Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

lisä potkua primeraan?

Aloittaja hiisipeikko, joulukuu 05, 2008, 22:47:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

hiisipeikko

morjens mulla on tuollainen vm.91 1.6l p10 primu ja sehän on tehoton! elikkäs mites siitä sais revittyä tehoa enemmän irti? mielellää helpoimmat ja halvimmat tavat.. vai pitääkös lähteä autokauppaan :(

Uusi Nissanisti

Halvin tapa pienempi vaihde silmään, toiseksi halvin pirssin vaihtaminen!  ::)

hiisipeikko

en kyllä mieluusti tuota vaihda on niin mieleinen auto! ja hyödyttääkö jos vaihtaa peltisen pakosarjan, isomman p-putken, sportti pönttön ja vapaastivirtaavan ilmasuodattimen?? vai onko ainoa lisäys äänen lisäys tuolla paketilla?  ;D

ka00z

Lyhyesti sanottuna saat ainoastaan ääntä lisää tuolla yhdistelmällä. Peltipakosarjasta voi olla marginaalinen hyöty. 1.6- litrasesta, ahtamattomasta koneesta ei paljoa tehoja oteta pienin muutoksin. Halvemmalla pääset vaihtamalla vaikka autoon, jossa on jo tehtaalla asennettu moottori.

hiisipeikko

no kertokaa hyvät ihmiset että mitä siihen pitäisi tehdä että saisi sitä tehoa?? ja pystyykö tuota turbottamaan?

BA

No parilitrasia on parilla hassulla satasella välillä kaupan purku/kolariautoina täälläkin. Sellasesta kone keulalle on halvin ja helpoin vaihtoehto.

Tottakai turbotuskin onnistuu, vaan ei ihan halvalla/helposti jos lakien mukaan meinaa tehdä... ::)

hiisipeikko

mites onko nokkien vaihtamisesta hyötyä vai saako tosta mitenkään revittyä tehoja irti(laillisesti) onhan se iso homma vaihtaa konetta.. tosin sit vaihtasin jo autonki.. mut pitäs olla hyvä varustelu(nykynen kaikilla herkuilla)

Janne80

taitaa tuon 1.6:sen virittäminen tulla niin kalliiksi eli halvin viritys on: Meet auto kauppaan ja vaihat sen 1.6 gx:n GT primmuun niin jo on eri tehokas... meinaa että jos meinaat jotain huomattavaa saada aikaseksi... ja kaupan päälle saat eri mukavia lisävarusteita ;D
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

hiisipeikko

jos mä ton vaihtamaan meen ni enkai mä mitää 1.6 ota :D mut on näköjään vaikeeta kertoa että miten siitä sitä tehoa sais revittyä irti.. unohtakaa vaikka se hinta kunhan vaan kerrotte että mitä pitäis tehdä !!!!!

Janne80

Lainaajos mä ton vaihtamaan meen ni enkai mä mitää 1.6 ota :D mut on näköjään vaikeeta kertoa että miten siitä sitä tehoa sais revittyä irti.. unohtakaa vaikka se hinta kunhan vaan kerrotte että mitä pitäis tehdä !!!!!
Montako 1.6:sta GT primeraa oot nähny?

Janne80

Lainaajos mä ton vaihtamaan meen ni enkai mä mitää 1.6 ota :D mut on näköjään vaikeeta kertoa että miten siitä sitä tehoa sais revittyä irti.. unohtakaa vaikka se hinta kunhan vaan kerrotte että mitä pitäis tehdä !!!!!
kansi pois ja koneistukseen/porttaukseen venat vaihtoon, nokat vaihtoon ja säädettävät nokkapyörat yms peltisatsia.... ja maksaa paljon

Janne80

eihän GT:t enää paljoa maksa.... muutaman hassun :)

hiisipeikko

oke.. pitää mennä muualle kysymyää kyseistä asiaa ku ei hemmetti voi kertoa siihen vastausta mihin sitä pyydän vaa käskette vaihtamaan auton... entä jos mä en halua vaihtaa autoa ja haluan upottaa rahani tohon? ei siin ehkä järkeä ole mut eipä ole teidän pään vaiva...

