Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny öljynkulutus

Aloittaja aakoo77, tammikuu 05, 2015, 13:36:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aakoo77

Nissan Sunny vm. 1987 N13 1,6 8V E16S. Ajettu 228tkm. Moottori kuluttaa öljyä vajaa litra/1000km. Ei vuoda mistään. Vaihdoin aikaisemman omistajan käyttämän semisynteettisen Teboilin öljyn Mobil 1 new life 0W-40. Ei vaikutusta kulutukseen. Moottori ei savuta ja päästöt ohjearvoissa. Voisiko venttiilivarren kumien vaihto auttaa? Mikä muu voisi olla syynä suureen öljynkulutukseen?

Tero-75

Onko vuosimalli vai korityyppi väärin, vai onko kyseessä vaihtokone? -87 malli on jo N13-korinen. -87 on voitu myös rekisteröidä vielä B11-korisia, mutta niissä ei ole ollut E16-konetta suomen tuontiohjelmassa.

Mutta sitten itse ongelmaan...
Tuolla öljynkulutuksella pitäisi kyllä jo olla näkyvät merkit. Onko tutkittu myös koneen alta ettei siellä ole merkkejä vuodoista? Tyypillisiä vuotopaikkoja näissä on kampiakselin ja nokka-akselin stefat, ja niiden vuotama öljy valuu koneen alle jakopään kopan tai vaihdelaatikon kopan uumenissa.
Katso myös näkyykö bensapumpun alla merkkejä vuodosta. Näissä on ollut muutama tapaus jolloin bensapumpun kalvo hajoaa ja sitä kautta öljyä vuotaa ulos. Bensapumpun pohjassa on pieni reikä josta öljyy valuu ulos. Kettumaisinta on että vuotoa tulee vain ajon aikana, ei paikallaan käytettäessä.
Jos venttiilinvarren kumit ovat kovettuneet pitäisi ainakin tyhjäkäynniltä polkaistessa näkyä sinistä savua putken päästä, muuten ajon aikana ei niistä savutusta juuri muodostukaan.

Öljyksi kannattaa vaihtaa 10W-40, mielellään semisynteettinen. Myös 15W-40 voi koittaa jos vuotoa ei muuten saa asettumaan. 0W-40 on turhan litkua tähän koneeseen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

aakoo77

Korjausta aikaisempaan. Korityyppi on todellakin N13 tarkemmin Nissan Sunny sedan 1,6 SLX. Ja moottori E16S.
Kiitos tiedoista täytyy tutkia tarkemmin onko öljyvuotoja mainitsemissasi paikoissa. Ja vaihdan vielä kerran öljyt Mobil
Super 2000 10W/40.

Alppu

Ei ole mitään järkeä vaihtaa 10W-40 tai 15W-40 öljyä, joka näillä keleillä muuttuu siirapiksi tai hyytyy kokonaan...

Kuumavisko on näissä kaikissa sama 40, 0W on myös kylmänä niin paksua, ettei se silloin valu mistään ulos.

Perus 5W-40 synteettisissä kohtaa tässä hinta-laatusuhde hyvin.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ja kun sijainti on Oulu, niin samaa sanon minä.
Lisään kaksi vaihtoehtoa kokeiltavaksi öljyksi, eli Valvoline Maxlife, jota moni kehuu kulutusta vähentäväksi. Samoin Teboil Gold-S on osoittautunut muita paremmin sisällä pysyväksi. Vaihdolla Super-kakstonniseen et voita mitään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

JJM

Kyllä melkein veikkaan että öljyillä ei noin suurta kulutusta korjata. Tuohan on desilitra / 100km  :o

(Tosin vag-normien rajoissa  ;D )

aakoo77

Kiitos tiedoista! Cedricfan kumpaa Valvoline maxlifea kannattaisi kokeilla? Synteettinen 10W/40 vai täyssynteettinen 5W/40?

cedricfan

No jos auto on ympärivuotisessa käytössä Oulussa niin 5W40.
Kolmessa vuodenajassa ja etelän talvessa selviää 10W40'selläkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

aakoo77

Oma ja emännän -87 N13 Sunny sedan L 1,3 E13 oulussa ympärivuotisessa käytössä. Soppii sama Valvoline Maxlife 5W-40 ilmeisesti emännän autoon kans? Tähän asti oon käyttäny siinä Mobil super 3000 5W-40. Noin litra /10tkm vaihtoväli on sitä pitäny lisätä..

OH2KV

LainaaOma ja emännän -87 N13 Sunny sedan L 1,3 E13 oulussa ympärivuotisessa käytössä. Soppii sama Valvoline Maxlife 5W-40 ilmeisesti emännän autoon kans? Tähän asti oon käyttäny siinä Mobil super 3000 5W-40. Noin litra /10tkm vaihtoväli on sitä pitäny lisätä..

Samaa 5W-40 Maxlife sopii molempiin. Täällä etelässä ajelen kaikissa kotteroissa 10-40, kun ei ole järkkypakkasia. Ja näin voit "lainata" emännän lisäyskannusta omaasi ;)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

vnu84

B11:n 1,5-litraisen vakiovuotokohta ainakin mulla on öljynpaineanturi. Useampi tullut vaihdettua. Ei jätä juurikaan jälkiä minnekään, kun öljy valuu vauhdissa suoraan maahan.

Mulla öljynä Shell Helix Ultra 5W/40 ja on tavannut mennä n. 7000 km ennen kuin on tarvinnut lisätä. Olen kokeillut 0W/40 ja sekin on tavannut pysyä sisällä saman matkan. Autolla ajettu vajaa 300 tkm.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

mies51

Voi olla venttiilinvarsien kumit. Onhan niillä ikää, voi olla kovettuneet. Tuolla kilometrilukemalle ei pitäis olla vielä männänrenkaat. Jos männänrenkaat väljät, on ohipuhallusta tavallista enemmän, joka taas sotkee ilmansuodattimen öljyiseksi alle 30 000 km:ssä.