Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Kesärenkaat sunnyyn 2 vai 4 uutta alle?

Aloittaja benji, maaliskuu 24, 2008, 16:01:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

benji

Kevättä kohti ja kesärenkaat pitäis saada. Kärrynä Sunny slx 1.6. Viime kesänä oli nokian oisko ollu nrt tms renkaat alla (175 70R13). Vasen eturengas on vaan kulunut toisesta reunasta sakkopuolelle. Takarengaissa uraa varmaan semmoiset 5mm silmällä katsottuna tai ihan reippaasti kuitenkin. Onko mitään järkeä ostaa vain 2 rengasta eteen?
Entäpä mitä renkaita ja kokoja suosittelette. Jostain luin, että Good Yearin Gt3 olisi hyvä ja edullinen. Ja mistäköhän tuo epätasainen kuluminen voisi johtua? Auraskulmatkin on säädetty n. 5000-6000km sitten. Auto vetää oikealle ajossa yksin ajaessa ja vielä enemmän mikäli kyydissä enempi ihmisiä. Veikkaan että iskaritkaan ei ole ihan terässä mutta meni katsastuksesta juuri läpi kuitenkin.

Ps. saa suositella hyviä rengasliikkeitä Tampereen alueella

Piisami

Ite ajattelisin että olisi järkevää ostaa samalla kertaa kaikki renkaat, niin kuluisivatkin sitten "tasatahtiin". Vaikka sulla se nyt kuluttikin toisia kovemmin.

Itellä olis kanssa tuo kesärenkaiden osto edessä, joten kertokaapa tosiaan hyviä keskiluokan renkaita. Ja kannattaako ostaa ne 155/80-13 vai?

take

Tärkeämpää olisi selvittää ensin mistä epätasainen kuluminen johtuu. Jos auraus on oikein niin sitten camber kulma on pielessä. Onko ratti suorassa? Jos ei ratti ole suorassa niin ei kulmatkaan voi olla kohdallaan. Auraus on helppo mitata itsekin. Ensin tarkistetaan kaikki mahdolliset väljyydet: raidetangon päät, alapallonivelet, pyöränlaakerit ja iskarin yläpään laakeri. Sitten auto tasaselle, renkaiden takapuolelta mitta ja sitten työntää autoa eteenpäin niin että mittauskohta tulee etupuolelle ja mittaa uudestaan. Helpottaa kun merkitsee valkoisella kynällä renkaaseen mittauskohdan. takamitta - etumitta = auraus millimetreinä. Camber -kulman mittaus on sitten jo haastavampaa. Jos kyseessä on N13 korimalli niin sekin on säädettävissä. Jos ulkoreuna on kulunut niin camberia pitää kääntää sisäänpäin ja jos sisäreuna on kulunut niin camberia pitää säätää ulospäin. Olen huomannut että kaikki nyrkkipajat eivät osaa säätää aurausta oikein. Vähintään ratti jää vinoon. Ja camber jää aina säätämättä "koska ei ne säädöt enää aukea". >:( Sama juttu takapään aurauksen kanssa.

Sitten mitä tulee itse renkaisiin niin en kyllä uutta sarjaa ostaisi. Ei enää tunnu missään pätevän se vanha sääntö että koko sarjan saisi muka halvemmalla kuin yksittäisiä renkaita. Kappalehinnalla kaikki ainakin täällä Turussa myy. Halparenkaista on kokemuksia sen verran että pinnoitettuja ei enää tule. Lähes poikkeuksetta rungot pettää ja sitä ei enää korjata paikkapullolla kun renkaan kyljessä on 10 sentin palkeenkieli. Hyviä kokemuksia on ainakin Continental EcoContact 3 ja Michelin Energy. Näitä olen radalla repinyt ja pito tuntuu hyvälle eikä mitään ihmeellistä tunnu renkaan kuumentuessakaan. Toisilla voi olla toisenlaisia kriteerejä. Nokia NRe oli tosi kestävät ja jopa huokean sorttiset, mutta pito vähän heikohko. 155/80R13 koolla N13 sunnyllä ei meinannut sutimatta päästä ylämäkeen liikkeelle sateella. ;D Ja mutkissa vinkui kuin elokuvissa ikään.

