Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera n15 lämmityslaite puhaltaa lämmintä

Aloittaja HeiskasenVille, heinäkuu 27, 2025, 15:14:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HeiskasenVille

löytyi lyhyt viestiketju vuodelta 2007 , jossa hyvin samalla tavoin kuvailtiin vikaa ja auto korjaantui korjamatta , elikkä olisin vailla vastausta , millätavoin kylmä ja lämmin ilma säätyy , tuleeko kennolle aina kuuma vesi , vai onko hana jossain piilossa , autoni on n15 korimallin 2000 vuosimallia ilman ilmastointia , eilen oli tukalaa ajaa ulko lämpötilan ollessa vaikka mitä ja puhaltaa lämmintä autoon , aiemmin huomioinut samaa , tänään sitten puhalsi viileämpää ja helpompi huristella , taitaa ulkolämpötila olla hieman vähemmän ja samankaltaista kyläajoa molempina päivinä , millätavoin muut korjanneet lämmpimän ilmantulon pois , onko vika vai ominaisuus ?

HeiskasenVille

Tutkin juttua ja lähdin purkamaan , kennolle näyttäis tulevan lämmin vesi kokoajan ja läppä säätää kylmän ja kuumanilman tulon kajuuttaan , vaijerin säätö ja korvakuulolta nyt sulkee lämpimän ilman tulon , korjatkaa jos olen väärässä  :)

mies51

Jostain 70-80-luvulta asti autoissa on kennossa kiertänyt pelkkä lämmin vesi. Säätimen läpät ovat sitten liikkuneet joko vaijerilla tai sähköisesti. Täysillä lämmöillä kaikki ilma kennon läpi ja täysin kylmällä ohi. Mutta sitten ilman lämpötilaan vaikuttaa, onko ilmastointilaite eli A/C kunnossa ja siellä riittävästi kylmäainetta, onko raitisilmasuodatin puhdas eikä puunlehtiä täynnä, onko kennon päällä ja ilmakanavissa puunlehtiä ja muuta roskaa, joka on päässyt raitisilmasuodattimen ohi. Ja jos roskaa on ollut paljon kennon päällä, läpät eivät ole päässeet liikkumaan koko liikerataansa ja vaijerin kiinnitys vipuun on voinut liikkua. Tällöin läppä ei liiku enää liikeratansa päästä päähän. Eli ota raitisilmasuodattimelta kennolle tuleva ilmaputki auki ja katso puhtaus ja liikkeet. Imuroi roskat pois.

tikola

Minulla samassa autossa sama vika. Lämmityksen ohjainlaitteen vaijereissa ja niiden kiinnityksissä oli minun tapauksessa vika. Kolme eri vikaa oikeastaan

• Säätimen takana vaijeri liittyy muoviseen kääntöpyörään ja siinä liitoksessa on muovinen stoppari, joka oli minulta murtunut. Ostin pari lämmittimen säädintä ennen kuin osui oikeakätinen ja ehjä
  • Tuossa laitteessa ja jalkatilassa on klipsejä, jolla pidetään vaijeri paikallaan - niitä oli minulta hukassa ja sitäkautta liike ei välittynyt kuten pitää Tätä osaa sai vielä merkkiliikkeestä
  • Viimeisenä vikana oli lämmityslaitteen ja ohjaimen välinen vaijeri, jossa päätyholkit olivat hörkkääntyneet irti - ostin ehkä maailman viimeisen sellaisen merkkituotteen Amayamasta, joten en tiedä jäikö sinulle, joskaan en ole varma oliko sillä mitään merkitystä

Eli minulla oli ihan selvä mekaaninen liikkeenvälityshäiriö, joka aiheutti, että sain ennen korjausta ulos vain lämmintä tai hirveän lämmintä. Minulle jäi jotain osia tuosta jumpasta - saat jos niistä on jotain iloa, koska Nissan on poistunut minun hallusta.

Minun tapausta käsitelty pikkuisen noissa ketjuissa - vikana oli siis se, että se puhalsi kuumaa tai hirveän kuumaa. Säätimen klonksahduksista et voi hirveästi päätellä - se säädin itsessään luo klonksahduksia toimiessaankin.

https://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=14419.msg248525#msg248525

https://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=20382.30