Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Ruisku 2.4 kaasari king cappiin

Aloittaja Cee.Koo, toukokuu 17, 2008, 19:46:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cee.Koo

Onko ketään väkästelly ruiskua tohon 2.4 bensa mottiin?
Itse olen tossa asiaa pohdiskellut jo jonkun aikaa ja ajatellut käyttää jonkun noin 100hp auton kilkkeitä. Boschin systeemit on mulle tuttuja ja monipisteruuttana ajattelin toteuttaa ja ilmamäärämittarilla. Kuumalangat ei oikein kiinnosta koska tota läppämallia on helppo kalibroida.
Pientä pohdintaa aiheutta se että miten  yli 6000rpm:n kiertävän motin ruisku lopulta toimii moottorissa jonka järkevät käyttökierrokset loppuu 4000rpm:n? moottoriin menevää ilmaa tosin mitataan mutta...... :-?

Boben

Onko kyseessä Z24 moottori? Mulla on työn alla Z16 moottorin ruiskuksi muuttaminen. Z16 mottia on kuulemma ollut karvalakkimallin pick upissa/ king capissa. No oli miten oli. Imusarja on ilmeisesti lähes samanlainen Z24 ja Z16 moottorissa. Mistä ajattelit hommata/tehdä imusarjan suuttimen paikoilla varustettuna? Tuntuu lähes mahdottomalta tehdä alusta asti uusi, kun vesikanavat kulkee imusarjan alapinnassa ja jäähdyttimen liityntä on myös integroituna imusarjaan. Suuttimen paikkojen hitsaaminen imusarjaan on myös arveluttavaa, koska materiaali on jotain alumiinin tyyppistä kevytmetallia. Käsitykseni mukaan kevytmetalleja/alumiinia on useita erilaisia, joista vain jotkut ovat hitsattavia.

Cee.Koo

Z24 kyseessä ja vakio imusarjaa ajattelin käyttää aihiona alumiinihitsareita löytyy lähipiiristä ja työstökoneet taas itseltä. Suuttimien paikat vois tehdä myös holkeilla jossa on jengat, jos vaan imusarjassa on tarpeeksi seinämävahvuutta. Läppärungon tohon saa kyllä kiinni jollain adapterilla. Ja sitten täytyy vielä kairata reikä ruiskun lämpötila-anturia varten.
Suurin ongelma on se että mahtaako toi toimia jonkun toisen kinnerin vakio osilla. Kaikki muu on "helposti" ratkaistavissa, megaa en ihan heti ala rakentaa.

datsunpower

Minkäs takia se Z24 ei kiertäis sitä 6000rpm?
Ja vaikka ei kiertäisikään niin miksi siinä ei toimisi 6000rpm kiertävän ruisku? Kai se 6000rpm kiertävä moottorikin jossain vaiheessa kiertää 4000rpm.. vai meinasitko että pomppaa tyhjäkäynniltä suoraan 6000rpm?  ;D
Moottoriin menevää ilmamäärää/massaa mitataan ja kierroslukua tarkkaillaan koko ajan.. kiersipä ne 4000rpm tai 10.000rpm

Imusarjat ovat yleensä silumiiniä ja tosiaan kuulemma erittäin hankalaa hitsattavaa.

Ruiskua valitessa toisesta autosta, minun mielestä kannattaa käyttää valinta kriteerinä mielummin moottorin kokoa kuin hevosvoimia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cee.Koo

LainaaMinkäs takia se Z24 ei kiertäis sitä 6000rpm?
.

