Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran tyhjäkäynti soutaa!?

Aloittaja AziiBoy, maaliskuu 23, 2008, 14:59:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AziiBoy

Minusta tuli sitten onnellinen Nissan Primeran omistaja viime viikolla ja olen tässä huoltoja tehnyt.
Minua vaivaa sellainen asia et kun kone on lämmin niin tyhjäkäynti soutaa tossa 900-600 r/min välillä ja käy jotenkin raskaasti... :-/ Vikahan ei ole mikää kummalinen joka vaikuttaisi normaali ajoon mutta tarkkana omistajana kaikki pitää olla kunnossa!!!

Olen vaihtanut: tulpat, ilmanpuhdistajan, ja tarkastanut imuilmaputken (kunnossa). Lisäksi tankiin on laitettu ruiskun puhdistus ainen!

Joten mitä muita vikoja voi olla? Mistä etsiä , mitä tehdä????
Auto on Nissan Primera 2 l vm.95 MPI ruiskulla ja moottori on SR20de muistaakseni...

take

Mahtaisiko tyhjäkäynnin säädin jumittaa. Noissahan tietokone säätää tyhjäkäyntiä.

AziiBoy

LainaaMahtaisiko tyhjäkäynnin säädin jumittaa. Noissahan tietokone säätää tyhjäkäyntiä.
Missähän toi kyseinen vehje sijaitsee ja voiko sille tehdä mitään itse

AziiBoy

Niin huomasin et virranjakajaa on liikuteltu eli sytkää on säädetty johonkin suuntaan. Voisiko tyhjäkäynti ongelma johtua siitä???

Lueskelin tuossa et kaasuläpän asento tunnistin vois myös aiheuttaa kyseistä vikaa jos on rikki. Ilmamassa anturikin voi olla tämän kaiken takana.

Miten näitä voisi testailla...??

Ärsyttää kyseinen pikku vika!!!!

take

Periaatteessa jos sytty on liian aikasella niin voipi tehä tuota kun nakuanturi huomaa että nakuttaa niin myöhästää sytytystä ja kierrokset laskee sitä myötä. Ilmamassamittari tekee yleensä häjympiä oireita. Ilmamassamittarin antaman jännitteen pitäisi nousta ~4 volttiin kun polkasee kaasun aivan pohjaan hetkeksi. Siis koneen käydessä. Kaasuläpän asentoanturissa ei tainnut olla erillistä tyhjäkäyntikytkintä jos oikein muistan. Vastusarvon pitäisi muuttua tasaisesti kaasua lisätessä. Sen säätimen voi putsata esim. kaasuttimen puhdistusspreillä tms. En vaan muista missä kohtaa se sijaitsee. Kumminkin siinä samassa hässäkässä missä on kaasuläppäkotelo, ilmamäärämittari jne. osat. Samalla kun alkaa testaamaan osasia niin lamban jännite kannattaa myös mitata. Pitäisi kuumalla koneella hypellä tasaisesti 0,1-0,8V välillä. Musta johto on signaali. Maan saa vaikka akun (-) navasta.

AziiBoy

Eipäs auttanut sytytyksen säätö... Nyt alan kallistua sille kannalle et on jossain ilma vuoto... Yksi mahdollisuus on et bensan suodatin olisi likainen... Nyt alkaa tosiaan jo ärsyttämään kun viean etsitä alkaa olemaan jonkinsortin avaruustiedettä.

Nyt taidan tehdä silleesti et vien auton kiltisti tohtorille ja annan niiden tutkia.. Onhan niillä sentäs pakokaasu testeri niin se auttaa jo paljon...

AziiBoy

Joo käytin korjaamolla ja muuta vikaa ei löytynyt kun sytytys oli vähän jäljessä. Kaikki letkut oli ehjät. Tyhjäkäynti parani mut soutaminen ei loppunut aivan kokonaan. Käski vaihtaa poltto aine suodattimen et on kuulemma melko ranttu sen kunnosta!

Jos jollain on jotakin ajatuksia Tähän liittyen niin voi laittaa tulemaan!

Nis-sanisti

mittaappa lambdan signaalijohdolta tapahtuuko humpaaminen samaan tahtiin vaihtojännitteen kanssa.

AziiBoy

Pitääpä mitata.. Vaikka korjaamo ukko meinasi et ei voi olla lmdassa vika! Ei se enään souda kun 30 rp/m
Samallahan ton mittaa kun korjaa ton peräkontin lukon! ::)

AziiBoy

Lainaamittaappa lambdan signaalijohdolta tapahtuuko humpaaminen samaan tahtiin vaihtojännitteen kanssa.
Juu mittasin lataus jännitteen ja se on rapia 14v mutt lamdasta en saanut lukemia. Tai sit en osannut mitata :o

Pitääkö siit sit johto repiä liittimestä irti vai mitä???

Uusi Nissanisti

En ole kylläkään asiaan perehtynyt, mutta voiko ruiskuNissanissa syttyä säätää kun yleensä muissa ei voi, siis ECU säätelee?  :-?

