Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Sunny N13 mittariston vaihto

Aloittaja Jantza-87, lokakuu 13, 2007, 20:08:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jantza-87

Elikkä tarkoitus olis vaihtaa tohon -86 LX:ään mittaristo -90 SLX:stä.Mitä kaikkia muutoksia tohon pitää tehdä että sen saisi toimimaan?Nopeasti tutkittuna johtosarja mittaristolle ilmeisesti pitää ainakin vaihtaa(liittimet erilaiset) ,mutta mitä muuta sen lisäksi?Luulisin että aika moni on kuitenkin vaihdellut noita mittaristoja.

Flame

Mikäli kyseessä on semmonen swappi, jossa vaihdetaan kierroslukumittarillinen mittaristo karvalakkimallisen tilalle, niin toimenpiteeseen ei kuulu muuta, kuin mittaristonjohtosarjan vaihto ja itse mittariston vaihto. Johtosatsin pistoke löytyy sulakerasian tienoolta. Osassa tapauksissa on tiedossa, että tällä toimenpiteellä ei lähde vielä toimimaan rundimittari, jolloin johto pitää vetää erikseen puolalta. Itsellä meni pelkällä johtosatsin vaihdolla ja uhrina oli -88 lx
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Jupe

Alkoi itseänikin kiinnostamaan tuo mittariston vaihto,  mulla uhrina olis -87lx.

Onko tuo vaihdettava johtosarja päävirtajohto nipussa vai erikseen? Eli onko kuinka hankalasti vaihdettavissa?

Entä onko slx, sgx ja gti mallien mittaristoissa/ johtosarjoissa eroja?

-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Flame

Pois ottamiseen vaatii irrottaa mittaristo ja sillä se oikeestaan sitten muistaakseni meni. Ei se iso operaatio ole ylipäätänsä, mutta aikaa siinä menee, kun kaiken survot takaisin. Se mittariston johtosetti on ihan pistokkeella kiinni siinä sulakerasian kupeessa. Nähdäkses sen pitää sitten vääntää ittensä hyvälle mutkalle sinne lattianrajaan :)

Johtosarjat menee kaikki varmasti kiinni sinne pistokkeeseen. Oletettavasti kuitenkin ovat samat liittimet slx,gti,sgx-malleissa ja jos otat johtosatsin irti ja sulla on irtomittaristo, niin siinähän se liittimien kokeilu sinne mittariston päähän onnistuu. Muut napit on varmasti samoilla liittimillä kaikissa malleissa. Sgx:ssä voi johtosarjassa olla jotain ylimääräsiä johtoja eri napeille, mutta eihän niistä haittaa siellä ole.

Ittellä meni se 2h äheltäessä tota joskus 1.5v sitten. Suurin osa ajasta tuhraantui johtojen pujotteluun oikeista paikoista, sillä jos kojelautaa ei ota pois, niin hieman ahastahan siellä tuppaa olemaan :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Maca

Gti:n mittaristossa on jenkamittari 9000rpm/min ;)
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Flame

LainaaGti:n mittaristossa on jenkamittari 9000rpm/min ;)

jolla varmasti on ilman kierrosrajotinta olevassa e-koneisessa hyvin informatiivinen hyöty :D
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Maca

Lainaa

jolla varmasti on ilman kierrosrajotinta olevassa e-koneisessa hyvin informatiivinen hyöty :D

Mulla ainaki E16 kiertää helposti yli 8000.. ei raaski sen enempää koittaa kun huutaa jo sen verran raa'asti :o
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

take

Lainaa

Mulla ainaki E16 kiertää helposti yli 8000.. ei raaski sen enempää koittaa kun huutaa jo sen verran raa'asti :o
Mullakin kiersi E16 yli 8000. Siis kiersi! Ei kiertäny sen jälkeen. :-[ 3 pakovenaa ja 1 imuvena kieroon. Kulki muuten lujaa. Melkeen 70 sai mittariin. ;D Siis yhdessä pytyssä enää täysi puristus. Ja oliko järkee? ::)

Flame

ot:tä jatkaakseni omalla e16 raiskasin ennen rundimittarin laittamista 2. vaihteella 110 mittariin. Ei sen jälkeen kauaa menny ku sai koneremontin tehä. Venttiilit täysin kunnossa ja kansi sai kehut pajalla, mutta mulla ei toiminu laakeroinnin voitelu kunnolla ja kampura,lohko sekä yks kiertokanki sorvautu. Kolis sillon aika mahtavasti :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Maca

