Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Camber kulma

Aloittaja Sunny-Driver, huhtikuu 08, 2023, 00:29:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Volvomania

Eikös se ole aika hyvä, jos etu- ja taka-pyörät kulkee samalla uralla. Jos mittaisi etu- ja takapyörän välisen mitan molemmin puolin. Silloin saisi tietää, onko akselit suorassa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Kebab - toukokuu 12, 2023, 16:08:06
Lainaus käyttäjältä: Sunny-Driver - huhtikuu 08, 2023, 00:29:46
Koska camber kulma ei ole näissä autoissa säädettävissä niin pystyykö tälle tekemään mitään?
Tukivarret ja niiden puslat vaikuttavat camberiin. Tukivarressa voi olla pientä muodonmuutosta tällin seurauksena tai puslat rikki.

Piirräpäs vaikka paperille edestäpäin katsottuna tuo etupään geometria suht oikeissa mittasuhteissa. Et tarvitese kuin kaksi viivaa, joustintuen linjan ja alatukivarren linjan, ja sitten piirräät siihen kaveriksi pyörän. Tuota kun katselet, voit alkaa miettiä paljonko sen alatukivarren täytyy muuttua, ennenkuin tuon pyörän camber-kulmassa tapahtuu mitään merkittävää muutosta.

Sunny-Driver

Lainaus käyttäjältä: Kebab - toukokuu 12, 2023, 16:08:06
Lainaus käyttäjältä: Sunny-Driver - huhtikuu 08, 2023, 00:29:46
Koska camber kulma ei ole näissä autoissa säädettävissä niin pystyykö tälle tekemään mitään?
Tukivarret ja niiden puslat vaikuttavat camberiin. Tukivarressa voi olla pientä muodonmuutosta tällin seurauksena tai puslat rikki.

Puslissa oli pykimiä ja näkyi tosi paljon repeytymiä kun asennusraudan kanssa väänsin takapuslan rungon ja tukivarren pään välistä molemmilta puolilta. Pykimät näkyivät selvästi jo ennen vääntelyäkin. Näitä ei katsastusmiehet nähtävästi paljon katsele 🤔
Motonetistä saa valmiita tukivarsipaketteja joissa on etu- ja takapuslat ja alapallonivel valmiina. Tällä saisi uudet puslat ja muutakin uusittua kahdella osalla molemmille puolille autoa.

Pyöränlaakeri oikealla edessä rahisee jo ajossa että sekin menee vaihtoon. En osaa sanoa, onko silläkin vaikusta outoon ajokäytökseen tällä hetkellä 🤔 välystä ei tuntunut kokeiltaessa ja rengas pyöri yhtä kevyesti kuin toisella puolella mutta rahinaa pitää ja tärinää tuntuu jousessa kokeiltaessa.

Sunny-Driver

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - toukokuu 12, 2023, 19:45:07
Eikös se ole aika hyvä, jos etu- ja taka-pyörät kulkee samalla uralla. Jos mittaisi etu- ja takapyörän välisen mitan molemmin puolin. Silloin saisi tietää, onko akselit suorassa.

Pyöränsiirtymä on raportin mukaan edessä -0⁰05' ja takana 0⁰05. Kulkukulma on -0⁰05.
Muita tietoja ei ilmene suuntausraportista.

Sunny-Driver

Omatoimisesti raidetangoista yritetty säätää rattia suoremmaksi.
Kyllä se lievästi on vasemmalle vinossa edelleen vaikka olen todella pienillä säädöillä kääntänyt toista puolta lyhentäen ja toista saman verran pidentäen.

Sen olen huomannut nyt että keskellä tietä ajaessa (tien keskiviivan menee auton keskelle) niin ratti on suorassa, vastaantulijoiden kaistalla ajaessa oikealle, että olen ajatellut tämän nyt johtuvan luontaisesti tien kallistuksesta ojaan päin. 🤔
Camberia näissä ei voi säätää että täytyisi vielä hieroa lisää toista pidentäen ja toista puolta lyhentäen että jos sen saisi hieman suoremmaksi. Olen sen huomannut tän vehkeen kanssa että tosi pienet liikkeet ei näy yhtään ratissa ja isompi kääntö näkyy aivan valtaisasti ja ratti kääntyy täysin toiselle puolelle 😵‍💫

Täytyy joskus autoa vaihtaessa ostaa laadukkaampi kulkine, koska näkyy olevan Nissanit tämmöisiä että näistä ei saa rattia suoraan edes 3D säädöllä, ainakin tämä kampe on vaikea tapaus tai sitten alustassa on väljää jossain, jota ei edes katsastuksessa huomata tai siihen ei haluta kiinnittää huomiota...

NikookiN

Ei ne katsastuksessa kaikkea katso, omassa primerassa on edessä väljää ihan kahtomatta eikä katsuri sano asiasta mitään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itse vaihdoin alapallon ja ratti on taas vinossa...
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Sunny-Driver

Lainaus käyttäjältä: NikookiN - kesäkuu 11, 2023, 15:42:50
Ei ne katsastuksessa kaikkea katso, omassa primerassa on edessä väljää ihan kahtomatta eikä katsuri sano asiasta mitään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itse vaihdoin alapallon ja ratti on taas vinossa...