Alppu

Lainaaoke.. pitää mennä muualle kysymyää kyseistä asiaa ku ei hemmetti voi kertoa siihen vastausta mihin sitä pyydän vaa käskette vaihtamaan auton... entä jos mä en halua vaihtaa autoa ja haluan upottaa rahani tohon? ei siin ehkä järkeä ole mut eipä ole teidän pään vaiva...

"kansi pois ja koneistukseen/porttaukseen venat vaihtoon, nokat vaihtoon ja säädettävät nokkapyörat yms peltisatsia.... ja maksaa paljon"

Menikö vastaus ohi? Eli viet vaikka alkuun kannen koneistamolle ja sanot haluavasi enempi tehoo.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Mikä vi**u siinä on että ei voida antaa kaverille niitä neuvoja mitä kaveri tarvitsee. Hän ei kysynyt tehokkaampaa autoa tilalle (varmasti osaa lukea vaihtoautoilmoituksia), eikä mistä saisi vaihtomoottorin. Hän ei myöskään kysynyt teidän mielipiteitänne siitä kuinka kannattavaa tuollaisen koneen viritys on. Hän pyysi viritysohjeita, ja sai niitä vasta helkutinmoisen tappelun jälkeen. Autoharrastuksessa ei (kuten ei niin monessa muussakaan harrastuksessa) yleensä tehdä niinkuin olisi halvinta, tai järkevintä, vaan siten kuin haluaa.
Se on kyllä totta, että halpaa virittämistä ei ole käytännössä olemassa, varsinkaan jos haluaa merkittäviä tehonnousuja.
Turhan usein myös törmää näihin tapauksiin jotka kuvittelevat että kun viedään auto päiväksi pariksi pajalle ja annetaan 400€ mukaan niin sille tehdään jo ihmeitä.
Mutta kuten deluxe kertoi, niin kannesta ne tehot otetaan vaparikoneissa.
Viritettäessä aloitetaan aina koneen perusrempontilla, vaikka se kone olisi kuinka hyvässä kunnossa vielä. Kannen työstö, jyrkemmät nokka-akselit, säädettävät nokkapyörät, peltisarja ja avarampi putkisto ym. maksavat äkkiä useamman tuhannen euroa, jos kunnollista tavaraa ja jälkeä haluaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

take

Paljon voi säästää jos osaa tehdä itse. Jos hitsivehkeet pysyy kädessä ja putki taipuu niin peltisarjan voi tehdä itse. Kantta voi muokata itse. Ei heti ensimmäisenä tarvii isompia venoja vaan kanavat pitää saada kuntoon. Varsinkin 16-tappisessa on usein kohtuuahtaat kannet jo ettei sinne montaa milliä isompia venoja saa. Imusarjaa voi itse työstää. Onpa ollut juttua että jotkut ovat tehneet itse säädettävät nokkapyörätkin.

Ennen kaikkea pitää tutustua aiheeseen kirjallisuuden kautta jos meinaa itse tehden säästää. Ja tottahan joskus pitää se ensimmäinen kansi tehdä(pilata). Jos ei tee ensimmäistä niin ei voi koskaan tehdä sitä viimeistäkään. ;) Aikaa ja kärsivällisyyttä vaatii todella paljon. J

Toinen juttu on sitten moottorin käyttöominaisuudet. Mitä ominaisuuksia olet valmis uhraamaan virittämisen pyhälle alttarille? Meinaan ihan oikeesti kaupunkiajo kyrsii ihan huolella kun kone sammahtaa sintterikytkimellä alle 4000rpm tai sit kumi palaa joka valoissa. Ei, se ei ole hauskaa vaikka kuulostaa hauskalle. Samoin maantiellä kun tulee ylämäki ja kaverit kyydissä niin joka mäkeen saa takoa pienempää että saa väännöt käyttöön. Kantapään kautta on paljon asioita opittava mitä ei voi foorumeilla opettaa. Tai jos opettaa niin ei kumminkaan uskota ennen kuin on kokeiltu. ;D

