmat antavat kokolailla samaa arvoa, homma toimii.
Mutta jos moottorinohjaus saa polkimelta samaan aikaan kaksi riittävän
erilaista asentotietoa, niin silloin se kytkeytyy vikatilaan.

Kun potikat ovat kuluneet, ne alkavat pikkuhiljaa pätkiä, ja silloin jossain
tilanteessa arvot menevät keskenään liikaa pieleen, ja vikatila aktivoituu.
Kun moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen, arvot näyttävät taas
sillä hetkellä hyvältä ja moottorinohjaus palaa normaaliin toimintatilaan."
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

max powers

LainaaTässähän on jo varmastikkin sähköinen kaasu. Ettei olisi siinä itsessään se vika? Jos kysyisi huollosta, että mitä siinä on rikki menevää osaa ja lähtisi siitä purkamaan sitä ongelmaa. Sähkövialta se minusta vaikuttaa, kerta vika nollaantuu uudelleen käynnistäessä. Ilmeisesti sähköinen kaasupoljin on uusittava kokonaan, mikäli se on rikki. Purkaamoilla näyttää olevan niitä myynnissä n.100euron hintaan.

"Boschin järjestelmässä kaasupolkimella on kaksi potikkaa.
Niin kauan kuin ne molemmat antavat kokolailla samaa arvoa, homma toimii.
Mutta jos moottorinohjaus saa polkimelta samaan aikaan kaksi riittävän
erilaista asentotietoa, niin silloin se kytkeytyy vikatilaan.

Kun potikat ovat kuluneet, ne alkavat pikkuhiljaa pätkiä, ja silloin jossain
tilanteessa arvot menevät keskenään liikaa pieleen, ja vikatila aktivoituu.
Kun moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen, arvot näyttävät taas
sillä hetkellä hyvältä ja moottorinohjaus palaa normaaliin toimintatilaan."

Kuulostaa hyvinkin mahdolliselta, kiitos! Täytyy kysyä asiaa tuolta pohjalta huollosta.

Alppu

Lainaa...vika nollaantuu uudelleen käynnistäessä.
"Boschin järjestelmässä kaasupolkimella on kaksi potikkaa.
Niin kauan kuin ne molemmat antavat kokolailla samaa arvoa, homma toimii.
Mutta jos moottorinohjaus saa polkimelta samaan aikaan kaksi riittävän
erilaista asentotietoa, niin silloin se kytkeytyy vikatilaan.


Kun potikat ovat kuluneet, ne alkavat pikkuhiljaa pätkiä, ja silloin jossain
tilanteessa arvot menevät keskenään liikaa pieleen, ja vikatila aktivoituu.
Kun moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen, arvot näyttävät taas
sillä hetkellä hyvältä ja moottorinohjaus palaa normaaliin toimintatilaan."


Vikavalo? Vikakoodi?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

max powers

Lainaa


Vikavalo? Vikakoodi?

Auto ei näytä mitään valoa eikä koodeissakaan ollut korjaamoreissulla mitään; siksi ne sitä lambdaa viaksi varovasti ehdottivatkin, kun se ei kuulemma aina vialliseksi ilmoittaudu vaikka syytä olisikin. Tosin en nyt tiedä, aiheuttaako lambda-anturi tuollaista kaasutunnottomuutta.

Tosin kun vein huoltoon, kaasutunnottomuus oli iskenyt vasta kerran tai ehkä pari. (Heti samana päivänä vein siis kun eka kerran kiihtyvyys hyytyi.) Joku taisi jossain mainita, että kolme kertaa pitäisi sattua suht lyhyessä ajassa, jotta kirjautuisi koneeseen?

ja_ke

Lainaa

Auto ei näytä mitään valoa eikä koodeissakaan ollut korjaamoreissulla mitään; siksi ne sitä lambdaa viaksi varovasti ehdottivatkin, kun se ei kuulemma aina vialliseksi ilmoittaudu vaikka syytä olisikin. Tosin en nyt tiedä, aiheuttaako lambda-anturi tuollaista kaasutunnottomuutta.

Tosin kun vein huoltoon, kaasutunnottomuus oli iskenyt vasta kerran tai ehkä pari. (Heti samana päivänä vein siis kun eka kerran kiihtyvyys hyytyi.) Joku taisi jossain mainita, että kolme kertaa pitäisi sattua suht lyhyessä ajassa, jotta kirjautuisi koneeseen?

Ei se tosiaan anna vikakoodeja heti ellei ole vakava virhe koneen toiminnassa. Jos pikkuhäikkä ilmaantuu useamman kerran tietyn ajan kuluessa, niin sitten se antaa vikakoodin ja ilmoituksen kojetaululle saakka.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Unohda se lambda-vika ja vie auto sellaiselle pajalle joka pääsee oikeesti lukemaan kunnolla OBD-muistin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

max powers

LainaaUnohda se lambda-vika ja vie auto sellaiselle pajalle joka pääsee oikeesti lukemaan kunnolla OBD-muistin.

Eli merkkihuolto taitaa kutsua... Kyllä ne siellä edellisessäkin sanoivat vikakoodit lukeneensa eivätkä mitään löytäneensä, mutta onko merkkihuollolla sitten pääsy muita korjaamoita syvemmälle tuossa ajotietokoneen muistissa?

cedricfan

Laitteesta se on kiinni. Sitä onko kenellä mimmoinenkin laitteisto on vaikeaa sanoa täältä. Mutta tossa viime viikolla justiin vertailtiin yhtä läppäriin laitettua ohjelmistoa ja Boschin huipputesteriä, niin se Boschilainen ei päästänyt yhdessä autossa lainkaan moottorin vikapuolen "sisälle", vaikka olisi pitänyt. Se läppärisydeemi taasen päästi :-/
Periaatteessa merkkiliikkeen pitäisi olla parhain paikka, mutta sielläkin pitää osata vaatia muuta kuin pikalukua, eikä saa tyytyä "lambda-vikaan" diagnoosina ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

max powers

No niin, vein Primun merkkihuoltoon. Vikakoodia ei sielläkään löytynyt, viaksi totesivat takalampun maadoituksen, jota sitten lisäsivät.

Autosta on eka kerran korjailtu takalampun kytkentöjä neljä vuotta sitten, silloin tuo tunnettu vika aiheutti nykimistä ja sen, että peruutuskameran kuva ilmestyi vilkun kanssa jarruttaessa näytölle.

Toivoa sopii, että diagnoosi oli oikea ja ongelma pysyy poissa.  :)

Mikuuuh

Onko löytyny ratkaisua tähän???
Koska itellä sama ongelma täll hetkel.. :(

BA

P12 mallin kaikkien nykimisien vianhaku kannattaa aina aloittaa takavalojen siivoilusta ja maadotusten tarkastuksesta.
Helppoa ja mukavaa hommaa, eikä edes kädet likaannu ja kuka tajansa pystyy tekemään.  :)