Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P10 Primeraan uudet jarruputket

Aloittaja naic, kesäkuu 11, 2013, 23:44:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

naic

Rupesin täältä kyselemään neuvoja kun en ole ennen vaihtanut moisia ja olen kuullut/lukenut että osaa olla aika v-mäinen vaidettava. Joten kaikki asiasta tietävät/tehneet voisivat tähän minulle jotain pientä ohjetta/vinkkiä laittaa.
Olen kuullut että joutuu bensatankin irroittamaan? ja että se olisikin koko homman vaikein tehtävä?

take

Höpsis. Mikä tahansa on helppoa kun sen osaa. Tankin irrotus on ehkä pihalla tehdessä se hankalin osuus. Kannattaa ajaa tankki vaan niin tyhjäksi kuin uskaltaa. Se helpottaa paljon. Uusien putkien taivuttelu menemään vanhoja reittejä pitkin ei liene myöskään vaikeaa, mutta aikaavievää näpertämistä.

naic

LainaaHöpsis. Mikä tahansa on helppoa kun sen osaa. Tankin irrotus on ehkä pihalla tehdessä se hankalin osuus. Kannattaa ajaa tankki vaan niin tyhjäksi kuin uskaltaa. Se helpottaa paljon. Uusien putkien taivuttelu menemään vanhoja reittejä pitkin ei liene myöskään vaikeaa, mutta aikaavievää näpertämistä.

Helppoahan se varmaan olisikin jos olisi ennen tehnyt tämän jo  :) jäi vaivaamaan että kannattaako aikaisemmat putket ottaa pois, vai voiko vaan suoraan pistää uudet ns. päälle? Niin ja osaako joku sanoa miten tuo tankin irroitus käytännössä tapahtuu? Joutuuko takapenkin alta irroittelemaan ne putket sun muut, vai riittääkö että irroittaa tankin niistä remmeistä vai mitkä lie ovatkaan, jotta saa tarpeeksi tilaa että pääsee ne putket sieltä tankin yli vetämään?
Joltain olisi jonkun sortin ohjetta tähän hommaan kyllä mukava saada :)

BA

Voi ne vanhat sinne jättää, mutta katsastusmiehellä voi sitten sen jälkeen olla asiaa putkien kiinnityksestä. Ne kun ei saisi olla millään nippuside-keksinnöllä pohjassa kiinni.

Eihän hommassa ole mitään ihmeellistä. Auto ilmaan, putki päistä auki, ja irrottelemaan sitä pohjan kiinnikkeistä. Jos putki aukee. Tässä tapauksessa ei oo niin väliä vaikka katkasiskin sen, ja irrottaa vanhat jumittuneet nipat myöhemmin.
Tankki täytyy irrottaa letkuista ja pumpun johdosta, ja sitten tiputtaa alas.
Uus putki menee sitten jo helposti. Sen voi taitella maassa muotoonsa vanhan mukaan, niin tulee siistimpi. Kun auton alla lähtee taivuttelemaan, tulee aina enemmän tai vähemmän kötöstyksen näkönen.


Ite en lähtis ilman nosturia kovin herkästi...  :-X

naic

LainaaVoi ne vanhat sinne jättää, mutta katsastusmiehellä voi sitten sen jälkeen olla asiaa putkien kiinnityksestä. Ne kun ei saisi olla millään nippuside-keksinnöllä pohjassa kiinni.

Eihän hommassa ole mitään ihmeellistä. Auto ilmaan, putki päistä auki, ja irrottelemaan sitä pohjan kiinnikkeistä. Jos putki aukee. Tässä tapauksessa ei oo niin väliä vaikka katkasiskin sen, ja irrottaa vanhat jumittuneet nipat myöhemmin.
Tankki täytyy irrottaa letkuista ja pumpun johdosta, ja sitten tiputtaa alas.
Uus putki menee sitten jo helposti. Sen voi taitella maassa muotoonsa vanhan mukaan, niin tulee siistimpi. Kun auton alla lähtee taivuttelemaan, tulee aina enemmän tai vähemmän kötöstyksen näkönen.


Ite en lähtis ilman nosturia kovin herkästi...  :-X

Onko mitään aika arviota kauanko tommosessa hommassa mahdollisesti kestää tehdä? Ihan vain sillä kyselen kun tässä mietin että jos varaisin jonain viikonloppuna tuolta yhdeltä huoltoasemalta hallin itselleni ihan vain siksi että sieltä tosiaan löytyisi tuo paljon hommaa helpottava autonosturi.

cedricfan

Muutamasta tunnista työpäivään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Primaveera

Ei sitä tankkia tarvitse irrottaa. Kiskot vanhat putkiroippeet pois ja laitat kupariputkesta uutta ja painelet puket kiinnikkeisiin auton pohjassa. Lopun matkaa takapyörille voi sitten laittaa mistä helpoiten saa menemään kuitenkin tietysti niin ettei putki retkota eikä missään tapauksessa ole kiinni takapyörien tuennassa eli ainoastaan auton korissa. Tässä kohtaa on syytä käyttää maalaisjärkeä. Kupariputkea kannattaa ostaa riittävä määrä. Mulla meni P11 Primeraan 9,5 metriä putkea. Kupari on siitä hyvä, että sitä voi käsin taivutella, kunhan ei taivuttele liian monta kertaa samasta kohtaa, se kovettuu. Lisäksi kupariputkeen saa tehtyä itse liitospäät tavallisella jarruputkityökalulla (n. 25,- €) helpommin kuin tavalliseen jarruputkeen. Kupariputki maksaa noin 5,00 - 5,50 metri. Jarruputkia ei saa jatkaa paitsi jos jatkoja on tehty autotehtaalla. Ainakaan P11 Primerassa ei ole yhtään jatkoa, joten putket on vedettävä auton rintapeltissä olevalta BTC-yksiköltä takapyörille asti yhtenäisenä. Takana on tietty pätkä letkua, mutta se on eri juttu se.

