Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P10 piuhat meni oikoseen, nyt ei käynnist

Aloittaja Tukkeuma, lokakuu 06, 2011, 11:22:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tukkeuma

Tervehdys

Eli nyt kävi sellainen kämmi että meni tuo virranjakajan kanteen tuleva sähköjohto rikki ja oikosulkuun. Kaapeli on nyt juotettu kuntoon, mutta auto ei silti lähde käyntiin. Tuohon kaapelin päähän ei tällä hetkellä tule jännitettä kun mittasimme pistokkeen päästä. Sulakkeet on käyty läpi ohjaamosta ja akun viereisestä boksista ja kaikki olivat ehjiä... onkohan vielä jotain muita sulakkeita piilossa?
Auto pyörii startatessa ihan normaalisti mutta ei vaan lähde, samalla tavalla kun jos ajonesto (NATS) unohtuu päälle.
Mistä etsisin seuraavaksi vikaa?

Auto on siis Primera P10 vm.1995 ja 2.0 SLX

datsunpower

#1
Ala vaan etsimään uutta ECU:a. Siitä on todennäköisesti palanut sytytyksen ohjaus tai koko kammenkulma-anturia lukeva osio.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tukkeuma

Onko ECU siinä apukuskin oikealla puolella jalkatilassa? Olisko järkeä irrottaa/avata se ja katsoa onko palaneen jälkeä? Tai mitata lähteekö siitä signaalia enää ulospäin... täytyis vielä varmistua onko vika siinä.

Alppu

#3
Tässä kun on ajonesto?, niin tulisiko ECUn vaihdon lisäksi muuta säädettävää?

Vai voiko ECUsta vaihtaa osia?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

#4
Voihan sen ECU:n käyttää auki, mutta välttämättä siellä ei näy palaneen jälkiä vaikka se olisikin palanut. Voi olla, että 12V folio on vain palanut poikki tai sitten ei..
ECU on keskikonsolissa lattiassa kiinni. Pääsee käsiksi kun purkaa molemmilta puolilta ne jalkatilan verhoilumuovit pois.

Jakajan päässä ECU:lta tulevaan liittimeen pitäisi yhteen nastaan tulla 12V, yksi on maa, kaksi nastaa ovat sitten kammenkulman pulssitietoja, eli ne pulssit tulevat jakajalta ECU:lle päin.

Consultilla näkisi purkamatta onko ECU hengissä vai ei.



LainaaTässä kun on ajonesto?, niin tulisiko ECUn vaihdon lisäksi muuta säädettävää?

Vai voiko ECUsta vaihtaa osia?
Tuohon en kyllä osaa varmaa tietoa sanoa, mutta vahva epäilys on, että ei tarvitse muuta vaihtaa kun P10:ssä on se ajonesto muutenkin niin helppo ohittaa kokonaan pois.

Ja voihan sen ECU:n korjata ihan niin kuin minkätahansa elektroniikka laitteen, mutta siinä savotassa saattaa äkkiä ruveta tarvitsemaan pintaliitos osien juotos laitteita.
Ja muutenkin komponentit/moduulit ovat sen verran erikoisia ja yleensä koteloituja, että varaosia on varmasti mahdotonta saada muuten kuin samanlaisesta ECU:sta.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tukkeuma

Minulla tulee sinne jakajan päähän yhteen nastaan 5V ja muihin ei mitään... Mikähän boksi se siinä apukuskin puolella sitten on? Onko ECU ja sytytysboksi siis sama asia? Olen aika ummikko näissä asioissa.

datsunpower

#6
ABS:n ohjausboxi on vänkärin jaloissa.

ECU ohjaa kaiken moottorin toiminnassa. Seos, sytkä, kylmäkäynti kierrokset, yms. kaiken.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppu

LainaaMinulla tulee sinne jakajan päähän yhteen nastaan 5V ja muihin ei mitään... Mikähän boksi se siinä apukuskin puolella sitten on? Onko ECU ja sytytysboksi siis sama asia? Olen aika ummikko näissä asioissa.

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p10e/1995_1/type_117/engine_electrical/engine_control_module/

Tuossa lienee ECUn sijainti..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tukkeuma

Selvä juttu. Paljon kiitoksia avusta tähän mennessä! Minulla ei ole käytössä mitään vianlukulaitteita joten pitää purkaa tuo ECU irti. Koitan mitata tuleeko sieltä mitään jännitettä pihalle. Toivottavasti ei ole mahdottoman kallis osa, jos vaikka purkaamolta saisi....

