Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Paljon uskaltaa laittaa ahtoja Cherry Turboon?

Aloittaja ristor1, tammikuu 09, 2008, 22:52:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ristor1

Paljonkos uskaltaa laittaa ahtoja Cherry Turboon vm. -85 (auto on aivan alkuperäiskunnossa = virittämätön ja ajettu 200 000 km) vaarantamatta liikaa koneen ja vaihdelaatikon kestoa? Onko 0,7 jo liikaa?

t.eskola

Eiköhän tuo ahdin käy ahdistamaan ensimmäiseksi. Dnsf foorumilta (//www.dnsf.org) vois lyötyä lisää tietoa asiasta. En tosin muista että palautettiinko vanhat viestit kun syksyllä palvelun serveri krässäsi=saattaa olla vanhat viestit hukassa.

Yleinen ahdinpäivitys olisi T25 vakiahtimen tilalle.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Tee_Koo

Jos kone on täysin alkuperäiskunnossa, niin et edes saa yli 0,8 ahtoja, sillä imusarjassa on blow-off venttiili joka rajaa paineen tuohon. Tosin ilman välijäähdytintä en suosittelisi kyllä tuon korkeampia ahtoja kokeilemaan.

Jos laitat välijäähdyttimen (kunnollisen), suuremman pakoputken heti turbolta lähtien (2-2½" halkaisijaltaan) ja samalla siihen turbon jälkeiseen putkeen laitat lambda-anturin ja sen perään seossuhdemittarin niin sanoisin että uskaltaa jopa hieman yli barin pitää ahtoja. Vakioturbo vain ei kestä noita yli barin ahtoja pitkään, joten T25, T25G tai T28 Garretti tilalle vain :)
Cherry A12 -80, 280ZX L28E -81, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny E16 -87

Lisäksi Subaruja, Mazdoja ja kaksipyöräisiä.

ILVES-Joe

Pidä auto ihan alkuperäisessä kunnossa niinkuin se nyt on ja aja vakioilla ahtopaineilla kunnioittaen sitä harvinaista yksilöä.
Alkuperäisessä kunnossa tuolla ajellessa "rispektikerroin" on asiantuntijoiden keskuudessa moninkertainen verrattuna siihen jos laitat siihen erilaisen turbon ja lisäät välijäähdyttimen, amis-porukan keskuudessa arvostuksesi saattaa kylläkin nousta niillä toimenpiteillä.

Leikkikalut on sitten erikseen, niihin voi räpeltää mitä tahansa ja rikkoa ne liian isoilla ahdoilla.


;)
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

ひゃ く あ hyakuA sataA

Täysin samaa mieltä ilveksen kanssa. Pidä tuollaisena se vaan. Noihin ahdin muunnoksiin on saatavilla parempiakin pelejä esim. S13 ja S14. turbo cherryä ei kannata haaskata virittelyyn.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

Ape86

Niin no tuskin vakio "hyrrällä" paljo kantsii nostaa ja ensiks kannattaa vaihtaa putkisto ja cooleri joka nostaa ahtoja jonkinverran ja on siitä papljo enempi hyötyäkin kun pelkällä ahtojen nostolla.. Niin ja bensapumppu tietysti ekana vaihtoon jos ei halua sulaneita mäntiä!!  ;)

Tee_Koo

LainaaNiin ja bensapumppu tietysti ekana vaihtoon jos ei halua sulaneita mäntiä!!  ;)
On suomessa ainakin hieman reilu 170hv otetu vakiolla bensapumpulla, muutoksina T25, putki, välijäähy ja 1,2baria ahtoja. Eli ei välttämättä aivan ensimmäinen vaihtokohde, mutta suositeltavaa...

Mutta mikäli tuo on vielä _täysin_ alkuperäiskuntoinen niin pidäkin sellaisenaan, ei turhan paljoa löydy noita ei räpellettyjä Cherryjä :)
Cherry A12 -80, 280ZX L28E -81, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny E16 -87

Lisäksi Subaruja, Mazdoja ja kaksipyöräisiä.

