Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera 6-vaihteisto.

Aloittaja jupeli76, syyskuu 15, 2019, 21:51:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jupeli76

Auto siis primera 2.0 bensa vm 2005 farkku. Ajettu kohta 300 tuhatta ja nyt alkanu olee ongelmia ettei vaihteet meet kunnolla päälle varsinkin 3 saa etsiä tosissaan? Muutkin vaihteet välillä tuntuu jäykältä laittaa päälle? Kytkin on alkuperäinen mut musta irrottaa viellä ihan hyvin. Vaihteisto öljyt on vaihdettu keväällä  2019 ajettu 6000km sen jälkeen? Onko kokemuksia ja jotain lisäaineita esim mitä vois kokeilla ennen ku alkaa purkaa vaihteistoa ja kytkintä pois ku varmaa aika kallis ja iso työ 🤔

mertsi1

taitaa olla lisäaineiden käyttö nyt myöhäistä. olis pitäny ne öljyt vaihtaa sinne hiukan useammin... no, jälkiviisaus on tietysti aina paras viisaus. taitaa laatikon vaihto olla ajankohtainen.

jupeli76

Sori piti laittaa et viimeksi vaihdettu nyt keväällä 2019. Auto ollut mulla reilu 3 vuotta ja ajanut noin  70 tuhatta ja itseasiassa olen 2 kertaa vaihtanu vaihteistoöljyt sen aikana. Edellisestä omistaja en tiiä mut aika tarkkaa huoltokirjaa tuo oli pitänyt olen toinen omistaja. Mut voihan se olla et on tullu laatikko ns tiensä päähän 😦

mies51

Pitääkö laatikko kovaa ääntä, jurinaa? Jos pitää, on todennäköisesti vaihteiston joku laakeri hajalla. Lopulta lakkaa vaihteet menemästä päälle.
Jos ei vika ole vaihteistossa, toinen mahdollisuus on öljyä kytkimessä. Silloin vaihdetta on vaikea saada ykköselle liikkeelle lähdettäessä, koska öljy saa kytkinlevyn pyörimään vauhtipyörän mukana. Tällöin vaihteisto ei pysähdy vaihtamista varten. Vauhdissa taas vaihteen saa vaihdettua.

mertsi1

vaikka olis kuinka tarkasti huollettu aikaisemmin uudesta asti, niin totuus kuitenkin on, että vaihteistoöljyjä ei todennäköisesti ole vaihdettut yhdessäkään huollossa, koska se toimenpide ei kuulu huolto-ohjelmaan. niitä ei kuulemma tarvitse vaihtaa ollenkaan ja sitten ihmetellään, kun vaihteistot leviää järjestäin viimeistään 300 tuhannen kilometrin kohdalla.

Desperate child

Kyllä P12 Primeran huolto-ohjelmaan kuuluu vaihteistoöljyn vaihto. Olikohan 60tkm välein, en nyt varmaksi muista. Se on sitten tietty eri asia jos ei sitä ole huollossa tarjottu tehtäväksi eikä omistaja oo tajunnu pyytää. Kyllähän niistä yleensä kuitenkin maininta on huoltokirjassa missä kohtaa on vaihdettu, mutta ei kaikki asentajat muista edes merkitä huoltokirjaan että huoltoa olis ylipäätään tehty.  Itelle nyt heräsi kysymys että voisiko se vika olla vaihteensiirto vaijereissa/ mekanismissa? En oo kyllä kauheasti kuullut että näissä 6- vaihteisissa olisi keston kanssa ollut ongelmia, itellä on nyt 265tkm mittarissa vastaavassa laitoksessa ja ei oo muuten tarvinnu perehtyä vaihteistoon paitsi em. öljyn vaihto. Ja tietty onko sinne oikeat öljyt laitettu? Mulla on ainoat ongelmat tullut talvipakkasilla kun öljyt on jäykkänä, vaikka on synteettiset ja sellaiset mitkä sinne pitäis kuulua, mutta silloinhan nuo aina on jäykkiä..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 16, 2019, 22:31:33
Kyllä P12 Primeran huolto-ohjelmaan kuuluu vaihteistoöljyn vaihto. Olikohan 60tkm välein, en nyt varmaksi muista.