AnttiJL

Niin, nyt sain nuo Quintrix:n lahjoittamat renkaat itselleni. Kiitos!  ::)
Kävi muuten nyt tästä ajankohtaisesta asiasta sen verran mielessä että uusimmassa tekniikanmaailmassa oli kesärengas vertailu... Älkää ainakaan mitään kiinalaisia ostako.

Mutta oli mulla kysyttävääkin... Onko noissa renkaissa mitään edellisen kauden alennuksia? Vanheneeko nuo renkaat varastossa niin että ominaisuudet tuon vuoden aikana muuttuisivat?
Mitään suosituksia Sunnyyn renkaiden osalta?
Kannattako vaihdattaa samalla iskarit, jouset ja säädättää kulmat kun käy laitattamassa kumit vanteille? Vai yrittääkö kesälomilla hoitaa moiset itse (paitsi kumien vaihto)?

cedricfan

#4
Itse suosittelisin viemään joko takuuna samaan paikkaan, tai sitten kokonaan eri firmaan uudelleensäätöön. Kun kulmat säädetään niin samalla pitäisi kertoa jos autossa on jotain väljyyttä niin paljon ettei säädöillä ole virkaa. Ja jos on poskelleen säädetty niin takuu kattaa myös renkaat.
Renkaitten ostoon Tampere on hyvä paikka: siellä on sen verran halpa hintataso että minäkin olen kerran ostanut sieltä reissun varrella. Taisi olla jossain Nuutisarankadun hujakoilla?
Merkeistä en osaa sanoa mitään muuta kuin että itsellä on ollut Kumhoa ja Pirelliä. Molempia olen saanut sen verran sopuhintaan ettei vaihtoehtoja ole käytännössä ollut, eikä kumpikaan noista mikään huonokaan ole ollut.
Eikä kahden renkaan ostamisessa mitään hullua ole kun ovat suhtkoht samankaltaisia ja toinen pari on vielä priima.
Kseärenkaitten vanheneminen ei ole yhtä kaamea ongelma kuin talvirenkailla, joitten pitäisi olla aina mahdollisimman tuoretta ostettaessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

valtteri

#5
uudehkot talvirenkaat ku oli n14:ssa alla ni tuntu vetävän oikealle, nyt kun laitoin alle paskat 195/60/15" ni tuntuu vetävän enemmän vasemmalle.

onko tuo vetely tyypillistä n14:selle?

tosin ajo-ominaisuudet muuttu kyl aika rutosti paremmaksi, tuntu että ne 13" talvirenkaat "kaatu" alle kun kurvaili... muutenkin ne paksut renkaat antaa niin paljon myöden että koko auto tuntu vispaavan. suosittelen matalaprofiilisempia renkaita, ei ehkä tietenkään tollasia "isoja" 15" koska sillon joutuu varomaan kanttareita yms. ja myös rengasmelu on aikamoinen.

ja sen verran vielä tosta iskaritestistä, se ei kyllä kerro juurikaan mitään niistä iskareista, lähinnä sen että onko se iskari ihan paskana vai ei. eli paksut(suurella profiililla) renkaat kompensoi sitä iskarin huonoutta rutosti. eli vaikka iskari olis paskana, rengas vaimentaa ja vääristää sitä tulosta niin että menee silti testistä läpi

cedricfan

Lainaaonko tuo vetely tyypillistä n14:selle?
Ei ainakaan normaalilla rengaskoolla. Meillä ihan normaali käytö, ja alla "vihannesleikkurit".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

