Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran -95 abs

Aloittaja kaima, marraskuu 14, 2009, 13:47:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaima

Terve! Löytyykö vinkkejä mistä alkaisi etsimään abs jarruvikaa kun valo palaa?? Abs kehät putsattu eikä ole poikki, anturit ja johdot ehyen näköiset... onkohan absille muuta sulaketta kuin se konehuoneessa olevassa rasiassa? Onkohan jotain tyyppivikaa mistä voisi aloitella? Kiitos vinkeistä...

Flame

Johtojen toimivuus pitäis tarkistaa yleismittarilla. Voihan ne näyttää ehjiltä, mutta se on aivan eri juttu onko sitten ehjät kuitenkaan.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

cedricfan

Etenkin liitokset, siis antureiden. Ja kyllä nuo anturitkin ovat kulutustavaraa, mutta se mikä onkin vaikeampi löytää. Vianluku saattaa kertoa ainakin vinkkiä?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

jip59

Tuo vikamuistin luku on kuitenkin halvin tapa alkaa korjata, osat kun eivät ole kovin halpoja niin turhaa on osia ostella kun vikamistinluku kertoo suoraan vikapaikan.
Tosin anturien kunnon testaamisen voi kotikonsteinkin asian osaava tehdä. Elikkäs anturiltapäin tulevasta liittimestä mitataan yleismittarilla vastusalueella että onko kela kunnossa. Mitta-arvo on n. 800ohm. - 1,2Kohm yleensä n. 1Kohm. Seuraavaksi mitataan mittarin vaihtojännitepuolella anturilta päin tuleva jännite. Kun pyörää pyöritetään n. 5km/h nopeudella niin jännitteet pitäisi olla n. 1V  +- 0,2V. Jos jonkin pyöräntunnistimen kohdalla nämä arvot eivät täyty niin vikaa voi etsiä ko. pyörän suunnasta. Nämä arvot ovat siis suuntaa-antavia eivätkä välttämättä ehdottoman tarkkoja. Yleistäen että jos jonkin pyörän arvot vaihtelevat olleellisesti muihin verrattuna niin sinnepäin katselisin.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

M i g i

LainaaTuo vikamuistin luku on kuitenkin halvin tapa alkaa korjata, osat kun eivät ole kovin halpoja niin turhaa on osia ostella kun vikamistinluku kertoo suoraan vikapaikan.
Tosin anturien kunnon testaamisen voi kotikonsteinkin asian osaava tehdä. Elikkäs anturiltapäin tulevasta liittimestä mitataan yleismittarilla vastusalueella että onko kela kunnossa. Mitta-arvo on n. 800ohm. - 1,2Kohm yleensä n. 1Kohm. Seuraavaksi mitataan mittarin vaihtojännitepuolella anturilta päin tuleva jännite. Kun pyörää pyöritetään n. 5km/h nopeudella niin jännitteet pitäisi olla n. 1V  +- 0,2V. Jos jonkin pyöräntunnistimen kohdalla nämä arvot eivät täyty niin vikaa voi etsiä ko. pyörän suunnasta. Nämä arvot ovat siis suuntaa-antavia eivätkä välttämättä ehdottoman tarkkoja. Yleistäen että jos jonkin pyörän arvot vaihtelevat olleellisesti muihin verrattuna niin sinnepäin katselisin.

Miten sen nyt ottaa.. mun mielestä Primeran anturit on halpoja (70€) kun taas 100nx gti 380€ etupyörän anturi..

primeroissa on myös murroksesta se abs:n kehä ruostunut irti muutamista joten sekin kannattaa tarkistaa ja se että hammastus ei ole täyttynyt jollain tunnistamattomalla mömmöllä jolloin anturi ei ole kykeneväinen mittaamaan.. helpoin on testata yleismittarilla anturin toimivuus.. vie aikaa 20minuuttia ja mittarin saa jostain halpahallista 2€ halvimmillaan (perustuu siihen että itse ostin tokmanni ketjulta 2€uron korista)

Uusi Nissanisti

Tiedä tuosta, mutta muissa merkeissä on reistaillut myös "abs-keskusyksikkö", joissain purku ja putsaus ("abs-motin tai venojen") on auttanut, joissain ei edes pysty purkaan tai oikeastaan kasaan jos "väkisin" purkaa!  :-[

M i g i

LainaaTiedä tuosta, mutta muissa merkeissä on reistaillut myös "abs-keskusyksikkö", joissain purku ja putsaus ("abs-motin tai venojen") on auttanut, joissain ei edes pysty purkaan tai oikeastaan kasaan jos "väkisin" purkaa!  :-[
tarkoitatko sitä boxia joka on sen "motin" kupeessa vai sitä toista hopean väristä laatikkoa?

