Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P11 rallatus

Aloittaja nisman, syyskuu 16, 2010, 12:08:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nisman

En muista missä vaiheessa ääni on alkanut kuulua, tai en tiedä edes onko normaali ääni, mutta aika kovalta se kuulostaa. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen (n.3000-4000km sitten) aloin kiinnittää huomiota tuohon ääneen. Ajettu yhteensä 170 tkm. Missäköhän mahdollinen vika, jos on? Onko "vaarallinen" vika?

Ääninäyte kuunneltavissa ja ladattavissa täällä:

http://www.zshare.net/audio/80458004d913939c/

Äänitetty hyvin herkällä mikrofonilla joten ääni voi hieman kovemmalta kuulostaa kuin on.

0-30 sek kohdalla sisällä ovi kiinni
30-45 sek sisällä kuskin ovi auki
45-60 sek auton edessä konepelli kiinni
60-75 sek auton edessä konepelli auki

chery

Taitaapa olla jakoketju venyny. Kannattaa melkein jakopää remontti tehä ettei katkea. Jos menee poikki niin tuleekin kalliimpi lasku kun on venttilit solmussa. Nimimerkillä: Viime talvi on hyvin vielä muistissa  :-/

Viisaimmat kertokoot lisää...
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

ja_ke

Voisihan se hyvällä tuurilla johtua myös kuluneesta laahaimesta..?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

doope

Kai sulla on öljyä tarpeeksi koneessa?  samantapaisen äänen saa jos ei ole tarpeeksi öljyä ja venttilinnostimet ei toimi kunnolla.

nissan-man

LainaaEn muista missä vaiheessa ääni on alkanut kuulua, tai en tiedä edes onko normaali ääni, mutta aika kovalta se kuulostaa. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen (n.3000-4000km sitten) aloin kiinnittää huomiota tuohon ääneen. Ajettu yhteensä 170 tkm. Missäköhän mahdollinen vika, jos on? Onko "vaarallinen" vika?
Ääninäyte kuunneltavissa ja ladattavissa täällä:

http://www.zshare.net/audio/80458004d913939c/

Äänitetty hyvin herkällä mikrofonilla joten ääni voi hieman kovemmalta kuulostaa kuin on.

0-30 sek kohdalla sisällä ovi kiinni
30-45 sek sisällä kuskin ovi auki
45-60 sek auton edessä konepelli kiinni
60-75 sek auton edessä konepelli auki
Jakoketjulta vaikuttas..
Mikäs kone kyseessä?.. 1.6 koneissa (GA16DE) on kaks ketjua, voi olla ylempi ketju vain venynyt, tai vaan pelkkä kiristin kulunut.. 2.0 (SR20-sarja) on vain yksi ketju..  ::)
P10 GA16DS

Alppu

Kuulostaa kyllä melko raa'alta ääneltä.. niin mikä kone on kyseessä?

Onneksi omasta 185tkm ajetusta GA14DE koneesta ei kuulu mitään tuontapaista.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nisman

LainaaKai sulla on öljyä tarpeeksi koneessa?  samantapaisen äänen saa jos ei ole tarpeeksi öljyä ja venttilinnostimet ei toimi kunnolla.

Tarkastin öljyt, näytti ylärajaan asti olevan.  :(

Lainaa
Jakoketjulta vaikuttas..
Mikäs kone kyseessä?.. 1.6 koneissa (GA16DE) on kaks ketjua, voi olla ylempi ketju vain venynyt, tai vaan pelkkä kiristin kulunut.. 2.0 (SR20-sarja) on vain yksi ketju..  ::)

Kone on GA16DE mallia. Onkos tuohon "helppo" vaihtaa kiristin, vai täytyykö paljon konetta avata?

eepo

Ga16de:ssä ei ole hydraulisia venttiilinnostimia niin ääni ei sieltä ainakaan kuulu.

Aurelius

Onkos vesipumppua vaihdettu koskaan? Ite olin jo varma että omasta Primerasta ketju rallattaa, mut äänipä lakkasi vesipumpun vaihdolla. (OT: ääntä aiheuttanut vesipumppu kesti huikeat 17 tkm)
-97 Primera GT

ja_ke

LainaaOnkos vesipumppua vaihdettu koskaan? Ite olin jo varma että omasta Primerasta ketju rallattaa, mut äänipä lakkasi vesipumpun vaihdolla. (OT: ääntä aiheuttanut vesipumppu kesti huikeat 17 tkm)