Kyllä toi vetely on ihan normaalia N14 Sunnylle lukekaa vaikka jostain koejoista tai muista testeistä. Sama juttu on B13 koppaisessakin, niissähän on sama alusta. Mitä leveämmät ja matalemmat (= kovemmat) kumit alla sen enemmän vetelee, eikä se niillä orkkis sirkkeleilläkään kovin vakaa peli ole ajella. Tyypillinen japsialusta, vähän levoton mutta muuten herkkä ja johdonmukainen ajella ainakin kevyesti madallettuna.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Aku_81

Lainaau. suosittelen matalaprofiilisempia renkaita, ei ehkä tietenkään tollasia "isoja" 15" koska sillon joutuu varomaan kanttareita yms. ja myös rengasmelu on aikamoinen.

i

Rengasmelu ei välttämättä ole kovempi matalammalla renkaalla, monesti saattaa olla hiljaisempikin riippuen toki renkaasta ja kumiseoksesta. Yhtä kova meteli oli omassa sunnyssä oli sitten 195/50/15 misukat alla tai 155/80/13 mitkä lie. Kanttareitahan aina varotaan vai mitä :-? Tosin örnsköldsvikissä uukkarissa sai n13:sta 15" siipeensä >:( Olis kolissu peltivanteetkin :-[

valtteri

ok, hyvä tietää et toi vetäminen on normaalihkoa, eikä tuo nyt niin kiihdyttäessä vetele(kuten esim t4 volvot) vaan tasasella kaasulla saattaa kokoajan kääntää jompaan kumpaan suuntaan. Tosin noi 15" kumit on mitä on, paskaa. ja  tuskin tasapainossakaan enää.

ja kun tossa vielä vähän aikaa sitten asuin keskustassa, joutu joka päivä vähintään parit taskuparkit vetämään ni se on jees peltivanteilla/paksuilla renkailla, kun ei tartte joka kerta sitä autoa käsitellä kuin kipeetä pi***a...  

propsit tosta n14:sta ohjaustehostimesta, 155-renkailla se oli yliherkkä, mut noilla 195 alkaa olemaan jo "normaalin" oloinen, eli jaksaa ainakin toistaiseksi pyörittää noita paikallaankin noita kiekkoja.

ja aina se peltivanne/kapee rengas on reilusti halvempi uusia kun alukiekko ja matalaprofiilirengas... jos sattuu käymään kämmi

benji

Mistä tiedän onko kyseessä N13 korimalli ja mitä muita vaihtoehtoja korimallille on? auto on otettu käyttöön tammikuussa -90. 1.6 SLX vagon malli (viistoperä).

cedricfan

LainaaMistä tiedän onko kyseessä N13 korimalli ja mitä muita vaihtoehtoja korimallille on? auto on otettu käyttöön tammikuussa -90. 1.6 SLX vagon malli (viistoperä).

Jos kyse on farmarista niin se ei koskaan ole N13 eikä N14.
N14 vastaava farkku oli Y10 ja N13 vastaava farkku oli B12.
Vuonna 1990 myytiin lisäksi B11-Van mallia, jonka tunnistaa taka-akselin lehtijousista & pyöreistä ajovaloista & vain 1,3-litraisesta moottorista.

Mutta kun mainitset viistoperän niin se tarkentaa kyseessä olevan B12-Wagon. Sekä B11-Van että Y10 olivat nimittäin pystyperällä, ja rehellisesti sanoen melkoisen rumia :-X
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

benji

Kiitos kattavasta vastauksesta! Jatkona vielä, että onko tuossa minun B12 korissani sitten tuota camberin säätöä ku aiemmin mainittiin että Jos kyseessä N13 niin camber on säädettävissä.. Ja jos vien auton aurauskulmien säätöön johonkin niin säädetäänkö siellä automaattisesti camber?