Uusi Nissanisti

Minä nuista väreistä mitään tiedä, mutta se mötikkä johon tulee jarruputki pääsylinteriltä ja lähtee jarruputket kaikkiin pyöriin!  :-[

kaima

Kiitos vinkeistä :), aloitan mittailemalla niitä antureita ja sen jälkeen ei taida auttaa kuin käyttää koodin purussa >:(

jip59

Toisalta mä en ymmärrä miksi tuota vikakoodien lukua kartetaan yli kaiken?
Se on kuitenkin varmin tapa aloittaa vianetsiminen. Eikä pelko siitä että löytyy kallis vika ainakaan poistu sillä että jättää vikamuistin lukematta ::)
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

take

LainaaToisalta mä en ymmärrä miksi tuota vikakoodien lukua kartetaan yli kaiken?
Se on kuitenkin varmin tapa aloittaa vianetsiminen. Eikä pelko siitä että löytyy kallis vika ainakaan poistu sillä että jättää vikamuistin lukematta ::)
No, 40E rahastus 2min työstä on jo aika lähellä laillistettua rosvousta. Asioista jotain tietävä harrastaja tekee monta tuntia työtä tuolla rahalla. Ainakaan meikäläisen tuntipalkka ei ole niin hyvä että olisi varaa sanoa ettei kannata itse nähdä sitä vaivaa että muutaman minuutin käyttää anturien mittaukseen. Koko operaatioon menee aikaa kuitenkin max. pari tuntia, jos on aloittelija, niin että aika kovapalkkainen kaveri pitää olla jotta voi sanoa ettei pääse tuntipalkoille.

eloz

Lainaa
No, 40E rahastus 2min työstä on jo aika lähellä laillistettua rosvousta. Asioista jotain tietävä harrastaja tekee monta tuntia työtä tuolla rahalla. Ainakaan meikäläisen tuntipalkka ei ole niin hyvä että olisi varaa sanoa ettei kannata itse nähdä sitä vaivaa että muutaman minuutin käyttää anturien mittaukseen. Koko operaatioon menee aikaa kuitenkin max. pari tuntia, jos on aloittelija, niin että aika kovapalkkainen kaveri pitää olla jotta voi sanoa ettei pääse tuntipalkoille.

Kallista on teillä päin koodin purku, täällä on 10e ja sekin vähennetään loppu summasta jos pitää tehdä remppaa  :)

M i g i

Lainaa

Kallista on teillä päin koodin purku, täällä on 10e ja sekin vähennetään loppu summasta jos pitää tehdä remppaa  :)
joo mut abs:n kohdalla kone voi kertoa viaksi jotain muuta kun todellisuudessa on..

kaima

Nyt vika luultavasti löytyi, repsikanpuolen etu anturi rikki. Mittailin ohmit ja muissa järkeviä lukuja mutta ko. anturissa yhteys täysin poikki. Jos jollain löytyy ko. ehjä anturi niin ostan pois, mistähän saisi uuden edullisimmin... Motonet 179e.. >:(

Aurelius

LainaaNyt vika luultavasti löytyi, repsikanpuolen etu anturi rikki. Mittailin ohmit ja muissa järkeviä lukuja mutta ko. anturissa yhteys täysin poikki. Jos jollain löytyy ko. ehjä anturi niin ostan pois, mistähän saisi uuden edullisimmin... Motonet 179e.. >:(

Omaan P11:een ois ollu Motonetissä saman verran, mutta yllättäen Fixus-liikkeestä sai Boschin anturin hintaan 125e. Kannattaa kysellä.
-97 Primera GT

gt primera

Lainaa

yllättäen Fixus-liikkeestä sai Boschin anturin hintaan 125e.

Itse huomasin aivan saman. Ei taida olla tuo motonetti enää mikään halpa paikka?? kun on viime aikoina melkein kaikki osat, mitä olen tarvinnut, ollut fixuksella halvempia kun motonetissä.