Kaiken kaikkiaan olen jo sitä mieltä että käyttöauto pidetään melko vakiona. Pientä hiertämistä voi tehdä. Jos meinaa vaparia virittää niin harrasteauto erikseen ja käyttis erikseen. Tai jos haluaa käyttistä virittää niin mahdollisuudet vähenee kun käyttöominaisuuksista tinkiminen on vähän huono ajatus. Tosin ihan perussetti kannen porttaus, puristussuhteen nosto, peltisarja, kunnon putkisto ja imusarja siistittynä ja kohdistettuna kanteen tuo jo tuntuvaa muutosta. Sanoisinko ettei tehonlisä itsessään ole hirveä mutta kone vetää puhtaammin koko kierrosalueen läpi. Tämän jälkeen perusasiat on kunnossa ja on helpompi edetä imusarjaa ja nokkia vaihtamalla jos tuntee sen tarpeelliseksi. järjestys näin päin siksi että nokat + imusarja vaikuttaa eniten käyttöominaisuuksiin. Tosin ruiskupeleissä saattaa noilla muutoksilla syntyä enemmänkin vaikututusta kuin kaasaripeleissä olen itse tottunut. Ja melkein kaikki muutokset vaatii ruiskun säätämistä. Oppivaohjaus säätää itse jonkin verran kun tulee muutoksia toimintaan, mutta missä kohtaa tulee raja vastaan? En tiedä. Ja tekeekö se välttämättä tehon kannalta parhaaseen suuntaan säätöjä? Säätäminen penkissä on sitten vielä vihonviimeinen rahareikä.

Alppu

LainaaMikä vi**u siinä on että ei voida antaa kaverille niitä neuvoja mitä kaveri tarvitsee. Hän ei kysynyt tehokkaampaa autoa tilalle (varmasti osaa lukea vaihtoautoilmoituksia), eikä mistä saisi vaihtomoottorin. Hän ei myöskään kysynyt teidän mielipiteitänne siitä kuinka kannattavaa tuollaisen koneen viritys on. Hän pyysi viritysohjeita, ja sai niitä vasta helkutinmoisen tappelun jälkeen. Autoharrastuksessa ei (kuten ei niin monessa muussakaan harrastuksessa) yleensä tehdä niinkuin olisi halvinta, tai järkevintä, vaan siten kuin haluaa.
Se on kyllä totta, että halpaa virittämistä ei ole käytännössä olemassa, varsinkaan jos haluaa merkittäviä tehonnousuja.
Turhan usein myös törmää näihin tapauksiin jotka kuvittelevat että kun viedään auto päiväksi pariksi pajalle ja annetaan 400€ mukaan niin sille tehdään jo ihmeitä.
Viritettäessä aloitetaan aina koneen perusrempontilla, vaikka se kone olisi kuinka hyvässä kunnossa vielä. Kannen työstö, jyrkemmät nokka-akselit, säädettävät nokkapyörät, peltisarja ja avarampi putkisto ym. maksavat äkkiä useamman tuhannen euroa, jos kunnollista tavaraa ja jälkeä haluaa.

Väärinkäsitysten välttämiseksi pitäisi jo heti aloitusviestissä kertoa, että eihän tässä mitään järkeä ole, mutta kun mä haluun!!!   ;D

Ja toisekseen, paljonko on laittaa rahaa vanhaan ruoskaan..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Huh, meneepä kuumaksi keskustelu! Ja turhaan...

Totta kai aloituskin antaa jo sellaisen kuvan, että neuvonta pitää aloittaa siitä, että kerrotaan ne ilkeät faktat. Eli auton tai moottorin vaihto.
Toisalta tässä on nyt kerrottu myös jo ne muut tavat eli mitä sille 1,6'selle pitäisi tehdä ja kuinka paljon vaivaa & rahaa menee.