[quote authhttp://www.ncf.fi/yabbfiles/Templates/Forum/default/grin.gif
Virnistysor=take link=1192295301/0#7 date=1192558095]
Mullakin kiersi E16 yli 8000. Siis kiersi! Ei kiertäny sen jälkeen. :-[ 3 pakovenaa ja 1 imuvena kieroon. Kulki muuten lujaa. Melkeen 70 sai mittariin. ;D Siis yhdessä pytyssä enää täysi puristus. Ja oliko järkee? ::)[/quote]


Itse asiassa mullakin alko nismo käymään tyhjäkäyntiä huonsti => kolmella sylinterillä ja vikaa ei löytynyt mistään. muuten pelas hyvin mutta jotaki siinä sillon hajos ;D no ei menny kauvaa kun vaihdettiin koko kone parempaan. ;)
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Timppa

OT: A-kone on se joka kestää vinguttaa niin että venttiilit sekoaa eikä hajoo vaan käy aina yhtä sievästi ;)
mutta tämä onkin vanhemmissa takaveto sunnyissä ;)

t: melkeen 5 vuotta vinguttanu A-14 mottia ::)
sitten tilalle L-18 ja japezin dasseen A-14 motti toimivana ite en jaksanu ajaa loppuun tuota myllyä...
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Tero-75

Lainaa
Mullakin kiersi E16 yli 8000. Siis kiersi! Ei kiertäny sen jälkeen. :-[ 3 pakovenaa ja 1 imuvena kieroon. Kulki muuten lujaa. Melkeen 70 sai mittariin. ;D Siis yhdessä pytyssä enää täysi puristus. Ja oliko järkee? ::)
Lainaa
Itse asiassa mullakin alko nismo käymään tyhjäkäyntiä huonsti => kolmella sylinterillä ja vikaa ei löytynyt mistään. muuten pelas hyvin mutta jotaki siinä sillon hajos ;D no ei menny kauvaa kun vaihdettiin koko kone parempaan. ;)
Mulla kiersi tuo Sunnyn kone elokuussa 8300rpm, jonka seurauksena 2-pytyn pakovena moikkasi mäntää --> tyhjäkäynti ontui eikä muutenkaan vastannut kunnolla kaasuun. Päivää ennen Gti-päiviä sitten vajaassa kolmessa tunnissa vaihdettiin tuo venttiili ja taas lauloi :D
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Maca

Lainaa

Mulla kiersi tuo Sunnyn kone elokuussa 8300rpm, jonka seurauksena 2-pytyn pakovena moikkasi mäntää --> tyhjäkäynti ontui eikä muutenkaan vastannut kunnolla kaasuun. Päivää ennen Gti-päiviä sitten vajaassa kolmessa tunnissa vaihdettiin tuo venttiili ja taas lauloi :D


Otin kannen pois siitä koneesta jonka kierrätin pilalle mutta venttiileissä eikä männissäkään näkynyt mitään jälkiä. mistähän se johtu ettei kunnolla tyhjäkäyntiä käynyt ja kaikki mahollinen tutkittiin silloin..?

Asiasta kolmanteen, vaihdoin viime talvena saniin ehjän moottori (E16) mutta siinä oli kansi halki niin laitoin E15 kannen tilalle ja käytin sen koneistamolla jossa se oikaistiin/laskettiin ja pakoventtiilit ja seetit koneistettiin. Moottorista tuli täysin toimiva ja nyt oon sillä yli 20tkm ajanut eikä mitään ongelmia.
Noh pari päivää sitten ostin talveksi toisen N13 ja siinä on kanssa E16 moottori mutta se vetää ja kulkee aivan erilailla verrattuna tuohon toiseen nissuun jossa on tuo E15 kansi.. mistähän tuo tehoero voi johtua? kummankaan koneen kilometreistä ei ole tietoa mutta veikkaisin 250-350tkm
Eihän e15 ja e16 kansilla oo paljon mitään eroavaisuuksia? :-?
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Maca

Lainaa

Mulla kiersi tuo Sunnyn kone elokuussa 8300rpm, jonka seurauksena 2-pytyn pakovena moikkasi mäntää --> tyhjäkäynti ontui eikä muutenkaan vastannut kunnolla kaasuun. Päivää ennen Gti-päiviä sitten vajaassa kolmessa tunnissa vaihdettiin tuo venttiili ja taas lauloi :D


Otin kannen pois siitä koneesta jonka kierrätin pilalle mutta venttiileissä eikä männissäkään näkynyt mitään jälkiä. mistähän se johtu ettei kunnolla tyhjäkäyntiä käynyt ja kaikki mahollinen tutkittiin silloin..?

