Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P12 2003 etuvastus ja puhallin

Aloittaja top, lokakuu 09, 2009, 08:48:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ei toimi enää puhallin kuin ykkösnopeudella niin ilmeisesti etuvastus on kärähtänyt. Kävin kyselemässä alkuperäisvastuksia niin ilmoittivat että todennäköisesti puhallinmoottori on vaihtokunnossa ja polttaa vastuksen. Uudelle alkuperäismoottorille kertoivat hinnaksi yli 500€ ja etuvastukselle 50€.

Ei taida olla varaosaliikkeissä sopivia moottoreita saatavina missään vai onko joku löytänyt ja mihin hintaan?

Onko vastuksen ja moottorin vaihtaminen itse miten iso urakka? Miten pääsee käsiksi niihin?

cedricfan

Startax joka on tuon alan parhaita tarvikemaahantuojia Suomessa ei tunne P12-mottia :-[
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Taitaa olla fiksuinta tilata purkaamolta käytetty ja katsoa että pystyskö (tai onko tarvetta) sitä itse vähän huoltamaan ennen kuin pistää paikalleen ettei leviä kohta sekin.

m@ke

itse vaihtaisin kyllä pelkän vastuksen, kuskin jalkatilasta. on tullut muutama samanlainen vika vastaan eikä ole viellä koskaan tarvinnut vaihtaa itse puhallinta..

Lousku

LainaaEi toimi enää puhallin kuin ykkösnopeudella niin ilmeisesti etuvastus on kärähtänyt.

Siis meinaat ykkösnopeudella täyttänopeutta?
Yleensä jos vastus menee niin päästäähän se kuitenkin
virran suoraa läpi eli täysillä

Vastus startaxilla 48e ovh

P12 taitaa olla 10 eri nopeutta puhaltimelle?
Vastus kuitenkin näyttää aivan perus 3-4 nopeuksiselle.

Tarkemmin tutkittuna oli puhallin täysin mykkä ja puhaltimen liittimiin ei sähköä tullut. Avasin puhaltimen kotelon ja kokeilin siipipyörää, hyvinkin tahmaselta liike tuntuu sormella pyöräytettäessä. Eli kummatkin menee vaihtoon, vastus ja puhallin.

.. kyllä on ikävä purkaa tuota puhallinta. Hemmetisti ruuveja irti ja senkin jälkeen jostain takaa vielä tuntuu kiinni pitävän..

Kapusta

Mistä alkaisin etsiä vikaa, kun lämmityslaitteen moottorille tulee molempiin johtimiin positiivinen jännite, toisessa 12,8V ja toisessa 12,3V, eli puhallin ei pyöri lainkaan.
Olen vetänyt tilapäisen virransyötön akulta, asiallisesti sulakkeen ja releen kautta, joten puhallin toimii ajossa aina täysillä, eikä laakereista mielestäni kuulu mitään normaalista poikkeavaa ääntä.
Kilometreistä voisi päätellä, että laakerien rasvat on jo kuivuneet ja pikeentyneet eli vaatisivat huoltoa.
Voisiko vika piillä siinä kuuluisassa etuvastuksessa?
Onko tämä vastus näitä perinteisiä vastus malleja vai oikein sellainen transistori malli joissa säädellään kannan jännitteellä ulostulevaa jännitettä?
Tätä rohkenisin päätellä puhaltimen nopeussäädön digitaalisesta esitystavasta.
Niin auto on P12 -03, 2,2D; n.200tkm.
Olisiko vakavasti harkittava uuden puhaltimen sekä etuvastuksen hankintaa vai ihan radikaalia auton merkin vaihtoa?
Kiitos jo edeltäkäsin rohkaisevista ja asiantuntevista vastauksista.

Datsuuna

Tuntematta tarkemmin tuon P12:sta lämmityslaitteen rakennetta on kuitenkin selvää se, että jos moottorin molemmissa navoissa on n. + 12V jännite on maa eli miinus poikki jostain. Kannattaa hakea vikaa sieltä maattopuolelta. Ja jos rakenne on yhtään samantapainen, kun N15 Allussa menee se maatto juuri tuon esivastusyksikön kautta ja siitä nopeusvalitayksikön kautta maihin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti