Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Alustasarja

Aloittaja Zash82, elokuu 20, 2009, 22:56:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zash82

Aikas aloittelija oon näiden auto asioiden kan. Mut tota Mitäs tulisi ottaa huomioon kun suunnittelen laittaa tohon mun GT primeraan alustasarjan? Joka koostuisi tunning Studion GTS iskareista ja H&R madallus jousista + pohjaanlyöntikumit. Niin ilmeisesti olis hyvä vaihtaa noi iskarien yläpään laakerit? Ja ois tarpeen käydä asennuksen jälkeen säädättämässä aurauskulmat? Kommentoikaa vaan rohkeasti! :)

take

En kyllä mikään tuning expertti ole eikä nuo tuotemerkit kerro mitään mutta sen verran tiedän että madallusjousien kanssa pitää olla niitä vastaavat iskarit. Eli jos jouset on -30mm niin iskaritkin pitää olla -30mm. Jousi ei saa päästä löysälle missään tilanteessa. Itse ehkä valitsisin joltakin valmistajalta valmiin setin jotta ei tarvitse pähkiä noita yhteensopivuuksia. Niin ja se hyväksyntälappu pitää olla noin uudessa autossa jotta ne saa muutoskatsastettua.

Primerassa ei varsinaisia yläpään laakereita ole koska tolppa ei käänny mihinkään. Edessä on olkakappaleessa laakerointi jonka varassa napa kääntyy. Ei ole maailman mukavin vaihtaa ja tarvikemallin stefat ei ole niin hyvin sopivia kuin orkkikset ja orkkistiivisteitä ei tahdo saada mistään. Sanoisin että aivan hölmöä vaihtaa jos ei mitään vikaa ole. Ja jos se laakeri löystyy niin kyllä sen huomaa. Viimeistään katsuri huomauttaa.

Pyöränkulmat menee luonnollisesti poskelleen kun jousituskorkeus muuttuu joten jos haluaa säilyttää ajettavuuden ja pitää rengaskulut inhimmillisinä niin säätö on tehtävä.

Lousku

Kyllähän noita laakerisarjoja saa vaikka merkkiliikkestä,
tai sitte koivuselta. Koivusenkin tavara on muuten
Nissanin paketissa, helvetin kallis vaan :D

Eli siel on 2 laakeria, tiiviste ja kuppi

Mies

Mulla H&R jouset Cherryssä olleet muutamia vuosia,eipä pahemmin madallusta tullut ja tyypilliseen tapaan keulimaan vähän jäi.

Ajo-ominaisuudet kyllä parani huomattavasti,ei ole lulla enää.

Noissa ei ainakaan mulla ollut pituuseroja orkkisjousiin verrattuna,en ainakaan pistänyt merkille. Kybin kaasuiskarit eessä ja takana,semmosta mallistoa mitkä madallusjousien kanssa pelaa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

Jousien ominaisuuksia EI voi arvioida silmämääräisesti. Pituuden lisäksi kierteiden määrä, niiden muoto (väli ja tiheys) ja langan paksuus vaikuttavat paljon.
Japanilaisen auton jousitus laskee jo alkuperäisestä matalahkosta nopeaan, niinpä madallussarja ei välttämättä tunnu madaltavan. Vertailu pitäisi kuitenkin tehdä uuteen tai ryhdissään olevaan autoon.
Iskarivalmistajien mukaan 30-40mm madallus ja hyväkuntoiset & hyvälaatuiset iskarit toimii vielä yhteen. Ei siis 5v vanhoja nesteiskareita, mutta uudenkarheat kaasut käy. Monroen Sensatrac ei!
Suurin osa Suomen jälkimarkkinajousista on ruåtsalaisen Lesjöforssin valmistamia, myös madallussarjoista. Esim Sachs on noita, eikä suinkaan sakua...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

Primeran tolppiin ei tiettävästi saa noita varaosia tosiaan kuin Koivusen kautta, ja ne on tosiaan orkkista eikä näin halpaakaan.
Se ylätukivarsi eli Multilink onkin monimutkaisempi juttu. On laakeroitua ja heloitettua mallia, ja se pitäisi huomioida myös asennuksessa sekä huollossa. Nyt en muista miten ne meni, BA ehkä muistaisi? Ainakaan yhdessä paikassa ei myydä sitä huonompaa versiota vaikka moni tukkuri tyrkyttää ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40