Eli pidetääs asialinjalla, ja eihän tämä ensimmäinen keskustelu tästä samasta ole joten ihan hyvä saada vaihtoehdot listattua. Siis tosiaan kaikki vaihtoehdot.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

BA

Lainaamites onko nokkien vaihtamisesta hyötyä vai saako tosta mitenkään revittyä tehoja irti(laillisesti) onhan se iso homma vaihtaa konetta.. tosin sit vaihtasin jo autonki.. mut pitäs olla hyvä varustelu(nykynen kaikilla herkuilla)

Ihmettelen vaan, että jos meinaa kuitenkin ottaa kannen irti, käyttää koneistamolla, vaihtaa nokat, askarrellapaskarrella kaikkea muutakin kivaa ja vähemmän kivaa, niin vähemmällä ajalla, vaivalla ja rahalla olis jo vaihtanu toisen koneen johtosarjoineen, laatikoineen yms.

Tietysti siinä on se ropleema että eihän esim. se rimeran perus 2.0 (mikä on sopivuuden ja katsastuksen helppouden kannalta se helpoin vaihtoehto kyseiseen autoon) mikään tykki ole sekään, ja alta kuukauden haluaa taas lisää potkua. Ja sitten sille alkaa taas tekemään noita samoja juttuja kun sille pienemmällekin padalle.

Jos kerran rahaa haluaa uhrata ja katsastuslaillisen auton meinaa tehdä, sitten ne turbon päästöpaperit hakuun vaan, menee sitten läpi tai ei.

Mitä moottorin virittämisen perustietoihin tulee, esimerkiksi Alfamerin kustantamat Virittäjän Käsikirjat maksaa muistaakseni alle 15€/kpl kaupassa, osilla yks ja kaks pääsee perustiedoilla pitkälle, mutta ottaa sitten ne kolmosen ja nelosen samaan vaivaan niin on kirjahyllyssäkin täytettä. Ja niissä opuksissa nelitahtisen bensakoneen viritys on selvitetty niin yksinkertasesti että jos suomea osaa lukea ja ymmärtää niin voi jo sen ensimmäisen kantensa ja paljon muutakin tehdä, tai pilata. Netistäkin tietysti löytää, google...

Loppujenlopuksihan kaikki riippuu vain peukalon sijainnista kämmenessä. Itselläni se on keskellä, ainakin kun muiden kerholaisten tekosia katselee. ;)

ひゃ く あ hyakuA sataA

Jokainen tekee mitä haluaa ja miten on rahaa laittaa palamaan. Itse oma mielipiteeni on, että miksi autoa pitää ruveta tieliikennekäyttöön virittämään?? Mielestäni tyhmyyttä. Mikäli aikoo kilpa-auton tehdä, niin se on erikseen. Tieliikennekäyttöön rekisteröityjä tehokkaampia autoja on olemassa pilvin pimein. Mikäli nopeutta ja tehoa  haluaa, niin ostaa sellaisen ja virittää sitä vielä oman mielensä ja tarpeensa mukaan, vaikka niin että tukka lähtee päästä, kun kiihdyttää. Suomen korkein nopeusrajoitus on 120 km/t moottoriteillä, riittää hyvin 1.6 litraiselle koneellekin hyvin ja pienemmällekin. Gt primeroita saa tosiaan nyt tosi edullisesti, ei kannata ruveta normimottia viritteleen, tietysti joku saa kiksiä siitä, että mun 1.6 on tehokkaampi, kuin sun 2.4 turbo motti. meidän primera on tehokkaampi, kuin naapurin oma, vai miten se oli ja kuinka se meni. :)
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

seppo

Lainaamorjens mulla on tuollainen vm.91 1.6l p10 primu ja sehän on tehoton! elikkäs mites siitä sais revittyä tehoa enemmän irti? mielellää helpoimmat ja halvimmat tavat.. vai pitääkös lähteä autokauppaan :(