Flame

Kyllä ne säätää camberit jos ne ei oo raja-arvojen sisällä. Ja mukaan tulee tietenkin se lappu mistä pitäs nähdä kaikki säätöarvot. B12 korissa pitäis olla yhtälailla se säätö camberille edessä. Takana cambersäätöä ei ole.

ja kommentti alkuperäiseen kysymykseen: osta kaikki neljä rengasta kertalaakista. Kerran se vaan kirpasee. 175-sarjalaiset oli itellä 2004 ja hyvin ne toimi jos peruskäyttöä ajatellaan. Nykysin on kesällä 195/50R15, mikä meluaa enempi mutta vastaa kyllä samassa suhteessa mun ajotottumuksiakin :) Ittellä siis n13 ja ohjaus kyllä tempoo välillä jos on pahasti uraa tiessä. Oon vaan tottunu siihen melko hyvin tässä vuosien saatossa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

benji

Joo täytyy varmaan aloittaa noista aurauskulmien säädättämisestä kun en itse oikein osaa/kerkiä tehdä tuolle muutakaan. Sillä tuskin on väliä onko kesä vai talvinakit säädössä alla? Mitä tuollaisesta operaatiosta kannattaa/pitää maksaa? Onko suositella Treen alueella jotain puljua moiseen operaatioon?

Flame

#15
Käy amikselta kysymässä jos niillä on tekemisenpuutetta. Halvin ratkaisu. Liikkeessä nelipyöräsuuntaukset on 50e->. Ja ei oo väliä mitkä renkaat alla.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

benji

Voiko noihin amiksiin luottaa ettei säädä päin v****a?

BA

Autohuolto U.Ollanketo otti kaks kesää takaperin 48€ etupyörien suuntauksesta. Se on siinä linja-autoaseman vieressä, se entinen unioni vai essoko se oli... Aikoja ei tosin ollut ihan äkkiä sillon, mutta teki sen tunnissa ja tuli kuntoon, jopa voortti.

cedricfan

LainaaVoiko noihin amiksiin luottaa ettei säädä päin v****a?
Jos opettaja on vieressä saattaa tulla hyvääkin. Jollei niin riippuu siitä miten tyttöystävä käyttäytyi viikonloppuna / puhkesiko aamulla finni / saiko sivasta pussikaljaa illalla :D
Nimim perheessä on amislaisia :-X
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

Sieltä tulee printti käteen säädön jälkeen missä näkyy ohjearvot ja säädetyt arvot. Hyvin se onnistu viimeks itellä (Hkään ammattioppilaitos). Tosin tein sen broidin kanssa ku jätkät ei oikeen osannu viel sitä hommaa (1 vuoden jannuja) ja oli niin ruokottoman huonot työkalut. Hintaa tuli 15e mikä on melko kohtuullinen kun vertaa noihin korjaamohintoihin. Itte kun säätää niin pitää myös siitä huolen, että kaikki nippelit ja mutterit on herkistelty valmiiks ettei käy niinku mulla että peräpään muttereita ei saatu auki ollenkaan :D No sinne jäi jotain olematonta heittoa sitten.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Piisami

Nostetaan nyt tätä aihetta vielä sen verran, että kummat siis N14 on paremmankokoiset renkaat. Nuo 155/80R13 vai 175/70R13?

Ja mites nuo nyt eroaa toisistaan? Kummastakin koosta puhutaan että sopii, mutta onko siis fyysisiltä mitoilta mitä eroa? onko 155/80 ns "korkeammmat" mutta kapeammat. Ja nuo 175/70 taas "matalemmat" mutta leveämmät?

Voi kuulostaa tyhmältä, mutta jos joku viitsisi kertoa tietämättömälle :-?

alfadatsun

#21
Lainaa
Jos opettaja on vieressä saattaa tulla hyvääkin. Jollei niin riippuu siitä miten tyttöystävä käyttäytyi viikonloppuna / puhkesiko aamulla finni / saiko sivasta pussikaljaa illalla :D
Nimim perheessä on amislaisia :-X
Mitäs noilla jutuilla on tekemistä ajokin säätöjen suhteen  ;)
Meidän Teemu hoitaa asiat amiksessa niin kuin pitääkin, eihän Teillä ole puhjennut jokin ns. identiteettikriisi  ::)

take

LainaaNostetaan nyt tätä aihetta vielä sen verran, että kummat siis N14 on paremmankokoiset renkaat. Nuo 155/80R13 vai 175/70R13?