AziiBoy

Juu huomasin tossa et kaasuläpän asentotunnistimen säätö on aivan ääri asennossa. Kuulemma oika kohta löytyy siten et virta autosta päälle ja avaa kaksi kiristys pulttia tunnistimesta ja käännä tunnistinta jolloin pitäisi kuulua hiljainen napsahdus tunnistimesta jolloin se on oikeassa kohdassa. Säätö pitää kuulemma tehdä hiljaisissä olosuhteissa kun napsahduksen päästämä ääni on hiljainen.

Tyhjäkäynin humpaaminen voi johtua tästäkin jos tunnistin on väärässä kohdassa joten se yrittää koko ajan säätää käyntiä mutta ei saa käyntiä kohdalleen johtuen tunnistimen väärästä asennosta.

Jos joku tietää tai on kokemusta niin voi kertoa että olenko väärässÄ :o

AziiBoy

Kävin mittautamassa pakokaasu arvot ja olivat kaikki huippu hyviä.. Myös lamda arvot olivat hyvät..

Mutta vielä käynti soutaa!!! :o

Uusi Nissanisti

LainaaMahtaisiko tyhjäkäynnin säädin jumittaa. Noissahan tietokone säätää tyhjäkäyntiä.
Tuon minäkin aluksi tutkisin jos en muuta vikaa löytäisi!  8-)
Tuosta ei tietoa, mutta muista läytynyt imusarjan alta tai päältä, yleensä lohkon ja imusarjan välistä, tosin joissakin, kait ainakin joissakin Uuppeleissa on letkujen välissä?  8-)
Tuo ohivirtausvena kuitenkin säätelee kaasua tyhjäkäynnillä ja "ohittaa" läpän, siis ei voi olla kaukana siitä, paitsi joissain Uuppeleissa?  8-)

Lentolisko

LainaaMinusta tuli sitten onnellinen Nissan Primeran omistaja viime viikolla ja olen tässä huoltoja tehnyt.
Minua vaivaa sellainen asia et kun kone on lämmin niin tyhjäkäynti soutaa tossa 900-600 r/min välillä ja käy jotenkin raskaasti... :-/ Vikahan ei ole mikää kummalinen joka vaikuttaisi normaali ajoon mutta tarkkana omistajana kaikki pitää olla kunnossa!!!

Olen vaihtanut: tulpat, ilmanpuhdistajan, ja tarkastanut imuilmaputken (kunnossa). Lisäksi tankiin on laitettu ruiskun puhdistus ainen!

Joten mitä muita vikoja voi olla? Mistä etsiä , mitä tehdä????
Auto on Nissan Primera 2 l vm.95 MPI ruiskulla ja moottori on SR20de muistaakseni...

Samat sanat. Oikeestaan kaikki, mustakin tullut samanlaisen primeran omistaja samalla koneella ja samat toimenpiteet tehtynä. Mulla soutaa tyhjäkäyntikiekat ehkä 300-750 aina sellaset 10 sek sen jälkeen kun päästää kaasun ja kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle. Tasottuu siittä kuiteskin normaaliin n.700kierr tyhjäkäyntiin lopuks. Kone ei kuitenkaan sammu vaikka aika lähellä on. Onko alottajalla homma edennyt mihin suuntaan? Uusi bensan suodatin mulla tossa on kans kun pistää vaan kiinni. En tiiä auttasko, on kuiteskin sen näkönen ettei vaihettu koskaa..

AziiBoy

Joo vielä soutaa... Välillä toimii hyvin mut välillä taas soutaa. On parantunut vähän kaikkien huoltojen jälkeen mutta epäilen silti Lamda anturia et ei pelaa kunnolla!
Kun muistaakseni pakokaasun mittaus mies sano et vällillä on hyvät lamda arvot mut välillä nousee korkealle... Tiedä sit ku tuli oltua nollat taulussa silloin ku mittaus tapahtui...
Vaihdan lamdan heti kun rikastun!

Kannattaako laittaa orkkis merkkinen vai varaosa lamppu anturi!?

Lentolisko

Joo. Mun ymmärtääkseni sen lambdan pitää lämmetä ennenkun moottori alkaa siltä neuvoja ottaan. Se sopis hyvin yksiin sen kanssa että heti kun kone lämpee niin soutaminen alkaa.. ärsyttävää kun välillä dippaa kiekat niin alas et sammuu kone   :-/

Primera00

LainaaKannattaako laittaa orkkis merkkinen vai varaosa lamppu anturi!?

Jos vaihdat lambda-anturin, hommaa sitten ihmeessä japanilaisvalmisteinen NTK-lambda. Siis NGK-sytkytulppien sisaryhtiö kyseessä. On tarkempi kuin alkuperäinen, jos alkuperäis-lambda on Boschin peruja...

Primera00

Ja tätä NTK:n lambdaa on saatavilla myös suoraan auton liittimeen sopivalla pistokkeella, ei tarvi piuhoja pätkiä. Muutenkin näin toimii varmemmin!  :D

AziiBoy

onkohan minkä hintainen on ton merkkinen lamda??

Primera00

Lainaaonkohan minkä hintainen on ton merkkinen lamda??

Se on siinä about 150 eeroa ovh. Omaani lykkäsin tuollaisen, vaikkei NTK suoraan tuohon P11:een sitä tarjoakaan. Maahantuoja Motoral eli saatavissa ainakin tilaamalla melkein mistä tarvikeliikkeestä tahansa.

Uusi Nissanisti

Bulkkina NTK maksaa 50-60€!  8-)