Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P11-144 Primera vikavalo, kylmänä käynnistyy huonosti ja tehoton

Aloittaja SakkeMO, joulukuu 12, 2019, 22:22:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SakkeMO

Loppuu usko ja kukkarosta nyörit, mistä etsiä seuraavaksi?

Vikavalo palaa ja kylmänä käynnistyy huonosti, kun käynnistyy, käy hetken ja sammuu. Tätä toistaa 3-4 kertaa ja rupeaa käymään tyhjäkäyntiä normaalisti

Virrat kun laittaa päälle niin bensapumpun rele naksahtaa nopeaan tahtiin kolme kertaa, moottorin vikavalo välkkyy samaan tahtiin.
Myös flekti pyörii jatkuvasti.

Tämä ei ole mikään tykki koskaan ollutkaan mutta nyt on ne vähätkin hevoset kuolleet.
Auto toimi moitteetta kun jätin kesällä seisomaan, vika ilmeni seisonnan jälkeen.

Tähän mennessä vaihdettuja:

Tulpat
Johdot
Virranjakajan kansi
Pyörijä
Sytytysmoduuli
Puola
Kaasuläppäkotelo (purkuauto)
Bensapumppu (purkuauto)
Lämpötila-anturi imusarjan vierestä jakoketjun puolelta

Vikakoodeja en saa millään lukijalla ulos, ei läppärillä autocom ohjelmalla eikä kiinanlukijoilla.

Mikä neuvoksi?

mies51

Entäs akun jännite yön seisottuaan sekä latausjännite?
Paljonko ajettu?

chery

Koita putsata ilmamassamittari siihen kuuluvalla aineella. Niihin lankoihin ei saa sitten koskea millään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

SakkeMO

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 12, 2019, 23:20:30
Entäs akun jännite yön seisottuaan sekä latausjännite?
Paljonko ajettu?

340tkm ajettu, tarkistan nuo jännitteet kunhan päivä valkenee.

Lainaus käyttäjältä: chery - joulukuu 13, 2019, 07:45:31
Koita putsata ilmamassamittari siihen kuuluvalla aineella. Niihin lankoihin ei saa sitten koskea millään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml

Kyseessä on siis GA16DE - kone jossa ei ole ilmamassamittaria ennen ilmanputsaria, kaasuläppäkotelossa on joku anturi missä on pieni rautalankakäämi, kokeilen putsata sen.

Aloituksesta jäi myös että kierrosmittari elää omaa elämää, hyppii 1000-2000rpm välissä

SakkeMO

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 12, 2019, 23:20:30
Entäs akun jännite yön seisottuaan sekä latausjännite?
Paljonko ajettu?

Jospa alkaisi selvitä, yön yli akun jännite 14.2V, latausvirta 17.5V
Lataa siis liikaa, illalla lyön uuden laturin kiinni ja toivotaan parasta.

mertsi1


mies51

Liian korkea (yli 14,5 V) latausjännite viittaa laturin viallisuuteen (esim. lataussäädin). Tosin jos akku on vanha sulfatoitunut,  laturi alkaa nosta jännitettä ja akun jännite nousee nopeasti. Silloin akun jännite myös laskee nopeasti startatessa eli akusta on ikäänkuin pieni osa käytössä. Toinen mittaa akun jännitteen navoista, kun toinen starttaa, jännite pitäis pysyä yli 10...11V.
Akun kaapelit ja laturin kaapelit kannattaa tarkistaa. Tosin jos olis hapettuneet poikki, laturi saattais nostaa jännitettä, mutta tuskin akun jännite nousis noin.

cedricfan

Tai sitten diodisilta entinen. Ja koska laturiin on integroitu on sekä säädin että diodisilta, niin vaihtoon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

SakkeMO

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - joulukuu 14, 2019, 05:00:07
Tsekkaa maadoitukset samalla pellin avauksella.

Maadoituksia on rassailtu puhtaaksi mitä löysin pintapuolisesti.