Et ole ilmeisesti ikinä ajanut Z24 koneista king cappia, se on meinaan todella haluton kiertämään yli 4000rpm. Ja ihan turha edes yrittää huudattaa kun ei se enään sen jälkeen mitään anna.
Kai se olis parempi tuijottaa koneen kokoa kuin hevosvoimia kun palikoita valitsee, näin asiaa tarkemmin pohdittuani. Noin "isot" neloskoneet on aika harvassa, Volvot ja Saabit nyt tulee ekena mieleen.
Yhden Roverin 3.5 V8:n olen aikaisemmin "sähköistänyt" 3.9 V8:n osilla, mutta se nyt oli lähinnä bolt on tyyppinen projekti. Hianosti toimii menee päästöistä läpi ja kiekuu hyvin.

datsunpower

Lainaa

Et ole ilmeisesti ikinä ajanut Z24 koneista king cappia, se on meinaan todella haluton kiertämään yli 4000rpm. Ja ihan turha edes yrittää huudattaa kun ei se enään sen jälkeen mitään anna.
Kai se olis parempi tuijottaa koneen kokoa kuin hevosvoimia kun palikoita valitsee, näin asiaa tarkemmin pohdittuani. Noin "isot" neloskoneet on aika harvassa, Volvot ja Saabit nyt tulee ekena mieleen.
Yhden Roverin 3.5 V8:n olen aikaisemmin "sähköistänyt" 3.9 V8:n osilla, mutta se nyt oli lähinnä bolt on tyyppinen projekti. Hianosti toimii menee päästöistä läpi ja kiekuu hyvin.

Kiertää se Z24 ruiskulla ihan varmasti sen 6000rpm ja ylikin... Raskaamman kaluston moottoreissa on aina ollut erilaiset kaasuttimet kuin henkilöautoissa. Nokka-akselitkin taisivat joissakin moottoriperheissä vaihdella lava- ja henkilöautojen välillä. "Työkoneissa" painotettu enemmän siihen vääntöön kuin tehoon.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cee.Koo

Lainaa

Kiertää se Z24 ruiskulla ihan varmasti sen 6000rpm ja ylikin... Raskaamman kaluston moottoreissa on aina ollut erilaiset kaasuttimet kuin henkilöautoissa. Nokka-akselitkin taisivat joissakin moottoriperheissä vaihdella lava- ja henkilöautojen välillä. "Työkoneissa" painotettu enemmän siihen vääntöön kuin tehoon.

Missä muissa nismoissa tota Z24:sta on ollut käytössä kuin king capissa, kun en näitä japanialaisia niin hyvin tunne. Ja minkä tehoisina? Tämä työkonemalli on ainakin tehokkaasti kuristettu kun tehoa on vaan 100hp. Itse en ruiskumuutoksella tehoa lähde hakemaan vaan parempaa ajettavuutta/toimivuutta. Jos lisätehoa tulee niin se on vaan plussaa.

Lerssinen

2.4 kone bensana kinkkukaapissa on tosiaan laiska  :o Miksei samantein tuplakaasarit, olis munaa  :D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

BA

Lainaa

Missä muissa nismoissa tota Z24:sta on ollut käytössä kuin king capissa, kun en näitä japanialaisia niin hyvin tunne. Ja minkä tehoisina? Tämä työkonemalli on ainakin tehokkaasti kuristettu kun tehoa on vaan 100hp. Itse en ruiskumuutoksella tehoa lähde hakemaan vaan parempaa ajettavuutta/toimivuutta. Jos lisätehoa tulee niin se on vaan plussaa.

Ei ainakaan suomen malleissa muissa kun pickupeissa. Jenkkilässä oli ensimmäisen sukupolven Pathfinderissäkin, 86-90. Tuskin on sen häävimpi kulkemaan. 720 pickuppiakin on ilmeisesti jossain tuolla saanut.

lake

ostin juuri Z24 moottoriin comp camsin "viri"nokan, se rajumpi niistä ja tehoalue 1000-4800rpm... :D

http://www.compcams.com/technical/Catalogs/106-07/225_233.pdf

keinut maksaa sitten 60€ kpl, onneks maailmalta sai pilkkahintaan koko sarjan...

Vielä kun männät sais jostain... ::)

Mulla tulee Haltech tohon Z24, siitä sitten lisää joskus...