Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Qashqain ilmanvaihto/lämmitys

Aloittaja parila, helmikuu 16, 2026, 19:41:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parila

Käytössäni olevan Nissan Qashqai J10:n, vm.2013, ilmanvaihto/lämmitys ei toimi oikein.
Ulkona lämpötila oli -20°C ja ilmastoinnin A/C- ja AUTO-toiminnot olivat aktiivisena. Lämpötila oli asetettu +24°C. Sisälle puhallettava ilma oli kuitenkin hyvin viileää eli oli epämukava matkustaa.
Sitten kytkin A/C- ja AUTO-toiminnot pois päältä ja valitsin manuaalisesti puhalluksen ylös ja jalkatilaan. Tämän jälkeen autossa rupesi tarkenemaan.
Voiko A/C-toiminto olla aktiivisena jos lämmitysvalinnan tekee manuaalisesti?
Onko järjestelmässä jokin vika vai enkö 12 vuoden kokemuksella osaa käyttää sitä oikein?

cedricfan

Yksi yleisimmistä vioista automaatti-AC'n kanssa on sisälämpötila-anturi. Tai itse asiassa siinä oleva pieni puhallin. Anturi haistelee hytin lämpöä, ja sen apuna on piskuinen puhallin, joka tuo anturille hytin ilmaa. Jos puhallin ei toimi, haistaa anturi vain sen lämmön, joka on juuri siinä kohtaa. Anturi on yleensä jossain kohtaa kojelautaa/keskikonsolia piilossa pienen ritilän takana.

Ja automaatti-asennossahan haistelut tekee koneaivo kuskin puolesta sen perusteella mitä se saa (tai ei saa) tietoa, kun sen ottaa pois tekee kaiken kuski itse oman fiiliksen perusteella. A/C on vain jäähdytyksen ON/OFF-nappula.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

parila

Löytyisikö vielä ohjetta miten anturin voi vaihtaa? Onko puhallin itse anturissa vai erillisenä osana? Jos erillisenä, niin mistä se löytyy ja miten sen vaihto tapahtuu?

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40