Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Pakoputken vaihtamisesta

Aloittaja AnttiJL, elokuu 22, 2011, 18:39:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Olen saanut pakoputken vaihtamisen loppusuoralle, kiristin moottoriin menevän pään korjausoppaassa annettuun kireyteen. Mutta oppaassa ei annettu kireyttä etuputken ja väliputken välisen tiivisteellisen liitoksen (2kpl 10mm tiuhakierteistä pulttia) kiristykseen.
Sattuuko kukaan tietämään että kuinka lujaa tuo tulisi kiristää? Ajattelin että kun kyseessä on tiuhakierteinen ja paksu pultti sekä metallitiiviste että siinä olisi oltava jokin minimi-tiukkuus. Laitoin nyt kuitenkin jousiprikat koriprikkojen kanssa jottei aivan vapaasti pääse löystymään.
Mutta tuota momenttia olen edelleen vailla...

seppo

Moi !!!
En kyllä ole koskaan pakoputken pulttia momentilla kiinni vetänyt. kiinni asti mutta ei poikki  ;)
Korjaamolla asentajat vetää pultit kiinni paineilma pulttipyssyllä !!
T.Seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

OH2KV

M10 vakiokierteet olen vetänyt yleensä +30 Nm tiukkuteen, vanhoissa pulteissa olen käyttänyt 25 Nm.
Tiheäkierteisissä pienempää momenttia. Mutten kyllä pakoputkessa ole koskaan laittanut muulla kuin käteen sopivalla momentilla. Normi lenkki- tai hylsyavaimella siihen, missä hyvältä tuntuu.
Korialuslevyn käytöstä tuossa jousialuslevyn yhteydessä olen hieman sitä mieltä, että jousialuslevyn kaikki ominaisuudet eivät tule hyödynnetyksi. Jos hifistelemään alat, laita NordLock lukitusaluslevyt.

Maksavat, kyllä, varsinkin haponkestävinä, mutta eipä värinöistä aukeakaan.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

AnttiJL

Ok, nyt sain kaiken siihen pisteeseen että starttasin auton ja huomasin että savua tulee konepellin alta. Liitos moottoriin falskaa, siitä kolmion kärjestä falskaa joka on syylaria kohti.
Onko ainoa keino pulttien lisäkiristäminen? Metallitiivistettä käytin toki.

BA

Onhan se putki suorassa pakosarjaan nähden, ja tiiviste kunnolla välissä?
Eihän laippojen välissä ole mitään ylimääräistä, kuten vaikka se paikaltaan pudonnut tiiviste? Ja tiivistepinnat puhtaat ja sileät?

Kannattaa tarkistaa että siinä tarvikeputken kolmiolaipassa on hitsisauma ympäri asti... ;D

AnttiJL

Tuo kohtisuoruuden tarkistaminen on hieman hankalaa... En itse ainakaan tiedä miten sen saisin tarkistettua.

En kyllä älynnyt erityisemmin puhdistella tuota tiivistepintaa. Kunhan laitoin tiivisteen paikoilleen, painoin pakoputken ylös (ei mennyt helpolla) ja kiristin mutterit (3kpl) momenttiin.

Kannattaisiko tuohon väliin laittaa sitä tiivistemassaa vai sylkeekö se ne siitä rakosesta ulos? Tuskin tuo ajankanssa itsestään tiivistyisi???

AnttiJL

Kiristelin hieman sitä mutteria ja sitä ennen laitoin pakoputken tiiviste-ainetta liitoskohdan reunoille... Savutti se vielä hieman mutta sitten loppui kuin seinään. Olisikohan uudessa tiivisteessä jotain rasvaa mikä savutti? Tosin pultteja irroitellessani suihkin kyllä sitä crc:tä aika reippaasti. Tiivisteen väliin sitä tuskin kuitenkaan on mennyt...