Ja mites nuo nyt eroaa toisistaan? Kummastakin koosta puhutaan että sopii, mutta onko siis fyysisiltä mitoilta mitä eroa? onko 155/80 ns "korkeammmat" mutta kapeammat. Ja nuo 175/70 taas "matalemmat" mutta leveämmät?

Voi kuulostaa tyhmältä, mutta jos joku viitsisi kertoa tietämättömälle :-?
N14 on jo sen verta painava että 155/80R13 alkaa olla jo tosi kovilla. 175/70R13 ihan soppeli koko. Jos muutaman euron hintaero ei ole tärkein tekijä. Ja saattavat olla myöskin hiukan kestävämmät.

Piisami

pitääpä käydä kattelemassa rengasliikkeestä, mitä niiltä löytyy.

Ekomies

#24
Lainaa
N14 on jo sen verta painava että 155/80R13 alkaa olla jo tosi kovilla. 175/70R13 ihan soppeli koko. Jos muutaman euron hintaero ei ole tärkein tekijä. Ja saattavat olla myöskin hiukan kestävämmät.

eiks 175/70R13 mahda olla ohjekirjassakin mainittu gummin koko  :-?

ostaessa oli alla 155/80R13 nastarenkaat eikä niissä kyllä nastat oikein ppysyneet kun tuota painoa on tosiaan se toista tonnia  :-/ ja 175 näyttääkin paremmalta  :D
Nissan Maxima QX 3.0 2004

Late

#25
Lainaa

eiks 175/70R13 mahda olla ohjekirjassakin mainittu gummin koko  :-?

ostaessa oli alla 155/80R13 nastarenkaat eikä niissä kyllä nastat oikein ppysyneet kun tuota painoa on tosiaan se toista tonnia  :-/ ja 175 näyttääkin paremmalta  :D

Rekkariotteissa on vähä sekaisin noita kokoja.

Pyöriihän se 155:kin siellä alla toki. Kehämitoiltaan noi 155-13 ja 175/70-13 on toisiaan vastaavat.

195 leveä, 15" ja 50 tai 55 profiili on paras ajettava kesällä. :)


Piisami

Lainaa

Rekkariotteissa on vähä sekaisin noita kokoja.

Pyöriihän se 155:kin siellä alla toki. Kehämitoiltaan noi 155-13 ja 175/70-13 on toisiaan vastaavat.

195 leveä, 15" ja 50 tai 55 profiili on paras ajettava kesällä. :)


Ohjekirjassa tosiaan mainitaan että esiasennus renkaat on 155/80R13
mutta vaihtoehtoinen rengaskoko on sitten 175/70R13.
175/70 on siis vaan leveämmät? oonko käsittäny oikein.

alfadatsun

Lainaa

Ohjekirjassa tosiaan mainitaan että esiasennus renkaat on 155/80R13
mutta vaihtoehtoinen rengaskoko on sitten 175/70R13.
175/70 on siis vaan leveämmät? oonko käsittäny oikein.
175/70 on hiukkasen leveämpi kuin 155/80, samalla se on hiukkasen matalampi kuin tuo 80-sarjalainen, näyttää läskimmältä  ;)

Piisami

Ok, nyt ymmärsin jo minäkin. :P
Kiitoksia vain.

Laffi

Lainaa
175/70 on hiukkasen leveämpi kuin 155/80, samalla se on hiukkasen matalampi kuin tuo 80-sarjalainen, näyttää läskimmältä  ;)

Tosin ero korkeudessa on niin pieni (1%), että se hukkuu valmistustoleransseihin, eli toisen valmistajan 175/70 voi olla korkeampi kuin toisen 155/80.