Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

p11 onkelmia

Aloittaja Juha Tanhukivi, syyskuu 14, 2025, 15:27:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Tanhukivi

tuli haettua primera p11, vm-2000, ei vuoteen ole leimattu, muuten suht ehjän näköinen ja tuntuinen, muttamutta vuoden seisottamisen jälkeen ongelmaksi tuli takajarrut, levyt tietysti ruosteessa, se ei ongelma ole, vaan jarrusatuloiden runko, vai onko oikea nimi kannake???
Mistäs semmoset löytää??? Autodocista on huonoja kokemuksia, trodolla ei ollu, motonetissä kultaakin kalliimmat, eikä taetta että onko edes, jääkö vaihtoehdoksi "marmoritiski", jossa kuitenkin etsivät näytöltä ja sanovat:...ei näin vanhoihin ole ollut vuosiin osia, kuten sanoivat veholla, kun pojan vm-87 mersuun kävin piruuttani takajarrujen ilmausruuveja kysymässä.Ei ole eka nissani, eka datsuni oli mulla "luupää" vm-66, sen ostin romiksen portilta, väkersin kuntoon ja kävin vaihtamassa-68 vuotiseen, jonka vaihdoin finni datsuniin ja mukana tuli tonninen datsuni ilman leimaa, ja olihan niitä muitakin..ja monta.

Mutta nyt, tuohon prizessaan pitäis ne satuloiden rungot saada, kun ne liukutapit on "vähän" huonoina, kuskinpuolella kiinni ruostuneina, tappeja saa uusia, mutta ne rungot missä satula on kiinni, en oo löytäny, koreita kuvia löytyy kyllä, mutta ei muuta.
Sitten kui se absi antura on kiinni?? Pitääkö levyt irroittaa että saa umpiruosteisen ja poikenneen mutterin jämän irti???
Mistä löydän takavalojen ulommat umpiot??? toiseeen on joku osunu ja lasissa reikä, tai ny siinä on teippi.

Ite oon vanha ukko, seinäjoelta. Näitä kulkineita on ollu, no paljon, pojan mersun möin bilteman pihassa nelisen vuotta sitten, veljeltä hain keksinnöin, se oli joku kia, sen hintakin oli...kato kauanko kestää...kesti se 3.5 vuotta mun ja pojan ajotavalla, käytännössä kesti rääkkäystä ihmeen hyvin. nyt nissani, ihan siisti...mutta ne takajarrut, etusia en oo vtutkinu...vielä, pieni talli on ja sekalaisia työkaluja, lisää ostetaan tarpeen mukaan. Ne jarrujen rungot, no en oikein viittis alkaa niitä restauroimaan jos uusiakin on saatavilla...jostain. Tuos pihas on kuitenkin 1 "varis" hojota vaimolla, siinä ihan riittämiin räpellettävää, sitä en vaimon mukaan saa myydä tai vaihtaa, enhän saa oiken ajaakkaan sillä, mutta se suotakoon vaimolle, pitää kuitenkin muistaa että hän on sietäny mua kohta 30 vuotta, ni suon hänelle sen variksen tykkäämisen, minä en siitä pidä, ihan liian pieni kippo mulle.

Tarina pitkä, mut lyhennetään seuraavassa sitte enempi, nyt eka postaus tänne, fb:hen en oo vielä laittanu, ja voi olla etten laitakkaan.

mies51

Jarrusatulan kannakkeita taitaa olla vaikea saada uutena, mutta korjaussarjoja löytyy. Niissä on ne pyörötangot ja niiden tiivisteet. Olen jostakin autosta lekalla iskenyt ne pyörötangot ulos tai kiertänyt tankoja putkipihdeillä. Sitten voi voidella reikää ja pyörittää siinä tankoa vaikka porakoneella. Sen jälkeen putsaa reiän ruosteesta ja vaseliinista. Reiän suun hioo ruosteesta porakone teräsharjalla. Uudet tiivisteet ja pyörötangot. Hioo puhtaaksi liukupinnat, joihin jarrupalat tulevat. Palojen päihin aivan vähän jarrurasvaa.  Jos satulat on ovat kunnossa, kokoa jarrut ja jarruttamalla ne puhdistuvat ruosteesta.