Siis päästikö se ääntä 17tkm?? Itse ajelin vuotavalla vesipumpulla 8tkmm  ;D

nissan-man

Lainaa

Tarkastin öljyt, näytti ylärajaan asti olevan.  :(

Kone on GA16DE mallia. Onkos tuohon "helppo" vaihtaa kiristin, vai täytyykö paljon konetta avata?
Yläketjunkiristäjän vaihtaa vaikka motonetin pihalla  ;) Venttiilikoppa irti, ja jakopäästä se yläluukku irti, siinähän se sitte onkin, 10mm hylsyllä 2pulttia irti ja uusi tilalle ;) Jos ei sitte ole ketju venynyt, senkin pystyy vaihtamaan mutta joutuu hieman kikkailemaan että saa tulemaan välipyörältä pois.
P10 GA16DS

Aurelius

Lainaa

Siis päästikö se ääntä 17tkm?? Itse ajelin vuotavalla vesipumpulla 8tkmm  ;D

Ei se koko aikaa äännellyt, loppupuolella alkoi tuo rallatus kuulumaan, ja tuntui voimistuvan kohtalaisen nopeasti. Ei pumppu sinällään hajoamispisteessä ollu kun vaihdettiin, mutta kun en halua riskejä ottaa niin vaihdatin ennakoivasti.
-97 Primera GT

M i g i

Ketjulta vaikuttais tai ketjuhan tuon äänen pästää voihan se olla laahainkin.... multa löytyy sitten yläkerta tai koko kone kun ketju katkeaa ja venttiilit solmussa tai jakokoppa halkeaa ja öljyt tulee pihalle  ;)

Uusi Nissanisti

Kohta 300tkm Pimperassa eli sisäänajettu, mutta ei ketjut rallattele, siis onko mulle sattunut "maanantaikappale"?  :o

M i g i

LainaaKohta 300tkm Pimperassa eli sisäänajettu, mutta ei ketjut rallattele, siis onko mulle sattunut "maanantaikappale"?  :o
Kaikilla ei oo niin hyvä kun sulla.. mulla 383tkm ja ketju rallattaa mutta noin 2sek kun köäynnistää kylmänä.. uusi tilattu+kiristin..

Alppu

Lainaa
Kaikilla ei oo niin hyvä kun sulla.. mulla 383tkm ja ketju rallattaa mutta noin 2sek kun köäynnistää kylmänä.. uusi tilattu+kiristin..

Eikö 2 sek. ole vielä normaalia..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

Lainaa

Eikö 2 sek. ole vielä normaalia..
ei. alkujaan se ei rallata yhtään.. kiristinhän mulla on vaan sökö mut vaihdan sekä ketjun että kiristäjän..

nissan-man

Lainaa
ei. alkujaan se ei rallata yhtään.. kiristinhän mulla on vaan sökö mut vaihdan sekä ketjun että kiristäjän..
Kyllä saa melko hyvä tuuri olla että ei rallata käynnistyksessä  ;D Mulla on 1.6 primeroita 270tkm, 360tkm ja 210tkm. ja 2.0 primera 380tkm.. kaikki rallattaa sekunnin pari käynnistyksessä  ;)
P10 GA16DS

M i g i

Lainaa
Kyllä saa melko hyvä tuuri olla että ei rallata käynnistyksessä  ;D Mulla on 1.6 primeroita 270tkm, 360tkm ja 210tkm. ja 2.0 primera 380tkm.. kaikki rallattaa sekunnin pari käynnistyksessä  ;)
mulla on kato niin vähän ajettu niin se rallatus ei kuulu kuvaan ollenkaan..

Alppu

Lainaa
mulla on kato niin vähän ajettu niin se rallatus ei kuulu kuvaan ollenkaan..

Mutta mitä sen on valiä, hajoaako jotain?
Ja jos suodatin tyhjenee, niin sekin lisää kylmäkäynnistysrallatusta?

nisman

Nonniih, kaupungissa ajellessa kuului yhtäkkiä vaimea "tsup" ääni, auto nytkähti hieman ja moottorivikavalo syttyi  :-/, en edes huomannut sammuiko auto vai ei, kun painoin kytkimen pohjaan ja väänsin virrat heti pois päältä. En ole koittanut tämän jälkeen käynnistämistä. Korjaamoonkin pääsyä saa viikon odotella  :-[. Mikähän tohon nyt tuli?