Varaosatiskiltä käyty laturi oli väärä, romikselta käyty sopiva laturi odottaa nyt peräkontissa, harjoitukset jatkuu illalla.
Vaihdan akun myös, navoilta mitattuna 20v oli akussa höpöä parinkymmenen minuutin ajon jälkeen, ei varmaan tykkää hyvää akku tuosta.

Raportoin illalla tuleeko tuloksia.

SakkeMO

No hupsista. Olikin yleismittari sökö, näytti omiaan. Eli laturi kunnossa ja jännitteet niinkuin pitää.

Mistähän etsiä seuraavaksi? Paripäivää sitten vaihdetut tulpat on ihan mustassa noessa, käy liian rikkaalla? Olisiko joku anturivika mistä johtuu.

Erikoisinta tässä on kun pari viikkoa sitten vikavalo katosi, ajoin pari kilometriä ja toimi hienosti ja sitten ajosta valot tauluun ja sammui.

Joku on väkisinkin tukossa tai jumissa, tai sit joku anturi temppuilee.

SakkeMO

Nyt vaihdettu bensapaineen säädin ruiskujen kyljestä sekä etummainen lambda ilman mitään merkittävää muutosta.

Kävin myös purkaamolta moottorinohjausboxin/ecun, purkuauton eculla vikavalo vilkkuu eikä lähde käyntiin.

Vinkkejä?

shamrock

Lainaus käyttäjältä: SakkeMO - joulukuu 17, 2019, 10:43:50
Nyt vaihdettu bensapaineen säädin ruiskujen kyljestä sekä etummainen lambda ilman mitään merkittävää muutosta.

Kävin myös purkaamolta moottorinohjausboxin/ecun, purkuauton eculla vikavalo vilkkuu eikä lähde käyntiin.

Vinkkejä?

Purkuauton ecun mukana pitäisi vaihtaa myös kaikki ajoneston osat, avaimen sirusta alkaen.

NissanCar

Jo minäkin ihmettelin noita sinun primeran jännite lukemia, semmosilla jännitteillä ois pitäny ajovalo ym. polttimotkin kärähdellä.
Oisko johonkin sähköliitokseem tullut hapettumaa jos primera on seisonut jonkin aikaa.

SakkeMO

Lainaus käyttäjältä: shamrock - joulukuu 17, 2019, 14:13:05
Lainaus käyttäjältä: SakkeMO - joulukuu 17, 2019, 10:43:50
Nyt vaihdettu bensapaineen säädin ruiskujen kyljestä sekä etummainen lambda ilman mitään merkittävää muutosta.

Kävin myös purkaamolta moottorinohjausboxin/ecun, purkuauton eculla vikavalo vilkkuu eikä lähde käyntiin.

Vinkkejä?

Purkuauton ecun mukana pitäisi vaihtaa myös kaikki ajoneston osat, avaimen sirusta alkaen.

Onko varmasti näin? Viitaten tähän ketjuun: http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=10717.0 ei mainita että olisi vaihdettu muuta kuin boxi.
Myös tuolla alkuperäisellä eculla lähtee käyntiin vaikka avaimesta ottaisi sirun kokonaan pois.

Lainaus käyttäjältä: NissanCar - joulukuu 20, 2019, 00:35:22
Jo minäkin ihmettelin noita sinun primeran jännite lukemia, semmosilla jännitteillä ois pitäny ajovalo ym. polttimotkin kärähdellä.
Oisko johonkin sähköliitokseem tullut hapettumaa jos primera on seisonut jonkin aikaa.

Ihmettelin minäkin, yleismittarin vika selvisi kun oli uutta akkua ostamassa ja sekin antoi samat lukemat :D
Kaikki konehuonen pistokkeet käyty läpi ja putsattu siihen tarkoitetulla aineella, päällepäin näkyvät maadoitukset avattu, hiottu ja kiristetty kunnolla.

Jätin tämän nyt odottamaan kevättä ja ostin tilapäisesti toisen vastaavan vekottimen, 1.8 litrasena, jatketaan harjoituksia kun lumet sulaa.