moi !!!!
suurin ongelma tossa virityksessä on että kukaan foorumin käyttäjä ei ole virittänyt 1,6 primeraa ! halpa viritys --> ruuvataan kaasaria että saadaan vähän ilmaa-ja pa-lisää + isompi pakoputkisto = pieni tehon lisäys+pörinä äänet+pa-kulutus kasvaa, mutta bensa on nyt halpaa !!  ;)
A-moott. oon virittänyt rahaa menee mut se on silti kivaa  :)
perus viritys-->  lohko poraukseen,isommat männät ( kuutio tilavuus kasvaa ja puristus suhde nousee! ) +kietokanget kannattaa punnita ( yllättävän suuret paino erot) +kampiakseli tasapainottaa uudelleen + isommat venttiilit + imu-ja pakokanavat avarretaan + viri nokka-akseli + kunnolliset tuplakaasarit + peltisarja + pakoputkisto + virranjakajan ennakoitten säätö uudelleen + vauhtipyörästa otetaan ylimääräiset kilot pois !!  8-)    
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

hiisipeikko

no nyt rupeaa olemaan parempaa vastausta kiitoksia... ja pitääpi ottaa selvää kirjallisuuden avulla! halusin vaan tietää että mitä kaikkea sitä joutuu tekemään jos haluaa lisä tehoa! :)

Tero-75

Myönnetään, kuumenin "hieman". Anteeksipyyntöni siitä kaikille asianosaisille.
Tuntuu vain olevan joka kerta sama juttu: Joku kysyy viritysohjeita, ja ensimmäiset ohjeet koskevat auton/moottorinvaihtoa. Sama juttu niin yleisellä kuin jäsenienkin puolella.
Miksi joku sitten kysyy viritysohjeita sen sijaan että ostaisi sen tehokkaamman koneen tai auton? Syitä voi olla moniakin, kuka mielenkiinnosta ja oppimisenhalusta, kuka taas haluaa olla uranuurtaja olemalla ensimmäinen joka tekee jotain mainittavampaa ko. koneelle, tai niinkuin omalla kohdalla: Piti rempata hieman vääntävämpi käyttökone silloiseen käyttöautoon, ja pääsi karkaamaan homma lapasesta ;D
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)

Uusi Nissanisti

LainaaMikä vi**u siinä on että ei voida antaa kaverille niitä neuvoja mitä kaveri tarvitsee. Hän ei kysynyt tehokkaampaa autoa tilalle (varmasti osaa lukea vaihtoautoilmoituksia), eikä mistä saisi vaihtomoottorin. Hän ei myöskään kysynyt teidän mielipiteitänne siitä kuinka kannattavaa tuollaisen koneen viritys on. Hän pyysi viritysohjeita, ja sai niitä vasta helkutinmoisen tappelun jälkeen. Autoharrastuksessa ei (kuten ei niin monessa muussakaan harrastuksessa) yleensä tehdä niinkuin olisi halvinta, tai järkevintä, vaan siten kuin haluaa.

Sinulla lukihäiriö?  :o
Alkuperäisessä kysymyksessä oli helpoin ja halvin tapa ja siihen aluksi vastailtiin?  :P

Tero-75

Lainaa

Sinulla lukihäiriö?  :o
Ei ole lukihäiriötä, eikä edes suurempia ongelmia luetun ymmärtämisessä. Olen sujuvasti lukenut ja kirjoittanut jo ennen kouluikää.
Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin helpointa ja halvinta tapaa virittää nykyisen auton konetta. Sinä taas et ole vielä vastannut sanallakaan tähän kysymykseen.
Lainaamorjens mulla on tuollainen vm.91 1.6l p10 primu ja sehän on tehoton! elikkäs mites siitä sais revittyä tehoa enemmän irti?
LainaaHalvin tapa pienempi vaihde silmään, toiseksi halvin pirssin vaihtaminen!  ::)
Miten vaihteen vaihtaminen lisää tehoja autossa? Tai ko auton vaihtaminen toiseen?

mikan

Mun ideologia näissä virihommissa on ollut niin iso moottori kuin mahdollista ja/tai ahtaminen. Kaikki muu on hukkaan heitettyä rahaa.