Ape86

Lainaa
On suomessa ainakin hieman reilu 170hv otetu vakiolla bensapumpulla, muutoksina T25, putki, välijäähy ja 1,2baria ahtoja. Eli ei välttämättä aivan ensimmäinen vaihtokohde, mutta suositeltavaa...

Mutta mikäli tuo on vielä _täysin_ alkuperäiskuntoinen niin pidäkin sellaisenaan, ei turhan paljoa löydy noita ei räpellettyjä Cherryjä :)

Saahan sitä varmasti ja alkaa oleen jo siinä tuoton rajoilla noi vakio pumput ettei kannata sen varaan jättää   ::)

JacquelineVioletta

Joo näitä jälkiturbotuksia saapi virittää ja urakalla :D alkuperäset vakiot olkoon vakiona. tai virittämiset semmosia jotka ei päälle oikein näy.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

datsunpower

Lainaa
On suomessa ainakin hieman reilu 170hv otetu vakiolla bensapumpulla, muutoksina T25, putki, välijäähy ja 1,2baria ahtoja. Eli ei välttämättä aivan ensimmäinen vaihtokohde, mutta suositeltavaa...

Mutta mikäli tuo on vielä _täysin_ alkuperäiskuntoinen niin pidäkin sellaisenaan, ei turhan paljoa löydy noita ei räpellettyjä Cherryjä :)

Eihän siinä mitään jos se vakio pumppu on uusi.. Ruiskupumpun elin ikä on n. 150tkm. Toimiihan ne paljon pidempäänkin, mutta aika turhaa riskeerata kun ne pumput ei niin kalliita ole verrattuna koneremonttiin.


PS. on minullakin SX:ssä vielä vakio pumppu paikallaan ja hyvin toimii vaikka autolla ajettu 280tkm, mutta se vaihtuu heti kunhan saan uudet suuttimet kun aika turhaa rääkätä uutta pumppua vuotavilla suuttimilla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

popo99

miksi pitää laittaa cooleri? tommosilla kevyillä virityksillä siintä ei ole kuin viivettä lisäämään ja teinelle rehvastelua :P
sitten ku mennään yli baarin paineisiin ja keulan kokoseen cooleriin ni se rupee vaikuttamaan positiivisesti.
turbo cherban vakio kone kestää ihan hyvin 1 baarin paineet normaali käytössä kun vaan kone on muuten kunnossa eli saa kakkua tarpeexi korkeillakin kierroksilla ja on hyvät öljyt, ahdin kunnossa jne. koneen hengitystä suosittelisin parantamaan eli pakosarjaa ekana ja ilman saantia.
mut onhan se tosiaan helpompi myydä kun on se cooleri ja ahdot käännetty tappiin ja 4" putkenpää, vakio cherry ei kelpaa kellekkään jollei ilmasex sit saa ;D

ILVES-Joe

Lainaavakio cherry ei kelpaa kellekkään jollei ilmasex sit saa ;D
Otan vastaan kaikki alkuperäiset turbo Cherryt jos niitä kerran ilman jostain saa sillä kyllä minulle kelpaa sellainen harvinaisuus ja kunnossa olevista räpeltämättömistä olen kyllä valmis jotain maksamaankin ettei ihan kiitoskaupalla tarvitse antaa... :P
Omat viritykset ja räpelletyt saa sitten joku toinen minun puolestani.  ;)
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

popo99

Lainaa
Otan vastaan kaikki alkuperäiset turbo Cherryt jos niitä kerran ilman jostain saa sillä kyllä minulle kelpaa sellainen harvinaisuus ja kunnossa olevista räpeltämättömistä olen kyllä valmis jotain maksamaankin ettei ihan kiitoskaupalla tarvitse antaa... :P
Omat viritykset ja räpelletyt saa sitten joku toinen minun puolestani.  ;)

eihän niitä ilmasex saakkaan, tossa vaan kerran ku yritin orginaali turboo kaupata niin lähes ilmasex se ois pitäny antaa et ois saanu myytyy, kysymyksii tuli enemmänkin et miksi vakio vielä, jotain vikaa vai ku ei oo viritetty :-?

