Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Xtrail tyhjäkäyntiongelma

Aloittaja Xtrail05, toukokuu 08, 2023, 20:59:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xtrail05

Help! Xtrail t30 2005 automaatti käynyt nyt kahdessa eri korjaamossa, kun tyhjäkäynti seilaa 1500-2000 välissä. Molemmat paikat nosti kädet pystyyn. Savutestit tehty, ei vuotoja. Kaasuläppää kokeiltu vaihtaa purkuautosta, ei apua. Sopeutusta yritetty tehdä, mutta puolessa välissä ohjelmaa sekoaa.. Mitään vikakoodeja ei anna, ainoa mahdollisuus kuulema kokeilla vaihtaa osa kerrallaan.. Ajossa käy normaalisti, paitsi tasan 60km/h rupeaa seilaamaan kierrokset, mutta loppuu kun painaa vähän kaasua tai hiljentää vauhtia.. Korjaamon mukaan ei tällaisenaan katsastuksesta mee läpi. Paaliin?  :'(

Desperate child

Se sopeutus pitää saada menee loppuu asti, muuten on kaasuläpän vaihtaminen turhaa, joka kerta kun kaasuläppä, kaasupoljin, tai ecu on ollu irti/vaihtunut niin pitää suorittaa onnistunut sopeutus. Foorumilta pitäisi löytyä moneen kertaan joko P12 primeralle kaasuläpän sopeutusohje tai sitten T30 xtrailille, joka on siis molemmille sama, suomennettuna ja englanniksi suoraan tehtaan korjaamokäsikirjan kuvina, mutta en nyt ehdi tähän hätään etsimään mitään linkkiä tähän. Se vaan on ihan uskomattoman tarkkaa että siinä menee kaikki oikein kun sen sopeutuksen tekee mm. ajovalot ei saa olla päällä (parkit saa), moottorin lämmöt pitää olla oikein ym. mutta kirjaimellisesti kun sen tekee sen ohjeen mukaan niin pitäisi onnistua vaikka kotona, jos vain autossa ei ole muuta vikaa päällä samaan aikaan.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Volvomania

P12 läpän olen sopeuttanut. Ei ollut helppo homma saada sopeutus läpi. Lopulta onnistui ja kierrokset putosi heti 1200 rpm:stä sinne 800rpm kohdille.
Siihen läppäänhän ei saa koskea vaikka puhdistuksen aikana, tai sen säädöt muuttuu ja ainakin  tyhjäkäynti menee sekaisin.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Xtrail05

Kiitos vastauksista! Sopeuttamista olen kokeillut itse, eli ohje on, mutta jos korjaamolla ei pystynyt hienolla ohjelmallakaan sitä tekemään, niin voiko onnistua silti manuaalisesti? Ainoa mitä en ohjeista löytänyt, oli missä asennossa vaihde pitää olla automaatissa, p vai n, kun yrittää sopeuttaa..

Jukkiz

Ja siis aivan varma, ettei sieltä löydy imuvuotoa? Oliko päästöt suurinpiirtein arvoissa?
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac

Xtrail05

Joku savutesti tehty, ei kuulema vuotoja. Kun kaasuläpän ohittaa, niin käy normaalisti. Mietin onkohan ne siellä korjaamolla tajunneet laittaa valot parkille kun ovat yrittäneet sopeutusta laitteella vai onko sillä merkitystä silloin?

Reniki

Reniki

Onko sulla ohje siihen itse tehtävään sopeutukseen johon ei tarvitse mitään laitteita? Sekin tosi tarkka että tekee sekunnilleen oikein kaiken.

Xtrail05

Kiitos paljon noista asetuksista! <3 Voisin vielä yrittää itse ja kysyä korjaamolta oliko heillä noin ne asetukset kun ohjelmalla tekivät. Ohjeen olen siis aiemmin löytänyt näiltä sivuilta, ongelmana silloin oli etten saanut moottorin valoa edes vilkkumaan, mutta yritän vielä.  :)

Desperate child

Joo se on se ensimmäinen haaste saada se valo edes vilkkumaan, ohjeessa sanotaan että on hyvä katsoa se  polkimen painelun ajoitus sekuntikellon kanssa, mutta mulla se ei yleensä onnistunut sillai, vaan siihen piti hakea yrityksen ja erehdyksen kautta semmonen perstuntuma. Sitten kun on siitä kaasupolkimen pumppaamis episodista päässyt eteenpäin, se ei enää oo niin tarkkaa siitä että kaikki menee sekunnillee, mutta sitten tulee ongelmaks se että siellä ei joku ehto täyty ja se ei mene läpi. Ja sitten jos kaikki on prikulleen oikein tehty ohjeen mukaan ja silti ei mene läpi, niin tarvii alkaa epäillä sitä että jossain on jotain muuta vikaa, esim. huono kosketus johdossa ja ecu saa sen takia väärää tietoa eikä suostu ajamaan sopeutusta läpi.
Kyllähän tuo nissan huollon omalla consult diagnostiikka härvelillä pitäis onnistua helposti ja sen pitäis kertoaki se että onnistuiko vai ei, mutta käsittääkseni noi yleismalliset toimii heikommin ja varmemman tuloksen saa sillä että menee ton kaasupolkimen pumppaamisen avulla eka vikakoodin lukutilaan ja siitä kautta sitten siihen sopeutukseen
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Xtrail05

VIHDOINKIN sain sopeutuksen läpi!! En tiedä voitteko kuvitella tämän tytön onnen määrää, kun kierrokset lähti laskemaan :D Kolusin kaikki mahdolliset keskustelut aiheesta ja joltain ulkomaiselta sivulta löytyi seuraavat ohjeet: valot pitää olla offilla ja käsijarru päällä, jos automaattiset valot. Ja sopeutuksen lopussa, kun on tyhjäkäynyt 20 sekuntia, piti vaihde laittaa D.lle ja sitten takaisin parkille. Huomasin myös (nisscan ohjelmalla) että moottori lämpeni hieman yli ohjearvojen, joten ajon jälkeen piti odotella jonkun aikaa, että lämmöt laski. En tiedä menikö sopeutus läpi näiden ansiosta vai näistä huolimatta, mutta varmaan 150 kertaa yritin muilla keinoin.. Nyt moottori kehrää kuin kissa ja huomenna katsastukseen :) Kiitos tuestanne!