Jos pientä konetta haluaa riivata, niin kansi pitää laittaa sellaiseen kuntoon että se virtaa ja paljon. Nokan asteet myös sellaiset, että kone puhuu 5-8000 rpm. Kampurapaketti, veivit ja männät tasapainoon ja mahdollisimman kevyeksi. Pakopuoli virtaavaksi samoin kuin imupuoli. Puristukset ylös ja sytkän uudistaminen kunnon kipinävehkeillä.

Kyllä rajusti kierroksilla laulava 1,6 voi olla ihan hauska peli.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

hiisipeikko

mites tota saako noita osia suoraan valmiina tuommoseen nipponiin vai pitääkö joka tapauksessa työstää? ja osaaks sanoa hintaa joka yleisimmin tulee jos tekee autolle mitä tuossa on lueteltu?

"Jos pientä konetta haluaa riivata, niin kansi pitää laittaa sellaiseen kuntoon että se virtaa ja paljon. Nokan asteet myös sellaiset, että kone puhuu 5-8000 rpm. Kampurapaketti, veivit ja männät tasapainoon ja mahdollisimman kevyeksi. Pakopuoli virtaavaksi samoin kuin imupuoli. Puristukset ylös ja sytkän uudistaminen kunnon kipinävehkeillä."

Alppu

Lainaamites tota saako noita osia suoraan valmiina tuommoseen nipponiin vai pitääkö joka tapauksessa työstää? ja osaaks sanoa hintaa joka yleisimmin tulee jos tekee autolle mitä tuossa on lueteltu?

"Jos pientä konetta haluaa riivata, niin kansi pitää laittaa sellaiseen kuntoon että se virtaa ja paljon. Nokan asteet myös sellaiset, että kone puhuu 5-8000 rpm. Kampurapaketti, veivit ja männät tasapainoon ja mahdollisimman kevyeksi. Pakopuoli virtaavaksi samoin kuin imupuoli. Puristukset ylös ja sytkän uudistaminen kunnon kipinävehkeillä."

Jos kaiken tuon teettää ja vähän päälle (niin kuin yleensä ilmenee), niin tulee se enemmän maksamaan kun auton tämänhetkinen arvo on (jos vakio kunnossa).

Tuota hintaa voit kysyä ainakin sieltä pajalta, jonne olet sitä kantta viemässä. :)

hiisipeikko

okei mut eikö noita ns. viritys osia saa valmiina kaupasta jo? esim. nokat sun muut ? onko sulla omakohtaista kokemusta jotain autosta mikä muistuttas tätä tapausta?

take

Tietääkseni jotain nokkia saattaa löytyä ainakin jenkkilästä tilaamalla. Muistelisin törmänneeni moisiin joskus jenkkiläisillä sivuilla. Valmiita kansia ei varmaan löydy. Peltisarjaa ja putkistoa saa vaikka teetettyä suomessa. Free Technics Kaarinassa esim. myy jotain. Vauhtipyörän ja kampiakselin kanssa meno koneistamolle niin ne tietää mitä tekee kun kerrot mihin käyttöön haluat ne. Helpoiten taitaa nokat saada kun vie koneistamolle hiottavaksi. Noin rajuilla virityksillä pitää paneutua myös jäähdytykseen, ruiskun säätöön jne. Jäähdytin pitää joka tapauksessa vähintään uusia!!! Eikä ylimääräisen flektin lisääminen tee yhtään pahaa. Kun soppaa palaa 25l/100km niin hukkalämpöäkin syntyy huomattavasti enemmän kuin sillä vakio 6l/100km kulutuksella. Ja bensa on halpaa...