Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primers P12 1.8 vm 2005 lambda katin jälkeen.

Aloittaja Volvomania, heinäkuu 13, 2022, 07:48:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - heinäkuu 26, 2022, 18:44:51
Katti siis alkaa periaatteessa puhdistua, kun sen ajaa punaiseksi. Vaimohan ajoi Espoosta Turkuun ja takaisin ja siinä välissä Ahvenanmaalla kin. Valo sammui siellä, eikä ole vielä syttynyt uudestaan.

Jos katti on tukossa, se ei valitettavasti puhdistu. Mun Pimperani katti oli ihan valkoisen moskan peitossa siitä etuverkosta. Moska ei lähtenyt edes vasaralla ja taltalla irti. Mutta katti kelpasi kyllä tyypille, joka osta niitä ja maksoi vielä 110 e siitä.

Volvomania

Käytiin tänään Somerolla hakemassa kananmunia, mikä ei suoranaisesti liity aiheeseen. Auto toimi taas hienosti. Kierrätin välillä 4000rpm saakka ja hyvin kiihtyy.
Yleensä olen pitänyt ajon nelosvaihteella yli 50kmh ja vitosella yli 80kmh. Varsinainen vääntökone tämä 1.8 l ei taida olla, vaan ehkäpä olisi hyvä vähän kierrättää välillä. Taitaa olla kone kartassa. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - heinäkuu 28, 2022, 21:14:03
Käytiin tänään Somerolla hakemassa kananmunia, mikä ei suoranaisesti liity aiheeseen. Auto toimi taas hienosti. Kierrätin välillä 4000rpm saakka ja hyvin kiihtyy.
Yleensä olen pitänyt ajon nelosvaihteella yli 50kmh ja vitosella yli 80kmh. Varsinainen vääntökone tämä 1.8 l ei taida olla, vaan ehkäpä olisi hyvä vähän kierrättää välillä. Taitaa olla kone kartassa.

No joo, toki välitykset ym vaikuttaa, mutta mulla tosiaan tuo Saab 9-3 2.0 turbo stg1 jossa lukemat "hiukan" paremmat. Mutta nelonen tuntuu silläkin järkevältä vasta 60 jälkeen ja vitonen 90 jälkeen. Jos taloudellisuutta ajatellaan, se on väärä uskomus jota usein innokkaasti jaetaan, että mahdollisimman suurella vaihteella pitäisi ajaa. Siellä koneen vääntöalueella pitäisi ajaa, ja kaiken lisäksi se vedättäminen liian matalilla kierroksilla on mekaniikan kannalta ihan turhaa koneen kiusaamista. Näillä opeilla mä oon tuolla Saabilla ajanut 250 kilsan vaihtelevan pätkän 5.9 kulutuksella.

mies51

Autonvalmistajien pitäisi julkaista moottorin vääntökäyrän lisäksi moottoriensa kulutuskäyrät ja ajovastuskäyrä tasaisella nopeudella ja tyynellä ilmalla. Kyn nämä olisivat samassa moottorin kierrosluku-vääntömomenttikäyrässä, kierrosluku x-akselilla ja vääntömomentti y-akselilla, näille olisi voinut lisätä eri vaihteilla x-akselille nopeus ja y-akselille ajovastus. Tämä kertoisi hyvin, missä on kulutuksen optimialue ja voisi tähdätä siihen. Saataisiin säästettyä polttoainetta. Optimikohtahan ei ole maksimivääntömomentilla vaan hieman alapuolella.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 30, 2022, 19:17:45
Autonvalmistajien pitäisi julkaista moottorin vääntökäyrän lisäksi moottoriensa kulutuskäyrät ja ajovastuskäyrä tasaisella nopeudella ja tyynellä ilmalla. Kyn nämä olisivat samassa moottorin kierrosluku-vääntömomenttikäyrässä, kierrosluku x-akselilla ja vääntömomentti y-akselilla, näille olisi voinut lisätä eri vaihteilla x-akselille nopeus ja y-akselille ajovastus. Tämä kertoisi hyvin, missä on kulutuksen optimialue ja voisi tähdätä siihen. Saataisiin säästettyä polttoainetta. Optimikohtahan ei ole maksimivääntömomentilla vaan hieman alapuolella.

Mä luotan siihen niinsanottun persdynoon :D Kun on paljon ajanut, niin kyllä sen tuntee milloin se kone on alueella jolla se tykkää olla. Ehkä jollakin käyrillä vois voittaa sen 0.1 litraa, mutta kyllä tämä riittää mulle.

Volvomania

Mulla oli sellainen Renault Clio, joka ilmoitti, kun piti vaihtaa vaihdetta. Aika pienillä nopeuksilla pyysi jo vaihtamaan vitosella. Taisi olla noin. 60km tunnissa. Jos nyt muistan oikein.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Mun Auris 1.2T mallissa on mittaristossa valot kolmio ylöspäin ja kolmio alaspäin, milloin kannattaa vaihtaa vaihdetta. Se ja 6 vaihdetta ja pieni turbomoottori säästävät kyllä polttoainetta.

Kebab

Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 31, 2022, 00:01:38
Se ja 6 vaihdetta ja pieni turbomoottori säästävät kyllä polttoainetta.
Tuohon voisi todeta että polttoainetta kyllä säästyy, mutta kone ei säästy. Sekin vielä, jos aina ajetaan vaihdeopastimen mukaan niin moottorin kierrokset on yleensä niin alhaiset ettei turbo edes pääse töihin.