Perso

Yleismittarista, vaihda siihen se 9v paristo niin "korjaantuu"...  ;)
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

shamrock

Toi ketjussa mainittu boksin vaihto oli toki tehty liikkeessä, erikseen siinä ei mainittu ohjelmoitiinko se siellä. Liikkeessähän se onnistuu. Mutta jos ilman ohjelmointia haluaa selvitä, niin silloin kaikki pitäis vaihtaa kerralla. P11 on vanhin mikä mulla on ollut, sitä en mene sanomaan onko P10, tai jopa P11 bokseja joissa ei olisi ajonestoa ollenkaan. Tuo vikavalon vilkkuminen on kuitenkin juuri merkki siitä että ajonesto on päällä, eli ainakin siinä boksissa jota kokeilit sellainen oli, ja se toimi. Jostakin suunnilleen 1995 alkaen ajonesto on kuitenkin ollut pakollinen varuste.

SakkeMO

Lainaus käyttäjältä: shamrock - joulukuu 25, 2019, 20:49:12
Toi ketjussa mainittu boksin vaihto oli toki tehty liikkeessä, erikseen siinä ei mainittu ohjelmoitiinko se siellä. Liikkeessähän se onnistuu. Mutta jos ilman ohjelmointia haluaa selvitä, niin silloin kaikki pitäis vaihtaa kerralla. P11 on vanhin mikä mulla on ollut, sitä en mene sanomaan onko P10, tai jopa P11 bokseja joissa ei olisi ajonestoa ollenkaan. Tuo vikavalon vilkkuminen on kuitenkin juuri merkki siitä että ajonesto on päällä, eli ainakin siinä boksissa jota kokeilit sellainen oli, ja se toimi. Jostakin suunnilleen 1995 alkaen ajonesto on kuitenkin ollut pakollinen varuste.

Okkei, näin on varmaan tehty.

Jos romuttamolla on vielä se sama purkuauto niin pitänee lumien sulettua käydä muut käynnistyksen eston hilut hakemassa ja kokeilla vielä, tai sitten paikalliseen liikkeeseen katsottavaksi.

Mitäs kaikkea siihen nyt tarvitaan? Ecuboxi (on jo), oletettavasti virtalukon seutuvilta joku tunnistin ja ko. avaimen siru, tarviaako muuta?

shamrock

Koskaan en ole tuota joutunut Nissaniin tekemään, mutta muiden merkkien kokemuksella ja foorumilta opitun perusteella, menisin varmimman kautta. Eli tietenkin se ECU joka sulla jo on, avaimen siru, virtalukon ympärillä oleva transponderi-rinkula ja NATS-boksi.

Nuorena ja tyhmänä joskus vaihdoin itse Ooppeliin koneen ecuineen ymmärtämättä noista tuon taivaallista, eikä se tietenkään käyntiin lähtenyt, juurikin samasta syystä. AVK:lta kolariautosta ostettu motti, tuskin olivat mitenkään nollanneet ecua purkaessaan tuon paketin, mutta merkkihuoltoon kun hinattiin niin saivat tuonkin ohjelmoitua toimimaan. Se on se toinen vaihtoehto ... mulla on enemmän GM:n tuotteista kokemusta, ja niissä on usein se tilanne, että osaa ei saisi noin vaan irroittaa autosta ennenkuin se nollataan siitä ulos. Se tietää lisää työtä, mutta osaava kaveri pystyy kiertämään tuon. Ei välttämättä ole Nissanissa ollenkaan noin vaikeaa.

SakkeMO

Mitähän sen purkin uudelleenohjelmointi voisi maksaa noin suurinpiirtein?

Että maksaako vaivaa purkaa romuttamolta puoli autonsisustaa parin anturin takia jos kohtuuhinnalla saa saman kuitattua merkkiliikkeessä, joutuu niistä lopuista ajoneston osistakin varmasti jotain vielä romujemmarille maksamaan  ::)

shamrock