Asiasta kolmanteen, vaihdoin viime talvena saniin ehjän moottori (E16) mutta siinä oli kansi halki niin laitoin E15 kannen tilalle ja käytin sen koneistamolla jossa se oikaistiin/laskettiin ja pakoventtiilit ja seetit koneistettiin. Moottorista tuli täysin toimiva ja nyt oon sillä yli 20tkm ajanut eikä mitään ongelmia.
Noh pari päivää sitten ostin talveksi toisen N13 ja siinä on kanssa E16 moottori mutta se vetää ja kulkee aivan erilailla verrattuna tuohon toiseen nissuun jossa on tuo E15 kansi.. mistähän tuo tehoero voi johtua? kummankaan koneen kilometreistä ei ole tietoa mutta veikkaisin 250-350tkm
Eihän e15 ja e16 kansilla oo paljon mitään eroavaisuuksia? :-?
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

take

Tiedätkö mikä vaihteisto siellä on? Mulla oli varaosa-N13 vaihettu B11 sanin loota jossa eri perävälitys. tuntui aika lussulta. Sitten kun se kone tuli oikean lootan eteen niin meno parani kummasti. ;D Toisekseen mikä kansi se E15 kansi oli? Joku japanin tuontikansi oli semmonen missä oli imukanavat muotoiltu kummalllisesti ja se ei kyllä ollut yhtä kierrosherkkä kuin perus-15M stanssilla oleva kansi. Tuntui että sopankulukin kasvoi. >:(

Tero-75

Lainaa
Otin kannen pois siitä koneesta jonka kierrätin pilalle mutta venttiileissä eikä männissäkään näkynyt mitään jälkiä. mistähän se johtu ettei kunnolla tyhjäkäyntiä käynyt ja kaikki mahollinen tutkittiin silloin..?
Selvitittekö mikä sylinteri tippui pois kyydistä? Ei mullakaan kovin selvää jälkeä näkynyt männässä, ja venttiili piti ottaa irti ja pyöritellä tasaisella alustalla jotta erotti lautasen olevan hieman vinossa. Tuossa kohtaa ei kuitenkaan puhuta välttämättä kuin millin kymmenyksistä niin vaikuttaa jo tyhjäkäyntiin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Maca

Lainaa
Selvitittekö mikä sylinteri tippui pois kyydistä? Ei mullakaan kovin selvää jälkeä näkynyt männässä, ja venttiili piti ottaa irti ja pyöritellä tasaisella alustalla jotta erotti lautasen olevan hieman vinossa. Tuossa kohtaa ei kuitenkaan puhuta välttämättä kuin millin kymmenyksistä niin vaikuttaa jo tyhjäkäyntiin.


Yritettiin selvittää.. vaihdettiin tulppia, tulpan johtoja, puristukset mitattiin yms mutta vikaa ei ikinä löytynyt
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Maca

LainaaTiedätkö mikä vaihteisto siellä on? Mulla oli varaosa-N13 vaihettu B11 sanin loota jossa eri perävälitys. tuntui aika lussulta. Sitten kun se kone tuli oikean lootan eteen niin meno parani kummasti. ;D Toisekseen mikä kansi se E15 kansi oli? Joku japanin tuontikansi oli semmonen missä oli imukanavat muotoiltu kummalllisesti ja se ei kyllä ollut yhtä kierrosherkkä kuin perus-15M stanssilla oleva kansi. Tuntui että sopankulukin kasvoi. >:(

Uskoisin että se vaihteisto on aivan E16 koneen omaloota mutta 100% varma ei voi olla kuiteskaan. ;D Ja se E15 kansi on B11 sanista vai tarkoititko sitä että minkä mallin se on kun eikös niitä ole kolmea eri "valu" mallia? eikös se malli lue jossakin puolella kantta aina? sen vois huvikseen tarkistaa..
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Jantza-87