ひゃ く あ hyakuA sataA

Lainaa
Otan vastaan kaikki alkuperäiset turbo Cherryt jos niitä kerran ilman jostain saa sillä kyllä minulle kelpaa sellainen harvinaisuus ja kunnossa olevista räpeltämättömistä olen kyllä valmis jotain maksamaankin ettei ihan kiitoskaupalla tarvitse antaa... :P
Omat viritykset ja räpelletyt saa sitten joku toinen minun puolestani.  ;)

Juu tänne kelpaa kanssa 1 kappale originaali cherry turboja.
Ei montaa taida olla myynnissä tällä hetkellä?
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

popo99

Lainaa

Juu tänne kelpaa kanssa 1 kappale originaali cherry turboja.
Ei montaa taida olla myynnissä tällä hetkellä?

onhan niitä myynnissä mut hintaahan on ostajan mielestä aina liikaa vaikka olisi orginaali :P

take

Lainaa
Otan vastaan kaikki alkuperäiset turbo Cherryt
[avautuminen]
Ja edelleen vakio cherry ei kiinnosta ketään. Yhtä houkuttelevia tuntuu olevan kuin sukupuolitauti. Jos sellasen saa jostain niin eroon ei meinaa päästä. Yrittää myydä niin ensimmäinen kysymys on "Onkse turpo?" "Miksei oo laitettu?" -kommentteja tulee tulee tyyliin että kun et kerran oo viittiny turbokonetta laittaa niin et kyllä oo öljyjäkään jaksanu vaihtaa, selvä asia tämä. Mulla loppu kerralla huumori yhden yksilön kanssa. Olisi ollut hyväpeltinen ja siisti yksilö, konekin iskussa, 190tkm ajettu ja tuon tyylistä vittuilua tuli niin purettiin sitten varastoon odottamaan ja koppa paaliin.
[/avautuminen]

Jotta nyt ei viestin asiapitoisuus jäisi nollaan niin käsitin kysyjän tarkoituksena olevan vain pikkusen nostaa ahtoja ja siinä se. Jos vakiona on 0,5 bar niin varmasti 0,7bar ahdoilla toimii vielä ilman mitän rakentelua ja "pilaamista". Tehonnousu ei varmasti huima ole mutta kysymyksenasettelun perusteella voisin päätellä että se ei liene tarkoituskaan. Pikkupiristys kuten vapariin tehdään kannen ja imusarjan siistiminen ja kohdistus. Ei siinäkään tehonnousu huima ole mutta tuntuu koneen luonteessa.

ristor1

Kiitos vastauksistanne. Olen tosiaan yksi (muiden/harvojen?) joukossa, jolla on ilo omistaa alkuperäinen, virittämätön ja ulkoasullisestikin orkkis Cherry Turbo vm. -85. Autolla on ajettu 200 000 ja ahdin meni vaihtoon, koska siinä oli halkeama. Löysin uuden samanlaisen ahtimen ja nyt on se hetki, jolloin pitäisi päättää vain pienestä piristyksestä tai sitten ei. Mutta ennen ahtimen vaihtoakin voin sanoa, että "hyvät kyydit" tuo vakioturbokin antoi, ainakin mun mittakaavalla :) Olen nuoruudessani, reilu 15 vuotta sitten, haaveillut ko. autosta, kun kävin sellaista koeajamassa (ja samalla omistanut itse "vain" vakio 1.5 GL:n), mutta silloin siihen ei ollut varaa :( Nyt kun olisi, ei noita alkuperäisiä luonnollisestikaan liiemmin enää löydy. Jos jostain löytyy, olen edelleen kiinnostunut, vaikka yhden jo omistankin...

popo99

mitkäs on muuten kirsikan vakio ahtimen siipien koot? päässy unohtumaan :(