Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Kardaanin ristikon vaihto 140y

Aloittaja Sunnykuski, lokakuu 15, 2009, 20:46:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sunnykuski

Mites ootteko tehny joku kyseistä hommaa, kun on niitattu se ristikko kiinni eikä ole mitään sokkia? Uudet ristikot kyllä olis.. Tietty jos jollain olis myydä ehjää koko kardaania niin voisin ostaa  ::)
Nissan Sunny N13 1.6 12v SLXi -91
Nissan Sunny N14 1.4 16v LX -91
Nissan Sunny N13 1.3 8v LX -87
Datsun Sunny 140y GL -80
Nissan 300ZX Z31 Turbo -86
Nissan Laurel C32 2.8D SLX -89

matti.l

Lyö vanhat kupit pois,vähän isompaa lekaa joutuu käyttämään juuri niittauksen vuoksi,mutta lähtee kyllä,sitten hioo ne niittauksen jäljet pois ja ristikko paikalleen ,lukituksen voi tehdä vaikka aluslevyistä,jotka migillä heppaa kiinni.
Pysyy kyllä,kun ei mitään kuonahitsiä tarjoo
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Sunnykuski

Joo nyt on ristikko vaihdettu ja ravistus jatkuu eli kardaanin vaihto melkeen edessä..
Nissan Sunny N13 1.6 12v SLXi -91
Nissan Sunny N14 1.4 16v LX -91
Nissan Sunny N13 1.3 8v LX -87
Datsun Sunny 140y GL -80
Nissan 300ZX Z31 Turbo -86
Nissan Laurel C32 2.8D SLX -89

ILVES-Joe

Miten asetit ristikon kupit oikealle paikalle ja miten tarkastit että ovat keskellä/samassa kohdassa kuin ennen vaihtoa?
Onko kardaani kasattu samaan järjestykseen eli osat nivelen molemmilla puolilla samassa asennossa?

Todennäköisesti ristikko on "sivussa" ja se aiheuttaa ravistuksen, kotikonstein hankala tarkistaa suoruus koska ainakin vaihteiston laakeriholkissa on niin iso välys että heittokellolla ei tee mitään, takapäässä sen käyttö voisi onnistua jos kardaanin putken saa putsattua hyvin.

Karkean säädön voi tehdä siten että takapää ylös ja pukeille sitten nelosella pyörimään ja liidulla yms. varovasti painaa kardaanin kylkeen merkin josta huomaa mihin suuntaan se heittää ja sitten vasaralla tarvittavalla voimalla naputellen ristikko kohdalleen, kun ei enää vippaa niin tasapainoituksen voi suorittaa kahdella klemmarilla ja "epäpainon" paikan voi todeta samalla periaatteella liidun kanssa.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Sunnykuski

Takimmainen ristikko kyseessä ja siten tarkistin että mittakellolla olivat keskellä 5 sadasosamillin tarkkuudella. Samaan järjestykseen laitoin kun merkit olivat. Voishan tota vielä tarkistaa vaihde päällä et paljonko heittää..
Nissan Sunny N13 1.6 12v SLXi -91
Nissan Sunny N14 1.4 16v LX -91
Nissan Sunny N13 1.3 8v LX -87
Datsun Sunny 140y GL -80
Nissan 300ZX Z31 Turbo -86
Nissan Laurel C32 2.8D SLX -89

Timppa

LainaaTakimmainen ristikko kyseessä ja siten tarkistin että mittakellolla olivat keskellä 5 sadasosamillin tarkkuudella. Samaan järjestykseen laitoin kun merkit olivat. Voishan tota vielä tarkistaa vaihde päällä et paljonko heittää..

onko kardaanissa jälkiä? esim lommoa ym :-?

hei ja kannattaa myös tarkistella renkaita/vanteita on tullu tehtyä joskus turhaa työtä renkaitten takia!!

normaalisti nuiden yksiosaisten kardaanien kanssa on helppo päästä tasapainoon ristikon vaihdon jälkeenkin.. verrattuna nuihin pirun kaksosasiin :-X
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Sunnykuski

Joo tarkastelen renkaatkin viel läpi mut tuntuu et niis se vika ei ole. :-/
Nissan Sunny N13 1.6 12v SLXi -91
Nissan Sunny N14 1.4 16v LX -91
Nissan Sunny N13 1.3 8v LX -87
Datsun Sunny 140y GL -80
Nissan 300ZX Z31 Turbo -86
Nissan Laurel C32 2.8D SLX -89

mikko1200

Ei kai vaan kardaanikin saanut lekasta? B210 kardaanissa on kanssa niitatut ristikot. Painoin ne ulos ruuvipenkissä. On lekaa helpommin hallittavissa. Tosin jouduin viemään kardaanin tasapainotettavaksi kuitenkin operaation jälkeen.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

Sunnykuski

#8
Ei saanut lekaa muuta kuin ristikko irroituksessa alasimen päällä. Vanteissa oli sittenkin vähän heittoa.. Ei kuitenkaan loppunut ravistus kokonaan.. >:( Koitin tasapainottaa tolla liitu/klemmari systeemillä, mutta ei vaikuttanut? Pitäskö niitä klemmareita laittaa enempi ku nyt siel on kaks :-?
Nissan Sunny N13 1.6 12v SLXi -91
Nissan Sunny N14 1.4 16v LX -91
Nissan Sunny N13 1.3 8v LX -87
Datsun Sunny 140y GL -80
Nissan 300ZX Z31 Turbo -86
Nissan Laurel C32 2.8D SLX -89