Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera n15 kytkin

Aloittaja Tessu85, maaliskuu 19, 2022, 13:27:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tessu85

Minkälainen homma vaihtaa kytkin 1.5 n15 almeraan? Onnistuuko esim. Matalanostimella vaihdella?

mies51

Hankalaa vaihtaa ylhäältä päin toimien. En olemistanut N15 vaan lähes 300tkm Sunny N14 ja Almera N16. Sunnyyn ei tarvinnut vaihtaa kytkintä. Almeraan vaihdoin, mutta ei olis onnistunut yläkautta. Vaihteisto on painava ja hankalia pultteja alhaalla. Mutta N15:ssa on kytkin vaijerilla kuten N14. Oletko säätänyt vaijeriin välystä? Kun kytkinlevy kuluu, välys poistuu ja vaijeri alkaa pitää kytkintä puoliksi auki, kytkin luistaa. Säädetään konehuoneen puoleisesta päästä. Vanhuuttaan säätö ruostui jumiin ja vaihdoin vaijerin, helppo homma. Olen kirjoittanut ohjeet tälle palstalle.

Jakopää

Onko se nyt N15 vai N16? N15 ei ole (ainakaan suomessa) myyty 1.5 moottorilla.

Paljonko ajettu, mikä mahdollisesti on aiheuttanut vaihtotarpeen? Täällä N15 Almera 410tkm ajetulla kytkimellä eikä ole mitenkään säästelty,

tietoista luistattamista olen vältellyt. Niin no, kärryä tms ei paljoa tullut vedettyä.

Löysäämällä ottaa alempaa kiinni.. sain toisessa topicissa Almeran outo ääni... vaihdelaatikko antautumassa? ohjeen löysätä kuitenkin silloin jo ~400tkm ajettu samoilla säädöillä,

mutta nyt kun vaihdan vanhasta tottumuksesta, on tullut jonkun kertaa sorvattua... ei ole vaan ulkona kiinnostanut säätää.. pitää taas ilmojen parannuttua vähän kiriä sitä vaijeria..

muistaakseni akun poistaminen antaa lisää tilaa säätää..

Tessu85

Väärin laitoin... eli n16. Kytkin ottaa ihan ylhäältä ja luistaa kun vedättää... löysää on alussa. Mutta lähinnä mietinnässä saako sen pois matalanostimella?

mies51

En usko onnistuvan, kun et pääse alle. Vaihteiston ja moottorin liitoskohdassa on alla pitkittäispalkki, johon vaihteisto on kiinnitetty kahdesta kohtaa pultilla. Taaempi on kumityynyn sisällä. Hankalaa, vaikka auto oli nosturin varassa. Mulla vaihteisto oli köydellä tuettu ylhäältäkin. Silti tarvitsin bodari-vävyn avuksi nostamaan ja työntämään vaihteiston takaisin paikalleen, ennenkuin voin kiinnittää vaihteiston parilla pultilla. Loppu meni sitten itsellä. Siis pelkästään ylhäältäpäin ei mitään mahiksia.

Tessu85

Nostaahan se auton metrin korkeuteen😏

shamrock

Kysymys taisi olla lähinnä siitä, että onko se mahdollista. Sellaista autoa ei vielä ole tullut vastaan johon en olisi saanut kytkintä vaihdettua pihalla hallitunkin ja pukkien kanssa. Eihän se mukavaa tai helppoa ole, mutta kun ei ole muuta mahdollisuutta niin jotenkinhan se on tehtävä. Jonkinlainen pukki on tullut viritettyä yläpuolelle, joskus vanhasta pihakeinun rungosta ym johon saa ripustuksen laatikolle, niin sen kanssa pystyy yksinkin touhuamaan. Tai ihan vaan kakkosnelonen moottoritilan poikki.

mies51

Enpä suosittele tunkin varaan nostetun auton alle menemistä. On kaatunut tunkki useammankin kerran lähes 40 vuoden autonkorjaushistoriani aikana. Ja alakiinnitysten auki saamisen takia pitää päästä aivan alle.

