Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Miksi nopeusmittarit aina liioittelee?

Aloittaja mate, heinäkuu 17, 2021, 21:09:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Kaikissa ajamissani autoissa on nopeusmittarit näyttäneet liikaa noin 7-10 %. Mikähän on syy tuohon?

Tero-75

Useimpien maiden lakien mukaan mittari ei saa näyttää todellista nopeutta vähempää. Koska esim. isompien renkaiden vaihtaminen vaikuttaa mittarivirheeseen on tehtaille helpompaa kun mittarivirhe on reilusti negatiivinen, sen sijaan että mittari olisi täysin tarkka.

Kuorma-autoissahan on ajopiirtureiden vuoksi kalibroidut mittarit, mutta ne myös tarkastetaan säännöllisesti.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

HiTec

Uudemmissa mittarit ovat myös tarkempia, joten se virhenäyttämän % sijaan melko usein käytetään jo vakio km/h enempi. Eli sen sijaan että esim. 80km/h näyttämä olisi -10% todellista, niin se onkin -5km/h todellista läpi asteikon aina jostain 50km/h nopeudesta ylöspäin. Esim. oma ex. Qashqai J11 niin kuin tämä nykyinen Citroenkin näyttävät molemmat +2km/h liikaa nopeudesta riippumatta 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08