M i g i

LainaaNonniih, kaupungissa ajellessa kuului yhtäkkiä vaimea "tsup" ääni, auto nytkähti hieman ja moottorivikavalo syttyi  :-/, en edes huomannut sammuiko auto vai ei, kun painoin kytkimen pohjaan ja väänsin virrat heti pois päältä. En ole koittanut tämän jälkeen käynnistämistä. Korjaamoonkin pääsyä saa viikon odotella  :-[. Mikähän tohon nyt tuli?
vaikea sanoa.. tsup diagnoosin perusteella... eikö tarpeeksi varoiteltu? itsellä jos olisi tuollainen ääni koneessa kun sinulla niin en ajaisi metriäkään.. älytöntä tahallista särkemistä, toivottavasti katkesi ketju  >:(

ja_ke

LainaaNonniih, kaupungissa ajellessa kuului yhtäkkiä vaimea "tsup" ääni, auto nytkähti hieman ja moottorivikavalo syttyi  :-/, en edes huomannut sammuiko auto vai ei, kun painoin kytkimen pohjaan ja väänsin virrat heti pois päältä. En ole koittanut tämän jälkeen käynnistämistä. Korjaamoonkin pääsyä saa viikon odotella  :-[. Mikähän tohon nyt tuli?

Siis auto ei sammunut? Tuskin ketju mennyt, jos ei kerta itsestään sammunut...? Vai kävisikö sitten miten monta sekunttia ilman ketjua  :-?

Alppu

Lainaa
vaikea sanoa.. tsup diagnoosin perusteella... eikö tarpeeksi varoiteltu? itsellä jos olisi tuollainen ääni koneessa kun sinulla niin en ajaisi metriäkään.. älytöntä tahallista särkemistä, toivottavasti katkesi ketju  >:(

:D

Voihan tuota yrittää startata, siinä mitään enempää hajalle voi mennä?  ::) Vai lyökö venttiilit särki tai jotain jakopäästä?

Mitenkäs, venakoppa pois ja ketju näkyy siitä?

nissan-man

Lainaa

:D

Voihan tuota yrittää startata, siinä mitään enempää hajalle voi mennä?  ::) Vai lyökö venttiilit särki tai jotain jakopäästä?

Mitenkäs, venakoppa pois ja ketju näkyy siitä?
Kaveri öljykorkista kattomaan että pyöriikö nokka-akseli kun varovasti startilla napsauttaa tai vaihdepäälle ja nytkyttää autoa..  jos siellä ketju katki on niin tietty se voi jakopäästä jotain särkeä, ja venttiilit vois olla jo vääntyny valmiiksi ;) venakoppa pois niin yläketju näkyy, päästä voi ottaa sen luukunkin ni näkyy alaketjukin vähän paremmin ;)
P10 GA16DS

nisman

Lainaa

Siis auto ei sammunut? Tuskin ketju mennyt, jos ei kerta itsestään sammunut...? Vai kävisikö sitten miten monta sekunttia ilman ketjua  :-?
Sitä en edes huomannut et sammuko, kun katkaisin virrat alta sekunnissa  :-/

Lainaa
Tällä hetkellä ei ainakaan mitään ulkoisia vaurioita näy, eikä vuoda öljyä yhtään. Niin en uskalla enempää hajottaa  :-?

nisman

LainaaTällä hetkellä ei ainakaan mitään ulkoisia vaurioita näy, eikä vuoda öljyä yhtään. Niin en uskalla enempää hajottaa  :-?

Koitin nyt kuitenkin sitte korjaamon pyynnöstä käynnistää, vaikkeivat vielä tarkemmin kattomaan ehtineet, ei käynnistynyt moottori, ainoastaan startti pyöri. Mitään ylimäärästä kolinaa ei myöskään kuulunut.

nissan-man

Lainaa

Koitin nyt kuitenkin sitte korjaamon pyynnöstä käynnistää, vaikkeivat vielä tarkemmin kattomaan ehtineet, ei käynnistynyt moottori, ainoastaan startti pyöri. Mitään ylimäärästä kolinaa ei myöskään kuulunut.
No nyt sulla on viimeistään venttiilit solmussa jos ketju on poikki.. ja 5-10min homma käyttää se ventttiilikoppa irti ja katsoa ketjun kunto ;)
P10 GA16DS

Nissan Aurinkoinen

komiat on äänet primerassa . minulla kuuluu pientä kilinää vedätettäessä voisikos se olla ketju alkaa kuulumaan auton lämmettyä.auton ollessa paikallaan en saa kuulumaan mitään kilinöitä vaikka miten kaasuttelisi.

Alppu

Lainaakomiat on äänet primerassa . minulla kuuluu pientä kilinää vedätettäessä voisikos se olla ketju alkaa kuulumaan auton lämmettyä.auton ollessa paikallaan en saa kuulumaan mitään kilinöitä vaikka miten kaasuttelisi.

Tai sitten nakuttaa?