Näyttää olevan tuo nykyajan katsastus semmoista ettei välitetä vaikka asiakas kertoisi millaista ongelmaa kyseisessä kamppeessa on, ei varmasti ihan jokaista joka kerta välttämättä harmittaisi jos hylsy tulee, kunhan saisi itse käsityksen missä on vika kyseiseen ongelmaan, tai edes opastusta, mitä kannattaisi tehdä että saisi sen ongelman pois, mikäli ei vaikuta katsastuspäätökseen. Menipä tutulta vastaava n16 Almera läpi vaikka oikealla alapallossa jo väljää tuntuu, kolahtaa käännöksissä jo selvästi 🙄

Pitänee joskus koittaa myydä tuo ongelmakasa kunnostettavaksi kun alkaa olla jo itsellä neuvoton olo tuon kanssa.

cedricfan

Kannattaa guuglata Katsastuksen Arvosteluperusteet, ja katsoa kauanko pelkkään lukemiseen menee. Saa jotain haarukkaa sille, ehtiikö katsuri katsoa kuinka paljoa autosta. Niinpä päähuomio keskittyy 1) Traficomin kampanjoihin kiinnittää huomiota johonkin 2) kokemusperäiseen tietoon ko. mallin heikoista kohdista. Toisaalta kun on käynyt pitkään samalla pienellä konttorilla, niin saa hyvää palvelua. Katsotaan yhdessä, jos mainitsee, että voisko jossain olla jotain. Ja samalla neuvotaan, että toi kohta tarttis enne seuraavaa leimaa hoitoa. En ikinä mene niihin "halpoihin" tarjouksiin, ja ota sitten jostain pikkuasiasta uusintakäyntiä = kallis kokonaisuus, ilman palvelua!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mikan

Mä oon nyt useamman vuoden käynyt sellaisella katsastuskonttorilla, missä on vain yksi mies ja yksi nosturi. Aina saa henkilökohtaista palvelua ja yhdessä katsotaan mitä mahdollisesti pitää laittaa seuraavaksi.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

Lainaus käyttäjältä: Sunny-Driver - kesäkuu 11, 2023, 14:30:14
Omatoimisesti raidetangoista yritetty säätää rattia suoremmaksi.
Kyllä se lievästi on vasemmalle vinossa edelleen vaikka olen todella pienillä säädöillä kääntänyt toista puolta lyhentäen ja toista saman verran pidentäen.

Sen olen huomannut nyt että keskellä tietä ajaessa (tien keskiviivan menee auton keskelle) niin ratti on suorassa, vastaantulijoiden kaistalla ajaessa oikealle, että olen ajatellut tämän nyt johtuvan luontaisesti tien kallistuksesta ojaan päin. 🤔
Camberia näissä ei voi säätää että täytyisi vielä hieroa lisää toista pidentäen ja toista puolta lyhentäen että jos sen saisi hieman suoremmaksi. Olen sen huomannut tän vehkeen kanssa että tosi pienet liikkeet ei näy yhtään ratissa ja isompi kääntö näkyy aivan valtaisasti ja ratti kääntyy täysin toiselle puolelle 😵‍💫

Täytyy joskus autoa vaihtaessa ostaa laadukkaampi kulkine, koska näkyy olevan Nissanit tämmöisiä että näistä ei saa rattia suoraan edes 3D säädöllä, ainakin tämä kampe on vaikea tapaus tai sitten alustassa on väljää jossain, jota ei edes katsastuksessa huomata tai siihen ei haluta kiinnittää huomiota...

Auto toimii kuten pitää ja pyöränkulmat kunnossa, sen kuuluukin vetää oikealla jos tie kallistaa oikealle, sama juttu vasemmalle kallistuvassa kohtaa tietä. Samaa tekee oikeastaan kaikki autot jotka ovat säädetty "symmetrisesti".

Aloituksesta piti katsoa mikä auto on kyseessä, N16 Almera eli halpis malli joka on jo elämänsä loppupuolella oleva auto, toiset pyörät paalaimessa, toiset vielä tiellä...

Sinulla on vaatimuksiin nähden väärän hintaluokan auto, oli merkki mikä tahansa, aja huolettomasti pikkujuttuja murehtimatta  ;)

Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Volvomania

Tukivarret on edullisia ja niissä tulee mukana uudet puslat ja alapallonivel.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Sunny-Driver

Oikea etupyöränlaakeri jouduttiin vaihtamaan ja pyöränsuuntaus tehty sen johdosta uudelleen kesärenkailla. Ennen säätöä tarkastettiin auton alusta korjaamolla, välyksiä ei löytynyt.

Nyt mitattu camber-kulma on etuakselilla vasen -0⁰46'ja oikea +0⁰04'
heittoa on raportin mukaan +0⁰50'
nimellisarvot olisi -1⁰05' ja +0⁰25'
ja ihannearvo olisi -0⁰20'

Caster on nimellisarvoalueen ulkopuolella (nimellisarvo +0⁰54' ja +2⁰24') ihannearvo olisi +1⁰39'
mitattu caster on vasen +2⁰40' ja oikea +2⁰36'
heittoa on raportin mukaan -0⁰04'

kulkee mainiosti suoraan ja puoltamatta sekä kesä- ja talvirenkailla.
Kesärenkailla pysyi ratti suorassa mutta talvirenkailla jää hivenen oikealle (hieman tiestä riippuen)

Camber kulman heitosta ja casterkulman karkaaminen nimellisarvoalueen ulkopuolelle, voiko etuakselilla olevat heitot johtua vääntyneestä iskaritolpasta tai jostain muusta? Vai kääntyykö ohjaus välillä mielellään siksi oikealle koska camber on siellä puolella hieman positiivisen puolella? Tai sitten siitä että talvipyörät ovat pehmeämpirunkoiset ja -pintaiset kuin kesärenkaat?