N16 kytkimen vaihto vei koko päivän.

Micra 86 olen kyllä vaihtanut auton ollessa lankuilla ojan päällä, muttei tarvinnut mennä alle ja vaihteiston jaksoi nostaa käsin.

kaskaipappa

Kyllä jokainen lähimmäistään kunnioittava laittaa huoltopukit tai pölkyt tukemaan ylösnostettua ajoneuvoa. Renkaanvaihto korkeintaan tunkin varassa tehtävä homma.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 20, 2022, 14:30:54
Enpä suosittele tunkin varaan nostetun auton alle menemistä. On kaatunut tunkki useammankin kerran lähes 40 vuoden autonkorjaushistoriani aikana. Ja alakiinnitysten auki saamisen takia pitää päästä aivan alle.

N16 kytkimen vaihto vei koko päivän.

Micra 86 olen kyllä vaihtanut auton ollessa lankuilla ojan päällä, muttei tarvinnut mennä alle ja vaihteiston jaksoi nostaa käsin.

Sanoinhan mä tuossa, että hallitunkin ja pukkien. Hallitunkilla ylös, sitten ne pukit alle :) Mulla on vasta 30v sitä autonkorjaushistoriaa, mutta mä oon useamman moottorinkin vaihtanut pihalla ilman minkäänlaista nosturia. Sitä voi pähkäillä miten, mutta kaikki on mahdollista kun käyttää päätään :)

mertsi1

Samanlaisia kertomuksia, mitä korjaamolla kuuli aikanaan. Jotkut tehnyt kahteen Corollaan moottoriremontin yhden päivän aikana, jakopääremontteja tunnissa Renaultiin sisältäen vesipumpun vaihdon. Ynnä muuta ynnä muuta. Koskaan en päässyt kellottamaan / katsomaan kuinka kovia jätkiä ne oikeasti on. Puheet oli mahtavia.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen; metrin korkeus riittää. Kaavelin halkaisijan verran tarvitaan korkeutta, että vaihteiston saa sieltä alta pois. Sen nyt ymmärtänee tyhmempikin. Eri asia on, haluaako sitä vaihteistoa ottaa sieltä alta pois ensinkään puhdistamista ym. varten.

mies51

Vaihteistoa joutuu vetämään aika paljon ulos, jotta mahtuu keskittämään kytkinlevyn. Joutuuko ottamaan vetoakselitkin irti, jotta vaihteisto pääsisi tarpeeksi ulos?

mies51

Jos vaihteiston ottaa kokonaan irti, pääsee tarkastamaan, onko kampiakselin stefa jo vuotanut öljyä kytkinkoppaan. Silloin joutuu ottamaan myös vauhtipyörän irti ja vaihtamaan stefan sekä puhdistamaan kytkinkopan. Stefa menee usein jo alle 300 tkm:ssä. Öljy voi johtua myös paineesta öljypohjassa ja kampikammiossa, jos moottori vanhuuttaan huohottaa ja huohotusputki on tukossa. Öljy pilaa uudenkin kytkimen.

Tessu85

Tosiaan en ole alkamassa vaihtaan minkään tuskin varassa..  vaan metrinkorkeuteen nostavalla elekman matalanostimella

Jukkiz

Lainaus käyttäjältä: Tessu85 - maaliskuu 23, 2022, 20:50:40
Tosiaan en ole alkamassa vaihtaan minkään tuskin varassa..  vaan metrinkorkeuteen nostavalla elekman matalanostimella

Hienosti onnistuu. Tuommonenhan nostinhan on jo luksusta. Niinkuin Shamrock mainitsi, ni tunkki ja pukit on jo aivan riittävä varustus. Niillä on maailmansivu kotisepät tehneet kaikki remontit joita ei voi pyörien varassa tehdä.
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac