Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Sunny vanhat talvirenkaat

Aloittaja Ringaling, toukokuu 11, 2024, 14:42:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ringaling

Hei,
Minulla on tuollainen 1987 Sunny jemmassa. Ei ole vielä museokilvissä mutta kesällä olisi tarkoitus.

Talvirenkaita en ole käyttänyt alla ainakaan 10 vuoteen ja nyt aloin tarkamastamaan mikä niissä on paistoleima: 037 eli renkaat on tidennäköisesti -97 mutta teoriassa ne voisi olla -87 eli originaalit.
Onko mitään mistä pystyisi selvittämään voiko nuo olla originaalit?

Nissan Sunny 1.3SLX  1987
Toyota Auris Touring 1.8 hybrid 2014

shamrock

Tuo malli auttaa.

"Suomalaiset oppivat luottamaan ranskalaismerkkiin, ja 1980-luvun lopulla Michelin nousi oman kertomansa mukaan markkinajohtajaksi Suomessa myös henkilöauton kesä- ja talvirenkaiden markkinoilla.

Tähän vaikutti erityisesti varta vasten suomalaiseen talveen kehitetty nastarengas Michelin XM+S200. Rengas perustui olennaisesti jo 1970-luvun lopulla aloitettuun systemaattiseen pohjoisten talviolosuhteiden tutkimiseen ja analysointiin sekä rengastestaukseen pääosin Suomen Lapissa."

Eli todennäköisesti 1987.

Aramis

Jos XM+S200 ei enää ollut markkinoilla vuonna 1997, niin silloin on varmasti 1987, mutta jos edelleen on ollut myynnissä 1997 niin vaikea sanoa, koska paistoleima voi tosiaan tarkoittaa kumpaa vuosikymmentä tahansa.
Nissan Almera N16 2004 1.5L Sedan

shamrock

Se tais olla vuosi 1994 kun sain ajokortin, ja muistelisin että tuolloin alkuvuosina ajeltiin XM+S260:lla. Aika vahavasti uskoisin, että 200 oli jo poistunut tuolloin markkinoilta.

shamrock

En tiedä päteekö kaikkiin rengasmerkkeihin, mutta tällainenkin tieto netin syövereistä löytyi:

"Ja jos kolminumeroisen luvun viimeisen numeron perässä on pikkunen kolmio niin se on sitten 90-luvulta, muuten se on 80-luvulta jolloin alotettiin tuo DOT-merkintä että tunnistetaan valmistusvuosi ja kuukausi.."

Ringaling

Kiitos kaikille asiantuntemuksesta.

Eihän nuita tosiaan käyttää uskalla, mutta mahtava ajatus, että todennäköisesti on orkkis renkaat tallessa. Eipä tuolla onneksi tarvi talvisin ajaa.

Auto oli siis anopin isän eläkkeelle jäämisen yhteydessä hommattu ns viimeinen auto. Kun hänellä vielä oli kortti niin aina kysyin keväällä, että tarviiko tänä talvena tankata? - "No ei tarvinut tänä talvena" oli vastaus ainakin viimeiset kolme talvea. Ihan hyvä että ajamiset oli vähissä, kun renkaat oli silloinkin ja parikymppiset  :o
Nissan Sunny 1.3SLX  1987
Toyota Auris Touring 1.8 hybrid 2014

mies51

Älä missään tapauksessa käytä noin vanhoja kivikovia renkaita. Syksyllä 1992 olin kysynyt tarjouksen Sunny N14:sta, talvirenkaat ja radio kaupan päälle. Radiosta kuulin, että oli tehty davalvaatio ja soitin heti ja tilasin Sunnyn. Ihmettelin sen liukkaita talvirenkaita käyttäessäni sitä monia vuosia. Vaimo lähti töihin likuuaana aamuna ja kiihdyttäessään moottoritielle, auto meni poikittain. Onneksi rekka ehti pysähtyä. Lopulta uusin talvirenkaat. Rengasliikkeen vanha omistaja käski asentajaa katsomaan valmistuspäiväyksen. Se oli vuosi 1988. Eli minulle oli myyty ikivanhat renkaat, kun liike ei ollut kuullut devalvaatiosta ennen minua. Eihän autoliike mitään hävinnyt, koska ale-auto oli tuotu maahan ennen devalvaatiota. Seuraavat maahantuodut olivat sitten kaupassa yli 10% kalliimpia.

Jukkiz

Minä vuonna otettiin käyttöön 4 numeroinen paistomerkintä? onko 3 numeroinen siis kuukausi ja vuosi vai viikko ja vuosi?
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Jukkiz - toukokuu 13, 2024, 14:30:54Minä vuonna otettiin käyttöön 4 numeroinen paistomerkintä? onko 3 numeroinen siis kuukausi ja vuosi vai viikko ja vuosi?

2000 eteenpäin nelinumeroinen. 3-numeroinen on viikko ja vuosi, vuosi ilmaistuna yhdellä numerolla. Esim 529 olisi valmistettu viikolla 52 vuonna 1989 tai 1999.

Jukkiz

Kiitoksia. Näinhän mä vähän uumoilin. Kiitoksia. Itellä parissakin autossa kolminumeroista. Kusiaisessa varmuudella kasarilta
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac