Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera 94 sähkövika - purkaa akkua

Aloittaja Fantacy94, elokuu 13, 2009, 10:04:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fantacy94

Tällaisen projektin tuuppasi eilen sadekelissä :'(. Akku purkautuu vauhdilla eli johonkin hukkuu virtaa. Ainoa johtolanka tällähetkellä on että EGR/AUTOCHOKE rele napsuu itsekseen ajoittain, kun auto on parkissa virrattomana. Virtaa hukkuu aika vauhdilla koska toimiva akku purkautui muutamassa tunnissa ja apukäynnistettynä virta riitti vain juuri ja juuri ajamiseen ilman valoja yms sähkölaitteitä. Illalla projektin kimppuun mittailemaan virtoja ja irroittelemaan sulakkeita, josko löytyisi viallinen virtapiiri :-/. Voihan se olla laturissakin vikaa...

take

90% varmuudella laturin diodivika. Helpoiten selviää kun lataat akun täyteen ja laitat kiinni ja irrotat laturin johdot. Jos akun purkautuminen lakkaa niin laturissa vika.

Fantacy94

Kiitos vinkistä! Samaan johtopäätökseen tulin eilen mittaillessani. Eli homman nimi lienee laturi pöydälle ja kaupasta uusi säädin/hiili paketti.

Uusi Nissanisti

Vaihda uusi kun on niin halpa, kunnosta vanha jos viitsit varalle?  8-)

Fantacy94

Ostin vaihtolaturin, koska laakerikin antoi jo hieman periksi. Reilu satku meni,  mutta autolla oletetaan olevan vielä muutama käyttövuosi jäljellä, joten laturihuolet auton loppuiäksi toivottavasti kuittaantui tällä... Ei paljoa työkalut kulunu tässä hommassa, hihnojen vaihto vei eniten aikaa.

Vaihdoin samalla hihnat sekä ohjaustehostimelle että laturille. Tehostimen kiinnityspultteja en löytänyt helposti  :-? (ahdas tila) joten tein hihnan vaihdon nopean kaavan mukaan. Vanha poikki ja uusi tilalle vänkäämällä, tuurilla kireys säilyi sopivana  8-)

Kai tässä jonkun kympin taas säästi kun itte ähelsi. Viisinkertainen aika varmaan menee ammattimieheen verrattuna mutta tyydyn viidesosan korvaukseen  :P

Fantacy94

Ja huolet jatkuu... Kone otti hieman lämpöjä kun jäähdytin laukes ja lataus alkoi taas pätkimään. Kylmällä koneella lataa normaalisti, mutta koneen lämmetessä lakkaa lataamasta. Diodisilta taisi mennä uusiksi...  :-?

Tässä 1.6 P10 mallissahan on laturi aivan pakosarjan vieressä ja  diodisilta 5 cm!! päässä jolloin lämpökuormaa tulee "riittävästi". Onko kukaan keksinyt mitään patenttia siihen väliin suojaamaan laturia? Olisikohan joku kuumankestävä matto tai vastaava joka pysäyttäisi säteilylämmön? Pellinpalaa kokeilin mutta ei taida vaikuttaa juurikaan. Toki kaikki mitä siinä välissä on niin hidastaa ilmankiertoa eli jäähdytystä  :-/.

Uusi Nissanisti

Miksi ostit vaihtolaturin kun uusikin on saman hintainen, jopa halvempi?  :D

BA

LainaaMiksi ostit vaihtolaturin kun uusikin on saman hintainen, jopa halvempi?  :D

Mistä?  :o

cedricfan

BA ehti ensin, piti kysyä ihan samaa. Meinaan kun aikuisten oikeesti kokouusia ei tosiaan saa monenkaan laturivalmistajan tekeleinä edes alle muutaman sadan...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40