Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Jarrulevyjen suojaus

Aloittaja Patrik28, toukokuu 05, 2008, 19:58:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patrik28

Niin, onkohan kukaan laittanut jotain suoja-ainetta uusiin jarrulevyihin, esim. pulttien kohdalle (navan ympärille). Saattaisi hieman helpottaa puhdistusta renkaidenvaihdon yhteydessä, kun levyt menee aika hyvin ruosteeseen. Tai sitten kun joutuu vaihtamaan uudet levyt, niin voisi irrota helpommin. Jos vaikka jotain pohjamaalia laittaisi.

Vai onko ihan järjetön idea?

take

Ei ole ollenkaan järjetön idea. joskus vanhat levyt on ruostuneet niin lujaa kiinni ettei ehjänä irtoa. Mutta en tiiä onko hyvä neuvoa kaikkia konsteja mitä asialle on tehtävissä kun varomattomuus voi sitten vaikuttaa jarrujen toimintaan. Vinkkinä: Maalista ei ole apua. Levyn kulutuspinta pysyy puhtaana kuitenkin niin siitä reunasta ruoste etenee maalin alle.

cedricfan

Kotelosuojaa tai tervaa? "Aktiivisia" aineita, eikä sulkeutumalla peittävää kuten maali ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

DieselHomer

kuparitahnaa sillai sopivasti tullut sipastua.

sopivan tahmaista ni ei leviä sieltä mihkään.

eikä liikaa jottei roisku vääriin paikkoihin.

F-20harraste,F-20/F-20 ....720,810,C31

Patrik28

LainaaKotelosuojaa tai tervaa? "Aktiivisia" aineita, eikä sulkeutumalla peittävää kuten maali ::)

Pitää kokeilla (vene-)tervaa, kun sitä itseltä löytyy. Näkee sitten miten pysyy levyssä kiinni...

ps. take, tietämättömyys ei ainakaan auta mitään varomaan. Mutta ei olisi eka kerta, kun etujarrut ei kunnolla pelaisi.

NoSe

Mä olen käyttänyt aika monet levyt sähkösinkityksessä. Siisti kuin mikä, ja kestää aika mukavasti. Pari talvea otti SX:ssä aikoinaan, ennen kuin alkoi sinkitys olemaan loppu, mutta ei silti kerennyt vallan ruosteeseen ennen auton pukeille laittamista. Kesäkäytössä kestää ns. ikuisesti.

Parilla kympillä on satsi levyjä sinkin pintaan saanut, liekö hinnoissa paljonkin firmakohtaisia eroja, paha sanoa.

Navan ja levyn väliin en laittaisi mitään liukkaita mömmöjä, levy pysyy paikallaan jarruttaessa kitkalla, ei niinkään pultteja vastaan nojaten. En mene sanomaan etteikö pultit kestäisi leikkausvoimiakin, mutta en uskaltaisi itse kokeilla.
Datsun 240Z V8 - Nissan 200SX - Mazda6

Uusi Nissanisti

Leikkausvoimalla yleensä toimii jos eivät ole ruostuneet kiinni?  8-)
Rasvaaminen tai muu mönjä levyissä vie jarrut?  ::)

valpas

LainaaMä olen käyttänyt aika monet levyt sähkösinkityksessä. Siisti kuin mikä, ja kestää aika mukavasti. Pari talvea otti SX:ssä aikoinaan, ennen kuin alkoi sinkitys olemaan loppu, mutta ei silti kerennyt vallan ruosteeseen ennen auton pukeille laittamista. Kesäkäytössä kestää ns. ikuisesti.

Parilla kympillä on satsi levyjä sinkin pintaan saanut, liekö hinnoissa paljonkin firmakohtaisia eroja, paha sanoa.

Navan ja levyn väliin en laittaisi mitään liukkaita mömmöjä, levy pysyy paikallaan jarruttaessa kitkalla, ei niinkään pultteja vastaan nojaten. En mene sanomaan etteikö pultit kestäisi leikkausvoimiakin, mutta en uskaltaisi itse kokeilla.
Tuo sähkösinkki vois olla hyvä konsti. Ei ole vaan tullut sitä jarrulevyihin kokeiltua.
Kitka se on, jolla nuo osat paikoillaan pysyy.
Niissä ruuveissa on sen verran vapaareiässä välystä, että jos voimalla nojaisi pultiin, niin sitten taakseppäin jarrutettaessa vaihtais puolta. Heti, kun osat liikkuu keskenään, niin ruuveista/muttereista katoaa kireys.
Siksi olen renkaanvaihdossa putsannut vastinpinnat huolella, että pyörät pysyis kiinni. Rasvaa en mieluusti käyttäisi, koska se pienentää kitkaa. Ohut sinkkispraykerros, ja ruuvit heti märkänä kiinni, niin silloin toimii. Sama pätee Navan, ja levyn/rummun liitokseen.

Uusi Nissanisti

En ole koskaan "Nisuihin" levyjä vaihtanut, mutta ainakin muissa on levyt olleet uutena niin "tehdasrasvassa", että kitka ei aluksi "äärioloissa" riitä, myöhemmin kylläkin koska vaativat joskus vanhoina ison "lekan" jotta irtoavat!  8-)
Tosin nykyään ABSit estävät "tehokkaan" jarrutuksen!  >:(

cedricfan

RKa varoittelee ihan aiheesta, saa kallistumaan vieläkin enemmän tervan/kotelosuojan kohtuullisesti käytettynä kannalle jos yhtään mitään?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40