Tehtaan service manuaalin mukaan vain CVT-laatikon öljyt vaihdetaan 60tkm välein, manuaalin ja normiautomaatin öljyt tarkistetaan 15tkm välein.

-Ja tehtaan manuskassahan on huolto-ohjelma vain 120tkm saakka, joka autolla sen teoreettisen elinkaaren aikana ajetaan muualla maailmassa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

jupeli76

Kiitos jo kaikille vastanneille. Ei kyllä kuullu mitään ylimääräisiä ääniä laatikosta ja kytkin irrottaa ihan normaalisti. Tosiaan en tiiä ex omistajan vaihdoista onko tajunnut huolloissa pyytää sitä 🤔 Itse joo vaihdatin 2017 255 tuhatta mobil shc täyssynteettinen ja nyt 290 kohalla Castrol 75W80 täyssynteettinen ja hyvin on mennyt vaihteet päälle pakkasilla. Mut kaipa se uskottava et alkaa olee laatikko sut loppu ja otettava selvää mitä remppa maksaa ja samalla tietty kytkin kantsii uusia tai sit pyytää romumiehet hakee 🤣😂

mertsi1

Juurikin sen takia se vaihteistoöljy on useimmissa (manuaali)vaihteistoissa LIFETIME, koska niillä ei ajeta yleensä edes sataatuhatta kilometriä muualla kunnes ovat jo paalissa. Itse olen (ja omistamissani autoissa on aina vaihdettu) vaihtanut laatikkoöljyt 60-70tkm välein eikä ensimmäinenkään vaihteisto ole porsinut. Usein saman verran ajetuissa on vaihteistot sökönä ja usein varoitetaan, että juuri tässä mallissa on heikko laatikko. No onhan se, kun niitä öljyjä ei sinne kuulemma tarvitse vaihtaa...

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - syyskuu 16, 2019, 22:41:46
Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 16, 2019, 22:31:33
Kyllä P12 Primeran huolto-ohjelmaan kuuluu vaihteistoöljyn vaihto. Olikohan 60tkm välein, en nyt varmaksi muista.

Tehtaan service manuaalin mukaan vain CVT-laatikon öljyt vaihdetaan 60tkm välein, manuaalin ja normiautomaatin öljyt tarkistetaan 15tkm välein.

-Ja tehtaan manuskassahan on huolto-ohjelma vain 120tkm saakka, joka autolla sen teoreettisen elinkaaren aikana ajetaan muualla maailmassa.

Onkohan se sitten Suomen maahantuojan ohje, jostain mä sen oon keksinyt että niitä tarvii vaihdella ja voisin vaikka vannoa että huoltokirjaan merkatussa huolto ohjelmassa olisi mainittu tyyliin 60tkm/ 3vuotta. Täytyypi tarkastaa jos muistaa ku autossa istuu seuraavan kerran. Mutta muistelisin kyllä että toi vaihteistoöljyn vaihto oli kyllä ihan semmoinen että merkkiliikkeessä tehtiin automaatisesti tietyissä huolloissa.  Toisin kuin huoltelin yhtä daciaa tuossa, vaihteistoöljyn tyyppikin oli sellainen salaisuus että auton mukana tulevasta kirjallisuudesta ei selvinnyt, eikä missään puhuttu mistään vaihdoista mitään.

EDIT: Katsoinpa omani huoltokirjasta niin totta, siinä mainitaan vaihteisto öljystä että CVT öljy vaihdettava 60tkm välein, mutta samassa kohdassa mainitaan myös että manuaali/automaatti vaihteistoöljy vaihdettava kahden vuoden välein, mitään kilometri määrää ei ole ilmoitettu.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Peta

Onhan moottorin / vaihteiston kannatin kumit kumminkin ehjät ettei siitä voi johtua vaihteiden huono päälle meno.