Tukkeuma

Ainiin sen unohdin vielä kysyä että tuleeko se sytytyksen ohjaus sieltä ECU:lta suoraan sinne jakajaan asti vai meneekö se välissä siihen ajonestolaitteelle? Sen NATSin boksi lienee jossain hanskalokeron takana jos olen yhtään perillä.

datsunpower

NATS-"rele" antaa vain tiedon ECU:lle, että saako käynnistyä vai ei.
Sijaitsee sen ABS-boxin yläpuolella.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tukkeuma

Joopajoo...Kävin purkaamolta samanlaisen ECU:n ja paskanmarjat, tilanne on edelleen sama. Joku lamppu siinä ECU:n kyljessä palaa kokoajan, en muista paloiko se aiemmassakin. Luultavasti kyllä. Johtuuko tämä nyt kuitenkin siitä ajonestosta jollain tavalla? Mitä voisin seuraavaksi yrittää? Alkaa jo epätoivo iskeä....

nissan-man

Lueppas vikakoodit..
"Nollaus ja koodien luku onnistuu kuskin penkiltä rautalangan pätkällä, sulakerasian kannen alta löytyy pistoke.. Eli:
1. Sytytysvirta päälle
2. Yhdistä pistokkeen navat "CHK" ja "IGN" (1.6 koneella oikean ylänurkan vierekkäiset navat, 2.0 koneella vasemman alanurkan vierekkäiset navat) pidä yhdistettynä pari sekuntia ja ota pois.
3. nyt moottorin varoitus alkaa vilkkua ja kertoo näin vikakoodit.. (Pitkät välähdykset on  kymmenniä ja lyhyet ykkösiä)
4. navat taas yhteen pariks sekunniks ja vikakoodit on nollattu.
"
P10 GA16DS

Tukkeuma

Saisiko vielä täsmennystä mitkä pinnit pitää yhdistää. En uskalla mennä sorkkimaan kohta mitään sähköosia etten aiheuta lisää vahinkoa  :P Eli kun katson pistoketta edestäpäin kuskin paikalta, yhdistänkö liittimen vasemman alareunan päällekkäiset vai vierekkäiset pinnit?

nissan-man

LainaaSaisiko vielä täsmennystä mitkä pinnit pitää yhdistää. En uskalla mennä sorkkimaan kohta mitään sähköosia etten aiheuta lisää vahinkoa  :P Eli kun katson pistoketta edestäpäin kuskin paikalta, yhdistänkö liittimen vasemman alareunan päällekkäiset vai vierekkäiset pinnit?
Vierekkäiset muistaakseni
P10 GA16DS

datsunpower

#15
Mittasitko jakajan liittimestä tuleeko sinne uudella ECU:lla 12V?



EDIT: Onko tämä ongelmatapaus missäpäin Suomea?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tukkeuma

En mitannut vielä, pitää huomenna mitata se jännite ja katsoa nuo vikakoodit samalla jos onnistun.  Ja ongelma sijaitseepi Joensuussa...

Tukkeuma

#17
Noniin nyt olemma taas hieman eilistä viisaampia. Kävin tuolla hyppylankakikalla lukemassa vikakoodin ja antoi koodin 11 = Camshaft or crankshaft sensor.
Edelleenkään siihen liittimeen ei tullut sitä 12 volttia vaan kahteen johtimeen tuli vain 5 volttia. Rupesin jo epäilemään juotoksiani ja tarkistin sen pistämällä neulan eristeen läpi ja kyllä se juotos oli ehjä, eli jostain muusta syystä siihen ei nyt tule jännitettä. Herjaakohan se tuota sensoria nyt sen takia ettei siihen tule jännite vai sen takia että se on paskana?

Laitan tähän vielä kuvan mistä kohti kaapeli meni rikki (on siis jo korjattu). Meneekö tuo kaapeli juuri siihen camshaft sensorille?
http://imageshack.us/photo/my-images/64/johto2.jpg/

Hommastahan tekee vielä hieman mielenkiintoisemman se, että minulla on sähkökuvat vain Infiniti G20:een eikä tähän Primeraan. Ja luonnollisesti näissä autoissa on erilaiset kytkennät juuri kyseisen sensorin kohdalla  :D

Tukkeuma

#18
LainaaLueppas vikakoodit..
"Nollaus ja koodien luku onnistuu kuskin penkiltä rautalangan pätkällä, sulakerasian kannen alta löytyy pistoke.. Eli:
1. Sytytysvirta päälle
2. Yhdistä pistokkeen navat "CHK" ja "IGN" (1.6 koneella oikean ylänurkan vierekkäiset navat, 2.0 koneella vasemman alanurkan vierekkäiset navat) pidä yhdistettynä pari sekuntia ja ota pois.
3. nyt moottorin varoitus alkaa vilkkua ja kertoo näin vikakoodit.. (Pitkät välähdykset on  kymmenniä ja lyhyet ykkösiä)
4. navat taas yhteen pariks sekunniks ja vikakoodit on nollattu.
"