Nonii takasin aiheesee.Tänää sain aikaseks otettua tuo jenkakellolla oleva mittariston ja johtosarja irti tosta slx varaosaromusta ja laitettua sen tuohon projektiin kiinni.Asennus oli ihan bolt-on ,tosin vanhan mittariston johtosatsin irrotuksessa ja uuden asennuksessa vierähti aikaa kun se paikka mihin se pitää pujotella ei ole mistään helpoimmasta päästä. :) Kaikki merkkivalot yms. toimii, mutta tuolle kiekkamittarille pitää ilmeisesti vetää se johto puolalta, kun se ei lähteny pelittää ja sitä bensan merkkivaloa ei vissiinkää saa toimimaan muuten kun vaihtamalla tuon SLX:n tankin.

Tonde79

#19
Lainaasitä bensan merkkivaloa ei vissiinkää saa toimimaan muuten kun vaihtamalla tuon SLX:n tankin.
pihassa yks SLX ja ei siinäkää pelaa merkkivalo vaikka tankki olis tyhjä...

että onkohan siellä anturia ollenkaan...
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

take

Ainakin SLX-mallissa on anturi mutta 98% niistä on paskana. Kuten vanhemmassa korimallissakin. Eikä tarvii tankkia vaihtaa. Riittää kun ottaa sen anturin irti ja vaihtaa. LX mallissa on muistaakseni jopa johdot valmiiksi. Tietty on helpoin tarkistaa onko siellä anturi valmiina. Jos on valolle anturi niin siihen anturi/pensaputkihässäkkään menee 3 johtoa ja jos ei ole valolle anturia niin menee 2 johtoa.

Maca

Lainaa
pihassa yks SLX ja ei siinäkää pelaa merkkivalo vaikka tankki olis tyhjä...

että onkohan siellä anturia ollenkaan...


Sama täällä. bensan merkkivalo palaa vain kun laittaa virrat päälle muuten ei koskaan.
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Flame

#22
LainaaNonii takasin aiheesee.Tänää sain aikaseks otettua tuo jenkakellolla oleva mittariston ja johtosarja irti tosta slx varaosaromusta ja laitettua sen tuohon projektiin kiinni.Asennus oli ihan bolt-on ,tosin vanhan mittariston johtosatsin irrotuksessa ja uuden asennuksessa vierähti aikaa kun se paikka mihin se pitää pujotella ei ole mistään helpoimmasta päästä. :) Kaikki merkkivalot yms. toimii, mutta tuolle kiekkamittarille pitää ilmeisesti vetää se johto puolalta, kun se ei lähteny pelittää ja sitä bensan merkkivaloa ei vissiinkää saa toimimaan muuten kun vaihtamalla tuon SLX:n tankin.


Osassa toimii suoraan jengakello kuten itsellänikin ja osa tarttee sen johdon. B-merkkivaloa en ruvennu ite edes yrittämään laittaa toimintaan. Kyllä sen siitä viisarista näkee millon on bensa lopussa :) ja kuten sanoin homma on yksinkertanen mutta vie aikaa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Jantza-87

LainaaAinakin SLX-mallissa on anturi mutta 98% niistä on paskana. Kuten vanhemmassa korimallissakin. Eikä tarvii tankkia vaihtaa. Riittää kun ottaa sen anturin irti ja vaihtaa. LX mallissa on muistaakseni jopa johdot valmiiksi. Tietty on helpoin tarkistaa onko siellä anturi valmiina. Jos on valolle anturi niin siihen anturi/pensaputkihässäkkään menee 3 johtoa ja jos ei ole valolle anturia niin menee 2 johtoa.

Juu nii ei tarvikkaa vaihtaa tankkia pelkästään sen takii et saa sen anturin sinne mut,
tuossa mun projektissa kun on alkuperänen tankki niin se tankin päällä oleva bensaputki/anturihässäkkä ja liitoskohta on senverta nätisti ruosteessa että ei uskaltanu käydä irrottaa sitä. ;D Helpoin on vaihtaa kokonaa.Johdot kyl löytyy tostakin. Tosin se bensavalo kuitenkaan mikään erityisen tärkee ole,hyvin tullu toimeen tähänkii asti ilman sitä.Vaihtaa sit tuon tankin jos rupee joskus vuotamaa tuo alkuperänen.