Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

kysymys saastelaitteista

Aloittaja Sunny_N13, marraskuu 29, 2008, 12:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sunny_N13

otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa nissan sunny n13. Vuosimalli 89 eli normaali 12v kaasarikone = ei kattia.

Jos tämän tilalle laittaisin saman moottorityypin ruiskuversion, jossa katti on vakiovarusteena niin pitääkö katti laittaa myös tähän -89 malliin jossa sitä ei uutuuttaan ole ollut? Sama pätee muihinkin auto merkkeihin. Joku asiasta tietävä voisi kertoa.

take

Jos nyt itse olen oikein käsittänyt sen systeemin niin jos saat siitä moottorista todistuksen että se täyttää saman päästönormin kuin alkuperäinen moottori niin ei pitäisi tarvita, koska alkuperäinenkään moottori ei ole vähäpäästöinen. Ongelma on se että sen moottorin päästötodituksessa varmaan mainitaan katalysaattori. Siitä en ole selvää tulkintaa löytänyt saako tällaisesta vaihtomoottorista jättää katin pois jos se siihen kuuluu. Mutta näin vanhassa tuon todistuksen voi korvata asentamalla katin jonka ei kylläkään tarvitse toimia. Eli romukatin hankkii jostain ja lyö rautakangella läpi ja ruuvaa kiinni. Päästöt mitataan kuitenkin kaasariauton arvoilla kuten ennenkin. Tokihan se on ekoteko jos laittaa sinne vähäpäästöisen vaihtokoneen toimivine katteineen. Mitään järkeä moisessa vaivannäössä vaan ei taida olla.

Alppu

Mun mielestä ei tarvii olla kattia, vanhat päästöarvot ovat edelleen voimassa, jotka mitataan katsastuksen yhteydessä.

Sunny_N13 voisi vilkaista AKE:n sivuille, siellä asia on selvitetty.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.