Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sähkö-Qashqai = Nissan Ariya

Aloittaja HiTec, heinäkuu 20, 2020, 15:00:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

Ei yhtään pöllömpi yritys Nissanilta Qashqain täyssähköiseksi seuraajaksi :)
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nissan-ariya-sahko-qashqai-500km/



Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

Nugetti

Vaikka en noista perhemaastureista oikein välitä, tuo on jopa ihan siistin näköinen ulkoisesti (miinus vanteet).

Sisätiloissa ehdoton miinus noista keskikonsolin hipaisupainikkeista - keskittyminen tiehen herpaantuu kun ei tunne mitä painaa vaan joutuu katsomaan.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - heinäkuu 20, 2020, 15:18:44
Vaikka en noista perhemaastureista oikein välitä, tuo on jopa ihan siistin näköinen ulkoisesti (miinus vanteet).

Sisätiloissa ehdoton miinus noista keskikonsolin hipaisupainikkeista - keskittyminen tiehen herpaantuu kun ei tunne mitä painaa vaan joutuu katsomaan.

On se sääli kun Saabin autotuotanto kuopattiin. Se lentokonehistoria tuntuu kyllä ohjaamossa, tossa mun '98 vuosimallin kulkupelissä ei voisi sijoittelu ohjaamossa kertakaikkiaan paremmin toimia. Saabilta olis yhä monella valmistajalla paljon opittavaa.

cedricfan

Noh, katsokaapas uuden Golfin nappuloita, tai siis nappulattomuutta, ja sen pitäisi olla germaanin fiksua insinöörityötä harmaille massoille...
Toisaalta eihän lämmönsäätöön tarvitse kuin DEF-nappulan, ja sitten penkeille kylmennys/kuumennus. Radiota säädellään ratista. En itse muista koska olisin käyttänyt muita nappuloita kuin Navi ja Puhelin keskikonsolista. Niillekin on näytöllä pikanappulat, mutta kun olen vanhan liiton ihminen  ;D
Tuo SUV taasen on helppo tapa saada akuille tilaa, tuo määrä rangea takaluukun pattereilla ei oikein onnistu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 20, 2020, 17:41:29
Tuo SUV taasen on helppo tapa saada akuille tilaa, tuo määrä rangea takaluukun pattereilla ei oikein onnistu.

Aika samanlaisia kaksoispohjaratkaisuja noissa sähkäreissä kyllä käytetään, akun vaki-paikaksi on muodostunut ohjaamon lattia renkaiden välissä. Näin tuon akun suuri massa saadaan auton keskelle ja mahd. alas, joka taasen tekee pelkkää hyvää auton ajo-ominaisuuksille, auton korimallista riippumatta 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

cedricfan

Jeps, ja silloin korkeampi SUV on luonteva korimalli.
Tuossa on pidemmän rangen plugarin pohjalevy, melko hyvä esimerkki aiheesta:

http://www.cedricfan.sivut.ws/website/Cars/Car%20events/2019/190900_IAA/Cars_MtoW/slides/WeyVV7e.html

Lyhyemmän rangen plugareissa akkua saadaan vielä mahtumaan osin keskitunneliin (esim Volvo), mutta sekin syö matkustamotilaa. Yksin takapenkin alle ei niissäkään koko akusto mahdu, ja MB/Kia/Hyundai-tyylinen akun vieminen osaksi tavaratilan alle ei ole hyvää tilalle/ominaisuuksille.