Tästä ohjeesta puuttuu maininta että NATS pitää painasta nappulasta pois päältä tai muuten se ei niitä vikakoodeja kerro. Meinasi jäädä tuon takia onnistumatta....

nissan-man

Lainaa

Tästä ohjeesta puuttuu maininta että NATS pitää painasta nappulasta pois päältä tai muuten se ei niitä vikakoodeja kerro. Meinasi jäädä tuon takia onnistumatta....
Eipä mulla mittää nappeja NATSille ole.. Muistaakseni tuon liittimen irroitus ei taida edes vaikuttaa käyntiin, korjatkoon joku jolla on pihassa tällä hetkellä 2.0 rimsku ;)
P10 GA16DS

Jylppy

Tossa taitaa olla NATS jo avaimessa, eikä erillisellä kaukosäätimellä.

Oliskos tosta apuja:

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Tukkeuma

Tuo kuva juuri löytyy Infinitin kirjasta. Ja tuolla ECU:n puoleisessa päässä ei täsmää pinnijärjestys tähän Primeraan. (Tai siis se ECU:n liitin on hieman erinäköinen) Sen takia ei nyt saa selvää mistä se 12 volttia pitäisi tulla sensorille, että voisi katsoa missä se jännite häviää.

BA

#22
Entäs tää:





Edit:
SR20-koneille näkyy muuten noita ECU:n kytkentöjä sitten muutama variaatio löytyvän kun manuaaleja selaa... ::)

Tukkeuma

Tämmöinen kuva oli vielä samassa kirjassa:


Tuo camshaft sensor napa 5 on varmaan se mihin pitäisi 12V tulla. Mikä se on tuo ECCS rele jos se onkin paskana tuosta välistä?? (Olettaen että se on myös Primerassa olemassa)

Tukkeuma

BA, tuossa kuvassa ei näy camshaft sensoria missään  :(

BA

Ootas hetki, toisessa näkyy. ;D Automalli on sitten eri näissä kaavioissa, kuten näkyy...

Nonii. Leikkaa-liimaa.




Tukkeuma

#26
Näissä jälkimmäisissä kuvissa näyttää olevan tuo sytytyspuola virranjakajan sisällä ja samalla tuon sensorinkin piuhat erilaiset. Minullahan on erillinen puola kuten tuossa ekassa kuvassa minkä laitoit, mutta siinä taas ei näy sitä sensoria  ::) Etsinköhän minä ylipäänsä nyt oikeaa sensoria kun kukaan ei vielä vahvistanut että tuo laittamani kuvan kaapeli tosiaan menee semmoiselle....

BA

Noita ECU:n kytkentäkuvia on jo W10-service manuskoissa+kahdessa lisäosassa sellaset 15kpl pelkästään SR20** koneille. En epäile hetkeäkään että P10:n manuaaleista löytys vielä lisääkin... :) Sellasiin ei mulla ole ollut tarvetta niin ei ole tullut hankittua.

Nyt ei jaksa perehtyä enempiä, meen saunaan. :)

datsunpower

#28
LainaaNäissä jälkimmäisissä kuvissa näyttää olevan tuo sytytyspuola virranjakajan sisällä ja samalla tuon sensorinkin piuhat erilaiset. Minullahan on erillinen puola kuten tuossa ekassa kuvassa minkä laitoit, mutta siinä taas ei näy sitä sensoria  ::) Etsinköhän minä ylipäänsä nyt oikeaa sensoria kun kukaan ei vielä vahvistanut että tuo laittamani kuvan kaapeli tosiaan menee semmoiselle....
Kyllä tuo on juurikin se nippu joka menee kammenkulma-anturille.




Ja BA:n laittamassa ensimmäisessä kuvassa on myös tuo kammenkulma-anturi. Siinä ihan jopa oikealla nimellään, eli "Crank Angle Sensor"
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tukkeuma

#29
BA, tarvitsisin vielä apuasi. Tuossa ensimmäisessä laittamassasi kuvassa menee tuo crank angle sensorin oranssi johto tuonne oikeaan reunaan kohtioon F23. Löytyykö siitä kirjasta selitys mikä se on? Tai jatkuuko se johto tuonne toiselle sivulle?