js876

#7
Kyselin tästä asiasta katsastus-sedältä, silloin kun itse tein jarruputkiremontin, että onko väliä jos ne jarruputket eivät mene samasta paikasta kuin ne vanhat hän vastasi, että ei ole, eli putket saa vetää vaikka auton sisälle, mutta sehän ei ole kovin järkevää koska auton sisälle kertyy kosteutta, eivätkä ne saa ilmaa.

Ainoa asian minkä hän painotti on se, että jatkoja ei saa tehdä sen enempää kuin alunperin on tehty.

Mies

LainaaKyselin tästä asiasta katsastus-sedältä, silloin kun itse tein jarruputkiremontin, että onko väliä jos ne jarruputket eivät mene samasta paikasta kuin ne vanhat hän vastasi, että ei ole, eli putket saa vetää vaikka auton sisälle, mutta sehän ei ole kovin järkevää koska auton sisälle kertyy kosteutta, eivätkä ne saa ilmaa.

Ainoa asian minkä hän painotti on se, että jatkoja ei saa tehdä sen enempää kuin alunperin on tehty.


Vähemmän ne putket on korroosiolle alttiina auton sisä- kuin ulkopuolella. Ja kosteuttakin takuulla enemmän auton ulkopuolella  ;D

K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

js876

#9
Lainaa


Vähemmän ne putket on korroosiolle alttiina auton sisä- kuin ulkopuolella. Ja kosteuttakin takuulla enemmän auton ulkopuolella  ;D


Jos niitä jarruputkia asentaa sinne esimerkiksi sisutuksen/maton alle ja sinne kun menee vesi/kosteutta niin nehän suoraan sanoen homehtuu siellä maton alla, eivät saa ilmaa ollenkaan, tosin kuin auton ulkopuolella. ;D ;D ;D

Se on sama juttu kuin laittaa auton semmoiseen autotalliin missä ei kierrä ilma ollenkaan, parempi säilyttää ulkona.

take

Lainaa

Jos niitä jarruputkia asentaa sinne esimerkiksi sisutuksen/maton alle ja sinne kun menee vesi/kosteutta niin nehän suoraan sanoen homehtuu siellä maton alla, eivät saa ilmaa ollenkaan, tosin kuin auton ulkopuolella. ;D ;D ;D

Se on sama juttu kuin laittaa auton semmoiseen autotalliin missä ei kierrä ilma ollenkaan, parempi säilyttää ulkona.
Nyt tulee jo niin paksua tuubaa ettet vissiin ole ikinä nähnytkään autoa jossa jarru/bensaputket menee auton sisällä? Nimittäin esim. saabeissa oli joskus jarru ja bensaputket auton sisällä eikä siellä homehtuneet. Ainoastaan korin ulkopuolella kulkevat osat happanivat. Ja onhan se nyt päivänselvää, ei mulla ole auton sisustakaan homeessa.

cedricfan

Niinpä, lisäksi home ei kasva metallilla, eikä home myöskään heikennä metallia ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

micramies

Meillä oli joskus 80-luvulla -76 Saab 99 jossa haiskahti bensa välillä sisällä, ilmankos jos bensaputket on kulkeneet auton sisällä ja ehkä jostain hiukan tihkuneet sitten. Auto oli n. 10v ikäinen tuolloin kun se meille tuli ja parisen vuotta taisi meillä olla. Isäukko taisi joutua jo pohjaa hitsailemaan siitä.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

js876

Lainaa
Nyt tulee jo niin paksua tuubaa ettet vissiin ole ikinä nähnytkään autoa jossa jarru/bensaputket menee auton sisällä? Nimittäin esim. saabeissa oli joskus jarru ja bensaputket auton sisällä eikä siellä homehtuneet. Ainoastaan korin ulkopuolella kulkevat osat happanivat. Ja onhan se nyt päivänselvää, ei mulla ole auton sisustakaan homeessa.

Jos jostain pääsee kosteutta(vesi) sinne auton maton/sisustuksen, missä jarruputket on niin kyllä ne mätänee enemmän siellä auton sisällä missä ei kierrä ilma, mutta jos ei pääse minkäänlaista kosteutta niihin, niin silloin varmastikin säilyvät paremmin kuin ulkopuolella.

take

Lainaa

Jos jostain pääsee kosteutta(vesi) sinne auton maton/sisustuksen, missä jarruputket on niin kyllä ne mätänee enemmän siellä auton sisällä missä ei kierrä ilma, mutta jos ei pääse minkäänlaista kosteutta niihin, niin silloin varmastikin säilyvät paremmin kuin ulkopuolella.
Mistä sinne vettä pääsee? Mulla ainakin katto pitää. Mahtaa olla hupaisaa ajella sateella jos auto vuotaa. Uikkarit ja snorkkeli vakiovarusteeksi? ;D ;D

js876

Lainaa
Mistä sinne vettä pääsee? Mulla ainakin katto pitää. Mahtaa olla hupaisaa ajella sateella jos auto vuotaa. Uikkarit ja snorkkeli vakiovarusteeksi? ;D ;D

Joo mulla onkin avokattoauto  ;D