Sitten on vielä akuston jäähdytys/lämmitys, joka on ollut Nissanilla huonosti toteutettu tai kokonaan toteuttamatta, sekin on huono toteuttaa, jos akusto on jaettu palasiksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 21, 2020, 09:24:16
Jeps, ja silloin korkeampi SUV on luonteva korimalli.
Teslahan tämän taisi varsinaisesti aloittaa, eikä nuo senkään varsinaiset myyntimallit nyt mitään SUV:eja ole ::)

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 21, 2020, 09:24:16
Sitten on vielä akuston jäähdytys/lämmitys, joka on ollut Nissanilla huonosti toteutettu tai kokonaan toteuttamatta, sekin on huono toteuttaa, jos akusto on jaettu palasiksi.
Akusto tarvitsee sen lämpötilan kontrolloinnin aina kun siitä otetaan tai siihen laitetaan suuria virtoja. Joku Leaf on vielä sen verran mopo-luokan kulkine, että se tulee toimeen ilmankin ja kansa on vain hiljaa hyväksynyt sen varsin maltilliset (lue pitkät) lataamiset. Mutta nyt tänä päivänä kun tuota kilpailijaa tulee jo ohi oikealta ja vasemmalta, on Nissaninkin ollut pakko kehittää tuo akuston lämmönhallinta up-to-date jos haluaa tässä kisassa vielä pysyä mukana. Ja tässä kohtaa tuo nestejäähdytys on se ainut jolla päästä kisaan taas mukaan, voidakseen ladata nyt tätä "Ariakin" max. 130kW teholla. Tuolla teholla se 90kWh akkukin jo imee sitä rangea aikalailla toiseen tahtiin mitä Leaf ikinä 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

cedricfan

Teslan etuna oli se, että aloittivat puhtaalta pöydältä, ja ns premium-luokkaan. Autovalmistajilla on "rasitteena" käyttää olemassaolevia ratkaisuja, jolla säästetään kuluja. Lisäksi kun kokoluokka on pienempi, on lattiapinta-alaa vähemmän. Teslan pohjahan on akustoa käytännössä etuakselista taka-akseliin ja koko pohjan leveydeltä. Ja kun pinta-ala nousee, niin sama tilavuus saavutetaan matalammalla korkeudella.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 21, 2020, 11:42:43
Teslan etuna oli se, että aloittivat puhtaalta pöydältä, ja ns premium-luokkaan.

Ja sen kyllä huomaa - eikä suinkaan positiivisesti, sen verran runsaasti erilaista laatunotkahdusta on tässä matkan varrelle heillekin sattunut kun yritettiin pompata maasta suoraan puun latvaan :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

AkiH

Ovenkahvat ainakin taitavat toimia yhtä hyvin kuin tietynikäisissä Volkkareissa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

cedricfan

Ja kustannuspaine, siksi se olemassaolevien ratkaisujen käyttö onkin hyvää säästöä ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 21, 2020, 18:14:27
Ja kustannuspaine, siksi se olemassaolevien ratkaisujen käyttö onkin hyvää säästöä ;)

Vaan kehittyykö mikään ikinä mihinkään jos aina vain kopioidaan vanhaa, käytetään niitä samoja vanhoja ratkaisuja ja komponetteja? ??? En nyt tässä tarkoita että pitäisi lähteä kokeilemaan esim. 4-kulmaisia renkaita tms. älyvapaata, mutta aivan tasan varmaan noista löytyy sitä kehityspainetta muualtakin. Tällöin niitä säästöjä haetaankin monikäyttöisyydestä, niitä samoja uusia osia pyritään käyttämään mahd. laajasti läpi konsernin, kuten esim. alustaratkaisuja 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

cedricfan

No jaa, pyörän ripustukseen ei juurikaan ole sopivan hintaan uutta ajateltavaa.
Edessä jäykkä akseli on hylätty onneksi, monivarsi kallis, jää joustintuet yhdellä tai kahdella tukivarrella. Se Sierran ratkaisu jäi onneksi kokeiluksi.
Takana yhdystuki, tai monivarsi kalliimmissa. Sähköllä yhdystuki sopii nelivetoonkin. Ja taas jäykkä on so last season.
Kierrejouset joo, vääntövarret toinen enää, kun lehtijouset ei ole hyvät henkilöautoissa. Tietty ilma ja hydrauliikka olisi hienoa mutta se hinta taas.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40