Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

J10-Qashqain ovilukko ja puhallin

Aloittaja AkiH, maaliskuu 03, 2021, 14:54:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AkiH

Emännälle hankitussa Qashqaissa (J10, 2007, Tekna) on pari pientä vikaa, joita pitäisi lähteä taklailemaan. Näistä "tuoreista" on vähemmän kokemusta, joten kysellään hieman etukäteisvihjeitä.

Ensimmäinen lienee helpompi, lämmityslaitteen puhallin ei välillä puhaltele, vaan vaatii toisinaan hellävaraista koputtelua toimiakseen. Onko puhaltimesta yksinkertaisesti hiilet lopussa ja moottori tulossa käyttöikänsä päähän vai osaako näissä olla muuta mystiikkaa? Vaihtamiseksi vissiinkin pitää napata polkimet ja ilmatorvea pois tieltä ja kuskin jalkotilan puolelta pääsee moottoriin käsiksi?

Toinen on apumiehen etuoven lukko, joka ei lukitse ovea avaimen napista, ulkokahvan kumipainikkeesta eikä keskuslukituksen napista keskikonsolista. Lieneekö ovimoottori mykistynyt tai onko muita vaihtoehtoja? Netistä löytyivät suhteellisen hyvät ohjeet oven purkamiseen ja noiden myötä varmaan vaihtuisi se ovilukkokin.

https://www.youtube.com/watch?v=fXNnnOZ4-RQ
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

mcgangsta

Mitä sie  oot rikkinäistä hommannu :D Jos oli liikkeestä, ni mee valittamaan  8)

Moottoriin varmaan pääsee parhaiten käsiksi ilman suurempia purkamisia juurikin polkimien vierestä, eli joutunee ottamaan irti.

Raitisilmansuodatinkin on siellä ja vaihto-ohjeessa pitäisi irrottaa myös silloin. Pariin kertaan kuitenkin vaihtanut ja justjust mahtuu vaihtamaan ilman irrottamista. Tossa uudemmassa trailissa on sentään apparin puolella  ::)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: AkiH - maaliskuu 03, 2021, 14:54:13
Toinen on apumiehen etuoven lukko, joka ei lukitse ovea avaimen napista, ulkokahvan kumipainikkeesta eikä keskuslukituksen napista keskikonsolista. Lieneekö ovimoottori mykistynyt tai onko muita vaihtoehtoja? Netistä löytyivät suhteellisen hyvät ohjeet oven purkamiseen ja noiden myötä varmaan vaihtuisi se ovilukkokin.

Mulla oli aikanaan P12 primerassa kuskinpuolen takaovessa samaa ongelmaa. Jos mä nyt oikein kattelin, niin tossa taitaa olla samantyylinen mikrokytkinsysteemi-lukkoyksikkö kun P12 primerassa - eli vaihtoon koko paketti.

http://nissan4u.com/parts/qashqai/el_j10e/2007_5/type_15/body_side_and_rear/front_door/illustration_2/

Luulis ton ikäseen saavan jo käytettynäkin.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

AkiH

Näytti niitä purkuosina olevan reilumminkin jo tarjolla, eivätkä ole edes pahan hintaisia. P11:n takaoviin olen pariin otteeseen vaihdellut lukkomoottoreita, joten sinällään tutun oloinen operaatio. Vähän lämpimämpiä kelejä pitää vielä odotella, niin voi ruveta purkamaan.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jylppy

Etuoveen lienee helpompi vaihtaakkin, primerassa piti takaoven kohdalla muistaakseni irrottaa lasi ja taaempi lasin kisko, että sai muljautettua sen lukkoyksikön irti..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

AkiH

Hitot tarvinnut, kun oli kätilön kädet ja tähysti ruuvinreiästä. ;D Oli siellä hieman ahdasta ja aikansa sai pyöritellä, mutta meni se silti sinne ja toimii vieläkin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: AkiH - maaliskuu 03, 2021, 20:30:40
Hitot tarvinnut, kun oli kätilön kädet ja tähysti ruuvinreiästä. ;D Oli siellä hieman ahdasta ja aikansa sai pyöritellä, mutta meni se silti sinne ja toimii vieläkin.

Mä puhuinkin P12-primerasta.. :)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

AkiH

Siitä ei kieltämättä ole kokemusta, tuossa vanhemmassa onnistui suuremmin purkamatta.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83